ojo030 Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Har vært uten Internett i helgen. Hulda skrev On 1.10.2021 at 8.59: En sak du som båtbygger skal være obs på, er potensialforskjellen mellom treverk og sink (Zn) og også jern/stål (Fe). Reaksjonen er at spesielt sink vil sette opp en strøm der ligninet i treverk (som er limet som holder trefibrene sammen) blir 'vannet ut'. Også kalt lutråte. Derfor er det meget viktig at det ikke kommer vann inn mellom de galvaniserte platene og trebunnen. Og at alle skruer blir isolert fra treverket. Alle skruehullene blir forsegle med tre lag epoxy og så blir boltene dekket med Sikaflex 291 i når dette monteres. Skruene er gjennomgående. Kryssfineren i bunnen er forseglet med to lag glassfiberduk i epoxy og innvendig i bunnen er det lagt minst to lag epoxy, og så blir skivene under muttere lagt i Sikaflex. Jeg er sikker på at stålplatene eller boltene ikke kommer i kontakt med bart treverk. @HansH Jeg vet ikke om noen som maler stålkonstruksjoner her bortsett fra store offshore verft og uten kontakter blir det litt for vanskelig for meg å få innpass der. Jeg har derfor nå bestilt Seajet produkter slik @Komodo har foreslått. Jeg kommer til å pusse over galven med korning 60. Jeg er ikke sikker på hvor mye bedre dette er enn ren epoxy, som jeg synes ville være enklere for meg, men seajet primer inneholder kanskje noen stoffer som gjør den mere vanntett. Jeg liker dårlig avgassen, lukta av de stoffene som inneholder sterke løsemidler. Oddbjørn Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 (redigert) Epoxy er på en del områder et vidunderprodukt. Med tilstrekkelig tykkelse er det diffusjonstett og dergjennom passiverer overflaten det er festet til. Sånn er det bare. Enten overflaten er jern eller tre. Problemområdet er at epoksy nødvendigvis ikke har samme utvidelseskoeffisienten som matetialet det er festet til. Når det gjelder jernplatene dine, er det ikke noe problem å slipe over, dra over med Aceton og så male. Gjorde det i sommet på Hulda. Og det er maaange kvadratmeter, under/opp. Hempel sier 4 kvadratmeter på literen. Jeg greide ikke mer enn 3 liter pr. kvadratmeter. Altså, tykt nok. Rent generelt er det noe dritt når en konstruktør gir lite holdbare anbefalinger. Men slikt forekommer hele tiden. Redigert 4.Oktober.2021 av Hulda (see edit history) Link to post
nomen Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Jeg har ikke den kunnskapen som de andre her besitter men betrakter tråden som en "vanlig" uvitende. Det som slår med er at TS er igang med ett stor, spennende og tilsynelatende dyrt prosjekt. Jeg ser at det advares mot å bruke galvanisererte plater, og det høres ut som en nøysommelig og sårbar prosess for å få det til å fungere. Du bør tenke på videre bruk av båten, skal du lure på om det er bra nok, har malingen/epoxyen sluppet? Har galvaniseringen allikevel kommet i kontakt med sjøvann? Hva om du grunnstøter, må da båten på land uniddelbart for utbedring? Man bør jo ha som utgangspunkt at undersiden av båten må tåle vann. Kan det være lurt og gjøre retrett, og sandblåse vekk galvaniseringen? Eller kan man se for seg og støpe med glassfiber utenpå hele skroget etter at platene er montert? Bare noen tanker.... Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 nomen skrev 55 minutter siden: Hva om du grunnstøter, må da båten på land uniddelbart for utbedring? Man bør jo ha som utgangspunkt at undersiden av båten må tåle vann. Kan det være lurt og gjøre retrett, og sandblåse vekk galvaniseringen? Eller kan man se for seg og støpe med glassfiber utenpå hele skroget etter at platene er montert? Bare noen tanker.... Dette er fornuftig tanker synes jeg. Jeg synes hele konseptet med å få til en tett membran over galven virker veldig skjørt. Et lettvint alternativ kan være å bare stoffe rett på galven. Som nevnt over er bunnstoff doffusjonsåpent, så da vil sinken ganske fort tære vekk og platene ruste. Neste gang du er på land kan du da gjøre en vurdering på om du vil sandblåse eller slipe ned platene og male dem opp på riktig måte. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ojo030 Svart 5.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2021 Dette er en båt som er bygget av topp kvalitet kryssfiner og fullført med full pakke West System Epoxy inkludert glasfiberduk på alle utvendige flater. Også de 75 hullene for å feste stålplatene med gjennomgående bolter blir forseglet med Epoxy. Jeg har bygget et par båter med denne metoden tidligere, disse tålte vann i mange år, og tåler det fremdeles. Og siden de ikke var større enn at de kunne snues opp ned, så tålte de også å overvintre under åpen himmel. Det tærte for øvrig sterkt på det selvplolerende bunnstoffet. Med andre ord båten tåler vann. Så til stålplatene 10 mm tykke, som dekker praktisk talt hele bunnen, og er tenkt å tjene både som ballast og for å å beskytte bunnen hvis jeg lar den bli stående i fjæra ved lavvann en gang i blant. Platene kan ruste veldig lenge før de ikke lenger oppfyller sin hensikt og båten vil være like sjødyktig med rustne plater som med plettfrie plater. Konklusjonen min at det vi har diskutert ikke har dreid seg om sjødyktighet eller sikkerhet på andre måter, bare om utseende og lite eller mye vedlikehold. Jeg tror heller ikke alle skruene ruster opp alle på en gang og alle platene faller av. Det har jo hendt en veldig sjelden gang at ballastkjøler har løsnet fra seilbåter. Hadde mulighet for å bunnstoffe ret på platene kommet opp før hadde det kanskje blitt slik. Vi får se hvordan dette går i lengden Oddbjørn Link to post
-morten- Svart 5.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2021 Så det koker egentlig litt ned i hvilke krav du har for det estetiske og hvor lang levealder du forventer på denne skuta! prøv enkleste metode først.. er du fornøyd med det så er det jo bare å kjøre på.. har du en skisse av ferdig båt? Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2021 Du kan beregne rusting av platene, gitt ikke galvanisk tæring, til 0,2 mm/år. Sink vil redusere til nærmest null, så lenge det er sink til stede. Rust hadde bekymra meg midt i ryggen. Link to post
ojo030 Svart 5.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2021 Jeg må vel forsøke å komme opp med skisse eller bilder til slutt, men jeg er ikke særlig stolt av modellen. Den passer ikke i Norge. Dessuten et konstruktøren svært hårsår på copy right. Vi får se. Ellers så Ser det ut til at vi begynner å bli enige. Siden stålplatene er under den flate bunnen blir det ikke så skjemmende selv om de ruster Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 ojo030 skrev On 5.10.2021 at 12.36: Hadde mulighet for å bunnstoffe ret på platene kommet opp før hadde det kanskje blitt slik. Vi får se hvordan dette går i lengden Mitt opprinnelige svar med forslag om primersystem var basert på spørsmålet ditt i første innlegg om å få bunnstoff til å sitte best mulig på galven. Det siste forslaget mitt om stoffe rett på galvaniseringen er jo ikke en god løsning for å få bunnstoffet til å sitte best mulig, men en løsning for å forenkle jobben med grunnarbeid, og la naturen gå sin gang mens galvaniseringen tæres vekk og la platene få en generell, rusen overflate, som igjen er grei å blåserense og male opp. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ojo030 Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Ja, jeg skjønner det nå og selv om jeg sier at jeg kunne ha vurdert det,så betyr ikke det noen form for kritikk fra min side. Jeg vil mye heller legge noen strøk grunning, og ett strøk bunnstoff, på platene nå før jeg monterer dem enn å ta tak i en masse rust om noen få år. Jeg skal hente Seajet 017 og 117 pluss bunnstoff på posten i dag. Oddbjørn Link to post
ojo030 Svart 7.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai Jeg tar opp igjen denne tråden for det har blitt vanskelig eller umulig å få tak i Seajet 017 Epoxy bonding primer. Et par forhandlere skriver at erstatningen er Seajet 117 grå. Jeg behandlet 12 av de 15 stålplatene med ett lag 017 og to lag 117, slik jeg etterhvert konkluderte med etter alle de gode rådene jeg fikk fra dere på forumet. Tre plater sto igjen fordi jeg måtte gjøre ferdig andre deler av båten før disse kunne monteres. Ja, dette har tatt tid! Nå skal jeg overflatebehandle og montere de siste platene og jeg vet ikke om jeg har nok av 017. Er det noen som kan bekrefte at grå Seajet 117 er brukbar erstatning? Oddbjørn Link to post
-morten- Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai Får vi ikke noen bilder av skuta da? vært spennede å sett dette prosjektet. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai ojo030 skrev 1 time siden: Er det noen som kan bekrefte at grå Seajet 117 er brukbar erstatning? Jeg kan ikke bekrefte at det er riktig, men det kan godt hende. Jeg spurte i en butikk i fjor eller året før om å male messingpropell med epoxy for stoffing. Ekspeditøren sa da at de hadde endret resepten på 117, så den skulle nå kunne brukes rett på messing uten 017. Stoler ikke helt på ekspeditører i butikker, så jeg tar det med en klype salt. De har ikke samme tekniske kunnskap som f.eks. @HansH for å si det på den måten... Men jeg tror @Chilli Solbris forhandler SeaJet. Kanskje han vet om 017 er å få tak i eller ikke. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HansH Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai @Komodo @Chilli Solbris Seajet 017 og 117 er to nokså ulike produkter. Seajet 017 er (var) en bindeprimer (bonder primer) mens Seajet 117 er en mer tradisjonell epoksyprimer. 017 er (var) rendyrket for å oppnå best mulig vedheft hvis underlaget er vanskelig, mens 117 i nåværende utgave er en nokså all-round undervannsepoksy men som nå er tilsatt noen ekstra komponenter som gir bedret vedheft (bl a 0,3-0,6 % fettsyrer). Dagens utgave av 117 er nokså ulik tidligere varianter. Jeg har sammenliknet sikkerhetsdatablader fra hhv 2016 og 2023, og med så store endringer i produktet, så er det nesten merkelig at de fortsatt selger dem med samme navn/nummer. Mitt syn er at du helt greit (fortsatt) kan bruke 117, forutsatt at du skaper en ok ruhet som derved gir god vedheft. Antakelig ville 017 vært særlig egnet for å male f eks en messing-propell, hvor det ellers kan være vanskelig å oppnå god vedheft hvis man ikke skaper meget god ruhet. Den var nok også helt klart bedre på vedheft enn forrige utgave av 117. (For ordens skyld: Tidligere utgave av 117 var egentlig en alu-flake-epoksy som inneholdt aluminiumspulver som særlig ville gi bedret korrosjonsbeskyttelse direkte på karbonstål. Dagens utgave av 117 er uten aluminiumspulver/-flak, og den er antakelig omgjort for å kombinere vedheft med gode undervannsegenskaper.) Konklusjon/anbefaling: Du kan helt greit legge 117 direkte på de galvaniserte platene, men du må slipe disse opp først for å skape ruhet. Vask også over med et løsemiddel, (tynner eller isopropanol). NB; Ikke bruk white-sprit. Det inneholder fettstoffer, som kan gi dårlig vedheft, og det fordamper meget sakte. Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai HansH skrev 6 minutter siden: @Komodo @Chilli Solbris Seajet 017 og 117 er to nokså ulike produkter. Seajet 017 er (var) en bindeprimer (bonder primer) mens Seajet 117 er en mer tradisjonell epoksyprimer. 017 er (var) rendyrket for å oppnå best mulig vedheft hvis underlaget er vanskelig, mens 117 i nåværende utgave er en nokså all-round undervannsepoksy men som nå er tilsatt noen ekstra komponenter som gir bedret vedheft (bl a 0,3-0,6 % fettsyrer). Dagens utgave av 117 er nokså ulik tidligere varianter. Jeg har sammenliknet sikkerhetsdatablader fra hhv 2016 og 2023, og med så store endringer i produktet, så er det nesten merkelig at de fortsatt selger dem med samme navn/nummer. Mitt syn er at du helt greit (fortsatt) kan bruke 117, forutsatt at du skaper en ok ruhet som derved gir god vedheft. Antakelig ville 017 vært særlig egnet for å male f eks en messing-propell, hvor det ellers kan være vanskelig å oppnå god vedheft hvis man ikke skaper meget god ruhet. Den var nok også helt klart bedre på vedheft enn forrige utgave av 117. (For ordens skyld: Tidligere utgave av 117 var egentlig en alu-flake-epoksy som inneholdt aluminiumspulver som særlig ville gi bedret korrosjonsbeskyttelse direkte på karbonstål. Dagens utgave av 117 er uten aluminiumspulver/-flak, og den er antakelig omgjort for å kombinere vedheft med gode undervannsegenskaper.) Konklusjon/anbefaling: Du kan helt greit legge 117 direkte på de galvaniserte platene, men du må slipe disse opp først for å skape ruhet. Vask også over med et løsemiddel, (tynner eller isopropanol). NB; Ikke bruk white-sprit. Det inneholder fettstoffer, som kan gi dårlig vedheft, og det fordamper meget sakte. Støtter dette fullt ut! Har undersøkt med leverandør. Fått samme svar som du skriver her. Og det er helt riktig at man ikke skal rengjøre med White Spirit. Det samme gjelder for rødsprit! Bremseskiverens er et godt alternativ. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars Hansen Svart 9.Mai Link til dette innlegget Svart 9.Mai Dersom epoxy binder til overflaten, hvorfor ikke laminere hele pakka inn med epoxy og glassfiberduk, som på resten av båten? Link to post
ojo030 Svart 9.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai Jeg tror at utvidelseskoeffisienten for stål er så forskjellig fra plastlaminat at det ville oppstå riss og kanskje sprekker i laminatet og vanninntrengning og korrosjon som vil sprenge laminatet. Fra konstruktørens side er platene oppdelt i maks 1,2 meter lange biter. En annen viktig hensikt med stålplatene er at båten skal kunne berøre bunnen og stå på bunnen uten å bli skadet. Oddbjørn Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn