Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

HiWard skrev On 4.10.2023 at 12.25:

Ja, om du har samme farge som meg (benhvit, ikke "hvithvit"), så finner du denne på siddis.no, enten som repkit eller boks med gelcoat/topcoat. Fargekoden er 10290

 

Regner med at skrog og overbygg har samme farge? Syns dekk ser lysere ut, men det kan være fordi den står i mellom to båter på vinteropplagring på land.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 4 timer siden:

 

Regner med at skrog og overbygg har samme farge? Syns dekk ser lysere ut, men det kan være fordi den står i mellom to båter på vinteropplagring på land.

Det er nok samme farge. Har sparklet et par småskader på både skrog og overbygg og fargen matcher like godt på begge.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Scand 360 dc skrev for 11 timer siden:

Har du er bilde av båten med ny kalesje? Kunne ikke se du har lagt noe ut.😊

Ja og nei… Jeg returnerte kalesjen da jeg synes passformen var dårlig. Primært festehull som ikke traff og litt for mye stoff mellom de to bøylene foran og bak. Leverandør har vært behjelpelig så langt, så håper jeg det ordner seg til våren. Da skal jeg poste bilder.

 

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 5.11.2023 at 21.12:

Ja og nei… Jeg returnerte kalesjen da jeg synes passformen var dårlig. Primært festehull som ikke traff og litt for mye stoff mellom de to bøylene foran og bak. Leverandør har vært behjelpelig så langt, så håper jeg det ordner seg til våren. Da skal jeg poste bilder.

 

 

Holder du til på vest eller østsiden av Oslo? Kunne vært moro og tittet litt på din båt når du holder på der en dag, nærmere våren.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 17 timer siden:

 

Holder du til på vest eller østsiden av Oslo? Kunne vært moro og tittet litt på din båt når du holder på der en dag, nærmere våren.

Jeg har sommerplass på Padda, så det skal vi få til! Vinterens prosjekt er å bunnskrape båten og DET er ikke spesielt spennende :)

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 17 timer siden:

Ok, fint om du kunne tatt bilde av innfestingen i begge ender når det passer seg, med og uten profilen. Jeg må få laget meg noe av det samme:wink:

Her har du et bilde med profilen. Innfestingen er bare et vinkelbeslag i begge ender; ett skrudd i skottet foran motorrom og ett festet gjennom glassfiberen akter (med gjennomgående bolter)

022_137538635.jpg.e2e3c298ebb17a039e58f021796d3e95.jpg

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 15.5.2022 at 18.40:

Med båten på vannet har jeg omsider kommet i gang med litt arbeid oppi båten.
 

Først ut er å bytte dørken i oppbevaringsrommet under dekk. Plata var morken og jeg mistenkte at det ikke så veldig bra ut under der. Det viste seg å stemme.

D046E7B6-2460-44C2-AAE5-9908649D9B7C.jpeg.2589e35372be30ddddc50afd6ecfda89.jpeg

Reparasjonen til venstre er etter en dustefeil jeg gjorde da jeg skule sage ut dørkplata med sirkelsag 🙄

 

Her var det bare å gå på med støvsuger, surfex hd avfetting og oppvaskkost. Når det så sånn noenlunde ut, pusset jeg med 60-papir før acetonvask. Deretter la jeg et strøk tokomponent epoxymaling. Resultatet ble bra synes jeg.

55D92150-1AE5-47C2-8CE3-3BCA1E45FC1B.jpeg.910e4bfd0d0a5816f704f41659e18692.jpeg

 

CF3DA1D0-BCC5-41ED-B5CA-9F40EA658229.jpeg.2b29ed3fb847815f935d8f8fe29eefc6.jpeg


Det var fortsatt litt igjen av dagen, så da fikk teaken på badeplattformen en kur med Respect teak clean steg 1 og 2. Om to døgn kan den oljes om det er tørt.

0A19A10F-36D5-4D81-A7A7-77F3746AD8D3.jpeg.37bba1bce827551719bf65a5ec2becc2.jpeg

Skal gjøre samme jobben selv,hvilken epoxymaling brukte du?..

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 8.11.2023 at 9.07:

Her har du et bilde med profilen. Innfestingen er bare et vinkelbeslag i begge ender; ett skrudd i skottet foran motorrom og ett festet gjennom glassfiberen akter (med gjennomgående bolter)

022_137538635.jpg.e2e3c298ebb17a039e58f021796d3e95.jpg

 

Se der ja. Dette er nok ettermontert hos deg også. Ja, skrape ned under er noe man skulle ønske man kunne slippe ila hele livet. Har gjort det på to båter så langt. Men er noe med tilfredsen dette gir de neste sesongene. Da sees vi på Padda neste sesong i hvertfall. Jeg holder til et hagleskudd unna:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 8.11.2023 at 9.07:

Her har du et bilde med profilen. Innfestingen er bare et vinkelbeslag i begge ender; ett skrudd i skottet foran motorrom og ett festet gjennom glassfiberen akter (med gjennomgående bolter)

022_137538635.jpg.e2e3c298ebb17a039e58f021796d3e95.jpg

 

Jeg ser du også har samme størrelse på gassdemperne på luka som jeg har. Mine hjelper ikke akkurat til når jeg skal løfte luka, men blir nå stående i oppreist stilling. Har du byttet dine? Ser nå at Biltema har kommet med en ny serie gassdempere som er "dynamiske". Litt usikker på forskjellen, men tenker jeg tester de. Er man ikke fornøyd eller bommer, så får man jo pengene tilbake.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 3 timer siden:

 

Jeg ser du også har samme størrelse på gassdemperne på luka som jeg har. Mine hjelper ikke akkurat til når jeg skal løfte luka, men blir nå stående i oppreist stilling. Har du byttet dine? Ser nå at Biltema har kommet med en ny serie gassdempere som er "dynamiske". Litt usikker på forskjellen, men tenker jeg tester de. Er man ikke fornøyd eller bommer, så får man jo pengene tilbake.

De hjelper vel ikke til så mye nei, men de holder luka oppe og den er ikke så tung om man bare fjerner putene og sofaryggen først. Sofaputen min er kun festet i sidene på innerlineren, ikke i selve luka.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 3 timer siden:

Ok, så det "skinnesystemet" for ryggen på luka er fjernet? Hos meg har disse skinnene ødelagt putene på luka så jeg har tenkt tanken på å fjerne dette. Ryggen er også pil råtten, så den må bygges ny. Vurderer å lage en som er rett og heller forlenge de små på innerlineren bakover.

Fjernet eller aldri montert, båten min er sannsynligvis en av de første som ble produsert (WIN tyder på at det er nr 6, men er ikke sikker). Puter ble trolig byttet eller trukket om i 2008. De begynner å bli slitt, men holder koken fortsatt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Pusler litt med prosjekter mens jeg venter på ny sesong. Et av dem er å lage et bedre system for å lade start- og forbruksbatteri, både på landstrøm og fra dynamo. 
 

Tidligere har jeg brukt en CTEK DS250SE og en batterilader. Denne byttes nå ut med en Victron Orion-Tr Smart som gir mer kontroll over lading av forbruksbatteri med dynamo via startbatteriet. I tillegg supplerer jeg med en batterilader til slik at start og forbruk kan lades hver for seg og med riktig profil (start er blysyre, forbruk er LiFePo4).

 

Mest på gøy laminerte jeg en finerplate med epoxy og ett lag vevd glassfibermatte og malte den til slutt med polyuretanlakk. På denne monterte jeg to Victron BlueSmart og Orion-Tr Smart.

IMG_7242.jpeg.5b45d301f0d7459ecfc30d203bdd365d.jpeg

Det er forholdsvis beskjedne ladestrømmer her, men det går greit til vårt bruk (dagsturer). Både start- og forbruksbatteri er på 100Ah.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

En sørgelig lang vinter nærmer seg forhåpentligvis slutten. I dag ferdigstillte jeg det nye ladeopplegget slik at det kun gjenstår å skru opp tavla og koble ledningene til batteriene.

IMG_7388.jpeg.d994b64cae5b7df38236325807b72f8e.jpeg
 

Ellers går det i skraping av bunnstoff. Det går sakte, men sikkert, riktig vei (mot slutten altså). Har fortsatt to måneder til utsett.

IMG_7349.jpeg.0a0bc016ab532a0de9fdcd4f76fccdf1.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ser du får gjort mye. Gruer meg til å ta tak i skroget under vannlinja. Dette er min 3 båt, og hver gang ser de like jævlig ut under:giggle:

 

Ett par-tre spørsmål:

 

- Du vet ikke tilfeldigvis lengden på åpningen til motorrommet? Skal lage meg en avtagbar støttebjelke for motorlukaluka.

 

- Da du tettet festene til rekka, hadde du synlig lekkasje på innsiden i forkabin?

 

- Fra babord ventilrist til motorrom så er det montert en flexislange på fremre hull, som svinger fremover under gulvet på babord side. Vet du hva denne er godt for? Ønsker å fjerne denne da dieselmotoren trenger denne lufta til kjøling, men tør ikke å fjerne den sånn helt uten videre.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 13 minutter siden:

- Du vet ikke tilfeldigvis lengden på åpningen til motorrommet? Skal lage meg en avtagbar støttebjelke for motorlukaluka.

Nei, jeg har aldri målt. Kan ta og gjøre det ved neste anledning.

Torsen67 skrev 14 minutter siden:

- Da du tettet festene til rekka, hadde du synlig lekkasje på innsiden i forkabin?

Ja, det hadde jeg. Det pleide å samle seg litt vann på det lille "platået" bak ryggputene i forkabinen etter en heftig regnskur. Det var også en del overflaterust på bolter og muttere. Jeg jager fortsatt en lekkasje som resulterer i en liten dam på styrbord side, under inspeksjonsluka som er i oppbevaringsrommet bak førerposisjon. Frykten er at det er lekkasje langs fenderlist, mens håpet er at vannet kommer fra lanternen eller skruer på vindskjermen.

Torsen67 skrev 18 minutter siden:

- Fra babord ventilrist til motorrom så er det montert en flexislange på fremre hull, som svinger fremover under gulvet på babord side. Vet du hva denne er godt for? Ønsker å fjerne denne da dieselmotoren trenger denne lufta til kjøling, men tør ikke å fjerne den sånn helt uten videre.

Nei, men jeg har også denne slangen tror jeg. Om jeg skal tippe, så er den til ventilering rundt bensintanken eller så går den kanskje til avtrekk på toalettet, selv om det ville vært mer logisk å legge denne til ventilasjonsboksen på styrbord side av motorrommet. Skal ta en titt neste gang jeg er bak luka der.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 4 timer siden:

Nei, jeg har aldri målt. Kan ta og gjøre det ved neste anledning.

Ja, det hadde jeg. Det pleide å samle seg litt vann på det lille "platået" bak ryggputene i forkabinen etter en heftig regnskur. Det var også en del overflaterust på bolter og muttere. Jeg jager fortsatt en lekkasje som resulterer i en liten dam på styrbord side, under inspeksjonsluka som er i oppbevaringsrommet bak førerposisjon. Frykten er at det er lekkasje langs fenderlist, mens håpet er at vannet kommer fra lanternen eller skruer på vindskjermen.

Nei, men jeg har også denne slangen tror jeg. Om jeg skal tippe, så er den til ventilering rundt bensintanken eller så går den kanskje til avtrekk på toalettet, selv om det ville vært mer logisk å legge denne til ventilasjonsboksen på styrbord side av motorrommet. Skal ta en titt neste gang jeg er bak luka der.

Motorrom: Flott!

 

Vedr lekkasje.

Lanternen er jo grei å tette i skruehullene. Men på en tørr dag så ville jeg testet med litt Capten Tolly på de steder du mistenker lekkasje. Ikke bruk for mye, da renner det rett igjennom og du er like langt. Jeg hadde bra hell med dette på min forrige båt. Det suger seg inn i de tynneste sprekker, på samme måte som vann gjør. Derfor må det ha vært opphold noen dager før bruk. Enn så lenge virker min båt tett.

 

Når du sier det så tenker jeg det er lufting mtp bensintank. Avtrekket fra toalettet går ut på styrbord side i min båt. Har nå diesel, så tror jeg fjerner slangen på babord side. Si gjerne i fra om du finner ut at slangen er til noe helt annet:wink: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...