Jump to content

Tykkelsesmåle stålbåt (leie utstyr)


Allan E

Recommended Posts

Aldri sett denne type utstyr til utleie. Jeg hadde bestilt fra Kina: https://www.ebay.co.uk/itm/313095184085?hash=item48e5ed5ed5:g:zMYAAOSwwDlfvNj8

 

Da kan du jo selv leie ut? Meget smalt marked. 

 

Du trenger ultralydapparat med 0 grader lydhode. Denne i linken over har sender og mottaker i samme hode. 

 

Til klassing og virkelig verden kreves det NDT sertifikat og kalibrert utstyr og godkjente prosedyrer. 

 

Les mer på NDT.NO

Link to post
Share on other sites

Luske_Ludvig skrev for 14 timer siden:

Aldri sett denne type utstyr til utleie. Jeg hadde bestilt fra Kina: https://www.ebay.co.uk/itm/313095184085?hash=item48e5ed5ed5:g:zMYAAOSwwDlfvNj8

Har du noen erfaringer med billige tykkelsesmålere fra Kina? Jeg har tilfeldigvis akkurat den du linker til der, men har ikke pakket den ut og testet den ennå. Står at den kan brukes på plast også. 

Link to post
Share on other sites

Nei, ingen oversettelsesfeil dette her. Bruksanvisningen virker relativt proff til Kina-ræl å være, og inkluderer beskrivelse av kalibrering og endring av lydhastighet. Det medfølger også en tabell over lydhastigheter for en rekke materialer, inkludert plast. Har brukt mange forskjellige tykkelsesmålere, men det har vært proffe sertifiserte målere i helt andre prisklasser, og måling av annet enn karbonstål eller rustfritt har ikke vært noe tema.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 4.11.2021 at 13.34:

Står at den kan brukes på plast også.

 

Den  kan sikkert brukes. Men jeg tviler sterkt på at du får fornuftig resultat på et såpass lite homogent mteriale som et laminert båtskrog . . (?)   Venter spent på rapport når du har pakket ut og prøvd.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 12 timer siden:

Den  kan sikkert brukes. Men jeg tviler sterkt på at du får fornuftig resultat på et såpass lite homogent mteriale som et laminert båtskrog . . (?) 

Ja, det er klart. Men et båtskrog av polyester består jo egentlig av polyester og glassfiber, og er dermed en kompositt, ikke ren plast. Plast som denne kan måle blir i tilfelle ren termoplast, evt. ren herdeplast (som jo er mindre vanlig i bruk). Men ultralyd kan jo også brukes for å avdekke delaminering ved skader i glassfiberskrog. Slikt har ikke jeg erfaring med, så jeg vet ikke om dette apparatet kan brukes til det, eller om man må ha et skikkelig ultralyd apparat. Tykkelsesmåleren bruker også ultralyd, men regnes ikke som et ultralyd apparat i NDT sammenheng. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Ja, det er klart. Men et båtskrog av polyester består jo egentlig av polyester og glassfiber, og er dermed en kompositt, ikke ren plast. Plast som denne kan måle blir i tilfelle ren termoplast, evt. ren herdeplast (som jo er mindre vanlig i bruk). Men ultralyd kan jo også brukes for å avdekke delaminering ved skader i glassfiberskrog. Slikt har ikke jeg erfaring med, så jeg vet ikke om dette apparatet kan brukes til det, eller om man må ha et skikkelig ultralyd apparat. Tykkelsesmåleren bruker også ultralyd, men regnes ikke som et ultralyd apparat i NDT sammenheng. 

Kanskje jeg tenker litt enkelt nå, men hvis man kalibrerer den gjennom å måle en glassfiberarmert plate av samme material som skroget der man kjenner tykkelsen og så endrer lydhastighet til man får riktig resultat. Da burde vel denne kunne brukes med en noenlunde akseptabel nøyaktighet?

Link to post
Share on other sites

Det er mulig, jeg vet ikke. Men jeg innbiller meg at glassfibrene forstyrrer. Ser for meg at ultralydbølgene vil reflekteres forskjellig på fibrene i forhold til et homogent materiale. I tillegg er det ulik lydhastighet i polyester og glass, uten at jeg kan si hvor mye her og nå. 

Link to post
Share on other sites

Om jeg spoler veldig langt tilbake, 30- til 35 år, mener jeg at vi brukte ultralyd for å sjekke stålplater for delaminering. Det var når vi skulle sveise inn eks. løfteører i tykke plater. Men vi brukte også eddi  current og røntgen. Hvorom alt, jeg mener å huske at ultralyd også ble brukt for kontroll av glassfiberlaminat. En bekjent reklamerte på et nybygget skrog, fikk avslag i pris grunnet lav tykkelse enkelte plasser. Jeg er på noe dypt vann. 

Link to post
Share on other sites

Ja, ultralyd er et fremragende verktøy for å lete etter volumetriske feil, f.eks. delaminering i tykke stålplater som du nevner. Men da er det snakk om å bruke et skikkelig ultralydapparat, ikke en enkel tykkelsesmåler (som også er basert på ultralyd). Eddie current (virvelstrøm) derimot er en metode for å lete etter overflatefeil. 

 

Og som jeg nevnte lenger opp så er ultralyd også en metode for å lete etter delaminering i glassfiberlaminat. Men om de bruker avanserte ultralydappareter eller om det kan gjøres med en tykkelsesmåler vet jeg ikke. NDT på plast er langt utenfor mitt område. Kanskje @Knude vet mer om det?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Om jeg spoler veldig langt tilbake, 30- til 35 år, mener jeg at vi brukte ultralyd for å sjekke stålplater for delaminering. Det var når vi skulle sveise inn eks. løfteører i tykke plater. Men vi brukte også eddi  current og røntgen. Hvorom alt, jeg mener å huske at ultralyd også ble brukt for kontroll av glassfiberlaminat. En bekjent reklamerte på et nybygget skrog, fikk avslag i pris grunnet lav tykkelse enkelte plasser. Jeg er på noe dypt vann. 

Røntgen og ultralyd har som regel forskjellige oppgaver. Det er vanskelig, om ikke umulig, å påviste laminering med røntgen. Grunen til at det ofte i min tid (20 - 50+ år tilbake) ble spesifisert røntgen der ultralyd hadde vært sikrere for å påvise farlige feil, var at det skulle mye erfaring til å tolke at utralydekko og der var konsulenten som regel ikke særlig erfaren. Og så ga røntgen et bilde du kunne oppbevare som dokumentasjon. For rundt 50 år siden var stålplater med laminering et kjempeproblem i verkstedsindustrien.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde ikke en eneste gang, etter husken, at det ble nektet sveising av løfteører. Statoil fikk 'innbilt sikkerhet' og løfteører på hjernen i en periode. Plutsliig fikk de noya når vi brukte kabelgater som taljefeste. Problemet med røntgen var å fiine en feil som beveget seg i 3D med noen som kun kunne oppfatte 2D. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei, ser det er en stund siden det har skjedd noe på denne tråden, men er det noen som har et ultralyd måler apparat de kan leie ut? Har bestilt et fra Kina, men tar veeeldig lang tid før den kommer og har planer om å komme i gang før vinteren inntreffer 🤪

Link to post
Share on other sites

Det vel aktivitet på Agility Group på Nøtterøy, der er det en NDE/NDT lab som sikkert kan gi deg råd.

Det er en stor skanse for et seriøst firma å låne bort sertifisert utstyr.

Når jeg skrev prosedyrer eller praktiserte sertifiserte metoder så var praksis at "dersom utstyret benyttes av ikke sertifisert personell, skall ny kalibrering foretas, før utstyret igjen kan benyttes av sertifisert virksomhet" 

Generelt og forenklet, kan ultralyd utstyr kalibreres og bytte lydhode, mens en tykkelsemåler ikke kan.

 

Tilnærmet alle materialer kan tykkelsemåles, påvise delamineringer og andre hulrom, avsløre densitetsforskjeller med ultralyd. MEN følsomheten for deteksjon vil variere betydelig med de forskjellige materialene. I noen 

tilfeller kan det være fordelaktig med "backing" utstyr i tillegg.

 

Til en ren tykkelsemåling av en stålplate eller et grp skrog så vil trappeblokk i samme materiale som du skal sjekke være til elementær hjelp.

 

De som sjekker skipsskrog og de som sjekker et atomkraftverk jobber etter forskjellige prosedyrer og akkseptkriterier. Ha det i tankene når du tar imot råd fra noen som har bransjeerfaring. Skal det tenkes utenfor boksen så er kanskje de forskningsrelaterte miljøene i Tronheim eller Porsgrunn noe å tenke på, eller andre i samme gate..

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Det vel aktivitet på Agility Group på Nøtterøy, der er det en NDE/NDT lab som sikkert kan gi deg råd.

Det er en stor skanse for et seriøst firma å låne bort sertifisert utstyr.

Når jeg skrev prosedyrer eller praktiserte sertifiserte metoder så var praksis at "dersom utstyret benyttes av ikke sertifisert personell, skall ny kalibrering foretas, før utstyret igjen kan benyttes av sertifisert virksomhet" 

Det er jo også andre som driver med NDT, og en god del plate/sveis og rørsveisere har også tykkelsesmålere, f.eks de som driver med utbedring på kjel- og forbrenningsanlegg. Men de instrumentene er i en annen prisklasse enn de man får fra ebay og Ali, så jeg tviler på om de leier ut til privatpersoner. Jeg har også en tykkelsesmåler, men kommer ikke til å låne/leie ut den. @VegJoh, du, og få andre kan være unntak 😉

 

Link to post
Share on other sites

Kalleklovn skrev On 16.8.2023 at 11.49:

men tar veeeldig lang tid før den kommer og har planer om å komme i gang før vinteren inntreffer 🤪

Beklager ser båten står langt hjemme fra og du må få den tett,

og sjøsatt.  da er det vel bare å finne ut hvor langt fra skaden det er sveisbart materiale og legge på en dobling. Husk brannvakt inne.

Sjekk om det blir mye dyrere å få kjørt den helt hjem.

PS. har du vurdert bare å pope fast en plate med TEC 7 imellom for å få sjøsatt. 

 

Er det "aluminium seilbåt 1968" du skal måle så vil jeg anbefale å starte med innvendig renovering.

Du kan kle hele båten med nye plater, men om et år elle tre "er det på an igjen , hvis du ikke fjerner årsakene til alle skadene..

Få ut motoren og andre ting som ødelegger båten innenifra er det ikke 2 -Komp elektrisk anlegg må alt av utstyr ha pluss og minusledning.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...