Divemaster Startet 15.November.2005 Del på Facebook Startet 15.November.2005 (redigert) Under rolige, og kontrollerte forhold, så kan du bli kalt opp av kystvakten her borte for å bli forsepurt om du kan delta i treningsopplegget deres ..... Ganske enkelt .... hold kusen og farten, så tar vi oss av resten...., du får en ekstra passasjer heist ombord og etter 5 - 10 minutter så kommer de tilbake for å heise ham opp igjen ..... og kun en takk, men en stor opplevelse rikere.... samt mest sansynlig en bakoversveis... Nå hva hadde dere svart .... Ja eller nei? Redigert 15.November.2005 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Regent Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Tror faktisk jeg hadde takket ja, og fått en ny og spennende opplevelse med på kjøpet Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Hvem tar ansvaret om noe går galt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Hadde svart ja, naturligvis!! ... og anvist landingsplass på Hangarskibets fordekk. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Solgangsbris Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 wow ....går det an å si ja under forutsetning av at en får være med en prøvetur i helikopteret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2005 Hvem tar ansvaret om noe går galt?Du tar ansvaret som Skipper på eget fartøy, og Kystvakten tar vare på sitt og sine ... Når kystvakten er ombord hos deg, er de under din kommando intil de forlater ditt fartøy.... materiell skade kan skje (kalesje osv.), men det er en risikoanalyse du som Skipper må ta og være klar til å akseptere konsekvensene. Grov uaktsomhet fra din eller kystvaktens side er jo en helt annen sak.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 (redigert) Hadde svart ja, naturligvis!! ... og anvist landingsplass på Hangarskibets fordekk. Den båten din lager antakelig så mye turbulens at det blir vanskelig å holde heklikopteret steady. Om du ser på bildene av W37 HT vil du se at det er en spoiler på toppen av HT'en. Det er for å unngå turbulens for andre fartøier Har noen av dere erfaring med hvor mye det blåser under en SeaKing som vist på bildet? Av egen erfaring hadde jeg nok tenkt på å legge unna løsøre før de la seg til rette over meg. Jeg har hatt gleden av å øve på totalhavari da jeg var i KV, og da ble vi heist opp i en slik en. Det blåser som f.... under en (de snakket om mer enn sterk storm når den står stille i lufta) Redigert 15.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2005 Hadde svart ja, naturligvis!! ... og anvist landingsplass på Hangarskibets fordekk. Fordekket er uaktuelt for landing av personnell .... da faren er for stor hvis de lander i vannet mens du har eggvispene dine svivende i vannet ... enig i "Ja, Naturligvis", men valget om landingsplass burde være på akterdekket.... men kanskje ditt ikke er stort nok for dette ... wow ....går det an å si ja under forutsetning av at en får være med en prøvetur i helikopteret. Nei desverre, er nok en enveis ting dette ... du har en mulighet for en flydur med helikopteret, men den er som regel ved totalhavari ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 (redigert) Jeg hadde takket ja momentant. Tenk det synet det hadde vært med det digre helikopteret som går inn for landing på Fram'en Redigert 15.November.2005 av Fram25 (see edit history) Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2005 ...........Har noen av dere erfaring med hvor mye det blåser under en SeaKing som vist på bildet?..Yup .... ordentlig bakoversveis ... alt løsøre forsvinner, bærbar VHF , og båten vil gå dypere i vannet .... Ikke ofte de kommer så nærme som på bildet, men ganske vanlig med 10 - 20 M over deg... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2005 Jeg hadde takket ja momentant. Tenk det synet det hadde vært med det digre helikopteret som går inn for landing på Fram'en Første Fram 25 med Helipad !! Kjekk båt forresten ... mange glade minner ombord i en av disse, og ombord i forgjengeren.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Jeg tror jeg hadde avslått, med tanke på bikkja som hadde gått fra vettet, og minstemann som sikkert hadde blitt fryktelig redd for støyen etc..... Morro ? Ja sikkert, som regel er det kapteinene som slipper å rydde skuta etterpå allikevel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Om du ser på bildene av W37 HT vil du se at det er en spoiler på toppen av HT'en. Det er for å unngå turbulens for andre fartøier Jøss!! Går den såååå fort??? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2005 Jeg tror jeg hadde avslått, med tanke på bikkja som hadde gått fra vettet, og minstemann som sikkert hadde blitt fryktelig redd for støyen etc..... Morro ? Ja sikkert, som regel er det kapteinene som slipper å rydde skuta etterpå allikevel Skippers valg, og hans første prioritet er manskapet og deretter eget fartøy .... skal respekteres !! Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Fordekket er uaktuelt for landing av personnell Det var hele Sea King'en jeg hadde i tankene ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2005 Det var hele Sea King'en jeg hadde i tankene ... tror nok at både du og jeg hadde slitt littegranne med å få plass til henne ombord ... ambisiøst kanskje ... men vi må nok sikkert oppgradere i takt med, eller helst fortere enn bitteliten, hvis vi skal ønske en Sea King ombord noen gang... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Når kystvakten er ombord hos deg, er de under din kommando intil de forlater ditt fartøy.... Under min kommando - da tror jeg at jeg hadde kommandert skifte av uniform - med meg.... Så hadde jeg fått meg en helikoptertur alikevel...... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 vi må nok sikkert oppgradere i takt med, eller helst fortere enn bitteliten, hvis vi skal ønske en Sea King ombord noen gang... Ja, her er det bare å sette i gang, ingen tvivel om det, nei!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2005 Ja, her er det bare å sette i gang, ingen tvivel om det, nei!! Lottokupongen er inne for både Onsdag og Lørdag ... Jackpot på rundt £ 4 Mill .. krysser fingrene... men er stygt redd for at jeg må gå på jobben både på Torsdag, og neste Mandag Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 men er stygt redd for at jeg må gå på jobben både på Torsdag, og neste Mandag Samme her, det er det som er tingenes ugudelige iboende fandenskap. Man mener seg jo helt soleklart kvalifisert og berettiget til storgevinst, og velfortjent ville det absolutt være! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Hei. Forstår godt dere som kunne tenkt dere en helikoptertur. Det er virkelig moro. Fløy mye med Sea-King'n da jeg jobbet i Nordsjøen på Ocean Traveler i 68/69, både i stille og full storm. Og ja, det blåste godt under rotorbladene når vi måtte løpe ombord bortover helidekket mens Sea-King'n hadde motoren og rotoren i gang i storm for ikke å blåse på sjøen. Fløy litt med engelske helikoptere også da vi ble fraktet til Middlesborugh for charter hjem. Det var ikke like gøy, noe så skranglete og kalt tror jeg en ellers måtte til Russland for å finne. Ellers har jeg vært med en del med militære småhelikoptere ifb. jobben her på FFI, gøy å fly lavt over der jeg bor og kunne se kona vinke fra hagen! For 4 år siden opplevde jeg en redningsdemonstrasjon i ferien ved Käringön i Sverige. Klikk på bildet under for å se flere bilder. Skal si det vakte oppsikt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Enten det hadde vært KV, MJK eller KNM som hadde ville trene på min båt, (lite sansynlig men men) så hadde svaret vært ja... (når MJK kommer må du regne med ett blåmerke eller to... (har fortsatt boot avtrykk på ryggen etter forrige gang) Har sett en god del heftige helo og "lett"båt manøvreringer oppigjennom tiden på kommandofartøyet, ex mineleggeren (i bøya nå) KNM Vidar... Big Boys... Big Toys... (med en undertone av alvor...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Har noen av dere erfaring med hvor mye det blåser under en SeaKing som vist på bildet? Ja, blitt heist både opp og ned av en slik en, både fra livbåt og flåte - men vi slapp at flåten veltet i motsetning til de som var før oss i den ' Så en gang en som hang i hover ved siden av det ene helidekket vårt mens en annen sto på dekket og lastet passasjerer. Han hang i ca 100 fots høyde, og gropen i sjøen var rimelig dyp. Spurte skipperen etter at de hadde shuttet ned (de skulle overnatte, derfor ventet de på at det minste helidekket ble ledig) om downwashen - 60 til 80 knop var svaret. På bildet til Divemaster vil nok ikke båten merke vind av den styrken, begge er i bevegelse forover slik at downwashen fra S61-en (den er større en Sea King) vil være vektorert nedover og akterover. mvh, Kjell. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Under rolige, og kontrollerte forhold, så kan du bli kalt opp av kystvakten her borte for å bli forsepurt om du kan delta i treningsopplegget deres ..... Ganske enkelt .... hold kusen og farten, så tar vi oss av resten...., du får en ekstra passasjer heist ombord og etter 5 - 10 minutter så kommer de tilbake for å heise ham opp igjen ..... og kun en takk, men en stor opplevelse rikere.... samt mest sansynlig en bakoversveis... Nå hva hadde dere svart .... Ja eller nei? Hulda hadde svart "Nei". Med seilingshøyde 20 meter er det ingen cool ting å få en slik amatørfrosk ned mellom snorer og snerk. Hulda har som vanlig en liten historie: For sånn omlag 15 år siden hadde min yngste sønn vært ute og dratt garn en vinterkveld. Vi lå med Sylfiden (38 fot seiler) i Sonsbukten og gredde ut garna i kølamørke og vindstille. Det snødde servietter, enorme, store, klissvåte fnugg. Plutslig hører vi "flapp, flapp, falpp" av noe som kommer rundt Laksalandet. Snur oss og ser underside av et helikopter som "bråbremser", ligger nesten på ryggen rett foran oss, 10 meter over vannet. Vår seilingshøyde den gangen var 18 meter. Bel'en trekker litt opp, viker til siden og rusler inn på båthavna og parkerer ved siden av garntørka, der er det flomlys. Vi putrer inn det forteste Yanmaren går. Flygerene kommer ut av maskinen. Historien var: De hadde vært ute og flydd Kong Olav og forsvarsm. Holst til Kongsberg. Kongen hadde somlet, og de hadde blitt fanget i mørket etter å ha satt av passasjerene på vei tilbake til Rygge. De var ikke utstyrt for nattflyging og hadde fulgt randa mellom land og sjø nedover Oslofjorden. Ute på Laksa hadde de holdt på å krasje med et stupebrett, før de holdt på å få Sylfiden i snurra. De hadde tatt dekkslyset vårt for å være fyret på Sauholmen. De lurte på hvor de kunne låne telefon for å ringe til Rygge Flystasjon. Mine venner Aud og Kåre bodde den gangen nede på havna. De ruslet bort dit, ringte, fikk en kopp kaffe og ventet til snøværet hadde gitt seg før de fyrte opp og fortsatte til Rygge. Kursen, sa de, ville være rett opp, rett øst til E6, følge E6 til høyre og så ta av til venstre rett nedi der etter at de hadde passert Moss på høyre hånd. Det var to rolige og balanserte herrer, flygerene altså. Moralen: I vinterhalvåret føres det kun krig i Norge mellom 08:00 og 16:00, forutsatt at det ikke snør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Moralen: I vinterhalvåret føres det kun krig i Norge mellom 08:00 og 16:00, forutsatt at det ikke snør. Er nok litt flere restriksjoner enn det og... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.