Jump to content

Zigbee og Home Assistant - båtrelevant?


tobixen

Recommended Posts

Jeg har så vidt begynt å sniffe på zigbee og home assistant - er det noen som bruker ett eller begge i båten?

 

Jeg har "sittet rolig i båten" lenge nå med tanke på "smarthusløsninger", både hjemme og ombord i båten - har vært litt skeptisk til om nytteverdien forsvarer kostnaden.  Nå har sønnen min presset litt på, så jeg har så vidt begynt å leke med disse greiene på hjemmefronten.  Det slår meg at disse løsningene kanskje er enda mer geniale for båtbruk enn hjemme? 

 

* Zigbee er en radioprotokoll som er særlig designet for lavt strømbruk - noe som er viktig på båten - og er dermed mer optimalisert enn bl.a. bluetooth eller wifi.  Den er også optimalisert for mesh-nettverk, dvs at rekkevidden på nettverket utvider seg når man legger til flere enheter (har man stor båt og skal justere lanterner i baug ved hjelp av bluetooth fra cockpit, så er kanskje rekkevidden for kort - dersom man har noen zigbee-lamper i kabinen vil disse automatisk relaye trafikken videre).

* Protokollen kan benyttes bl.a. for å justere både intensitet og farge på lys som kan ha forskjellig farge.  Dette har jeg generelt tenkt at er mest "partyfaktor", men når man driver med nattseilas er det greit å kunne skru på litt rødt lys for å se bedre uten å ødelegge nattsynet.

* Det finnes masse båtrelevante sensorer på markedet - slik som målere av temperatur og fuktighet, vanninntrengningsdetektor, røykvarsler, co-varsler, etc.  Bevegelsessensorer vil kanskje gi mange falske positiver i et marint miljø?  (jeg har installert lampe med innebygd bevegelsessensor på badet hjemme - og merker meg at lyset på badet skrus på når jeg åpner soveromsdøra, selv om baderomsdøra er igjen ... følsomme greier).

* Home Assistant er særlig designet til å kunne kjøres fra en raspberry pi og gir bl.a. webinterface for styring, konfigurasjon og automatisering av bl.a. zigbee-enheter.

 

Behovene?  Ja, de er faktisk relativt mange, noen av dem større enn andre:

 

* Mulighet for å styre lanterner fra cockpit - til og med fra mobil.  Det kan av og til være litt stress med å måtte forlate styreposisjon og gå inn i båten for å justere lanterner.  Det kan være ønskelig å skifte til ankerlys mens man er i baugen av båten, skru av lanterner mens man er på land og jobber med fortøyning, etc.

* Jeg har et tradisjonelt oppsett hvor ledninger for hver enkel lanterne er trekt fra sikring opp til et kontrollpanel og helt ut til lanternen, inkludert toppen av masta.  I masta har jeg en god del lys, det er ankerlanterne, trikolor, "motorlanterne", dekkslys og i tillegg har det vært gjort noe forsøk med cockpibelysning i bommen.  Det aller meste var orginalt med glødepærer.  Dette blir det mye unødvendig kabling av - jeg tror det hadde vært fordelaktig å bare kable med pluss og minus og så hatt fjernkontroll på lys (særlig opp i masta ønsker man jo helst ikke å ha for mye vekt).  (Zigbee er dog kanskje ikke beste løsning for å kontrollere lyspunkt i toppen av masta, der hadde det kanskje vært fordelaktig å bruke kabling - men da én signalkablel for å styre alt av lys, eventuelt sende signaler over samme kabler som strømforskyningen).

* Tilsvarende i resten av båten - og det tror jeg gjelder de fleste båter, det er enormt mye kabling frem og tilbake, og svært ofte er det tykke bunter med relativt tykke ledninger fra kontrollpanel som leder 12V ut til de forskjellige forbrukerene.  Man kunne spart mye, både i vekt, kostnader til kobber og til og med spenningstap dersom man hadde hoppet bukk over kontrollpanelet og omtrent bare hadde behøvd å bry seg om å strekke ut tykke nok felleskabler med pluss og minus ut til de forskjellige stedene i båten, og så koblet forbrukerene på.

* Smart plassering av lysbrytere er et stadig tilbakevendende problem i båt.  Fjernstyring kan løse noe av problemet.

* Jeg nevnte behovet for svake røde lamper når man trenger å se noe uten å ødelegge nattsynet under nattseilas, bl.a. er det nyttig å ha lys i cockpit som kan justeres slik.  "Smartbåt"-konseptet kan ta det hele ltit videre - har man fortalt systemet at man driver med nattseilas, så kan det sørge for at det bare er røde lys som blir skrudd på.  Kanskje det er mulig med strategisk plasserte (bevegelses)sensorer, slik at tauverk blir opplyst dersom man tar i winchhåndtak, røde lys som automatisk skrus seg på i kabinen når man raskt må forlate rorplass for å finne noe i kahytten, etc.

* Hvilke lamper er på og hvilke er av?  Når man har lite batteri igjen er det viktig å sørge for at alt av lys er skrudd av, med stor båt må man ta seg runder for å få full oversikt, er det i tillegg dagslys kan det være enkelt å overse lamper som er på (og bare kapteinen har oversikt over hvor alle lysbryterene er gjemt).  Med en "smartbåtløsning" kan man lett få oversikt.

* Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har glemt av lanterner ... eksempelvis seilt rundt med ankeranterne på dagtid, fortøyd i en gjestehavn og sovet over natta uten å ense at ankerlanterna er på.  Et smartsystem kan sørge for at det blir automatisk skrudd av.  Har man sensor på ladespenning fra motor eller lignende, kan man 

* Dersom man kan mate inn ting som batterispenning og antatt batteribeholdning til systemet, kan man også gjøre smarte ting som å  dempe/skru av belysning og gi alarm når det er andre ting som bruker mye strøm.  Strømforbruk er også en ting det er lagt opp til at skal kunne rapporteres over systemet (og på hjemmefronten planlegger jeg automatikk for å skru av og på ting som bl.a. varmtvannsbereder avhengig av spotpris på strøm).

* "Call home"-funksjonalitet (eller motsatt, "call the boat"-funksjonalitet).  Som båteier er jeg alltid bekymret dersom jeg ikke vet med sikkerhet at skuta har det bra.  Det er kjekt å få rask alarm dersom man har inntrengere i båten, vann på steder det ikke skal være vann, høy luftfuktighet over tid, brann, frost, lav batterispenning, etc (og selv om man er for langt unna til å kunne handle raskt, så er man mer i stand til å slappe av eller konsentrere seg om andre ting dersom man vet at alt er bra med båten).

 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg kjører HomeAssistant på Raspberry Pi i min (motor-)båt. 

 

Basert på Arduino og NodeMCU har jeg utviklet noen få sensorer selv, men ser for meg å utvidette i årene fremover, på hobbybasis. 

 

I dag har jeg:

Overvåking av maskinrom (temp., luftfutighet, gass i luften og bevegelsessensor/pyro).

Sensorer på septiktank (foreløpig fire sensorer som gir OK oppløsning, men vurderer å montere fler. 

Lekkasjesensor under septiktank

Lekkasjesensor under sump til dusj

 

Jeg har også laget egne sider for værvarsel, med blant annet faste visninger fra utvalgte steder fra yr.no. Jeg har også en en embedded visning av bølgevarselet til Barentswatch, og har begynt å se på å bruke deres APIer for å løpende se bølgevarsel på den ruten jeg holder. Her har jeg også en embedded view av windy.com

 

Jeg har også en side med webcam view av mine oftest besøkte gjestehavner, og andre interessante punkter som Fuglehuk. Greit å vite hvordan været faktisk ser ut før jeg går sørover mot Verdens ende eller Tønsberg tønne. 

 

Jeg bruker egne releer som styres fra HomeAssistant for å slå av og på MCUer. Du nevner at strømforbruk er vitktig med tanke Zigbee, og husk da at også RPi og MCUer etc. faktisk trekker litt strøm. 

 

I all hovedsak bruker jeg MQTT over WiFi for datakommunikasjon. 

 

Fremover har jeg planer om å lage en temperatursensor for både badetemperatur og lufttemperatur. Jeg har også planer om å lage en tankmåler for ferskvannstanken og sette inn lekkasjevarslere i maskinrommet som en tidligvarsler før alarmen virkelig går (da er det allerede ganske mye vann i båten. Jeg har også tenkt å prøve meg på ankervinsjen forut hvor det henger en løs ledning ned som visstnok skal være koblet til en magnet som teller omdreininger. Denne bør kunne bruked til å lage en kjettingteller. Når jeg en gang må bytte skroggjennomføring på septiktank vil jeg vurdere å sette inn en elektronisk styrt kuleventil slik at jeg kan styre denne fra HomeAssistant, all den tid tømming i sjø vil være aktuelt også fremover (åpent vann så klart). Jeg vurderer også å ordne en overgang fra NMEA slik at jeg kan få båtdata inn i HA. Webcam i båten med "alarm" som sier ifra til meg når noen er i båten når den ligger i hjemmehavn. Det kan også være aktuelt å montere temperatursensorer i kjøleskapene for å få varsel hvis de av en eller annen årsak slår seg av. 

 

Jeg har valgt å ligge unna lysstyring etc. i båten hittil da dette allerede er elektronisk styrte releer fra kontrollpaneler rundt i båten. 

Link to post
Share on other sites

On 12/8/2021 at 12:32 AM, Swingswong said:

Kult. Har du sett på noen måter å gå fra Raspberry til NMEA?

Installerer du OpenPlotter på Pi'en har du mulighet til å multiplex'e, bygge sammen data samt kjøre output, ihvertfall til NMEA0183, har ikke prøvd mot N2K.

https://openplotter.readthedocs.io/en/latest/serial/examples.html#connecting-a-usb-can-converter

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører nmea2k til min rpi med home assistant. Bruker signalk til dette. Tror jeg har skrevet om det i tråden til sjøbliss som er linket til ovenfor.

En fin ting er at man må åpne for hvilke pgn adresser man skal kunne skrive til på nettverket. Da er man sikret mot å skrive til autopilot adressene ved en feil.

Link to post
Share on other sites

Syntes slike ting dere mekker sammen er spennende. Dessverre har jeg ikke kompetanse til å utforske slikt selv. Har nok forstanden til å lære meg om jeg setter av tid, så frist meg gjerne!  Har dere skjermbilder av visningene og funksjonene dere skriver om så hadde det vært moro å se! 

Link to post
Share on other sites

Den tråden det er linket til ovenfor har masse bilder, og mye som er enkelt å lære seg. Samt noe som er mer innviklet.

Det er en brå start med home assistant, men når man skjønner greia så begynner ting å flyte.

 

Jeg har en RPI med skjerm som er montert på dashbordet:

67657419_Dashbordbten.jpg.3016ddc781fd6954b9287f732ad8f332.jpg

 

Den henter da inn data fra batterimonitor, solcelle-regulator, AIS, Autopilot, Tridata og div temperatur og vannfølere rundt i båten. Dette presenteres da på skjermen du ser i midten ovenfor. I tillegg styrer den lyset i targabøylen og forkabinen. (Akterkabin og bad er på to-do list). Den sender da NMEA0183 data, AIS-data og strøm-data til SeatalkNG/Nmea2k nettverket så jeg også har tilgang til det på plotter.

I tillegg sender den data fra båten til min HomeAssistant hjemme så jeg kan følge med på båten hjemmefra:

(siden båten nå er strømløs så er ikke dette data fra i dag)

1082470255_Skjermbilde2021-12-10100517.jpg.aa44a697654cbe394a9abc44692ddd42.jpg

 

Jeg har ingen screenshot fra skjermbildet på skjermen i båten, men @Sjøbliss har sikkert noe liggende?

 

Link to post
Share on other sites

Her hjemme har jeg akkurat fått beskjed om at mellomste sønn har testet positiv på en hurtigtest så er litt armer og bein. Og i sommer kjøpte vi oss hus, så vi flyttet plutselig. Alt er på hodet :D 

 

Oppdatert live bilde fra båten min :) 

 

image.png.0a7b25040dd93b10a846e8c06086a4e2.png

 

Jeg har ikke koblet NMEA nettverket inn annet enn at jeg lytter på AIS. Jeg skal koble det til etterhvert er planen. Har også denne septiktankmåleren å montere til våren. Den har NMEA tilkobling. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter meg av Homey ombord. Jeg tenkte bare for å ha kontroll på brann og lekkasjer via diverse Zigbee og Z-wave sensorer....

Men det tok heeeeelt av...nå har jeg vel rundt 50-70 forskjellige sensorer/releer/andre styringer fordelt over hele skuta.

Hvorfor ha smarthus når man kan ha smartbåt:giggle:

Alt ifra Sonos til spyling av dassen er styrt av Homey, det har i utgangspunktet fungert meget bra! Men man må ta noen forhåndsregler. Man må ha noen "safety flows" som sørger for at pumper eller annet ikke går for lenge, altså en form for safety stop.

Nå har jeg også kombinert det med google home, så nå kan jeg trekke ned dassen ved å fortelle skuta hva den skal gjøre:giggle:

 

Si "Party Mode" og skuta demper belysning, skrur på TV, Sonos og en favorittspilleliste.

 

Jeg har også en fysisk knapp ved utgangen On/Off Boat, denne skrur av eller på lys, overbordventiler osv ettersom jeg er ombord eller av.

 

Namron har noen fine 12/24VDC dimmere, som fungerer lige fint på LED belysning som på KIRK lensepumpe.... Jeg kan sikkert lage en altfor lang tråd bare på smartbåt:giggle: Men kjør på, det er bare gøy! (Spesielt å kunne fjernstyre tyfonen når man ser uvedkommende på kameraet:lol:)

Link to post
Share on other sites

Jeg er på samme groovet. Har Homeassistant(HA) hjemme og leker med tanken på å ha noen sensorer i båten. Har en neve med Esp32-nodemcu liggende, temperatursensorer og releer.

 

Jeg leser av temperaturer i dag og har kamera fra en gammel telefon, men dette er ikke lagt inn i HA. Jeg har allerede vpn mellom båt og hjem, så egentlig har jeg lyst å koble båten på HA som kjører hjemme. Usikker på om det er rett avgjørelse, kanskje bør man ha en egen HA i båten.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så kommer pessimisten! :wink:

Godt råd: Sørg for å ha mulighet for å operere utstyret om automatikken svikter.

Denne artikkelen i Aftenposten lå åpen en stund. Kort fortalt så greide hackere å ødelegge operativsystemet i masterenheten i smarthuset. Smarthus automasjonen var fra kjent leverandør av byggautmasjon. Automasjonen var total og ikke noe virket etterpå. Alle lamper på soverommet sto på og kunne ikke skrues av, alle stikkontakter sto med spenning på, vinduer lot seg ikke åpne, ingen lysbrytere virket ....

https://www.aftenposten.no/bolig/i/5GyPJO/smarthuset-deres-ble-hacket-dummere-hus-faar-man-ikke

Bare et tips fra en som lever av automasjon mot industri. 🙂

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Datasikkerhet og redundans er absolutt noe man burde ha i hodet når alt skal gjøres digitalt.

Jeg har ikke lest artikkelen, men det jeg har lest på andre fora når det gjelder dette huset så er det vel den som har programmert KNX systemet som har gjort en blunder og ikke "lukket døren" etter seg når han var ferdig. Det de mener hackeren har gjort i dette tilfellet er at h*n har slettet programmet som styrer huset og lagd en masterkode for å låse enhetene. I ett KNX system så ligger programmet normalt i hver enkelt enhet og ikke sentralisert som vi er vant med på f.eks HomeAssistant. Enhetene må da demonteres og sendes til leverandør for å nullstilles for å kunne brukes igjen.. Tipper det er en installatør eller programmerer som får den regningen.

På samme fora var det en som hadde sjekket hvor mange åpne KNX anlegg det finnes i Norge pr nå, og mener han nevnte 350 anlegg.. Man skal tenke litt på hvilke enheter man publiserer på nett og hvilke funksjoner man publiserer til enheter. Jeg har derfor ingen kamera innvendig i huset og google home snakker ikke med dørlåsen.

Det finnes nettsider som også viser alle åpne kamera som er rundt i landet, ganske mange innkjørsler og garasjer man kan gå inn å se på om man har lyst...

Jeg tror ikke noen av mine enheter kan låses med passord uten at jeg fysisk kan resette dem og få dem til å virke igjen, men om huset blir hacket så kan man "bare" laste opp en firmware som dreper enhetene.. Tipper desverre at det kommer til å bli mer sånt i fremtiden av noen tukler med enhetene dine også må du betale litt crypto for å få dem igjen. Kanskje vi om 10 år har krav i husforsikringen om FG-godkjent brannmur..?

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 2 timer siden:

jeg har lest på andre fora når det gjelder dette huset så er det vel den som har programmert KNX systemet som har gjort en blunder og ikke "lukket døren" etter seg når han var ferdig.

Takk, det var oppklarende om årsak.

Ser en utfordring for oss amatører, datasikkerhet er komplisert og det er lett å etterlate seg anlegg med enkel tilgang for utenforstående.

 

Andre utfordringen er service på anlegget om andre må ta over det.

Mye av dette ender opp i kategorien at enkleste er å rive det ut og begynne forfra.

 

Men, du hvor moro det er å lage sitt eget og få det til å virke!

Den gleden kan ingen ta fra meg! :thumbsup:

 

Beklager avsporingen! :blush:

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 17 minutter siden:

Takk, det var oppklarende om årsak.

Ser en utfordring for oss amatører, datasikkerhet er komplisert og det er lett å etterlate seg anlegg med enkel tilgang for utenforstående.

 

Hvis man dropper direkte tilgang til smarthuset via internett, så er mye gjort. Legg det kun internt, og bruk VPN for å få tilgang inn til eget nett, så har man i hvert fall lagt på ett lag til i "sikkerhetsløken".

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...