Skipper Worse Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Er nok litt flere restriksjoner enn det og... Blir det krig, så blir det en kort og artig, fin liten krig, som begynner på mandag og slutter på torsdag, slik at ikke helgen blir ødelagt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Blir det krig, så blir det en kort og artig, fin liten krig, som begynner på mandag og slutter på torsdag, slik at ikke helgen blir ødelagt. ......slutter på torsdag, det var veldig optimistisk da. Jeg trur vi er tome for penger og utstyr allerede på onsdag jeg da........ Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Blir det krig, så blir det en kort og artig, fin liten krig, som begynner på mandag og slutter på torsdag, slik at ikke helgen blir ødelagt. Ja, de innleide svenske arbeiderne/krigerne jobber jo som kjent inn fredag, slik at de kan få en dag ekstra hjemme hos familien i helga. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 .......Nå hva hadde dere svart .... Ja eller nei?Under "kontrollerte" værforhold hadde svaret blitt positivt fra min side. Ser egentlig bare fordeler med slikt. Mannskapet ombord i helokopteret fåpr øvd seg (jeg ...går nå ut i fra at det IKKE er 1. gang de gjør slik.....), du selv, (båten = hvordan den oppfører seg?) og mannskapet ditt vil ha godt av en slik erfaring. Har selv blitt heist opp av Sea King utefor Haugesund i forbindelse med sertifisering av sikkerhetskurs (Var det Leiro I + Leiro II de het...? Noen som husker?) for jobb i Nordsjøen. Dette foregikk fra en vanlig overbygget livbåt på sjøen. Det som kanskje er verdt å nevne er at (det ligger i sakens natur) et helikopter opparbeider seg en ikke ubetydelig del av STATISK ELEKTRISITET - husk rotasjon = friksjon og ingen utladning! Slik at nærkontakt med en slik stålvaier som denne personen henger i, ikke er helt ufarlig. Vanlig prosedyre ved opplukking er derfor at vaieren først dyppes i sjøen (jording /utlading) før den svinges innover et fartøy. Så, kommer du en gang ut for en slik situasjon - ikke vær alt for ivrig med å "fange inn vaierenden" før den har blitt duppet. Dem sier at det er omtrent som å bli sparket av et esel.......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Blir det krig, så blir det en kort og artig, fin liten krig, som begynner på mandag og slutter på torsdag, slik at ikke helgen blir ødelagt. Det der er vel en strofe fra en av sangene til Prima Vera? Og grunnen til at helgen ikke må bli ødelagt er at Reagan skal ut og leke med hesten sin..Joda310 '69 modell Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Det der er vel en strofe fra en av sangene til Prima Vera Yep. Og Leonid Brezhnev har to skrepper på siiiiii .... RaTaTa heter den, en klassiker av god gammel årgang. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 en klassiker av god gammel årgang. Omtrent som Worse selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Har selv blitt heist opp av Sea King utefor Haugesund i forbindelse med sertifisering av sikkerhetskurs (Var det Leiro I + Leiro II de het...? Noen som husker?) for jobb i Nordsjøen. Dette foregikk fra en vanlig overbygget livbåt på sjøen. Var ikke Leiro I og III, mens Leiro II var det "selskapsinterne"? Ja, ja, jeg er sertifisert til 04/08, jeg tror ikke det blir flere ganger enn det. Nå gidder jeg ikke å ligge og bade mellom Bastø og fastlandet flere ganger midtvinters i lekk drakt. Dog er det gøy å bli heist opp i helikopteret. Resten er stort sett pyton. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 en klassiker av god gammel årgang. Omtrent som Worse selv Le nå ... mens du kan! Det kledelige graa kommer førdu vet ordet av det. Og med det kommer også trangen til en flybrigde til eftertenksomt å nyte cigarr og cognac. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Le nå ... mens du kan! Det kledelige graa kommer førdu vet ordet av det. Og med det kommer også trangen til en flybrigde til eftertenksomt å nyte cigarr og cognac.Hører hva du sier - og det er nok uunngåelig for oss alle. Ser ikke helt for meg familien i en svær FB båt - men man skal aldri si aldri. Var ombord i en Princess P 42 på fredag. Bortsett fra at den var svær var den i og for seg fin den. Men sporty - det er den ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haakon Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Her er eks. på båter vi trener på her til lands, vil aldri være aktuelt for et norsk SAR HKP og trene på en lystbåt. En er bla. avhengig av at den som tar i mot guideline vet hva han skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 (redigert) Haakon: Flyr du "Saver"? Redigert 15.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Nå hva hadde dere svart .... Ja eller nei? Hadde vel svart ja, dog under tvil. Men vår forrige båt (Viksund 27) fikk faktisk besøk av redningsmann via helikopter, på ordentlig. Det var rund 83-86 at min far og min yngre bror var på tur over til Danmark. Broderen sto til rors og skulle styre oppgitt kompasskurs. Fugleinterressert som han var (er) kikket han heller på måkene og glemte hele kompasset. Dette var i åpen sjø et sted langs danskekysten. Min far var under dekk for en strekk men registrte etter en stund at solen kom inn fra "gal side" og skjønte at de var ute av kurs. Han kom ut og fikk satt rorvakta på plass og båten tilbake på rett kurs. Hvem av dem som oppdaget mannen i sjøen husker jeg ikke, men der lå han altså, ganske utkjørt og greide såvidt å vinke. De fikk han opp, og han begynte å etterlyse sin bror. Det var altså en til i sjøen. Nødanrop via VHF og ikke lenge etter hang helikopteret over dem og redningsmann ble firt ned. Han tok med seg dansken og helikopteret greide heldigvis å finne den andre. Far og sønn fant den kullseilte båten og fikk tatt den under slep. Stor ståhei for dagens helter , hummermiddag med de danske fiskerbrødrene og oppslag i danske aviser og ukeblad. To liv reddet pga en ikke altfor aktpågivende rormann som var mer opptatt av fuglene enn kompasset. Hadde han holdt kursen hadde de ikke kommet i nærheten av hverken folkene eller den kantrede båten. Flaks? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Første Fram 25 med Helipad !! Kjekk båt forresten ... mange glade minner ombord i en av disse, og ombord i forgjengeren.... Enhver 25-foter har vel helipad?? Skal bygge den ut med flybridge for sigarrøkning og inntak av fransk druebrennevin fra Cognac i løpet av vinteren. Da blir Fram'en tøff da Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 hadde takket ja, men kan ikke garantere for ikke å stikke av med inspektørene. Det er viktig at kystvakten får øve på slike situasjoner også. De var iallefall til hjelp i går link Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haakon Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Haakon: Flyr du "Saver"?Medic Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/Y Ellen Marie Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 (redigert) Nå gidder jeg ikke å ligge og bade mellom Bastø og fastlandet flere ganger midtvinters i lekk drakt. behøver ikke det lenger, serru Hulda. Kom til oss så får du hele smala innadørs Gi deg til kjenne så skal du få en spesialflight i "Underwater Airlines" (evak-øvelsen med kantret helikopter) Når det gjelder "lynavleder'n" i redningslina vil alltid helikopteret sørge for å dyppe denne før du får tak i den. ...så ikke du blir selvlysende når du strekker deg etter redningen Så til Haakon; Hvor er Daughter Craft'en fra? Likna veldig på vår. Er du Medic på SAR'en på Heidrun? M/Y Ellen Marie Redigert 16.November.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 behøver ikke det lenger, serru Hulda. Kom til oss så får du hele smala innadørs Gi deg til kjenne så skal du få en spesialflight i "Underwater Airlines" (evak-øvelsen med kantret helikopter) M/Y Ellen Marie Jasså, flere som sover dårlig? Jeg sto opp ved 2-tiden. Vi har en datter som ble operert på Ullevål i går. Ble sendt hjem i drosje 5 mil fremdeles med narkose og kunne ikke gå, jeg måtte bære henne inn (25 år gammel). Har operert et øye. Har spydd og blødd fra øyet i hele natt. Dette er verdens rikeste land! Spesialflight, slipper man å bli dyppet under? Sist jeg tok kurset var ikke den øvelsen oblig. Kunne vært gøy! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/Y Ellen Marie Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Sover ikke dårlig, men tjener til fø'a på nattskift på Haltenbanken. Rundvelten er nå blitt et ufravikelig must for nye aspiranter til off-shore sertifikatet, og et nesten ufravikelig must for rep-kursa. ....men det jo litt skøy da, nå er det jo kommet redningssuiter med pustelunge og det hele, så nå er det bare å skrelle en banan og vente på at alle får kava seg ut av gluggene i bussen om den skulle snurre etter en "ditching" "Underwater Airlines" takes you to where the sun don't shine:wink: Lykke til med dattera M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Tja - hadde vel sagt ja tror jeg. Forøvrig så jeg Kystvakten i Blindleia forrige søndag. I frisk fart på innsida av Haraldsholmen, for de som er lokalkjent. Der er det ganske så smalt, så de må ha gode navigeringshjelpemidler... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 HUET må vel være det unyttigste kursindustrien har klart å selge inn hittil. Sjansene for å komme fra en ditching med påfølgende velt i live er nesten ikke til stede. Det finnes noen få eksempler. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Forøvrig så jeg Kystvakten i Blindleia forrige søndag. I frisk fart på innsida av Haraldsholmen, for de som er lokalkjent. Der er det ganske så smalt, så de må ha gode navigeringshjelpemidler... Hei. Smalt ja, på bildene under ser en MTB'en Geir går i Blindleia under øvelsen "Blue Game". På bildet til høyre sees tydelig at de har utkikk i baugen! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Medic Spennende hvilken kompetanse som samles her på forumet. Eneste erfaring jeg har med "Saver" er å bistå i et par redningsaksjoner fra KV tiden - samt at jeg har hengt under en i en god kuling på sikkerhetskurs. Nå som Seaking er stasjonert på Rygge igjen er det hyggelig med litt flyaktivitet (selv om det oftest ikke er hyggelige oppdrag) - for oss som er vokst opp med F5/F16 etterbrennerbrøl uotver Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Når det gjelder "lynavleder'n" i redningslina vil alltid helikopteret sørge for å dyppe denne før du får tak i den. ...så ikke du blir selvlysende når du strekker deg etter redningen M/Y Ellen Marie På Fregatt hadde jeg i tillegg en ca to meter lang "hyrdestav" som ble godt jorda i eget punkt på bakdekket. Den var konstruert slik at jordinga fra chopperen ikke skulle kunne henge seg opp når jeg strakte den opp og lada ut. "Spennende" å stå og holde i den!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haakon Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Så til Haakon; Hvor er Daughter Craft'en fra? Likna veldig på vår. Er du Medic på SAR'en på Heidrun? M/Y Ellen Marie Mener det er Daughter Craft'en til Skandi Stord, har bla jobb som Medic vikar, var på Heidrun da dette bildet ble tatt, men er mest på SFB Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.