Jump to content

"Noralotte" skal barnet hete - Furuholmen-oppussing


vikers

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Da er båtturen unnagjort - motoren går som en klokke og Noralotte koser sjøen akkurat slik jeg håpet hun ville. Litt småpusling er det jo....vanntempgiver må byttes - turteller virker ikke, men oljetrykk og temp er flott og motorlyden ikke plagsom i det hele tatt. Mangler litt isolasjon etter å ha måttet modifisere motorkassen til ny og lengre motor, men det blir nok storveis! :sailing:

 

Skal til uke flytte båten ut fra opplagsplass til sommermarina, hvor hun skal få sin finpuss rundt vinduer og de siste støk av lakk og maling.

Fikk fatt i den orginale masten så den er nå på plass, og gjorde seg mye bedre enn min hjemmesnekra. BP-treffet i Horten blir min første mulighet for en skikkelig båttur, så jeg gleder meg vilt og uhemmet - skal nok få til noen småturer, men det blir ikke helt det samme.

 

Her et par bilder fra mobilen:

Bilde

 

Bilde

 

Med en god vask og de siste strøk lakk og maling blir dette bra synes jeg! Vi gleder oss til 14 dager t/r Kristiansand for hele familien i denne i sommer!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bare juks....det er forkrommet messing som er festet med skruer i dekket, og med baugrulle i midten. :

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg festet det bare med skruer og så er det avrundet mot fenderlisten. Langs enden la jeg en stripe med gjennomsiktig sika for å slippe den brå overgangen til dekket, samt å forsegle mot vann (hadde sika i skruehullene også). Helt tett blir det kanskje ikke, men prøver i alle fall.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Gggrrr....plutselig var det nok engang litt stopp i moroa!! :headbang::headbang:

Motoren har jo etter å ha snudd magnet 180 grader, startet lettere enn kona på en godværsdag, og jeg har kun gitt en dram i et par sylindre for å være snill med den......men kanskje har jeg vært for gjerrig der, evt. er motoren langt fremskreden alkoholiker, som nå oppfører seg som om den skal ha hvite uker! :eek::eek:

 

Jeg åpner bensin...bensin rennes gjennom første filter (lite vanlig type på slangen), så gjennomkobberrør til orginalt filter som fylles rett ved forgasser - dette fylles ikke helt ( men vil vel bli sugd fult ved oppstart??). Kobberledning derfra og inn til forgasser er rengjort og grei....flottørkammer er rengjort og greit ( tror jeg, men det var fryktelig tørt inni der)

 

Har en Simplex forgasser, som jeg gjerne vil få brukt da denne har rør som henter oljedampen fra motoren og tilbakefører denne i luftinntak. Fjær på flottørhuset ligger stramt på, og pinnen imidten(flottøren) kan løftes på og slippes igjen. Hoved-dyse for bensin er rengjort og satt til standard åpning ( 1 + 1/2 turn fra lukket).

 

Startprosedyre som virket flott:

Choke på fullt - dramm i sylinder 1+2 - en runde rolig på sveiva for å trekke litt choke + legge bensinen på plass - så vippe den raskt over og den har tent greit....gradvis minket på chok, og så bare brummet lett på litt høy tomgang.

 

Nå gjør jeg akkurat det samme, men etter at den starter ( starter like fint), så dør den helt i løpet av et par sekunder....i mitt hode er det at den da ikke får bensin.

 

Jeg hadde en lang prat med Marna`n om det, men jeg mente jo ikke at den skulle slutte helt....jeg så heller for meg en gradvis nedtrapping i sommer for den. :wink:

 

Jeg plukket ut en hel del brun guffe fra bensinfilteret ved første feilsøking, og byttet dette, men om noe guffe har kommet seg inn ett eller annet sted og kødder, det vet jeg jo ikke...noen kloke ord på lager , en eller syv av dere?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja. :nonod:

 

Etter siste post her så har magnet blitt snudd 180 grader, og da går motoren som en klokke.

Har en hodepinesykdom som de siste år helt har løpt løpsk, og ført til at jeg denne sommeren har ligget mer på sykehus, enn hjemme. Har måttet slutte i jobb, mindre penger, lite overskudd og det er ikke den rette kombinasjon for det videre arbeid med "go-båten".

Jeg håper å kunne få seilt hjem galeasen fra Aalborg i løpet av høsten, slik at det får bli de neste 5 års prosjekt. Om helsen er bedre neste sesong så blir det lån, evt. leie av båt noen uker.

Synd men noen ganger må man bare kjenne sine begrensninger. Helse, familie og hjem er tross alt de viktigste faktorer - selv om trebåt har hatt en høy stjerne de siste år.

 

Så nå selges båten til nestemann...noen jeg håper vil videreføre og vedlikeholde etter alle kunstens regler. Det kan i alle fall bli en strøken båt med litt penger, litt mer arbeid og en masse kjærlighet. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Føler med deg Vikers, hadde jeg hatt kontanter ville jeg vurdert båten din. Mye plass på 30 fot :yesnod:

Derfor skal jeg også selge Bastard når den er ferdig :rolleyes: det blir for liten plass i den, mest på grunn av at den er så spiss i baugpartiet.

Får liksom ikke innredet slik jeg har mest lyst til, og da blir det litt demotiverende

 

Får håpe helsa di bedrer seg da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Leit å høre at du har vært i så dårlig form i sommer Vikers :sad: Håper dette bedrer seg snart! Du vet jeg har misunt deg den akterkabinen lenge..... :rolleyes: Må tenke litt på om jeg kan være en aktuell kjøper.... Pent brukt motorsykkel som delbetaling?? :wink: Ikke ta det som et seriøst tilbud....enda. Jeg er tross alt ikke alene i denne lille familien. hehe

Link to post
Share on other sites

Ja. :nonod:

 

Etter siste post her så har magnet blitt snudd 180 grader, og da går motoren som en klokke.

Har en hodepinesykdom som de siste år helt har løpt løpsk, og ført til at jeg denne sommeren har ligget mer på sykehus, enn hjemme. Har måttet slutte i jobb, mindre penger, lite overskudd og det er ikke den rette kombinasjon for det videre arbeid med "go-båten".

Jeg håper å kunne få seilt hjem galeasen fra Aalborg i løpet av høsten, slik at det får bli de neste 5 års prosjekt. Om helsen er bedre neste sesong så blir det lån, evt. leie av båt noen uker.

Synd men noen ganger må man bare kjenne sine begrensninger. Helse, familie og hjem er tross alt de viktigste faktorer - selv om trebåt har hatt en høy stjerne de siste år.

 

Så nå selges båten til nestemann...noen jeg håper vil videreføre og vedlikeholde etter alle kunstens regler. Det kan i alle fall bli en strøken båt med litt penger, litt mer arbeid og en masse kjærlighet. :smiley:

Får håpe noen vil ta vare på båten. Du har gjort en kjempejobb med den! :flag:

Håper helsa di blir bedre etterhvert. Sliter selv med to stk. skiveutglidninger og går i vinkel og venter på operasjon. Ikke noe morro!

Har kjøpt ny båt, men har pga ryggen ikke kunnet hente den hjem ennå. :sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...