Jump to content

Merkeverksted greier ikke å reparere båtmotor


Køya

Recommended Posts

Jeg har levert inn påhengeren Mercury,til merkeforhandler i mai

De har enda ikke greid å reparere denne,da de ikke finnerfeilen.

Hvordan er kundens rettigheter i slike tilfeller?

Garantien har gått ut .

Jeg har ikke fått regning enda,men jeg regner med at denne ikke er liten

Er det noen som har tips om hvordan jeg bør gjøre dette. Selv mener jeg at jeg ikke kan betale så lenge merkeverkstedet ikke greier å ordne motoren 

Link to post

Du skal selvsagt betale for feilsøking. De har brukt arbeidstimer på det, og det skal du betale for. 
Har du mast og pushet på for at de skal finne feilen, så gjenspeiler det seg nok i brukte arbeidstimer. 
Det skal stå spesifisert på regning hva du faktureres på. Er du tvil om det er korrekt så legger du ut bilde av den her. 

Er aldri noe garanti for at det man leverer inn nødvendigvis kommer tilbake i orden. Er du av den oppfatning at man slipper betale for noe bare for det ikke kan repareres så er du veldig spesiell. 

Mai til august/september er høysesong for de fleste som driver med båt, så når du leverer inn motoren i denne perioden så må du regne med det går tid, du er like viktig som alle de andre kundene. 

Det må også sies at garanti ikke er det samme som reklamasjonsrett, Garanti gies fra produsenten frivillig og kan være fra 1-3-4-5 år, reklamasjonsrett er lovfestet og er 5 år på produkter som er ment å vare 2 år eller mer. Reklamasjon gjelder ikke om det er du som er ansvarlig for feilen på produktet. 

 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Taskeladden skrev for 7 timer siden:

Du skal selvsagt betale for feilsøking. De har brukt arbeidstimer på det, og det skal du betale for. 

Enig. Men når et merkeverksted ikke klarer å finne feilen begynner man jo å lure på hvor kompetent den mekanikeren er. Dersom de har satt inkompetente folk på jobben blir det ikke riktig å forlange full timepris for feilsøkingen.

 

Taskeladden skrev for 7 timer siden:

Er du av den oppfatning at man slipper betale for noe bare for det ikke kan repareres så er du veldig spesiell. 

Det er forskjell på "ikke kan repareres" og "finner ikke feilen". En kompetent mekaniker vil gjerne finne feilen, men kan kanskje konkludere med at man ikke kan reparere feilen uten å bytte ut så store/dyre deler at det blir for dyrt i forhold til motorens verdi. Det er nettopp det med å ikke finne feilen jeg reagerer på her. 

Link to post
Køya skrev for 19 timer siden:

Jeg har levert inn påhengeren Mercury,til merkeforhandler i mai

De har enda ikke greid å reparere denne,da de ikke finnerfeilen.

Hvordan er kundens rettigheter i slike tilfeller?

Garantien har gått ut .

Jeg har ikke fått regning enda,men jeg regner med at denne ikke er liten

Er det noen som har tips om hvordan jeg bør gjøre dette. Selv mener jeg at jeg ikke kan betale så lenge merkeverkstedet ikke greier å ordne motoren 

Her ville det vært veldig fint å vite hva problemene eller symptomene på motoren er? 

Link to post
Køya skrev for 19 timer siden:

Jeg har levert inn påhengeren Mercury,til merkeforhandler i mai

De har enda ikke greid å reparere denne,da de ikke finnerfeilen.

Hvordan er kundens rettigheter i slike tilfeller?

Garantien har gått ut .

Jeg har ikke fått regning enda,men jeg regner med at denne ikke er liten

Er det noen som har tips om hvordan jeg bør gjøre dette. Selv mener jeg at jeg ikke kan betale så lenge merkeverkstedet ikke greier å ordne motoren 


Du skriver at garantien har gått ut, men jeg antar du mener reklamasjonstiden på 5 år har gått ut? Viktig forskjell ifht dine rettigheter.

 

Jeg tar utgangspunkt i at du er forbi klagefristen/reklamasjonstiden.

 

Før du begynner å krangle på en evt. regning bør du sørge for at de ikke kan holde motoren som «pant» for betaling. Ring en halvtime før du kommer og si at du skal hente motoren, du skal få noen andre til å reparere den. Når du har fått motoren så har du litt bedre kort på hånden.

 

Så er spørsmålet hva slags avtale som er inngått med forhandleren? De vil ikke kunne fakturere deg for arbeid som dere ikke har inngått avtale om. Per nå vet du jo ikke en gang om det er noe å betale, så dette er ikke noe å bruke tid på før dette forholdet er avklart.

 

Vet ikke helt hva du mener med «hva kundens rettigheter er»?  Du har i hvert fall ikke noe rettigheter som gir garanti for å få feilen fikset, eller tiden det tar.

 

 

 

 

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post

Hva slags motor er dette da?

Mercury har jo et temmelig stort spekter av forskjellige motortyper og generasjoner de siste 20 årene. Og de fleste kan jo enkelt kobles til diagnoseapparaturet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
13 hours ago, Teerex said:

Hva slags motor er dette da?

Mercury har jo et temmelig stort spekter av forskjellige motortyper og generasjoner de siste 20 årene. Og de fleste kan jo enkelt kobles til diagnoseapparaturet.

Problemet er når det ikke kommer noen feilmeldinger!  sånn har det vært på min Merc også!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det blir feil å dra en konklusjon opp mot eventuell dårlig kompetanse hos mekaniker.

Jeg begynte i fjor å skru på en scooter motor.

Den gikk fint en kort stund, men ga seg så snart den ble belastet.

Feil søkte til den store gull medalje. Sjekket komp, renset gasser. Sjekket vakkum slanger osv. til slutt så bytta jeg gasser.

Ikke noe som virket. Till slutt gjorde jeg noe så enkelt som å kikke på tanklokket. Å jo da, luftehullet hadde tettet seg.

 

Så enn kan være en kompetent mekaniker, feilsøke på alle dem vanlige måtene, men det er fortsatt ikke gitt at feilen blir funnet.

I dette tilfelle så var tank lokket den siste desperate stedet for meg å se.

Link to post
57 minutes ago, bellen said:

At det ikke kommer noen feilmeldinger er ingen grunn til at enn ikke finner noe feil på motoren. Gode mekanikere skal klare å finne feilen uansett.

Jeg har vært på to forskjellige merkeverksteder og ingen av dem kom fram til noen konklusjon. Har bytta masse dyre duppedingser, stort sett skaffa deler selv

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det kan virke som om menigheten er ivrigere enn trådstarter.

Da jeg jobbet hos Yamaha hadde vi en slik 'trollmotor'. Den funka hos oss, ikke hos kunden. Vi tok den til og med inn og parkerte den i testkaret. Dro i snora kl. 17:00. Neste dag kl. 08:00 stod fremdeles motoren og gikk på 3/4 fart med giret i forover. Kunden krevde omlevering. Før vi kom så langt, hadde han fortøyd båten slik at hekken krabben inn under kaia ved lavvann. Og hele problemet drukna da det ble høyvann.

Link to post
Køya skrev On 22.9.2021 at 21.53:

Jeg har levert inn påhengeren Mercury,til merkeforhandler i mai

De har enda ikke greid å reparere denne,da de ikke finnerfeilen.

Hvordan er kundens rettigheter i slike tilfeller?

Garantien har gått ut .

Jeg har ikke fått regning enda,men jeg regner med at denne ikke er liten

Er det noen som har tips om hvordan jeg bør gjøre dette. Selv mener jeg at jeg ikke kan betale så lenge merkeverkstedet ikke greier å ordne motoren 

Her synes jeg det er ekstremt dårlig informasjon om motoren og feilen. Det eneste vi vet om motoren er at det er en Mercury som er eldre enn garantien og at det er noe feil med den.

 

Hvor mange hk?

Årsmodell?

Tilstand?

Verdi om den hadde fungert fint?

Hvor mye er du villig til å koste på den for å få den til å virke?

Hva skjer (eller skjer ikke) når du prøver å bruke den og den ikke verker?

 

Alt er mulig å reparere om man bare er villig til å betale for mange nok timer på verkstedet og nok deler, for hvis man bytter alt så har man jo i prinsippet en ny motor, som fungerer fint. Problemet er at dette fort kan koste 3 ganger så mye som en splitter ny motor med tilsvarende effekt, og da var det vel sannsynligvis ikke verdt det.

 

Derfor har verksteder (hvertfall bilverksteder) en frarådingsplikt som går ut på at om en kunde som ikke har peiling på hva en bil (eller båtmotor) er verdt fullt reparert og ikke forstår sammenhengen mellom dette og at reparasjonen ikke er verdt å utføre så skal man fraråde reparasjon. Men kunden kan jo selvfølgelig si at denne bilen / båtmotoren betyr så mye for meg at den skal repareres selv om det koster mye og jeg kunne fått noe lignende mye billigere.

 

Du klager på at verkstedet stopper før de har funnet feilen. Men hva om verkstedet heller hadde fortsatt feilsøkingen og etter 40 timers arbeid til 1000 kr/t og 5000 kr i deler kan fortelle deg at nå fungerer motoren din fint, og her er ei regning på 45.000 kr, ille du vært fornøyd da eller ville du da ha sagt det motsatte av hva du sier i denne tråden og sagt at verkstedet burde stoppet feilsøket i tide, for så mye er ikke motoren verdt?

 

Om verksteder skulle jobbet gratis når de ikke fant feilen (som da antakelig er godt skjult, og kanskje består av flere feil) så måtte man betalt mye mer for alt annet av verkstedtjenester. Og dette ville vært en drøm for alle som har diverse gamle motorer som av ukjente årsaker ikke fungerer. Da kunne de bare levert inn en haug med motorer og når versktedet har brukt 2 timer på hver av de 10 motorene så sier man at da betaler jeg 2000 kr for fiksing av den motoren dere fikk igang og dropper å betale 18.000 kr for feilsøking av de andre motorene så verkstedet sitter igjen med ei timelønn på 100 kr. Men sånn bør det jo ikke fungere. Enten må man som kunde ta risikoen eller så kan man feks foreslå (men ikke kreve) at verkstedet får 3000 kr hvis de får igang og 0 kr hvis de ikke får start og så kan versktedet vurdere om de vil legge innsats (og evt hvor mye) i å prøve å finne feilen.

 

Det er nok mange verksteder som har brent seg på at kunder er dem fikse motoren, så gjør de det (eller hvertfall forsøker) og så etter at jobben er gjort så synes kunden det ble for dyrt og nekter å betale. Men det koster faktisk å ha en mekaniker i arbeid, og det koster akkurat like mye pr time å ikke finne en feil som  finne den. Problemet med feilsøking er at det er ikke noen kjent feil, så det kan enten være mye arbeid til ingen nytte eller 5 minutter som løser alt.

 

I sommer kjørte jeg med en påhengsmotor (ikke min) og den gikk iløpet av ca 10 sekunder fra den farta jeg hadde og ned til stopp. Akkurat som om jeg hadde slakket rolig ned på gassen og så stoppet den, Og den ville ikke starte. Ikke tomm for bensin, lufteskrue åpen, lett å dra rundt (men startet ikke). Mang vilel sikekrt levert inn på verksted og hvor stor regninga blir kommer an på hva som er feil. Jeg tok av lokket, kjente på pluggledningene, og merket at ene pluggen var litt løs, den hadde skrudd seg ut så det til slutt ikke ble noe kompresjon på den sylinderen. Jeg strammet pluggen med fingerkraft (hadde verktøy i min båt, men ikke i denne), og motoren startet greit. Hva bør en mekaniker som normalt tar 1000 kr/time ta for en slik jobb hvis:

- Han bruker 5 minutter på feilsøk og så starter motoren. (Jeg ville sagt en 100-lapp og kunden er sikkert fornøyd med resultatet selv om timeprisen blir litt over normalen)

- Han bruker en time og finner løser problemet. (Jeg ville da sagt 1000 kr, dyrt, men feilen er funnet og utbedret)

- Han bruker en time og finner ikke ut hva som er feil. (Jeg ville fortsatt si 1000 kr, for han har brukt av sin tid på dette, men noen ville vel ment at han skulle jobbet gratis med slike saker, mens han får ok betaling for å bytte propell og andre enkle oppgaver som ikke kan feile)

 

Og dette med at ting ikke kan repareres er jo en definisjonssak. For en del år siden, mens jeg var i militæret sluttet en høytaler i bilen til foreldrene mine virke, og de dro til et verksted. Verkstedet konkluderte med at den var ødelagt og det gikk ikke an å reparere den, men de kunne sette inn en ny høytaler for 300 kr. OK, da ble det gjort. Så kom jeg hjem og ville se om jeg kunne få liv i den ødelagte høytaleren (som ikke lenger stod i bilen). Jeg koblet til en en kasettspiller og målte og bøyde på ledninger og fant ut at det var brudd i en ledning der den går inn i pappen (som betyr at man ikke kan lodde uten å brenne istykker pappen). Med en strikk som holdt ledningen bøyd i riktig posisjon så ble det lyd og høytaleren fungerte (om den ville fungert lenge er en annen sak). Man kan da si at versktedet tok på en måte feil da de sa at den ikke kunne repareres, men det var nok billigere å kjøpe en ny enn det ville vært å reparere den og il og med kanskje måtte ha kjøpt ny siden fordi reparert høytaler ikke holder like lenge som ny.

Link to post
Hulda skrev 28 minutter siden:

Det kan virke som om menigheten er ivrigere enn trådstarter.

Da jeg jobbet hos Yamaha hadde vi en slik 'trollmotor'. Den funka hos oss, ikke hos kunden. Vi tok den til og med inn og parkerte den i testkaret. Dro i snora kl. 17:00. Neste dag kl. 08:00 stod fremdeles motoren og gikk på 3/4 fart med giret i forover. Kunden krevde omlevering. Før vi kom så langt, hadde han fortøyd båten slik at hekken krabben inn under kaia ved lavvann. Og hele problemet drukna da det ble høyvann.

Det kan jo hende enkelte kunder kjøper en motor og etterhvert angrer selv om motoren fungerer som den skal. Kanskje innser de at de skulle hatt større eller mindre motor, eller kanskje båtlivet ikke passet for dem osv.

 

Hvis de selger den 1 mnd gamle motoren så vil de få et stort tap, men hvis de kan påpeke at det er mye feil med "problemmotoren" (som er helt feilfri) så kan de få hevet kjøpet og få igjen hele kjøpesummen. Så da gjelder det å ha noen feil å lage på sånn at de får returnert motoren til forhandler uten tap.

 

Enkelte vil nok presse forhandler slik da de vet at forhandler vil tape mye på et dårlig rykte (som de kan sette ut hvis ikke forhandler tar inn motoren), og at forhandler da vil være villig til å ta et tap på feks 5000 kr ved å ta inne en brukt motor til ny-pris fremfor å helt ufortjent få et dårlig rykte som koster 50.000 kr i tapte salg.

Link to post
Køya skrev On 22.9.2021 at 21.53:

Jeg har levert inn påhengeren Mercury,til merkeforhandler i mai

De har enda ikke greid å reparere denne,da de ikke finnerfeilen.

Hvordan er kundens rettigheter i slike tilfeller?

Garantien har gått ut .

Jeg har ikke fått regning enda,men jeg regner med at denne ikke er liten

Er det noen som har tips om hvordan jeg bør gjøre dette. Selv mener jeg at jeg ikke kan betale så lenge merkeverkstedet ikke greier å ordne motoren 

Hei. 

 

TS spør om kva juridiske rettar han har i eit visst tilfelle. Han spør ikkje om tekniske råd. 

Link to post
Hulda skrev 36 minutter siden:

Da jeg jobbet hos Yamaha

Er det innvendige anoder på 97-mod Yamaha Pro-V 100?

Og hvor finner man dem isåfall?

Jeg har en slik motor og det jeg kan se av anoder er den under motorbraketten og den lille finnen over propellen. Disse to er det fremdeles mye igjen av og jeg skraper og pusser dem mellom sesongene. Båten ligger ute i saltvann ca påske til oktober og motoren tiltes opp da så girhuset som regel er over vann, men nok dupper litt nedi iblant. Men motoren er jo i bruk ca 2-300 timer hver sesong. Anoden under motorbraketten er jo nedi hele tida når båten er på sjøen. Da vil vel denne anoden gjøre mye av jobben og ta støyten (ser den minker noe).

 

Du er vel sånn korrosjons-guru og når du kanskje også er Yamaha-guru så er du vel rette personen å spørre om slikt.

 

Jeg kjøpte en anode på 1 kg eller 2 hos en Yamaha-forhandler som ikke er samme formen og sikkert ment for noe annet (men den lå i ei billig-kurv og kostet vel sikkert 20 kr eller noe sånt, så da kjøpte jeg den), ser ut som sink. Å sette på en ekstra anode er vel bare bra og kan vel ikke gjøre noe skade? Og hvis den har elektrisk forbindelse til motoren så gjør den vel nytte for seg.

Link to post
Ask skrev 7 minutter siden:

Hei. 

 

TS spør om kva juridiske rettar han har i eit visst tilfelle. Han spør ikkje om tekniske råd. 

Det står ikke hvem svaret er ment på til (og siterer trådstarter), men muligens meg siden det kom kort tid etter mitt svar.

 

Jeg synes det uansett er veldig relevant hva slags motor det er og hva slags problem da det feks h ar betydning for hvor lett det er å feilsøke osv.

 

Også kan det jo hende at  selv om problemstillingen i tråden er "Hvordan skal jeg reint juridisk slippe å betale noen som har utført en jobb" så vil det være vel så nyttig om det kommer et svar der en kan fortelle at akkurat sånn motor har han god kjennskap til og at han bør sjekke "fustasje-opphengs-kulene" (bare for å ta litt Fleksnes ord) og så er problemet løst, og det er jo det som er hensikten, å få en motor til å fungere uten at det koster for mye å komme dit. Også bør man jo helst komme dit uten å ha snyltet på andre ved at de skal jobbe gratis på verkstedet. Alle trenger jo lønn for å betale egne regninger.

 

Men så lenge trådstarter holder det hemmelig hva slags motor det er og hva feilen er så er det klart at da dukker det ikke opp noe svar om hvordan man løser dette på akkurat den motoren.

 

Og reint juridist så bruker man jo gjerne litt ulike metoder om det gjelder en nedslitt 4 hk fra 1980 enn om det er en 250 hk som såvidt er brukt litt og som er så ny at garantien nettopp gikk ut. Det er nok ingen som leier Elden for en parkeringsbot på 500 kr, for da vil det være et økonomisk tap å leie inn ham selv om det fører til at man vinner saken.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Det kan virke som om menigheten er ivrigere enn trådstarter.

 

Iallefall en her i tråden som er over gjennomsnittet ivrig :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
19 fot skrev for 3 timer siden:

Og reint juridist så bruker man jo gjerne litt ulike metoder om det gjelder en nedslitt 4 hk fra 1980 enn om det er en 250 hk som såvidt er brukt litt og som er så ny at garantien nettopp gikk ut. Det er nok ingen som leier Elden for en parkeringsbot på 500 kr, for da vil det være et økonomisk tap å leie inn ham selv om det fører til at man vinner saken.

 

Det stemmer, men jussen er den same.

 

Det avgjerande er kva som blei avtalt mellom TS og verkstaden. Så enkelt, og så vanskeleg.

 

 

Link to post
Hulda skrev for 6 timer siden:

Hulda fikk sparken i 1982. Var ikke enig med sjefen. 

Da forstår jeg at du ikke har skrudd så mye på Yamaha-motorene som ble laget 15 år senere.

 

Synd med sånne uenigheter, men du har forhåpentligvis funnet deg en annen grei jobb siden dette, mens gamlesjefen din ser at personen han gav sparken har bygget egen båt og får til ting selv.

Link to post
Ask skrev for 6 timer siden:

Det stemmer, men jussen er den same.

 

Det avgjerande er kva som blei avtalt mellom TS og verkstaden. Så enkelt, og så vanskeleg.

Selv om jussen er den samme så blir fremgangsmåten og sluttresultatet lett veldig ulikt om det er snakk om en gammel liten motor som er nesten verdiløs hvor det er brukt 16 minutter på feilsøking eller om en som er en motor verdt flere hundre tusen og hvor det er brukt 50 timer på feilsøking. Retten kan avvise saker om det er bare små fillesaker om småbeløp. Og i praksis så gidder svært få å ta en dyr prosess som også krever mange timers innsats for å vinne en liten sak.

 

La oss si at 2 like båtvrak gis bort på finn, og at A og B får hvert sitt båtvrak og alle papirer ordnes helt korrekt.

A lar bare båten sin ligge, mens B setter igang en formidabel oppussing så det etter et år ligger to båter der, en verdt en million og en som er verdiløs. Det viser seg at B har pusset opp feil båt og foreslår at de bare kan bytte så er den saken løst greit. A sier derimot at det er han som er rettmessig eier av millionbåten og kan henvise til kontrakt og papirer på eierskap, og han nekter B å ta seg ombord i båten for å skru løs de tingene som kan demonteres, for det er tyveri å ta ting fra andres båter mener han. Begge mener de eier millionbåten og da kan saken tas til retten hvor de begge bruker 10.000 kr på advokat for å få saken avgjort. Er det han som har papirene på eierskapet som er eier eller er det han som har sørget for at noe verdiløst har blitt verdifullt som har eierskapet til verdiene? Med millionverdi så kan dette lett ende i retten, for saken må jo avgjøres.

 

La oss også si at A har kjøpt en kulepenn på Rema for 5 kr, gått ut av butikken og mistet den i ei steinur og bruker 5 minutter uten å få tak i den og anser den som verdiløs nedi steinura og går sin vei. Så kommer B, bruker 2 pinner og etter 10 minutters innsats har han pennen i lomma og anser seg som eier av denne pennen. Dette så A, så nå er det på tide å hevde eierskapet til pennen sin, han har tross alt kvitteringa i lomma, og video-overvåkningen fra butikken og området utafor viser hele hendelsesforløpet. B mener pennen nedi steinura var verdiøs der den lå og at det er han som har tilført verdi ved å få den opp og derfor bør være rettmessig eier.

 

Saken med båtene og pennen er jo reint juridisk ganske identiske (tilnærmet verdiløs gjenstand får økt verdi av noen andre enn eieren, hvem bør få eierskapet), men med veldig ulik verdi på gjenstanden. Jeg mener de dermed lett får en helt ulik prosess videre pga ulik verdi.

 

Om de sammen går inn på politistasjonen medet godt tak i hver sin ende av pennen for å ta saken til retten og høre hvilken advokat som er best i byen så er det nok godt mulig at politimannen drar opp en penn fra skuffen og foreslår at de skal trekke lodd om hvem som får pennen de krangler om og den andre får en penn av politimannen og så er saken løst med to vinnere som kan gå ut med hver sin penn (og politimannen slipper å bruke en time på denne saken). En sånn sak blir det nok ikke til at de bruker 10.000 kr hver på advokat for å vinne saken når de kan gå inn på Rema og bruke 5 kr på ny penn.

 

Jeg mener at hvis den minst aktive deltakeren i denne tråden (altså trådstarter) hadde svart på spørsmålene jeg (og andre) har stilt om motoren så ville saken sannsynligvis vært mye klarere. Flesteparten av disse opplysningene burde stått allerede i åpninginnlegget da de er ganske vesentlige for saken og fremgangsmåten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...