Jump to content

På Treningstokt - Kystvakten


Divemaster

Recommended Posts

er mest på SFB

Interessant, kanskje jeg snakker med deg en gang. Jobber for tiden med lavtrykksproduksjon på SFB/SFC (SFLL) Men nå er vi kanskje et stykke utenfor topic?

 

Jeg kan aldri tenke meg at det vil være aktuelt å senke redningsmenn ned på en liten seilbåt. Litt for mange fall og liner og hekte seg fast i. Jeg holder meg til bording fra RIB i høy sjø jeg. Kan være heftig nok det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ja, ja, jeg er sertifisert til 04/08, jeg tror ikke det blir flere ganger enn det. Nå gidder jeg ikke å ligge og bade mellom Bastø og fastlandet flere ganger midtvinters i lekk drakt.

behøver ikke det lenger, serru Hulda. Kom til oss så får du hele smala innadørs :wink:

vår. Er du Medic på SAR'en på Heidrun?

M/Y Ellen Marie

Gjorde 'helikoptervinch' i våras + hopp med överlevnadsdräkt........ isamband med 'basic safety-kurs'

saknar dock lite bilder på det, gjorde det i januari!

 

ser förövrigt ut som det er samme designer på maskinrommet vi använder i Göteborg till brandkurserna som det du har M/Y Ellen Marie!

 

her er några bilder jag hade i datorn fra advanced-firefightingkursen/ släckledarkurs

Bilde

Bilde

 

samt genomsök fartygshytter

Bilde

 

kjemdyk

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei, men dauer du så kan du jo trøste deg med at du får sertifikatet post mortum, med ekeløv.

Å det var da så alt for meget.

Men det er ikke nødvendig. Jeg har sertifikatet.

Men du vet, bading mellom Bastø og Borre i Oktober er kun for de barske guttene.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Å det var da så alt for meget.

Men det er ikke nødvendig. Jeg har sertifikatet.

Men du vet, bading mellom Bastø og Borre i Oktober er kun for de barske guttene.

Første gangen jeg tok det i 1986 (eller deromkring) var det januar/februar. Lå uti der med tosiftret kuldegrader i luften å plaska mellom isflakene og ventet på helikopter fra Rygge. Tåka kom sigende og helikopteret kom ikke. Tror du vi slapp? Neida, de har kran på kaia. To dypp med oppheising pr. mann. Det var ingen damer med. Den eneste som var tørr var instruktøren.

 

En av Huldas små igjen: Instruktøren var imidlertid ikke like tørr hele tiden. Vi hadde branntrening i swimmingpoolen nede på tomta der. Bensin og diesel på vannet, instruktøren med denne lange stanga med lite, brennende beger i enden skulle ned på holka for å tenne bålet, og gikk på ryggkulen i basenget. To slangelag sto parat med hånden på avtrekkeren, men ble så paffe at de ikke "fikk det til". Plasket slukket fakkelen, så det ble ikke grillet instruktør heller. Neste gang jeg kom dit fire år etter, hadde de lagt ned varmekabel rundt kanten.

 

Det var en hardbarket og lite utdanna gjeng med sjøfolk som dreiv der den gangen, hadde jeg inntrykk av. Det ble et eller annet krøll med flammen fra propantaken, den som står på stativ. Det var kanskje for kaldt. Den ene instruktøren vassa inn i propantåka med flammedingsen skjult bak ryggen og skrudde igjen krana på tanken. Vi elevene så forbløffet på hverandre og deretter på sjefsinstruktøren. Han på sin side tittet etter fulger, eller andre greier som måtte kunne befinne seg over hue på'n.

Link to post
Share on other sites

Da jeg tok sikkerhetskurset skulle vi hoppe fra 10-12 meter med overlevelsesdrakt. Det morsomme var at dette var i Tjledsundet nord for Harstad senvinteren, og vannet var kaldt og klart. Der vi hoppet var det lys sandbunn. Fra toppen av tårnet så det ut som om det var 20 cm dypt vann. :eek: Men det var heldigvis litt dypere. Et par av karene glemte å samle bena "under landing". De :cryin: litt.

 

Det mest skremmende med brannøvelsene er å se hvor kort tid en pulver eller CO apparat rekker om det har blitt skikkelig varmt. Vi tente på et gummidekk i et dieselbad. Lot det brenne 1-2 minutter - da måtte vi i gang med vanntåke fra strålerør for å få slukket brannen. Alt annet bare prelte av. Det ga en stor tankevekker og ikke minst stor respekt for all mulig brann.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja - hadde vel sagt ja tror jeg.

 

Forøvrig så jeg Kystvakten i Blindleia forrige søndag. I frisk fart på innsida av Haraldsholmen, for de som er lokalkjent. Der er det ganske så smalt, så de må ha gode navigeringshjelpemidler...

En liten brannfakkel til alle som elsker KNM kanskje - men KV har en tendens til å seile veldig mye mer enn KNM. Da jeg tjenestegjorde i KV seilte i 14 dagers tokt med 24 timers landligge - hele året rundt. KNM seilte kanskje i beste fall 1-2 uker i måneden, inkl MTB skvadronene. Jeg vet ikke hvor mange seilingsdøgn alle fregattene våre har i snitt, men det er ikke så mange (bortsett fra de som er på Nato oppdrag)Så det er klart at befalet på KV blir lokalkjent. Eller kanksje de ikke var det :rolleyes: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Under teoridelen av kurset ble det betont at vi skulle handle raskt og resolutt i arbeidet med å hindre og slukke brann.

Da vi kom ned på treningsfeltet, tok en av deltagerne det første pulverapparatet han fant, og slukket raskt og resolutt den "evige flammen" til instruktørene.

Alminnelig munterhet, iallefall på den ene siden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Under teoridelen av kurset ble det betont at vi skulle handle raskt og resolutt i arbeidet med å hindre og slukke brann.

Da vi kom ned på treningsfeltet, tok en av deltagerne det første pulverapparatet han fant, og slukket raskt og resolutt den "evige flammen" til instruktørene.

Alminnelig munterhet, iallefall på den ene siden.

 

:lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

HUET må vel være det unyttigste kursindustrien har klart å selge inn hittil.

Sjansene for å komme fra en ditching med påfølgende velt i live er nesten ikke til stede.

Det finnes noen få eksempler.

 

Nei, ihvertfall om du ikke har HUET opplæring. Med HUET opplæring OG rett bruk av siste versjon av redningsdrakter med pustelunge er muligheten for overleving drastisk forbedret.

 

Ditching har en brukbar mulighet for å gå bra, men helikoptre er noen dårlige sjø-farkoster med negativ GM (motorene og gearbox høyt oppe ved hovedrotor), så de vil oftest kjapt velte, og det er her den største faren ligger; drukning inne i kabinen. Med kurs har du en fair mulighet til å klare deg.

 

 

.....men Krapyl, jeg kjenner igjen dine argumenter fra elever som sterkt misliker tanken på å bli spent fast inni en boks, senket ned under vann for så å bli snudd opp ned før de får lov å ta seg til overflaten. Bekymringen er det ingenting å si på, det er lov, men et kurs kan gi deg trygghetne tilbake.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

GM er avstanden mellom G (båtens tyngdepunkt) og båtens M (metasenter). Begge punkt i en loddrett akse gjennom båtens senter når båten ligger rett.

Metasenter er et tenkt punkt som båten ruller/roterer rundt når den tilføres en last.

GM er et mål på farkostens stabilitet

Typisk GM på en båt er en meter eller tre, skulle jeg tro

 

 

Legger du inn ballast så er det egentlig avstanden mellom G og M du øker ved å flytte G'en nedover på aksen. Dette forutsetter naturlighvis at du legger ballasten lavere enn opprinnelig G, altså lavt i båten. Desto lavere, desto bedre, mao; desto lavere desto mindre vekt trenger du å tilføre (fysikk; kraftXarm)

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det for noe rart, skal tro??

GM sier noe om fartøyets stabilitet og negativ gm er ikke bra, da vil fartøyet naturlig ønske å legge seg med kjølen i været (hvis jeg har forstått det riktig)

GM betyr metasenterhøyde...

 

(hmm ellen marie beat me to it...)

Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten brannfakkel til alle som elsker KNM kanskje - men KV har en tendens til å seile veldig mye mer enn KNM. Da jeg tjenestegjorde i KV seilte i 14 dagers tokt med 24 timers landligge - hele året rundt. KNM seilte kanskje i beste fall 1-2 uker i måneden, inkl MTB skvadronene. Jeg vet ikke hvor mange seilingsdøgn alle fregattene våre har i snitt, men det er ikke så mange (bortsett fra de som er på Nato oppdrag)Så det er klart at befalet på KV blir lokalkjent. Eller kanksje de ikke var det :rolleyes:

 

Kv ble vel sett på som et rene lystfartøy.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, Ellen Marie og Laffen, prøven er bestått, i og for seg med glans. Svarene er jo helt riktige. Men det var ikke definisjonen på G-M jeg lurte på, ser dere -- den kan jeg nemlig -- det var NEGATIV metasenterhøyde jeg lurte på??

 

Jeg ser naturligvis at et helikopter med høyt G vil ha lav G-M, men jeg kan ikke begripe at den kan bli negativ.

 

Jeg bringer i erindring at plasseringen av M ved krengning avhenger av B, som er oppdriftssenteret, hvilket befinner seg i tyngdepunktet av fartøyets undervannsareal i lateralplanet. Når fartøyet krenger, vil en loddrett linje oppover fra B krysse en linje trukket fra kjølen K og gjennom G og videre opp. Krysningspunktet er M. Og jeg begriper ikke hvordan man skulle kunne få dette til å ligge lavere enn G. Hvor ville G-Z armen havne hvis metasenterhøyden over G var negativ??

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

......prøven er bestått, i og for seg med glans.

Så fint for deg, Worse. :rolleyes:

 

 

 

Når G passerer M går det galt. På samme tidspunkt blir GM negativ.

 

GZ armen vil ikke "havne" noen plass den. GZ-armen er det rettende moment, og det er det jo ikke mye igjen av når båten har snurret rundt

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så fint for deg, Worse.

Så, så, ingen grunn til å bli sår, Ellen Marie. Tror du misforsto kommentaren ... og den var heller ikke stygt ment.

 

Når G passerer M går det galt. På samme tidspunkt blir GM negativ. Sånn er det nok bare.

 

Mnja, kanskje det, ja, det virker naturlig, det, i og for seg!! Hvis M passerer G og kommer lavere enn G, så er jo krengningen allerede mer enn 90º får man tro. :eek: Men det var ikke situasjonen etter kantring jeg interesserte meg for -- det var denne kommentaren jeg søkte forklaringen på:

helikoptre er noen dårlige sjø-farkoster med negativ GM (motorene og gearbox høyt oppe ved hovedrotor), så de vil oftest kjapt velte,

... jeg forsto nemlig denne slik at helikopteret, når det lander på vann, har negativ metasenterhøyde. Hvis det er tilfelle ville jeg sette pris på å se det forklart. Det ville jo være nyttig kunnskap. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

JAvisst - vi hadde det bra vi. Men så fort det blåser mer enn 20msek rømmer KNM til havn. Uf og uff - bølger vet du.

 

Det høres ut som om du har hatt en uvanlig tøff tjeneste, Bitteliten. Er du også marinejeger eller no, kanskje?

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om du har hatt en uvanlig tøff tjeneste, Bitteliten. Er du også marinejeger eller no, kanskje?

M/Y Ellen Marie

Tvert i mot må jeg nok si. Eneste jeg jaga var måker og kringkastingssignaler under dårlige mottaksforhold langt, langt nord og øst i KVNord. :yesnod:

 

Men vi hadde mye dårlig vær den vinteren - veldig mye sa de som hadde seilt noen år. Meste vi var ute i var steady 100 knop med 120 i kasta. Men mye bra vær også, og fantastisk fin tid. Ville ikke vært foruten en eneste av de dagene. Lærerikt og begivenhetsrikt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det var denne kommentaren jeg søkte forklaringen på: ... jeg forsto nemlig denne slik at helikopteret, når det lander på vann, har negativ metasenterhøyde. Hvis det er tilfelle ville jeg sette pris på å se det forklart. Det ville jo være nyttig kunnskap. :yesnod:

 

Tja, jeg kan ikke forklare dette enklere enn at et helikopter har et høyt tyngdepunkt fordi turbiner og gearboks er plassert over passasjerkabinen, altså høyt opp.

 

På sjøen flyter jo maskinen i opprett tilstand, men de dårlige stabilitetsegenskapene gjør at det neppe er lenge før det snurrer rundt.... som jo er bakgrunnen for hele HUET (Helikopter Underwater Escape Training) treningen.

 

M/Y Ellen Marie

ps; strengt tatt er det ikke M som passerer G, men omvendt. ....altså når du tilfører last over G

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, jeg kan ikke forklare dette enklere enn at et helikopter har et høyt tyngdepunkt fordi turbiner og gearboks er plassert over passasjerkabinen, altså høyt opp.

 

På sjøen flyter jo maskinen i opprett tilstand, men de dårlige stabilitetsegenskapene gjør at det neppe er lenge før det snurrer rundt.... som jo er bakgrunnen for hele HUET (Helikopter Underwater Escape Training) treningen.

 

M/Y Ellen Marie

Mener å ha sett en del helikoptere som har "airbags" som blåses opp ved landing på sjøen også for å øke stabiliteten.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...