Jump to content

Varmforzinket stål under vannlinjen


ojo030

Recommended Posts

Har vært uten Internett i helgen.

 

Hulda skrev On 1.10.2021 at 8.59:

En sak du som båtbygger skal være obs på, er potensialforskjellen mellom treverk og sink (Zn) og også jern/stål (Fe). Reaksjonen er at spesielt sink vil sette opp en strøm der ligninet i treverk (som er limet som holder trefibrene sammen) blir 'vannet ut'. Også kalt lutråte. Derfor er det meget viktig at det ikke kommer vann inn mellom de galvaniserte platene og trebunnen. Og at alle skruer blir isolert fra treverket. 

Alle skruehullene blir forsegle med tre lag epoxy og så blir boltene dekket med Sikaflex 291 i når dette monteres. Skruene er gjennomgående. Kryssfineren i bunnen er forseglet med to lag glassfiberduk i epoxy og innvendig i bunnen er det lagt minst to lag epoxy, og så blir skivene under muttere lagt i Sikaflex. Jeg er sikker på at stålplatene eller boltene ikke kommer i kontakt med bart treverk. 

 

@HansH Jeg vet ikke om noen som maler stålkonstruksjoner her bortsett fra store offshore verft og uten kontakter blir det litt for vanskelig for meg å få innpass der. Jeg har derfor nå bestilt Seajet produkter slik @Komodo har foreslått. Jeg kommer til å pusse over galven med korning 60.

 

Jeg er ikke sikker på hvor mye bedre dette er enn ren epoxy, som jeg synes ville være enklere for meg, men seajet primer inneholder kanskje noen stoffer som gjør den mere vanntett. Jeg liker dårlig avgassen, lukta av de stoffene som inneholder sterke løsemidler.

 

Oddbjørn

Link to post
Share on other sites

Epoxy er på en del områder et vidunderprodukt. Med tilstrekkelig tykkelse er det diffusjonstett og dergjennom passiverer overflaten det er festet til. Sånn er det bare. Enten overflaten er jern eller tre. Problemområdet er at epoksy nødvendigvis ikke har samme utvidelseskoeffisienten som matetialet det er festet til. Når det gjelder jernplatene dine, er det ikke noe problem å slipe over, dra over med Aceton og så male. Gjorde det i sommet på Hulda. Og det er maaange kvadratmeter, under/opp. Hempel sier 4 kvadratmeter på literen. Jeg greide ikke mer enn 3 liter pr. kvadratmeter. Altså, tykt nok.

 

Rent generelt er det noe dritt når en konstruktør gir lite holdbare anbefalinger. Men slikt forekommer hele tiden.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke den kunnskapen som de andre her besitter men betrakter tråden som en "vanlig" uvitende.

 

Det som slår med er at TS er igang med ett stor, spennende og tilsynelatende dyrt prosjekt.

 

Jeg ser at det advares mot å bruke galvanisererte plater, og det høres ut som en nøysommelig og sårbar prosess for å få det til å fungere.

 

Du bør tenke på videre bruk av båten, skal du lure på om det er bra nok, har malingen/epoxyen sluppet?

Har galvaniseringen allikevel kommet i kontakt med sjøvann?

Hva om du grunnstøter, må da båten på land uniddelbart for utbedring?

 

 

Man bør jo ha som utgangspunkt at undersiden av båten må tåle vann.

 

Kan det være lurt og gjøre retrett, og sandblåse vekk galvaniseringen?

 

Eller kan man se for seg og støpe med glassfiber utenpå hele skroget etter at platene er montert?

 

Bare noen tanker....

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

nomen skrev 55 minutter siden:

Hva om du grunnstøter, må da båten på land uniddelbart for utbedring?

 

 

Man bør jo ha som utgangspunkt at undersiden av båten må tåle vann.

 

Kan det være lurt og gjøre retrett, og sandblåse vekk galvaniseringen?

 

Eller kan man se for seg og støpe med glassfiber utenpå hele skroget etter at platene er montert?

 

Bare noen tanker....

Dette er fornuftig tanker synes jeg. Jeg synes hele konseptet med å få til en tett membran over galven virker veldig skjørt.

 

Et lettvint alternativ kan være å bare stoffe rett på galven. Som nevnt over er bunnstoff doffusjonsåpent, så da vil sinken ganske fort tære vekk og platene ruste. Neste gang du er på land kan du da gjøre en vurdering på om du vil sandblåse eller slipe ned platene og male dem opp på riktig måte. 

Link to post
Share on other sites

Dette er en båt som er bygget av topp kvalitet kryssfiner og fullført med full pakke West System Epoxy inkludert glasfiberduk på alle utvendige flater. Også de 75 hullene for å feste stålplatene med gjennomgående bolter blir forseglet med Epoxy. Jeg har bygget et par båter med denne metoden tidligere, disse tålte vann i mange år, og tåler det fremdeles. Og siden de ikke var større enn at de kunne snues opp ned, så tålte de også å overvintre under åpen himmel. Det tærte for øvrig sterkt på det selvplolerende bunnstoffet. Med andre ord båten tåler vann.

 

Så til stålplatene 10 mm tykke, som dekker praktisk talt hele bunnen, og er tenkt å tjene både som ballast og for å å beskytte bunnen hvis jeg lar den bli stående i fjæra ved lavvann en gang i blant.

 

Platene kan ruste veldig lenge før de ikke lenger oppfyller sin hensikt og båten vil være like sjødyktig med rustne plater som med plettfrie plater.

 

Konklusjonen min at det vi har diskutert ikke har dreid seg om sjødyktighet eller sikkerhet på andre måter, bare om utseende og lite eller mye vedlikehold. Jeg tror heller ikke alle skruene ruster opp alle på en gang og alle platene faller av. Det har jo hendt en veldig sjelden gang at ballastkjøler  har løsnet fra seilbåter.

 

Hadde mulighet for å bunnstoffe ret på platene kommet opp før hadde det kanskje blitt slik. Vi får se hvordan dette går i lengden

 

Oddbjørn

Link to post
Share on other sites

Så det koker egentlig litt ned i hvilke krav du har for det estetiske og hvor lang levealder du forventer på denne skuta! prøv enkleste metode først.. er du fornøyd med det så er det jo bare å kjøre på..

har du en skisse av ferdig båt? 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg må vel forsøke å komme opp med skisse eller bilder til slutt, men jeg er ikke særlig stolt av modellen. Den passer ikke i Norge. Dessuten et konstruktøren svært hårsår på copy right. Vi får se. 

 

Ellers så Ser det ut til at vi begynner å bli enige. 

 

Siden stålplatene er under den flate bunnen blir det ikke så skjemmende selv om de ruster

Link to post
Share on other sites

ojo030 skrev On 5.10.2021 at 12.36:

Hadde mulighet for å bunnstoffe ret på platene kommet opp før hadde det kanskje blitt slik. Vi får se hvordan dette går i lengden

Mitt opprinnelige svar med forslag om primersystem var basert på spørsmålet ditt i første innlegg om å få bunnstoff til å sitte best mulig på galven. Det siste forslaget mitt om stoffe rett på galvaniseringen er jo ikke en god løsning for å få bunnstoffet til å sitte best mulig, men en løsning for å forenkle jobben med grunnarbeid, og la naturen gå sin gang mens galvaniseringen tæres vekk og la platene få en generell, rusen overflate, som igjen er grei å blåserense og male opp. 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skjønner det nå og selv om jeg sier at jeg kunne ha vurdert det,så betyr ikke det noen form for kritikk fra min side. Jeg vil mye heller legge noen strøk grunning, og ett strøk bunnstoff, på platene nå før jeg monterer dem enn å ta tak i en  masse rust om noen få år. Jeg skal hente Seajet 017 og 117 pluss bunnstoff på posten i dag.

 

Oddbjørn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...