Jump to content

På Treningstokt - Kystvakten


Divemaster

Recommended Posts

Blir det krig, så blir det en kort og artig, fin liten krig, som begynner på mandag og slutter på torsdag, slik at ikke helgen blir ødelagt. :yesnod:

......slutter på torsdag, det var veldig optimistisk da. Jeg trur vi er tome for penger og utstyr allerede på onsdag jeg da........ :smash::yesnod::yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

.......Nå hva hadde dere svart .... Ja eller nei?

Under "kontrollerte" værforhold hadde svaret blitt positivt fra min side. Ser egentlig bare fordeler med slikt. Mannskapet ombord i helokopteret fåpr øvd seg (jeg :blush: ...går nå ut i fra at det IKKE er 1. gang de gjør slik.....), du selv, (båten = hvordan den oppfører seg?) og mannskapet ditt vil ha godt av en slik erfaring.

 

Har selv blitt heist opp av Sea King utefor Haugesund i forbindelse med sertifisering av sikkerhetskurs (Var det Leiro I + Leiro II de het...? Noen som husker?) for jobb i Nordsjøen. Dette foregikk fra en vanlig overbygget livbåt på sjøen.

 

Det som kanskje er verdt å nevne er at (det ligger i sakens natur) et helikopter opparbeider seg en ikke ubetydelig del av STATISK ELEKTRISITET - husk rotasjon = friksjon og ingen utladning! Slik at nærkontakt med en slik stålvaier som denne personen henger i, ikke er helt ufarlig.

 

Vanlig prosedyre ved opplukking er derfor at vaieren først dyppes i sjøen (jording /utlading) før den svinges innover et fartøy.

 

Så, kommer du en gang ut for en slik situasjon - ikke vær alt for ivrig med å "fange inn vaierenden" før den har blitt duppet. Dem sier at det er omtrent som å bli sparket av et esel.......... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Blir det krig, så blir det en kort og artig, fin liten krig, som begynner på mandag og slutter på torsdag, slik at ikke helgen blir ødelagt. :yesnod:

Det der er vel en strofe fra en av sangene til Prima Vera? Og grunnen til at helgen ikke må bli ødelagt er at Reagan skal ut og leke med hesten sin..

Joda310

'69 modell

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har selv blitt heist opp av Sea King utefor Haugesund i forbindelse med sertifisering av sikkerhetskurs (Var det Leiro I + Leiro II de het...? Noen som husker?) for jobb i Nordsjøen. Dette foregikk fra en vanlig overbygget livbåt på sjøen.

Var ikke Leiro I og III, mens Leiro II var det "selskapsinterne"? Ja, ja, jeg er sertifisert til 04/08, jeg tror ikke det blir flere ganger enn det. Nå gidder jeg ikke å ligge og bade mellom Bastø og fastlandet flere ganger midtvinters i lekk drakt. Dog er det gøy å bli heist opp i helikopteret. Resten er stort sett pyton.

Link to post
Share on other sites

en klassiker av god gammel årgang.

Omtrent som Worse selv

Le nå ... mens du kan! Det kledelige graa kommer førdu vet ordet av det. :yesnod: Og med det kommer også trangen til en flybrigde til eftertenksomt å nyte cigarr og cognac.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Le nå ... mens du kan! Det kledelige graa kommer førdu vet ordet av det. :yesnod: Og med det kommer også trangen til en flybrigde til eftertenksomt å nyte cigarr og cognac.

Hører hva du sier - og det er nok uunngåelig for oss alle. Ser ikke helt for meg familien i en svær FB båt - men man skal aldri si aldri. Var ombord i en Princess P 42 på fredag. Bortsett fra at den var svær var den i og for seg fin den. Men sporty - det er den ikke.
Link to post
Share on other sites

Nå hva hadde dere svart .... Ja eller nei?

Hadde vel svart ja, dog under tvil.

 

Men vår forrige båt (Viksund 27) fikk faktisk besøk av redningsmann via helikopter, på ordentlig. Det var rund 83-86 at min far og min yngre bror var på tur over til Danmark. Broderen sto til rors og skulle styre oppgitt kompasskurs. Fugleinterressert som han var (er) kikket han heller på måkene og glemte hele kompasset. Dette var i åpen sjø et sted langs danskekysten. Min far var under dekk for en strekk men registrte etter en stund at solen kom inn fra "gal side" og skjønte at de var ute av kurs. Han kom ut og fikk satt rorvakta på plass og båten tilbake på rett kurs.

Hvem av dem som oppdaget mannen i sjøen husker jeg ikke, men der lå han altså, ganske utkjørt og greide såvidt å vinke. De fikk han opp, og han begynte å etterlyse sin bror. Det var altså en til i sjøen. Nødanrop via VHF og ikke lenge etter hang helikopteret over dem og redningsmann ble firt ned. Han tok med seg dansken og helikopteret greide heldigvis å finne den andre.

Far og sønn fant den kullseilte båten og fikk tatt den under slep. Stor ståhei for dagens helter :cool: , hummermiddag med de danske fiskerbrødrene og oppslag i danske aviser og ukeblad. :flag:

 

To liv reddet pga en ikke altfor aktpågivende rormann som var mer opptatt av fuglene enn kompasset.

Hadde han holdt kursen hadde de ikke kommet i nærheten av hverken folkene eller den kantrede båten.

Flaks?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Første Fram 25 med Helipad !! Kjekk båt forresten ... mange glade minner ombord i en av disse, og ombord i forgjengeren....

Enhver 25-foter har vel helipad?? Skal bygge den ut med flybridge for sigarrøkning og inntak av fransk druebrennevin fra Cognac i løpet av vinteren. Da blir Fram'en tøff da :cheers:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Nå gidder jeg ikke å ligge og bade mellom Bastø og fastlandet flere ganger midtvinters i lekk drakt.

behøver ikke det lenger, serru Hulda. Kom til oss så får du hele smala innadørs :wink:

Gi deg til kjenne så skal du få en spesialflight i "Underwater Airlines" (evak-øvelsen med kantret helikopter)

 

 

Når det gjelder "lynavleder'n" i redningslina vil alltid helikopteret sørge for å dyppe denne før du får tak i den. ...så ikke du blir selvlysende når du strekker deg etter redningen :lol:

 

Så til Haakon; Hvor er Daughter Craft'en fra? Likna veldig på vår. Er du Medic på SAR'en på Heidrun?

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

behøver ikke det lenger, serru Hulda. Kom til oss så får du hele smala innadørs

Gi deg til kjenne så skal du få en spesialflight i "Underwater Airlines" (evak-øvelsen med kantret helikopter)

M/Y Ellen Marie

Jasså, flere som sover dårlig? Jeg sto opp ved 2-tiden. Vi har en datter som ble operert på Ullevål i går. Ble sendt hjem i drosje 5 mil fremdeles med narkose og kunne ikke gå, jeg måtte bære henne inn (25 år gammel). Har operert et øye. Har spydd og blødd fra øyet i hele natt. Dette er verdens rikeste land!

 

Spesialflight, slipper man å bli dyppet under? Sist jeg tok kurset var ikke den øvelsen oblig. Kunne vært gøy!

Link to post
Share on other sites

Sover ikke dårlig, men tjener til fø'a på nattskift på Haltenbanken. :sleep:

 

Rundvelten er nå blitt et ufravikelig must for nye aspiranter til off-shore sertifikatet, og et nesten ufravikelig must for rep-kursa.

....men det jo litt skøy da, nå er det jo kommet redningssuiter med pustelunge og det hele, så nå er det bare å skrelle en banan og vente på at alle får kava seg ut av gluggene i bussen om den skulle snurre etter en "ditching"

 

"Underwater Airlines" takes you to where the sun don't shine:wink:

 

 

Lykke til med dattera

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så jeg Kystvakten i Blindleia forrige søndag. I frisk fart på innsida av Haraldsholmen, for de som er lokalkjent. Der er det ganske så smalt, så de må ha gode navigeringshjelpemidler...

Hei.

 

Smalt ja, på bildene under ser en MTB'en Geir går i Blindleia under øvelsen "Blue Game". På bildet til høyre sees tydelig at de har utkikk i baugen!

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Medic

 

Spennende hvilken kompetanse som samles her på forumet. Eneste erfaring jeg har med "Saver" er å bistå i et par redningsaksjoner fra KV tiden - samt at jeg har hengt under en i en god kuling på sikkerhetskurs. Nå som Seaking er stasjonert på Rygge igjen er det hyggelig med litt flyaktivitet (selv om det oftest ikke er hyggelige oppdrag) - for oss som er vokst opp med F5/F16 etterbrennerbrøl uotver Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "lynavleder'n" i redningslina vil alltid helikopteret sørge for å dyppe denne før du får tak i den. ...så ikke du blir selvlysende når du strekker deg etter redningen :lol:

M/Y Ellen Marie

På Fregatt hadde jeg i tillegg en ca to meter lang "hyrdestav" som ble godt jorda i eget punkt på bakdekket. Den var konstruert slik at jordinga fra chopperen ikke skulle kunne henge seg opp når jeg strakte den opp og lada ut. "Spennende" å stå og holde i den!!!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...