Jump to content

25 fots treseiler i boblehavn - hva burde man gjøre?


LK Nebb

Recommended Posts

Hei folkens

 
Dette blir min første vinter med Folkebåt. Den skal stå i boblehavn i Oslo. Jeg har hatt seilbåt i boblehavn før, men ikke en treseiler, så et par bekymringer har meldt seg: fukt og frost...
 
Fundert en del på dette (litt for mye?) uten egentlig å finne noen god løsning. Spørsmålet er egentlig hvordan holder jeg båten tørr og flytende over vinteren?
 
Funderingene er som følger:
 
Grovt sett står valget mellom
(1) åpent, kaldt og luftig
eller
(2) lukket. varmt og klamt
 
(1)
Presenning over hele båten med åpning i begge ender. Dekksluke og cockpitluke åpne for gjennomlufting. I tillegg, et par silicaposer (fuktslukere). Frostvæske i kjølen.
 
Jeg lurer på om frostspreng da er et potensielt problem. Det pipler inn litt vann et eller annet sted, trolig i skjøter under vannlinja (se bildet), og om det fryser... er det noen som har erfaringer med dette?
 
(2)
Mye av det samme som (1) men frostvakt eller tilsvarende varmekilde i ruffen og cockpit. Stengte luker. Stenge presenning i begge ender for isolering?
 
Lurer på om det har noe for seg i en båt som dette. I cockpit er det ganske åpent ned til skroget og jeg er usikker på om en frostvakt eller varmeovn vil holde frosten vekk?
 
---
 
Folkebåten har ikke innenborsmotor og ingen gjennomføringer under vann så det slipper jeg å bekymre meg over. Skroget er klink.
 
Jeg har forgjeves prøvd å finne relevant info på nettet. 
 
Sumpen, marinert med grønn frostvæske. Man kan se det er vått i skjøtene mellom bordene under vannlinja. Jeg har ikke lokalisert hvor dette vannet kommer fra.
Sumpen.jpg.50fee08392572e58156f57f8091e828f.jpg
Link to post
Share on other sites

Vår første båt var Caroline. Klinkbygget gavlbåt fra Hvaler. Vinteren i sjøen gjorde båten tettere. Null lekkasje. Presenning åpen, luker åpne, gjennomtrekk. Båten var tørr innvendig. Caroline lå både i boblehavn, og uten, frøs fast i isen. Ingen skade. I Norge har båter ligget ute om vinteren så lenge det har vært båter. 

 

Hvis du benytter forumets brilliante søkermotor, vil du finne masse om akkurat dette temaet. Gjenganger hver høst. Det alle tenkelige muligheter blir diskutert, alle mulige konklusjoner blir fremmet som den eneste rette. 

 

Den eneste funksjonen frostvæsken i bunnen av båten kan ha, er å løse opp treverket. Vil anbefale at du tørker det vekk. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, og takk for svar.

 

Betryggende å lese at en klinkbygget gavlbåt har overlevd såpass. Jeg må innrømme at jeg var litt slepphent med søking og har nå funnet flere tips enn det jeg behøver, derfor også sein oppfølgning fra min side.

 

Timene går fort når man tråler forum og jeg tenkte å oppsummere, mest for min egen del, men kanskje noen andre får nytte av det. Kom gjerne med korrigeringer og kommentarer!

 

Tørket tre under vannlinja

Actros (2005), opplever at trebåt kun burde være på land i kortere perioder for å slippe unna opptil 3 mnd lange «trutnetid»

https://baatplassen.no/i/topic/14438-b%C3%A5t-i-vannet-p%C3%A5-vinteren/?tab=comments#comment-157171

 

Tørket tre over vannlinja+snø

Som nevnt over kan stort snøfall være et problem, spesielt kombinert med sprekker i vintertørka bord over vannlinja.

 

Om vann fryser i bunn av båten

Som nevnt her og andre steder skal det mye til – ned mot 15 minus for at vannet fryser i bunn av en båt som står på sjøen. Men andre forhold spiller også inn. For eksempel om man har lekkasje ovenifra, dvs at det har kommet ferskvann i bunn av båten.

 

https://baatplassen.no/i/topic/75139-treb%C3%A5t-p%C3%A5-vannet-frostsikring-i-kj%C3%B8lsvinet/

 

En tresnekke som faktisk fikk 10 cm i bunn av båten

https://baatplassen.no/i/topic/8206-frostveske-i-bunn-av-b%C3%A5ten/

 

Frostvæske i bunn av båten– skadelig?

Jeg leste hva Hulda skreiv om at forstvæske kan løse opp treverket. Jeg fant flere tråder på baatplassen hvor dette har vært diskutert tidligere, men det var ingen konklusjon da – noe jeg heller ikke prøver å komme med nå. Men det er mye rart man finner på internett, nærmere bestemt på forum.woodenboat.com

 

Hvis jeg har forstått rett, så kan man bruke ethylenglykol (den røde i Norge, den grønne i USA) til å behandle tre mot råte. Dave Carnell har visst vært en pådriver for dette.

 

http://forum.woodenboat.com/showthread.php?120797-Ethylene-Glycol-PEG-Anti-Freeze-anti-rot-a-not-so-sophisticated-experiment&highlight=propylene+bilge

 

Nå vil jeg bemerke tre ting

1. Jeg har brukt den grønne (i Norge), propylen-glykol. Fant ikke noen informasjon/erfaringer om den.

 

2. Kan hende forstvæske løst opp i saltvann har andre egenskaper enn konsentrert versjon malt på i begrensede mengder. Kan også hende frostvæska reagerer med metaller (bolter osv).

 

3. Jeg fant ikke noen som har opplevd at frosvæske i bunn av båten har fått treverket til å løse seg opp eller på annen måte skade båten. Er det noen som kjenner til slike tilfeller?

 

 

Redigert av LK Nebb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LK Nebb skrev for 10 timer siden:

Jeg leste hva Hulda skreiv om at forstvæske kan løse opp treverket. Jeg fant flere tråder på baatplassen hvor dette har vært diskutert tidligere, men det var ingen konklusjon da – noe jeg heller ikke prøver å komme med nå. Men det er mye rart man finner på internett, nærmere bestemt på forum.woodenboat.com

 

Jeg er ingen ekspert på trebåt i boblehavn. Men jeg ville trodd mer på Hulda i slike saker enn en tilfeldig amerikansk youtuber....:rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei

 

Dette er et halvt år etter men vil melde at båten holdt seg tett som bare det over vinteren (Oslo). Pumpa forstvæsken over i ei bøtte men vasket ikke skikkelig der nede før våren kom. Båten ble dekket med presenning som var åpen i begge ender, så det ble luftig. Ryddet den også helt tom og lot alt av luker, dører og skap stå åpent.

 

Angående innlegget mitt med alle avsporingene, var formålet å invitere til debatt... evt forsvare ovenfor meg selv at all tiden brukt på å tråle forum på et så smalt tema ikke var bortkastet.

 

Men ser vel i ettertid at dette både er litt for sært og litt for kjedelig.

 

 

Link to post
Share on other sites

LK Nebb skrev for 1 time siden:

Men ser vel i ettertid at dette både er litt for sært og litt for kjedelig.

 

Jeg har aldri hatt trebåt, unntatt en robåt vi hadde i oppveksten. Siden har det vært plast.

 

Synes allikevel ikke det var verken sært eller kjedelig å lese gjennom denne tråden her. Det var tvert i mot meget interessant, og for alle (spesielt nye) trebåtfolk må da dette være godt og nyttig lesestoff.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...