Jump to content

"Noralotte" skal barnet hete - Furuholmen-oppussing


vikers

Recommended Posts

Har nå fått fjernet skapet på babord side inne i kabinen, og laget skillevegg til kjøleskapet. Har fått på plass reisverket til benken over kjøleskapet og fått plass til vask her. Må lage en ny skroggjennomføring her for skyllevannet, men har fått på plass trykkpumpen og slanger - skal bare montere opp alt etter at benkeplaten og vasken er på plass.

 

Propanflasken (hele 11 kg) er på plass i nylaget skap ute, med lufting. Nytt 3 bluss apparet er på plass under passasjersete og har testet dette idag med nykokt kaffe - YPPERLIG!

 

Skroget er oljet innvendig og malt med diff. åpen maling under vannlinjen - rent og pent ble det. Skroget er nå skrapet neste helt rent igjen og skal snart få seg litt olje med mahognybeis i, bare jeg har skrapet/pusset ferdig. Etter dette skal det lakkes /slipes x7.

 

Da gjenstår å legge seilduk på taket over styrepos. + på AC og male dette. Tror jeg blander inn litt gult (slik at det blir eggeskall cirka) i fargen her.

 

Motor står ferdig pusset og skal bare løftes inn og kobles til.

 

Sjøsetting om 16 dager!!! ( Tror jeg.....)

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvor er bildene :confused:

Kommer i morgen. :lol:

Skal ut å pusse mer på resterende av skroget, samt å få oversikt på hva jeg kan bruke av gammelt ledningsræl. Skal huske kameraet da..

 

Husker du forresten at jeg prøvde å forkromme fendelisten på nytt?

Har nå funnet ut at når jeg brukte eksentersliper på listen, så kom det frem nydelig blank messing - Har derfor bestemt meg for å renpusse hele fenderlisten og ha den gyllen. Blir flott inntil teaken tror jeg. Biltema`s kromlakk på boks har forøvrig holdt helt fint gjhennom en hard vinter og mye snø - den har ligget ute siden sist (flere måneder), og en enkel vask ga bra resultat med ingen flassing.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Noen bilder av siste arbeid...men jeg glemte selvfølgelig kameraet så dette er mobilbilder:

 

Bilde

 

Slik blir babord side inne i kabinen med ny benkeplate.....

 

 

Bilde

 

Har bygget inn en 11 kg. propan - med ventilasjonsvifte (skal ha på alarm her etterhvert)..

Slipper nok å bytte ofte vil jeg tro. :)

 

 

Bilde

 

Her er baugen såvidt blitt pusset på, og dette blir fint.... Har også en messing"front" som skal monteres på dekket i baugen med en baugrulle på.

 

Bilde

Skroget er flott nå som det er renpusset...med olje og en skvett med mahognybeis i siste oljestrøk før lakking, så blir dette fint tror jeg.

 

 

Holder nå på med litt elektrisk og kobler til vannpumpe til ferksvann og kjøleskap etc.. Godt med litt variasjon i arbeidet. Nå kan jeg i alle fall ha noen iskalde i kjøleskapet, cognac`en tas med, men kaffen kan kokes på eget anlegg. :lol:

 

To be continued.....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja..gleder meg selv til jeg får tatt et blikk i profil fra litt avstand. Jeg får ikke gjort dette nå, for Dorryen ligger 2 meter ved siden av. :)

 

Her er et par bilder til.

 

 

Bilde

 

Får her plass til kjøleskapet under og vasken rett over - samt plass til TV eller annet på resten av benkeplaten. Har forkastet idèen med nedfelt TV - får ikke plass...

Skal ha en "skapdør" inn til sikringsskap, styrepumpe etc.. over benken mot styreposisjon (har jo denne på babord side her).

 

 

Bilde

 

Her ser du hvordan fenderlisten blir som ny med litt (mye) pussing...

Blir pent tror jeg med denne rundt hele båten....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve meg litt frem til hvilken mengde beis jeg skal ha. Poenget er at jeg vil søke å få den rødbrune mahognytonen på skroget. På dollbord og dekk samt overbygg vil beisen gi den renpussede mahognyen en fin og varm glød igjen.

 

Med eggeskalfarge på vinduslister og tak og den gyldne fenderlisten så tror jeg det skal bli bra. Det irriterer litt at jeg må ha både messing og kromdetaljer, men i løpet av et års tid bør jeg vel ha fått tak i messing til alt.

E-bay er et flott sted som du vet. :wink:

 

Er litt i tvil på fargen på bunnstoffet, og om jeg skal ha en hvit linje. Kalesjen er jo vanlig blå, så det er kanskje penest med blått bunnstoff??

Hva er den enkleste måten å lage den hvite stripen på? Tenker her på om jeg bør olje/beise skroget først, for deretter å lage den hvite linjen og avslutte med å stoffe? Eller er det andre rekkefølger som er bedre med hensyn til taping etc..

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ebay.. ja der er det mye fint :yesnod: Jeg ville bare beiset med mahognybeisen, slik som det anbefales, båten blir tidsnok "misfarget", den blir lysere i veden for hvert år som går, ser på Miss Daisy, den er blitt skremmende lys de tre siste årene, UV strålingen gjør sitt med mahognyen den blir faktisk like lys som eik hvis man ikke beiser.

Personlig liker jeg mahognyen best når den er "jukset" mørkere.

Bunnstoff, jeg ville valgt blått ikke for mørk, snobbelinje i knallrød, med hvitt i mellom.

Rødt hvitt og blått :flag: Du kan jo avkromme krommede detaljer kanskje, hvis du ønsker kun messing.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Ja...ren beis i første strøk er kanskje det beste. Bruker Jotuns Mahognybeis, og den er veldig fin i fargen synes jeg. Kreativt vannlinjeforslag..har du link til en båt eller to som har dette på denne måten?

 

Har avkrommet (pusset med vannslipepapir) noe, men mange ting er såpass kronglete at det ikke blir helt rent for krom, og da er det bedre med helt krom foreløpig.

Har du en annen måte å avkromme på?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal avkromme så må du sende det til et firma som driver med fornikling og forkromming, jeg tror de legger tingen i et bad. Vil tro det er en prosess hvor de fjerner krommen, det er vel motsatt prosess av forkromming kanskje. Ellers så kan du slipe og pusse til du er mannen med lj..

Når det gjelder bunnstoff og snobbelinje, så skal jeg heve Miss Daisy i båthuset for å gi henne en vårshine, kan da ta et par bilder og sende deg på IM, eller legge dem ut på tråden min.

Synes det er veldig fint på min båt, det er 60-talls og det står bra mot det kremhvite skroget, og mot mahognyen, har en bra måte å få det greit på, dvs. at det ser rett og fint ut.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå går det unna! :flag:

 

Båten er nå snart klar for beising, oljing og så lakking, (om varmen kommer :headbang: ).

 

Motoren er montert, gearflens og centaflex passet perfekt og er nå koblet til.

Takene er slipt rene, sparklet og skal pusses glatte før jeg legger duk og maler hvitt og pent.

 

Har gått over sprekker med bomullstråd i de største, og farm 100 i de mindre. Margarin brukes i kilovis rett før sjøsetting.

 

Om det går som jeg håper og hvis varmen er der, så skal jeg få lakket i løpet av neste uke - og da er jeg klar for sjøsetting neste helg!!! :sailing:

 

Denne uken er det bare båten som gjelder!

Et bilde av båten fra siden - tatt for noen dager siden...

Bilde

 

Flere bilder kommer.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve meg litt frem til hvilken mengde beis jeg skal ha. Poenget er at jeg vil søke å få den rødbrune mahognytonen på skroget. På dollbord og dekk samt overbygg vil beisen gi den renpussede mahognyen en fin og varm glød igjen.

På Gjeld-frid behandlet jeg skroget med 2 strøk jotun mahognybeis før lakking. Båten så ut som et helvete med engang men ble helt jevnt etter tørking

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Motoren på plass:

 

Bilde

 

Jeg ble egentlig fornøyd med fargen...med teak og mahogny på alle kanter blir det bare lækkert...

 

 

 

Fikk også etter mye om og men på plass flenser, koblinger og bolter. Nå er alt på plass, og skal bare koble det hele til.

 

Bilde

 

Tror dette skal bli bra, jeg..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Motoren ble fin, den!

 

Skjønner godt din far, og holder på med salg av Diana nå. Ser ut som det blir vanskelig å komme over 25 000,- på denne, men..men.. bort skal den!

 

Her er det kaldt og utrygt for regn i dag, men litt arbeid under burka vil jeg nok finne - bare Mor kommer hjem fra sin dagvakt.

 

Planlagte utsetting er jo til helgen, men grunnet at været ikke er det beste lakkevær, så vil jeg nok utsette noe. Viktig å ha varmen tilstedet på alle lakklag!

 

Forhåpentlig blir det :sailing: helgen om 14 dager!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så var jeg sjøsatt, og båten er snart trutnet helt tett. :sailing:

Kalesjestenger er skjøtet litt og passer nå perfekt. Nytt vindu gjør at det nå ser ut som jeg har ny kalesje (sparte 15 000,- på å trikse litt med stenger - det får holde et år eller to).

Lamper og lys er montert og kabler er strukket - og alt virker!

 

Lakker for øyeblikket dekk og overbygg, så nå er det snart bare finish igjen.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Har også fått hentet slepejolle og motor til denne fra en fordums tid:

( Takk til Bastard som overtalte meg til denne båten!).

 

Bilde

 

Bilde

 

Båten har et godt potensiale og etter noen timer med pussing, oljing og litt bunnstoff så blir det nok bra. Denne har en slags kjøl som blir større jo lenger akter du kommer, så mulig at dette kan seiles? Alder er ukjent...

 

Bilde

 

Motoren er fra 1967, og fra tiden hvor det kun var 5 nummer på telefon.

Er fin å se på, og med litt flekking blir dette supert å ha bakpå jollen.

 

Noen som aner om jeg kan få litt fart på jollen med denne 3 HK? Jollen veier nok 70-90 kg?

 

Nå er det ut for å lakke et strøk til, og ferdigstille litt mer innvendig.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

...

 

Ps. Jeg ville beholdt den hvitmalt, og satt på en trosse (6-7cm i diameter) som fenderlist

Jolla skal være hvit, og trosse var et godt forslag...hvor finner jeg noen meter med dette?

 

Har forøvrig fått lagt på noen strøk nå, og med mobilbilder ser det nå slik ut.. Overbygget er ikke ferdigstilt enda..mangler lakk og kitt rundt vinduene.

 

 

Bilde

 

Skiltet blir bra det, bare jeg finner "SKIEN" i mindre messingbokstaver.... :confused:

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Det nærmer seg.......

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Godt mulig at den står feil, men jeg prøvde meg litt frem, og fant ut at det ble greit slik. Mulig jeg snur den..

 

Vedr. trosse har jeg sendt en forespørsel til han som lager fendere og slikt i manillagreier (annonse på Finn). Han har også tau i 2 toms tykkelse - det kan jeg sikkert bruke om det er pent og greit. Tror det vil komme på ca. 40 kroner meteren..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fått tatt et strøk på overbygget og 3 strøket med ren lakk på dekket i dag.

Nå begynner det å ligne noe.

Når strøk 7 eller 9 er ferdig skal jeg kitte vinduene slik at det blir rundt og pent der - så kan jeg ta den ut for en liten svingom, og "småpusle" litt med det innvendige.

Kalesjen er nå tilpasset slik at den passer perfekt - både i oppslått og nedslått stilling.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Synes at det har blitt en fin båt med tanke på utgangspunktet:

 

Bilde

Bilde

Bilde

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du er en heldiggris :wink:

Men nå er det ikke så altfor lenge til jeg skal utpå heller.

Blir litt rolig i morgen og Søndag da snekkern min ikke kommer før tidligst Mandag :cryin:

Pusler litt med beising i helga, også er det jo selfølgelig utrygt for regn Lørdag og Søndag :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...