Jump to content

"Noralotte" skal barnet hete - Furuholmen-oppussing


vikers

Recommended Posts

Fant ut at jeg bør samle dette i en tråd, som jeg ser flere gjør. Vil derfor legge ut litt bilder etterhvert som arbeidet skrider fremover.

 

For øyeblikket stripper jeg båten for alt løst treverk, og tar dette hjem for nedpussing og opplakkering.

 

Båten ble kjøpt "på rot", og der hadde den ligget i nesten 2 år etter å ha blitt utsatt for hærverk. Alle ruter er tatt ut for skifte til nye, jeg skal legge natet trestaver på kabintak og over styreposisjoner. Til dette er 45X6 mm. Sibirsk lerk innkjøpt - limes med epoxy og nates med sort tec7.

 

Hele båten er pusset ned og mettet med Owatrol I. Båten skal få en varm mahogny-farge - bruker her Clipper II - tilsatt 10% mahognybeis. Lerkestavene til kabintak blir oljet, og deretter beiset med mahognybeis før lakkering. Har her prøvd meg frem, og ren beis - deretter 10% beis i lakken de første strøk ga ønsket resultat på stavene.

 

Har laget ny lanternemast og luke over styreposisjonene.

 

Her noen bilder av utgangspunkt - med noe av resultatene underveis ( håper dere ser hva som er hva).

 

Bilde

Utgangspunkt I

 

Bilde

Utgangspunkt II

 

Bilde

Utgangspunkt III

 

Bilde

Fenderlister er nedslitt - forsøker en ny forkromming på disse

Bilde

 

 

Bilde

Pusset og oljet skrog

 

Bilde

Prøvlegger "ny" plate. Har her satt sammen to små plater til en, med nate og ring imellom.

Hele dørken er i heltre teak, og denne pusses helt ned før ny olje og lakk påføres.

 

....to be continued...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skal lage nye tak på forkabin, over styreposisjoner og på toppen av AC. Lager dette av natet sibirsk lerk på finer innendørs, og tilpasser til våren.

 

Båten er pusset helt ren, og satt inn med masse olje.

 

Alt "løst" treverk (dørkplater i teak, mahognylister, dører, bord etc.) er tatt hjem og skal pusses helt rene og oljes/lakkes opp igjen.

 

Nye ruter rundt hele båten skal lages, og settes inn til våren. Nye vinduslister må også lages (skal ikke ha de sorte gummilistene synlig).

 

Motor er delvis demontert, pusset og skal lakkes opp igjen.

 

Alt elekstrisk skal trekkes nytt

 

Nye puter og ryggstøer skal lages overalt - lager dette selv etter gode råd fra Perlen.

 

Montere inn kjøleskap der det nå er kjøleboks (under styrestolen)

 

Lage nytt instrumentbord, med låsbart lokk over ekkolodd etc.

 

Pusse alt av metall og bytte alle låser.

 

Montere halegatter, kryssholt, flaggstangholder, list langs hele dollbordet, signalhorn og lanterner/søkelys.

 

+++

 

Det er godt jeg står uten jobb, men har full lønn i enda noen måneder. wink.gif

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk du. Tror den skal bli fin, ja.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har jobbet litt i dag også.

 

Er det flere enn meg som har et slikt bad? :cool:

Det skal dog sies at dette er bad nr. 3 i huset..

Kjøleskapet på bildet er lakket opp igjen, og ser helt greit ut. Putene på gulvet er fra noen gamle snekkestoler som skal få nytt liv.

 

Bilde

 

 

Jeg har behov for litt mer skuffer og skap, så en liten Ikea-kommode er marinisert. :lol:

 

Bilde

 

 

Luken over styreplassen jeg har laget nærmer seg ferdig.

 

Bilde

 

 

Selvlaget lanternemast og litt av motorkasselokket, samt en dørkplate jeg har satt sammen av to små. Alt er pusset rent og fått de første lag med lakk.

 

Bilde

 

 

Dørkplatene er i heltre teak, så disse er pusset rene og oljet/lakket opp igjen - 2 strøk her, og flere i vente.

Gjesterom i kjelleren er kjekt til dette formålet. :rolleyes:

 

Bilde

 

 

I morgen skal det pusses og lakkes nok et strøk på alt sammen, men da er det lørdag og jeg avslutter da med noen iskalde jeg har kjøpt inn og satt til avkjøling i båtkjøleskapet. Har jo 12 v batterier på badet, kan skjønne. :lol:

 

Men det går fremover, og våren kan ikke komme fort nok!

:sailing:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jøss, skal si det går unna her.

 

Et spørsmål, luka som du har behandla. er der ikke dryppkant eller lignende på denne (kan ikke se det på bilde). Hvis ikke, så må det jo bli ganske bløtt under den ??

 

Dryppkant?? :confused:

 

Om det er luken jeg selv har laget, så passer den ned på en "ramme" som er rundt takluken i båten. Denne festes med stag, og store hengsler. Her skal det lages to spor, slik at regn renner av luken.

 

Ser nå at du kanskje tar en av dørkplatene som luke? Luken jeg henviste til står bak dørkplaten. :lol:

Retter opp dette i teksten over.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg nok være enig med deg, ville vært bekymret for at du måtte hatt sydvest isåfall under ferd i regn.......

...finnes ikke dårlig vær....bare dårlig klær!

Skal jeg på vannet, så skal jeg på vannet!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det går i pussing og lakking om dagen, så fredrift på nye ting er ikke stor - men skinnende blank skal båten bli. :yesnod:

 

Har laget litt videre på mitt forsøk på plattform, og tror nesten at jeg kan bruke denne. Gjenstår "renpussen" og kle inn stålet i treverk på en fin måte.

 

Bilde

 

Denne er nå tenkt midtstilt akter, slik at badestigen går ned på denne, og ikke ned i vannet. Skal tilpasses med utskjæring til kjølen, om jeg ser at dette må til, for at det skal se ordentlig ut. Stålfestene skal festes til vinkeljern på dekk, og det er støtteben under plattformen - inn mot skroget. Badestigen blir også festet til denne (eller omvendt), så jeg tror den skal holde mine 67 kilo. :lol:

 

 

Med hensyn til mitt lerk/natetak, så er dette nå blitt til bomullsduk og hvit oljemaling på alle tak.

 

Bomullsduk er innkjøpt fra seilmakeren, og mangler egentlig bare det som nå heter Zinkhvitt. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette, eller liknende brukendes gørr? Tror det skal bli fint med hvite tak hele veien - noe som jo også er orginalt på Furuholmen.

Ellers er Håndboken fra Knarr-klubben innkjøpt, hvor jeg ble tipset om at det der sto hele fremgangsmåten og tips etc... - så dette er nå underveis fra en hyggelig Teknisk sjef i den klubben.

 

Ellers er nå 20 liter Clipper I på plass på lager, sammen med 5 liter Clipper II, oljemaling, bomullsduk ( 15 meter à 1,37 m ), 9 mm finer er innkjøpt, sammen med skumgummi - noe som skal bli nye seter og lokk på rommene under benkene. Skal også lage til ryggstøer på flere steder - bl. a. skal det lages ryggstøer i forkabin, som også skal passe inn som sengeunderlag ved behov for dobbelseng der. I AC er dette løst..., men muligens lager jeg nytt hele veien.

 

Jeg er glad for julehøytid, men våren kunne gjerne kommet betraktelig raskere - jeg vil pusse/olje/lakke og legge nytt tak!!!! :cryin::cryin:

 

 

 

 

.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag har gått med til vasking og rengjøring av Albin O-411 på 40HK som skal stå i Furuholmen.

Den var full av lakklag, olje og fett rundt smørekoppene og selvfølgelig langs bunnpannen.

 

Etter god vask og skylling i rødsprit ble det hele lakkert opp igjen i rødt. Oljelokk på motor og gear, noen beslag og rør samt svinghjulet fikk gullfarge. :)

 

Den ble berre lekker - bildene yter ikke rettferdighet, men skal legge inn nye i morgen.

 

Slik så den ut før jeg gikk berserk med fargen:

 

Bilde

 

 

 

Og slik ble resultatet: (mobilbilde)

 

 

Bilde

 

Tror dette blir fint inne i motorkassen jeg, selv om dette ikke er orginalfarge fra Albin. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her noen riktige bilder av sluttresultatet:

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

 

Er kanskje litt påvirket av julen her. :crazy:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Flott og modig!

 

Endelig avbrudd fra denne litt ensidige grønnblå fargen.

Nettopp hva jeg tenkte også.

Jeg får litt veteranfølelse av denne - en slik du ser lakket opp på et museum - og tror den skal bli fin blant teak og mahogny. Forhåpentligvis skal jeg ikke behøve å vise den frem så mange ganger. :rolleyes:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det som er litt artig er at alle orginale merker fra produsent er i god stand - med motornummer, fabrikk etc..

Kristinehamn, O-411, 40 HK ved 2500 o/m 2:1

 

Til og med en "lapp" skrudd innpå smørekoppen til vannpumpen.

" Måste skruvas et lite varv hver dag", eller noe slikt står det.

 

Hvilken toppfart kan jeg regne med på denne tro?

2,5 tonn Furuholmen med 40 hk bør jo gå noe bedre enn 5 tonn Dorry med 43 hk.?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En flott båt! :yesnod:

 

Send meg gjerne flerebilder, da det helt klart at min er utrolig lik, men samtidig er det noe som ikke stemmer.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Min (forhenværende) Furuholmen hadde opprinnelig en Albin bensinmotor, tror den var på 12 Hk. Den var ganske lav, tror det er fordi den var sideventilert. Etter den ble det satt inn en Farymann diesel, ca 30 hk, noe som forårsaket at dørken dessverre ble hevet i cockpit. I 2000 satte jeg inn en SABB-Mitsubishi, 50 Hk ferskvannskjølt motor fra 1988. Her tar jeg ut ca 25 Hk, og mer er det ikke vits å bruke - for farten øker nesten ikke, båten bare "suger" seg fast i vannet. Den har en trebladet, fast propell. Furuholmen kunne dette med linjer og fart, og når hun øker farten fra 2-3 til 7 knop legger ikke hekken seg ned i det hele tatt, det bare ser ut som båten "fosser avgårde" uten å dra med seg sjø. Øker jeg til 7,5 og 8 knop øker hekksjøen og baugen reiser seg. Farten du får på din båt vil altså være avhengig av lengden og formen på skroget - ikke hvor stor motor du bruker, og slik er det meningen det skal være. Å montere flaps og "trøkke på" med diesel så sjøspruten står er under vår gamle dames verdighet, synes jeg. "Festina Lente" er bygget av Ottar G. Larsen i Drøbak i 1952. Ombord er det et skilt som bekrefter at Furuholmen tegnet den, og et annet som forteller om båtbyggeren. Har du funnet noe i din?

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært gøy å se flere bilder av båten Vikers :flag:

Min kona har jaget meg ut av huset fra i morgen -> lørdag (jentefest), så da benytter jeg sjansen igjen til å oppleve litt båtliv på land.

 

Har nå fått montert ruter i kabinene, og med oljeovn, tv, vannkoker, øl og en liten ankerdram så blir det nok en fin natt i båten.

 

Skal få tatt noen bilder da.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I dag er nye puter til uteområdet laget. Har også laget ryggstøer, slik at comforten blir noe bedre + at det ser pent ut.

 

Bilde

 

 

Jeg skal ha et lite TV ombord, men har holdt dette skjult når det ikke brukes.

Når det ikke brukes er dette en benk ved kokeplassen, eller et bord på siden.

 

Har brukt et gammelt teakskap, hvor det orginalt har stått en symaskin.

PS: Likte at TV`n er i fint treverk, og s/h er godt nok for meg på sjøen.

 

Bilde

Skapet ( skal fjerne ben ved montering)

 

 

Bilde

Med TV oppslått.

 

 

Bilde

TV nedslått. :cool:

 

 

Får litt følelsen av en elektriskt knapp hvor flatskjermen kommer opp av bordet, men det er for Tupperwarebåter det. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å pusse ned lakken innvendig i sentercockpit i dag, men må jeg da olje rett etter? Tenker her på sopp og andre uhumskheter? Samtidig er det jo rundt 0 grader, og det er kanskje ikke det beste å olje i?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...