Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

HiWard skrev On 24.4.2025 at 21.54:

Spent på dette. Jeg har vurdert det samme, men har skjøvet det foran meg av frykt for at det skal bli vanskelig å få den på igjen.

 

Om du ikke kjenner kanten av midtre frontrute på innsiden av profilen med neglen, så er det heller ingen umiddelbar bekymring. Du vil også se om limet er i ferd med å smuldre opp.

 

Selve jobben er litt stressende på våren, så ville tatt tak i dette på høste etter opptak om jeg skulle gjort det igjen. Akkurat nå har jeg litt høye skuldre, men fikk ut det meste av lim i går. Én kveld til så tenker jeg den er klar. Å rengjøre selve vinduene er vel kun ett par timers jobb. Har kjøpt inn en del sugekopper for glass. Setter en på hver side og bruker stropper til å presse profilen ned på vindu, med lim lagt i bunn av profilen på forhånd. Setter så inn kiler på hver side slik at jeg får presset inn lim på hver side mellom profil og vindu i etterkant. Må selvsagt maskere slik at det blir pent. Så det blir å legge på lim i tre omganger. Lar så stroppene stå på i 2-3 dager for være på den sikre siden. Satser og håper på å være ferdig ila denne uken:ber::glimter:

20250426_180816.jpg

20250426_170307.jpg

Link to post

Her ser du hvor ledning til lanterne på vindskjermen går ned helt bak på vindskjerm styrbord side. Her var det masse mugg og fukt. Null tetning i gjennomføringen. Her kommer det nok en del vann rett ned i skroget. Fyller på med tec7 i gjennomføring og skruehullet på begge sider. Jakten på tørt skrog fortsetter:tommel_opp:

20250501_180513.jpg

Link to post

Ikke bruk Tec7 til tetting. Tec7 er et glimrende monteringslim og er ment til det. Fleksibilitet blir borte etter relativt kort tid. I tillegg er det ikke UV-filter i Tec7. Det er bedre å bruke en mer fleksibel tettemasse som har de fleksible egenskapene over mange år. Butylmasse er et alternativ. Man kan også bruke en type masse som FixAll hvis det skal lime i tillegg. Butyl har ikke limende effekt men er en tettemasse som er fleksibel i minimum 20 år. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Jeg bruker ikke tec7, men bruker det mer som et uttrykk på denne type lim. Jeg har god erfaring med CT1 og bruker det på steder som er mer "kritiske". Ellers bruker jeg biltema sin Multibond på feks interiørdetaljer og i skruehull. Nå er i hvertfall ramma på plass. Bare mange timer med fuging og liming igjen. Bruker også CT1 til dette formålet.. Skal bli godt å få ryddet litt opp etter denne grisejobben. 

20250503_145200.jpg

Link to post
  • 2 uker senere...
Torsen67 skrev 1 time siden:

Sånn ser det ut bak fendelisten på babord hjørne bak. Fritt leide for regnvann. Enda værre på styrbord side, men glemte å ta bilde der.

20250512_200902.jpg

Meget interessant. Fyller du dette med feks Sika 591 eller har du en annen plan? Regner med det var grei skuring å få av fenderlista, spent på om den er like grei å få på igjen. Er skrogdelene naglet eller skrudd sammen?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
  • 2 uker senere...

Det er naglet. Hadde noen knusningsskader på høyre side og det hang litt ned. Støttet opp med en stokk og kjørte på med treg 24t epoxy fra Araldit. Det spesielle med den er at den får lav viskositet noen timer før den blir hard. Da kryper den godt inn i kriker og kroker før herding. Nå er det steinhard og stivt på også det hjørnet. Så gikk jeg på med CT1 på alle potensielle åpninger, så avsluttet jeg med Captain Tolley sånn for sikkerhets skyld. Lista er ikke montert enda da jeg skal legge på litt topcoat fra Siddis Plast og våtpusse dette glatt på høyre side. Kommer tilbake vedr fenderliten. Er litt spent selv:smiler: Utsett er 2 juni om 1 uke.

Link to post

På fredag skulle fenderlist på. Hadde den krympet? Yes, det kan jeg love dere. Det ble lite søvn natt til lørdag. Var helt utslitt så hadde ikke kapasitet til å finne ut om det var andre metoder enn krabbekoker eller koke hele lista i et oljefat etc. Gjorde et raskt googlesøk lørdag morgen og snublet over denne tråden på baatplassen. Trikset med plastrør var genialt. Varmet opp vannet til ca 90 grader, og lot det så stå i 20 min. Lista ble faktisk som en strikk😊 Droså lista med en lastestropp i enden. Var ikke noe problem å dra den for langt heller. En kamerat dro, mens jeg dyttet på og justerte. Fikk ikke til å lime inn linken (!?) Men tråden heter "Fenderlist tabbe". Mangler selvsagt M5 50 mm bolter med linsehode, så bruker treskruer for å holde det på plass.

20250531_125235.jpg

20250531_193100.jpg

20250531_193051.jpg

Link to post

Hei, litt av et prosjekt du har på gang 😊. Har akkurat kjøpt en Windy 8000, 1990 som skal hentes i morgen 😊  og gleder meg stort 😎. Båten er greit holdt, ikke noen store ting som må rettes på med en gang, men… det er nå slik med båter med litt alder, de må vedlikeholdes. Jeg har prøvd å finne litt info på nett men virker som det er lite å hente der, så må spørre. Kjøleboksen virker ikke, vet du/dere om kompressor er lett tilgjengelig eller må dekket opp? Og så fungerer ikke trimplan, i følge selger er hydraulikk pumpe defekt. Har du/dere noen info om denne? Pumpen har blått deksel, er det jeg vet p.t. Er også på jakt etter koblingsskjema for el. i båten, ser for meg at det kommer en ryddejobb på sikt. Håper du/dere kan hjelpe en fersk windy eier 🙏

 

IMG_0113.png

Link to post

Gratulerer med godt valg av båt (helt objektivt)! Hva slags motorpakke er det på din båt?

 

Kompressor til kjøleboksen står på styrbord side, ca på linje med bordsøylen. Jeg har benker hvor det er laget inspeksjonsluker i dørken så min er lett tilgjengelig. De fleste av disse båtene har trimplan fra Instatrim, om du googler det så finner du pumpen (tror de har rødt deksel nå) Koster noen båtpenger... Jeg kan sende det jeg har av info på det elektriske på pm

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
capehorner skrev for 3 timer siden:

Tusen takk for info :) Er bare å starte med å feilsøke trimplan og kjøling :smiler:

Drivlinja er en Yanmar 315hk med et mercruser Bravo 2x

 

Gratulerer! Den annonsen tittet jeg litt på. Den er muligens litt lavt giret? Burde vel klare godt over 40 knop, uten at det er så viktig. Vet om en som har samme motor i en W9000 og det flytter seg fint, så krefter har du nok av. Gode motorer men trenger også tilsyn som alle motorer, Har vel regreim også. Til orientering så er det en veldig fin norsk Yanmar-gruppe på FB. Litt spent på hjemmehavnen. Er det i Oslofjorden?

Link to post
Torsen67 skrev for 2 timer siden:

 

Gratulerer! Den annonsen tittet jeg litt på. Den er muligens litt lavt giret? Burde vel klare godt over 40 knop, uten at det er så viktig. Vet om en som har samme motor i en W9000 og det flytter seg fint, så krefter har du nok av. Gode motorer men trenger også tilsyn som alle motorer, Har vel regreim også. Til orientering så er det en veldig fin norsk Yanmar-gruppe på FB. Litt spent på hjemmehavnen. Er det i Oslofjorden?

Har bare tatt den en liten test tur før jeg slo til, hastighet er ikke så viktig 😂 bare den flytter seg 😃, reg reim var skiftet i fjor og motor er knapt innkjørt 😁. Hjemmehavn blir Lillesand 😎 Skal tusle nedover i helgen 

Link to post

Hvis du er på FB så er det en gruppe som heter "Windy 8000 eiere". Litt interessant om du hadde blitt med der også. Det er faktisk en del forskjeller ute å gå på denne modellen, så alltid noe å lære hverandre. Jeg har en Volvo Penta D4-260 i min. Den har så mye dreimoment at jeg har fjernet reima til kompressoren. Den spretter opp i plan nesten like lett uten. 620Nm er litt overkill til denne modellen. På toppfart treffer jeg 40 knop. Men aberet er høy tomgangsfart. Motoren gir ikke mer enn 3600 omdr på maks fra fabrikk.

Den motoren du har ble levert i andre land som 340 hk. Mange mener den ble satt til 315 hk her til lands pga hk-avgiften vi hadde før. Men ingen finner forskjell på delenr så flere mener dette bare er "fake". Stemmer det så har du 340 hk. Da har du i hvertfall nok krefter i reserve:fniser: Men heller overskudd enn underskudd på krefter i en båt. Jeg hadde sistnevnte i forrige båt og kan skrive under på at det er slitsomt for folk og ikke minst motoren. Nå har jeg 26 knop på 2500 omdr og bare cruiser av gårde. Det er bare å glede seg til godværsdager:glimter:

Link to post
  • 3 måneder senere...
Torsen67 skrev for 4 timer siden:

Gjort noe med båten i det siste HiWard?

Tja, ikke jeg, men Vollen Slipp 🙄


Slutten av sommeren ble begivenhetsrik. I en stappfull gjestehavn på Vollen Marina, røk girwiren inne i strømpa mens båten sto i revers. Giret er push-to-reverse, pull-to-forward, så det var ikke mulig å få den hverken i nøytral eller forover. I et par hektiske sekunder rattet jeg båten og styrte med baugpropellen inntil jeg fikk øye på en ledig bås. Klarte å bakke inn i den og kutte motor slik at båten gled rolig på plass.
 

Med båten trygt fortøyd fikk jeg skrudd løs deksel på drevet og konstatert hva som hadde skjedd. Heldigvis ligger Vollen Slipp på andre siden og de kunne bytte girwiren et par dager senere. Flott service fra dem (det skjedde på en søndag), mens jeg fikk ta bussen tilbake til Oslo i strålende sol og havblikk.

 

Da det var i orden, oppdaget jeg en liten, men jevn, lekkasje på transom. Den har kommet og gått litt tidligere, men nå var den større enn vanlig. Jeg mistenkte pakning mellom eksos og akterspeil, men det viste seg å være styrepinnen. På dette tidspunktet var motor ute (igjen hos Vollen Slipp), så da byttes pakninger og gummikobling på motor. Det er ståa nå, har tro på å få båten på vannet igjen til uka.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Såpass ja! Lå faktisk på Vollen gjestehavn fra lørdag til søndag. Årets siste tur da det er opptak i morgen. Vi tok morgenkaffen inne på brygga og så over mot Vollen Slipp. Så ikke din båt, men den står kanskje på motsatt side av moloen?

Burde egentlig løfte ut motor jeg også. Har fått saltvann på torsjons/demperplaten. Dette er skylt bort med SaltX da det er et lite "inspeksjonshull" i kåpa. Har også sprutet inn rustløser med smøring, men den setter seg etter en stund igjen. Det forårsaker hard giring og vibrasjoner i båten. På Volvo Penta D4 så koster selve platen 20K + så kommer arbeidet i tillegg. Så gir meg ikke helt med å få den til å løsne helt. 

Link to post

Har som tidligere nevnt, fått tak i nytt hjørnevindu venstre side. Den jobben tar jeg til våren. Skikkelig drittjobb så gruer meg litt. Septiktank skal også byttes til en mindre i plast. Den jobben har jeg gjort tidligere på en annen båt, så det går nok greit. Samtidig bytter jeg stolsøylene til type med gassdempere siden gulvet må opp og ut. Blir spennende å se hva jeg finner under der. Blir garantert en god rengjøringsjobb. Men da får jeg uansett ett godt bilde på hvordan det arter seg i kjelleren. Du kan jo ta deg en tur når den tid nærmer seg om du er nysgjerrig på hvordan det ser ut. 

Link to post

Kjipt med røket wire, men godt håndtert :) 

 

Etter en nydelig sommer der vi har fått brukt båten myyye, er det på tide å brette opp ermene og starte jobben med å forbedre en bra båt. Dette halvåret blir å få teknikken til å fungere, og stort sett i motorrommet. Fikse defekte trimflaps, innstalere landstrøm, rydde i reiret av kabler, og sette inn nytt forbruksbatteri, og ny hovedbryter. overhale ankervinch og flytte relé og brytere, få lensepumpe til å fungere, få kjølekompressor til å fungere. Bygge om «lasterommet», flytte septikpumpe. Rense vanntanker, ny pumpe og nye rør, skifte ventiler for avtapping av vanntanker ( og kanskje varmtvann) + alt som kommer som følge av andre ting 😵‍💫

Blir nok en skitjobb men satser på at resultatet blir bra 😁

Kommer nok til å spørre mye etter hvert :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...