Jump to content

Er dette noe for de fingernemme i vinter?


tom Cognac

Recommended Posts

Det er ikke det det handler om @Eika. @Trønderbygger har laget en one-of-a-kind båt, og samtidig en tråd med stor underholdningsverdi! Byggeprosessen og kreativ bruk av ulike materialer for å forme til noe med egne hender er jo utrolig viktig for å utvikle seg selv. Sitter og blar gjennom tråden nå, og det er ikke fritt for at det blir litt humring underveis :giggle: 

 

Det endelige resultatet ble egentlig ganske likt Flipper 640. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Det er ikke det det handler om @Eika. @Trønderbygger har laget en one-of-a-kind båt, og samtidig en tråd med stor underholdningsverdi! Byggeprosessen og kreativ bruk av ulike materialer for å forme til noe med egne hender er jo utrolig viktig for å utvikle seg selv. Sitter og blar gjennom tråden nå, og det er ikke fritt for at det blir litt humring underveis :giggle: 

 

Det endelige resultatet ble egentlig ganske likt Flipper 640. 

 

Men når resultatet har blitt noe en båtinteressert 10åring kunne overgått så vil jeg kalle det sløsing med tid og kroner. 

 

Så flatbunna, vindskeiv konstruksjon, den ettermonterte kjølen som er skeiv og ett utseende selv en mor hadde skamma seg over. 

 

Man kan ikke bare skryte av det folk gjør, noen ganger må man faktisk være ærlig nok til å stoppe galskapen 

 

En gammel enkelt skrog'a 10ft with fra 1972 hadde jo gitt ufattelig mye mer båt glede enn det greiene der 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 20 minutter siden:

Men når resultatet har blitt noe en båtinteressert 10åring kunne overgått så vil jeg kalle det sløsing med tid og kroner. 

 

Så flatbunna, vindskeiv konstruksjon, den ettermonterte kjølen som er skeiv og ett utseende selv en mor hadde skamma seg over. 

Jeg synes ikke du skal si slikt Eika. Man må tenke litt på adressaten når man ordlegger seg... Dessverre fikk Trønderbygger noen lite trivelige meldinger i tråden sin også, trist. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Jeg synes ikke du skal si slikt Eika. Man må tenke litt på adressaten når man ordlegger seg... Dessverre fikk Trønderbygger noen lite trivelige meldinger i tråden sin også, trist. 

 

Kansje noen blir litt lei seg eller tilogmed krenka nå som det er mote, men når sannheten er såpass brutal så burde man kanskje legge prosjektet på hylla, så tenke på nytt før man begynner på nytt. 

 

Hadde man skjært ut noen spant i 10mm finer, så satt disse med litt avstand, så kledd det med 3mm finer som man la ett par lag glassfiber på, så hadde resultatet blitt ufattelig mye bedre, det kan ikke du heller nekte på. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Eller så burde kansje medlemmene her inne, ikke vært så redde for å krenke litt, vært brutalt ærlige og lagt frem noen ideer og en plan som hadde gjort jobben til ett noenlunde fornuftig resultat, litt lettere. Det hadde i allefall gitt byggeren mer glede i lengda, for da hadde han fått ett brukbart resultat som hadde virka tilfredsstillende og kansje hadde det motivert til ett enda større og bedre prosjekt med tiden. Hva er vel mer demotiverende enn å bruke masse tid og penger på noe som absolutt ikke fungerer tilfredsstillende og ikke kan modifiseres til noe som virker tilfredsstillende ? Da sitter man igjen med masse søppel, tynn lommebok og noen minner. 

 

Jeg vil heller fremstå som litt røff i kantene når det er velmente råd jeg kommer med, enn å sy puter de kan ha under armene. JEG personlig, syns det er slemmere og sy puter under armene til folk også se på jobben de gjør som underholdning man kan humre av, enn litt brutal ærlig som faktisk gir lærdom de kan ta med seg videre i livet 

 

Jeg lærte ikke av at mamma mente jeg måtte være forsiktig, lærte mer av pappa som satte meg på trial sykkel i en alder av 9år. Første lærdom var at man ikke skulle holde så langt fremme på gasshåndtaket, for når man holder så langt fremme og det går litt fort,så henger man etter som ett slips når man ikke tørr å slippe styret, frem til man treffer noe hardt som stopper sykkelen. Så blei det litt sutring den dagen, før man prøvde på nytt noen dager seinere og plutselig hadde man fått en ny gnist i livet som blei en stor lidenskap i mange år

 

Ett annet eksempel, jeg har aldri vært noe særlig til mekaniker, men for noen år siden så fikk jeg en ny kamerat som er høytfungerende asberger og ekspert på motorer, men som mangler noen sosiale antenner, du aner ikke hvor mange ganger jeg har fått høre at jeg er en idiot, tulling, hengerumpe, amatør, som lurer på det og det, når det bare er og gjøre det sånn og sånn, har lært mer om motor på 5år med han, enn jeg har gjort av pappa og venner siden jeg begynte på trial for 28år siden.

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 5 timer siden:

Jeg vil heller fremstå som litt røff i kantene når det er velmente råd jeg kommer med, enn å sy puter de kan ha under armene. JEG personlig, syns det er slemmere og sy puter under armene til folk også se på jobben de gjør som underholdning man kan humre av, enn litt brutal ærlig som faktisk gir lærdom de kan ta med seg videre i livet 

 

Det er jeg helt enig med deg i, men man kan også få sagt mye (røff i kantene) ved å bruke vennlige ordelag. Man behøver ikke være "tøff i kjeften" for å formidle en god/dårlig handling (god/dårlig pedagogikk). Jeg har hatt flere lærlinger innen mitt fagfelt - og kommet ganske langt ved å bruke vennlige, men bestemte ord/setninger, alle mine lærlinger har bestått svenneprøven!

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 21 timer siden:

 

Det er jeg helt enig med deg i, men man kan også få sagt mye (røff i kantene) ved å bruke vennlige ordelag. Man behøver ikke være "tøff i kjeften" for å formidle en god/dårlig handling (god/dårlig pedagogikk). Jeg har hatt flere lærlinger innen mitt fagfelt - og kommet ganske langt ved å bruke vennlige, men bestemte ord/setninger, alle mine lærlinger har bestått svenneprøven!

 

Mener det ikke som og være "tøff i kjeften", det er vel bare de utvanna nordlending genene mine som styrer språket litt :P jeg trudde jeg banna mye, helt til jeg møtte en fullblods nordlending. Vi testa litt hvor mye han kunne banne, det var ikke mange settinger han ikke kunne lure ett eller annet banneord inn i 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 14 timer siden:

det er vel bare de utvanna nordlending genene mine som styrer språket litt :P jeg trudde jeg banna mye, helt til jeg møtte en fullblods nordlending.

Jeg har fiskeslo i årene jeg også, og har vel mer enn en gang fått tilbakemelding på at jeg kan være litt hard i kantene. Men når det gjelder Trønderbygger så tenker jeg at det prosjektet handler minst om å få mye båt igjen for pengene og båtglede, og mest om gleden ved å klare å lage noe selv. Og vi har alle vårt nivå. Det er nok mer enn en som har vridd seg i stolen av latter av "Dracoprosjektet" som jeg har holdt på med, og brukt utallige timer på. Resultatet ble en båt som ikke er salgbar for det som er lagt i den av midler og tid. De fleste synes jo det er helt idiotisk å bruke så mye tid og ressurser på å få seg ei fiskejolle. Men for meg har det vært en lærerik prosess, og for meg har det blitt en båt som er utrolig kjekk, og skreddersydd til teinefiske og dykking.

 

Eika skrev for 14 timer siden:

jeg trudde jeg banna mye, helt til jeg møtte en fullblods nordlending.

He he, minner om to av brødrene til fattern. Kunne lire av seg gloser fem minutter i strekk uten å gjenta et banneord :giggle: Blir litt fattig å høre amerikanere banne da. Fuck, fuck, fuck ... 

 

 

 

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Viktig for Nordlendinger  å holde på imagen?   :lol:

Bannskapen er en viktig del av den nordnorske kulturen. Det å bli kalt for en hæstkuk er jo rene hedersbetegnelsen, så språkkulturen er en helt annen enn her sørpå. Bla. Arthur Arntzen var jo en god ambassadør for den nordnorske bannskapen. Men jeg har mange ganger stusset over hvor fattige de fleste nordlendinger blir i språket etter å ha bodd en del år sørpå. Trist å oppleve. En nordlending som ikke kan banne er som ei hore uten f...e :wink:

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så litt på det prosjektet i sin tid.. Kom vel litt skjevt ut allerede i overrenner. Men det er en sak vi som er middels hendige og midt i livet kanskje overser noen ganger. Mange at dagens unge vokser opp med minimal kontakt med mannlige forbilder.

Mistforstå meg rett, mange alenemødre der ute som gjør en førsteklasses jobb med å dra opp unger. Men jeg tror menn kan bidra med en del ting i hverdagen som mange går glipp av i dag. De vokser opp hos mor, i barnehagen er det nesten bare kvinner, i skolen er det et flertall av kvinner osv. Skolene har ikke råd til å holde seg med sløydlærere lenger, og har de sløyd er det tre timer i året, hvor de stort sett rekker å skjære seg på kniv en gang og så pusse litt på ei brødfjøl. "Mannlige" interesser og ferdigheter blir forståelig nok satt på sidelinjen, og ungene vokser opp med minimal kontakt med voksne menn som kan gi dem innsikt i f.eks snekring, mekking på moped og bil og andre hendige ting i tillegg til å lære seg respekt for andre mennesker og oppføre seg ordentlig, slik jeg mener en skikkelig og god mann skal være. 

Hvis en av dem har voldsom lyst til å bygge seg en båt, hvilke forutsetninger har vi gitt ham eller henne til å løse oppgaven?

De kan ingenting, så de går på youtube hvor de finner videoer som den over hvor noen knekker i gang med isopor og polyester.

Eika, du referere til hvordan du ville bygget en slik båt. Jeg gjetter at enten har du lært det av far, bror, onkel eller noen andre som kan det, eller så har du gjort ørten forsøk før du fant riktig metode. Sannsynligvis er ingen av dem dokumentert på BP... Dagens unge lærer alt om å ha selvtillit og publisere alt de driver med, men i mine øyne alt for lite om reelt håndtverk og praktisk arbeid. Der svikter vi kanskje alle til tider. 

Håper han ble ferdig med prosjektet, eller har fått kunnskap nok til å starte på et nytt med bedre mulighet for ferdigstilling. Det kan være vedkommende er en racer på støping av båt etterhvert. Vi får bare håpe noen tar han/henne under vingene før motløsheten kveler all byggelyst og de bare blir sittende i sofaen og se på (un)reality-programmer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...