M/Y Ellen Marie Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Mener å ha sett en del helikoptere som har "airbags" som blåses opp ved landing på sjøen også for å øke stabiliteten. Nå må jeg ile til og si at jeg langtfra er noen ekspert på helikoptre eller flyging, men joda, noen maskiner har dette. Problemet er at det er svært begrenset hva de tåler av påkjenninger. I tillegg kan jeg forsikre at det ved en evt. ditching (nødlanding på sjø) fort blir litt "commosion" inni kabinen med folk som vil prøve å komme seg ut både her og der.... Poenget er at det er nesten u-ungåelig at maskinen tipper rundt, desverre. ...og det er det som er den største faren som vi som er passasjerer kan gjøre noe med... ...gjennom trening. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Da jeg tok sikkerhetskurset skulle vi hoppe fra 10-12 meter med overlevelsesdrakt. jösses, för oss räckte det att vi hoppade från 5-6 m, jag tyckte det räckte mer enn väl !!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 jösses, för oss räckte det att vi hoppade från 5-6 m, jag tyckte det räckte mer enn väl !!!! Mulig jeg husker feil - men høyt virket det. Og de som glemte å samle bena syntes det var enda høyere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 (redigert) men KV har en tendens til å seile veldig mye mer enn KNM. Da jeg tjenestegjorde i KV seilte i 14 dagers tokt med 24 timers landligge - hele året rundt. Greit å seile 14 dagerstokt når man har fjorten dager hjemme etterpå ... Det har man ikke i KNM, og hvis du da er østlending så blir det mange kvelder ombord når du har fri... når det gjelder vinden så aner jeg ikke, holdt meg under le under vannlinjen jeg... Redigert 16.November.2005 av `Laffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 jösses, för oss räckte det att vi hoppade från 5-6 m, jag tyckte det räckte mer enn väl !!!! hehe, husker vi hadde ei lita radiomus ombord ett år. Under en flåte øvelse der hun helst ikke ville hoppe i vannet så kom følgende oppmuntrende tilrop fra gastene som hadde gjennomført: kom igjenn `a, du kjenner bare suget i magen som om du er på en rolercoster, hvorpå hun svarer (på dialekt): Æ lik ikje suge... 15 hormonelle 18-20 åringer fikk seg en god latter (vi offiserene og forsåvidt, men vi kunne ikke le før vi satt i salongen...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Hadde svart ja, naturligvis!! ... og anvist landingsplass på Hangarskibets fordekk. Flott Worse, samme hadde jeg gjort. Det spørs bare om helikopteret har vindstyrke nok til å blåse vekk god gammel sigarrøyk og cognac damp før landing. Hangarskibet har neppe røyksugere på admiraldekket må vite. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Noen begrep. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Greit å seile 14 dagerstokt når man har fjorten dager hjemme etterpå ... så godt hadde vi det ikke. 6-8 uker på. Deretter 2 uker av. Tenk deg 2 uker på havet i strekk med storm og 10-15 meters bølger. Gjør noe med deg. Men du verden så fin tjeneste. Anbefales for alle som lurer på hva de skal "velge" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 (redigert) .....men Krapyl, jeg kjenner igjen dine argumenter fra elever som sterkt misliker tanken på å bli spent fast inni en boks, senket ned under vann for så å bli snudd opp ned før de får lov å ta seg til overflaten. Bekymringen er det ingenting å si på, det er lov, men et kurs kan gi deg trygghetne tilbake. Hvorvidt jeg skulle være redd eller ikke er ikke noe argument. Det blir litt som misunnelsestemplet man blir påsatt dersom man skulle formaste seg til å fremføre noe negativt om Bavaria. Mitt poeng er at ved en ditching med velt, så omkommer du. Uansett hvor mange dyre kurs kursindustrien har klart å selge inn. Redigert 17.November.2005 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 17.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2005 .....Mitt poeng er at ved en ditching, så omkommer du. Uansett hvor mange dyre kurs kursindustrien har klart å selge inn. Sansynligheten er der sikker, men mitt tidligere firma satte et helikopter ned (etter lynnedslag i halerotoren), og det holdt seg flytende (utrolig nok "rette veien") i flere timer, og passasjerene gikk i flåten ... ikke flåtene da en av flåtene blåste bort.... Og vi hadde 100% overlevende.... alle 17 passasjerer + manskap fra en Super Puma.... som ikke er kjent for sine sjøegenskaper .... men alle flyte pontonger på helikopteret virket som de skulle.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Mitt poeng er at ved en ditching med velt, så omkommer du. Uansett hvor mange dyre kurs kursindustrien har klart å selge inn.Delvis enig med deg... om du ikke klarer å banke dem bevistløse alle dem som har panikk i køen forran deg så går det på dunken. Total panikk og blokkering regner jeg som garantert blandt minimum av 50% av passasjerene. Jeg har til gode å være på ett HUET kurs hvor mange ikke viser panikkarta opptreden. Har også tilgode ett kurs hvor arrangøren tør å fylle opp "chopperen". Greit nok kanskje i en Puma hvor du stort sett bare har en mann mellom deg og friheten. Værre er det å sitte tjora midt i en S76 eller gammel Bell hvor en antakelig må passere flere "berserker" før en kommer seg ut.En god trøst er at de aller færreste helikoptere som settes kontrollert på vannet tipper rundt. Forøvrig storkoser jeg meg i bassenget hvert tredje år..... sålenge arbeidsgiver betaler morroa! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/Y Ellen Marie Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Hvorvidt jeg skulle være redd eller ikke .....Nei, du misforstår meg nok. Om du er redd eller ikke aner jeg ikke (og det er forsåvidt både evt. helt greit og helt uinteressant), men argumentet ditt er akkurat det samme som bekymra elever har før vi skal i HUET'en. Bekymringen slår forøvrig ut i flere valører som f.eks å være svært negativ til kurset, instruktøren, innholdet, lokalene, temeraturen i vannet, maten og gud hvet hva. Som instruktør er det egentlig bare å smile og prøve å gjøre det beste utav det, så går det tilslutt svært så greit. Det ser vi på tilbakemeldingene etter kurset. Mitt poeng er at ved en ditching med velt, så omkommer du. ...og det er her du tar feil. Ikke at jeg "tror" du tar feil, men du tar faktisk feil. Det er feil å kategorisk slå fast at du omkommer ved ditching, heldighvis. ...men du hadde hatt "mere rett", for å si det sånn, om vi ikke hadde kjørt kurs, og elevene (passasjerene) ikke hadde hatt opplæring. Jeg tror det hersker en utbredt misforståelse om at det å ditche er synonymt med å crash-lande med stor kraft. Det er altså feil. Med autorotasjon, evt. ditching med motorkraft, vil landingen kunne foregå svært mykt, kanskje ikke særlig til forskjell fra en vanlig landing. Det er derfor relativt stor sjanse for at selve skrog og struktur i maskinen er uskadet, og dermed det samme med passasjerene. Skulle maskinen snurre rundt vil man nå, med trening og med riktig bruk av redningsdrakt med pustelunge, ha to-tre minutter på å forlate maskinen etter at man havner under vann. Dette bedrer overlevelsesmuligheten drastisk ift. tidligere. Dette har oljeselskapene, gjennom OLF, innsett og er derfor villige til å betale for. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 12.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Sesongen er i full gang igjen... Stødig kurs og 20 knop..... Video her ..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Filmet fra Navigator? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 12.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 "Filmet fra Navigator?" Nei desverre, Navigator er under siste innspurten for ferieklargjøring.... 2x toaletter/bad pusset opp og nytt røropplegg, samt nytt gulvbelegg og trekk, nytt kjøleskap mm... Har begynt proviantering og dratt ombord minst 100Kg i de siste par dagene...... Dykker vel til helgen for å få vekk litt groe og skal være klar for resten av sesongen på Søndag.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 "Filmet fra Navigator?" Nei desverre, Navigator er under siste innspurten for ferieklargjøring.... Ikke desverre Divemaster. Når man har denne utsikten er vel man kanskje noe ute å kjøre ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.