Jump to content

"Noralotte" skal barnet hete - Furuholmen-oppussing


vikers

Recommended Posts

Slapp av. Du kan skrape og pusse i desember og olje i april, uten tvil.

Mvh Even

Flott, da skal det pusses.

Lurer også på om jeg skal legge lister med små mellomrom langs skroget innvendig (utenpå spantene). Tror dette vil bli pent - har du noen erfaring her?

 

Tenker her på staver à`la de som brukes til natet dørk. Tror at jeg vil få et litt "renere" preg innvendig - samtidig blir det da penere å lage hyller/skap under dollbordet (innsiden :) )

 

Ka du tru?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Legger ut noen dårlige mobilbilder av innsiden. Skal nok få tatt noen bedre etterhvert.

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

Det er altså langs innsiden av skroget jeg tenker fine mahognylister på 45 mm. og med 5 mm. mellomrom mellom hver list.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Flott, da skal det pusses.

Lurer også på om jeg skal legge lister med små mellomrom langs skroget innvendig (utenpå spantene). Tror dette vil bli pent - har du noen erfaring her?

 

Tenker her på staver à`la de som brukes til natet dørk. Tror at jeg vil få et litt "renere" preg innvendig - samtidig blir det da penere å lage hyller/skap under dollbordet (innsiden :) )

 

Ka du tru?

Sånn tenkte du? Jeg kledde spantene i Bastarden på denne måten i forpiggen

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Akkurat sli tenkte jeg ja.

 

Det avgjorde det.....jeg vil også ha sånn! :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå skal det snart jobbes litt i båten igjen. Men henter denne tråden frem litt for trulte og cocker også. :)

 

Har forøvrig funnet ut at jeg bygger inn kjøleskapet nederst i skapet på babord side, og beholder kjølerom under styresete.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Men henter denne tråden frem litt for trulte og cocker også.

Det var veldig lurt gjort :yesnod: . Er liksom blitt noen av oss som holder på med mye av det samme. Ser frem til flere bilder av båten... Det blir sikkert et maritimt smykke (for å være litt i det poetiske hjørnet... :lol: ). Må si jeg er litt misunnelig på den akterkabinen altså. Blir liksom mer stor-båt av det... Menmen...rekker i allefall ikke å bygge det i år hvis jeg skal prøve å få båten på vannet før St.Hans. Stå på vikers! Vi får motivere hverandre til vi ligger å skvalper på bøljan blå i juni...

Link to post
Share on other sites

Hehe...blir ikke så mye for øyeblikket. Jeg går på litt for mye av de litt "tunge" medisinene, så det blir mest å legge grunnlaget for en grasal innspurt på vårparten.

 

Tusler rundt med et blodtrykk på 90/50 så det er meg og alle de veldig gamle. 2 skritt og pustepause. :lol: (skal være slik, og det hjelper)

 

Men jeg var da og så til båten i dag - fikk kona til å kjøre meg ut (kan ikke kjøre bil) - og båten hadde motstått både 1 meter snø, og storm, så jeg gleder meg til bedring i form. Bilder kommer så snart jeg får tatt tak i pusseverktøyet igjen ( det ligger klart!!!!) :headbang::headbang::headbang:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo blitt ren under neglene her...det er jo katastrofe. :lol:

 

Takk for gode ønsker...det går rett vei, så jeg er nok snart full av lakkstøv igjen håper jeg.

 

Når jeg nå kommer igang igjen skal jeg igang med nettopp det du holder med på nå - nemlig innvendig på skroget. Det skal pusses, oljes og males med en diff. åpen maling (hvilken har jeg ikke helt funnet ut av enda.

 

Så skal jeg lage nye benker på uteområdene bak av merantiplater som jeg beiser, så jeg har mye morsomt foran meg - og skal ta bilder underveis her.

 

En ting jeg tenkte på i forbindelse med dekkfarge, midtfisk etc, er at jeg har jo også min luke midt på dekket, så fordekket mitt er jo ikke så symmetriskt som ditt. Se gjerne bilde lenger opp i tråden.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Så skal det endelig jobbes litt med Furuholmen igjen. Nå skal skroget mettes med olje, men har her et par spørsmål.

 

Har planlagt å benytte rå linolje, am. terpentin for mettingen, men så et eller annet sted at dette kun skulle benyttes under vannlinje, da det kan "boble" ? Bør jeg i såfall bruke Clipper I over vannlinjen? Tenker litt pris her, da linolje/terpentin i store dunker koster 10 skjorter mindre enn Clipper I i samme mengder.

 

Når det skal mettes under vannlinjen, skal det kun påføres fra utsiden, eller kan du bearbeide fra begge sider?

 

Over vannlinjen skal jeg ha finish med Clipper II (noen mener denne er for hard, men jeg forsøker i år) - må da skroget mettes helt, når dette skal "forsegles" med lakk, eller er dette mindre viktig over enn under?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Flott side :yesnod:

 

Da det gjelder olje valgte jeg am. terpentin med Owatrol D1 olje. Dette har jeg oljet ned hele båten med. Skråget er bearbeidet fra både innsiden og utsiden, noe som gikk utmerket bra.

 

Når det gjelder skrog-sidene dine, ville jeg kanskje nevnt owatrol sin Edelolje. Da dette er en olje trenger den langt inn hvis treverket ikke er 100% mettet. Gir også en myk og fleksibel overflate som ikke "sprekker" opp så lett.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Så har det endelig blitt tid for en reell båtpussdag.

 

Har endelig fått satt igang med grovjobbingen som gjenstår.

 

Overbygget og dekket skal pusses helt ned, før oljing/lakking.

Nye vinduer i toppen også (i kabinene er dette byttet, og skal bare "listes".

Skrogsidene er renpusset og oljet fra utsiden - nå gjenstår renskraping, oljemetting og overmaling fra innsiden. Mahognybeises og lakkes med Clipper II på utsiden.

Dørken inne er ferdig pusset, oljet og lakket (skinner som bare det!!!), og skal legges på mot slutten.

Skapet vis a vis WC skal vekk og erstattes med kjøleskap, vaskebenk med vann og hyller av diverse - vann og røropplegg er laget klart.

Taket over forkabin skal rengjøres og males (dropper seilduken her i år - tiden blir for knapp).

Taket over styreposisjon og AC skal trekkes med seilduk og oljes/lakkes/males hvitt.

Luke i forpigg og over styrepos. er ferdig pusset og lakket.

Ledningsopplegg skal legges nytt og riktig (godt merket og fornuftige løsninger).

Lanternemast er laget ferdig og skal monteres med wire til strekkfisker.

Badeplattform er laget og skal tilpasses sammen med badetrappen.

Nye puter i beige skai er laget for uteområdet - laget på plater som fungerer som lokk på stuerom samtidig.

 

Etter dette gjenstår finpussen, med mindre tilpasninger, montering av ventiler, vifter, messingdetaljer, ekkolodd, laptop etc. etc...

 

Hvor godt det er å ha kommet igang!

 

Her noen bilder av hvordan det ser ut hos meg akkurat nu:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Hva slags instrument må jeg ha for å kunne bruke denne giverkabelen? Knopmåler altså :)

 

Bilde

Her skal skapveggen kuttes, og benk skal monteres med vask og kjøleskap

 

Bilde

Styreposisjon

 

Bilde

Pussingen vil gi gode resultater tror jeg! :)

 

Bilde

Akterdekket!

 

Bilde

Et godt utgangspunkt på dekket/dollbord

 

 

 

Flere bilder følger underveis. Nå skal det full skjerpings til, og fremdriftes skal dokumenteres.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

... når planlegger du sjøsetting... :wink:

Sjøsetting blir om ca. 4 uker! :lol:

Bare vent så skal du se....

 

 

Nydelig båt med masse flott treverk. Dette er et objekt å ta vare på! Jeg lurer litt; skraper du ikke ned gammel lakk?

Båten skal tas godt vare på, og joda...selvfølgelig skrapes all gammel lakk vekk. På bildet av båten forfra ser du at jeg har begynt i toppen av baugen. "Glansen" i skroget er av oljen fra ifjor høst som har dannet en hinne, men som jeg nå sliper ned igjen.

 

Hele båten skal slipes ned til bart treverk før det igjen settes i god stand. På overbygget er lakkstrøket så tynt at det fungerer helt fint med pussemaskiner, og har ikke behov for skrape/varmluft der ser det ut til. På dekket må jeg til med dette, men det skal nok gå fint.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

4 uker!!!! Jeg ferdigstiller jo skroget og så mye som mulig av overbygget utvendig før sjøsetting. Deretter kan jeg ta innvendig puss mens den ligger på vannet.

 

Og ja...båten er flott, og jeg har hele bildet av ferdig pusset båt i hodet. Der er den flott, der !!!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En hel dag med skraping og pussing av skroget innvendig. Armene er meget tunge, men dette blir bra. Malingskrapet er fjernet og støvsuget opp underveis, fikk også festet alle dørkstøtter til spantene på en skikkelig måte med sika og gjennomgående bolter. Nå sitter de i 50 år til i alle fall.

 

Onsdagen skal det oljes over en lav sko - rå linolje fra innsiden i store mengder bør gjøre susen. Når det har tørket skal det males med diff. åpen maling, og motor settes inn.

 

Satser derfor på at jeg kan begynne oppbygningen av benker og legge opp det elektriske til helgen. Torsdagen skal det skrapes og pusses på yttersiden av overbygget.

 

Tror fortsatt på sjøsetting av 3 uker og 4 dager. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg oljet fra utsiden ifjor, og båten har stått på fuktig jord hele tiden siden sist den var på vannet, så den er langt fra knusktørr, eller fylt av vann. Vil tro at 15 liter bør klare seg i første omgang.

 

De mest ihuga forteller skrøner om at de mettet treverket med 60 -100 liter olje - noe jeg mener er overkill.

 

Bordene er tynne og vil ikke kreve like mye som f. eks. Dorry`n, så jeg vil nok tro at jeg kommer langt med 10 liter. Nå skal jo dette blandes med noe soppdreper og litt balsamterpentin i de første strøkene, så får jeg se hvor mye jeg mener er nødvendig til slutt. Over 20 liter kommer jeg helt sikkert ikke. :9

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

 

Takk for det.

 

Jeg gleder meg som en unge til jeg har kommet så langt at jeg kan hente ut alt det jeg har stående i verkstedet i kjelleren, og montere inn dette. Bare tanken på å se dørken komme på plass - så glinsende og fin den teaken er nå.........

 

Jeg har ikke prøvelagt de nye putene, eller stolene engang. Tror nesten det vil komme en liten tåre den dagen.... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...