Jump to content

Er det en idé å plassere GSM/3G/4G/5G-ruter i mast?


tobixen

Recommended Posts

35 minutes ago, Ytterstad said:

Den store forskjellen er antennen og elektronikken bak (...) dekningen er markant bedre enn en mobil

Godt poeng.  En god ruter er optimalisert for å levere "best mulig internett" i alle slags forhold, en mobiltelefon er optimalisert for andre ting.

 

Uansett, ut fra det som har kommet frem så langt i tråden konkluderer jeg lett med at en fastmontert ruter høyt oppe i mast antageligvis ikke er noen god idé (selv om man under enkelte forhold kan trenge "mastehøyde" for å komme seg online).

 

 Konklusjonen for egen del blir da at det ikke haster å skaffe seg en ruter (nårhvis jeg en gang permanent flytter hjemmekontoret til båten blir det kanskje mer viktig).

Link to post
Share on other sites

Jeg har internett ombord. Mitt opplegg er blant annet for å kunne gå online for å feilsøke og feilrette system på jobben, i tillegg til at jeg bruker det til å koordinere oppstart av leteaksjoner når jeg har vakt.

Mitt opplegg er to routere som er koblet sammen; En med Telenor og Telia, og en med ICE sitt mobilt bredbånd.
Jeg har antennemast akter som har to mobilantenner, samt en antenne for ICE. Dette fungerer såpass bra at jeg har vel ikke opplevd å ikke ha internett langs kysten på Østlandet, Sørlandet og Vestlandet.
Litt av "hemmeligheten" er å bruke eksterne antenner og få disse ut på dekk (og gjerne noen meter opp). Når du har et slikt opplegg så trenger du nesten ikke ha nett fra mer enn en operatør.

Når det gjelder å ha antennen i masten, så kommer det litt ann på hvor høy mast og hvor mye plass du har, men ser du at du trenger å komme høyere med 4G/5G (2G og 3G er ikke noe vits i å tenke på) så er det nesten bare å kjøre på. Husk at du bør da ha begge antennene i masten (4G og 5G bruker to antenner i motsetning til 2 og 3G). Det finnes også routere du kan montere i masten og deretter kjøre en nettverkskabel ned i båten (som både kan ta strøm og nettverk) - bruk da skjermet CAT6 (eller 7) kabel. Du vil nok ikke få særlig forstyrrelser - unntaket KAN være VHF-radioen. I antennemasten jeg har akter kjører jeg både VHF, AIS (12Watt), Dab, Riks-TV, 2x mobil, GPS og UHF - og alt går fint med litt planlegging av plasseringer av antenne og kabel.

Link to post
Share on other sites

Milzit skrev 34 minutter siden:

Vi har bestilt en seilbåt med levering i 2023. En opsjon til 15 000 NOK er "Antenne for 3G/4G internet og wifi onboard". Jeg tenkte egentlig å droppe dette og heller satse på en router i båten. Det kommer vel 5G rutere etterhvert også

Gratulere med ny båt :)

jeg personlig hadde ønsket å sett på spesifikasjonene på det - det kan jo være trekking av coax og antenne og da er det greit å få det fra fabrikken. Minuset kan være at de trekker såpass lange strekk at man får mye tap, og at det er egentlig bare for 2/3G (altså en antenne eller to antenner som ikke dekker hele 4G og 5G spekteret). Å satse på 3G ville jeg ikke som du skriver, 4G og 5G er best når man kjøper noe nytt - og stort sett så vil en 4/5G også dekke 2/3G om man er langt nede i Europa el.l.

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev On 23.1.2022 at 13.25:

QuWireless har noen fine hus til Teltonika hvis man ønsker å sette sammen selv.  Modellene med dobbel sim-kort virker veldig interessante. 

 

Takk for tipset! Har sett etter en løsning for å få min Teltonika RUT950 ut av kabinen og opp i radarmasta. Sliter litt med dårlig dekning sånn som jeg har plassert den nå.

 

Nå blir det til at jeg bestiller en helt ny unit og erstatter RUT950 med denne. Det kan bli veldig bra:

 

https://quwireless.com/product/QuRouter-X11S

intro.png

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Landcrab said:

Nå blir det til at jeg bestiller en helt ny unit og erstatter RUT950 med denne. Det kan bli veldig bra:

 

 

Hvor bestilte du den fra, og hvor mye koster herligheten?

 

Jeg vingler på om jeg skal leve med "mobil-hotspot" i noen år til ... men dersom jeg uansett skal ha et PoE-kamera på toppen av masta, kan jeg vel godt også ha en PoE-ruter et stykke opp i masta ...

Link to post
Share on other sites

On 1/25/2022 at 11:31 AM, LI4000 said:

Gratulere med ny båt :)

jeg personlig hadde ønsket å sett på spesifikasjonene på det - det kan jo være trekking av coax og antenne og da er det greit å få det fra fabrikken. Minuset kan være at de trekker såpass lange strekk at man får mye tap, og at det er egentlig bare for 2/3G (altså en antenne eller to antenner som ikke dekker hele 4G og 5G spekteret). Å satse på 3G ville jeg ikke som du skriver, 4G og 5G er best når man kjøper noe nytt - og stort sett så vil en 4/5G også dekke 2/3G om man er langt nede i Europa el.l.

Takk, gleder meg til det, da er det bare å vente lenge..:) Forhandler mente at det ikke var så mye vits siden 5G kom, men som du sier kan det være greit å få trukket kabler fra fabrikken. Jeg skal spørre på myhanse forumet om noen har erfaring med denne, evt. om forhandler vet noe mer.

Men for kystnære forhold fungerer vel en router i båter greit? Vet at det kan være litt problemer når man ligger ved øyer som blokkerer signalene. Så også Sailing Aurora på youtube hadde et video hvor de installerte en 4G router i masten.

Link to post
Share on other sites

oppklaring på tp-kabel kategorier og skjerming.

 

De forskjellige kategoriene(cat.) på tp-kabel definerer tykkelse på kobberleder og hvor tett kobberparrene er tvunnet sammen. De er sertifisert for å takle forskjellige hastigheter på forskjellige strekkninger. I båt er lengden sjelden et problem. Det er heller ikke så mange som har utstyr med porter som er raskere enn 1Gb. Derfor holder det fint med cat.5e.  Det som er relevant er skjerming. Med andre ord er det fornuftig med SFT istedenfor FT i båt for å unngå støy som tidligere nevnt, men det er også viktig å påpeke at kabelen i seg selv ikke gjør at problemet er løst. Det Er også viktig at en av endene på kabelen er jordet og helst ikke begge endene.

 

forklaring på forskjellige tp-kategorier for de interesserte: https://planetechusa.com/demystifying-ethernet-types-difference-between-cat5e-cat-6-and-cat7/

 

4g-routerne til Teltonika er stort sett dyr utdatert teknologi. som eksempel er RUT955 cat 4 på 4g. Det betyr en kanal og teoretisk maksimal hastighet på 150Mb ned. Til sammenlikning har en cat 6 4g router teoretisk maksimal hastighet på 300Mb ned. Videre er wifi standard 802.11n. Den standarden ble utviklet i 2009 og kan kanskje bli kalt wifi 4 selv om den navnestandarden ikke fantes på tiden. routeren støtter heller ikke 5Ghz wifi som begrenser hastigheten mer. Hvis man på død og liv skal ha Teltonika ville jeg sett på følgende: https://nettbutikk.emcom.no/mobilt-bredbånd/profesjonelt/teltonika-rutx11-4g-ruter-4g-cat-6-2-sim-wifi-bt-le-111421-p0000027832 men jeg syntes også den er dyr.

 

 

 

Jeg vil som minimum anbefale cat 6 LTE og 5ghz 802.11ac(wifi 5) for de som skal ha seg en ny router i båten i dag.

 

for å ha nevnt det er nyeste standard på LTE 4g kategori 19: https://www.cablefree.net/wirelesstechnology/4glte/lte-ue-category-class-definitions/

 

Det finnes selvfølgelig også 5g, men jeg mener denne standarden ennå har lite for seg i båt da det ennå ikke er bygd ut over alt og du må være nærmere antennene enn med 4g. Videre er routerne fortsatt for dyre.

 

på wifi front er nyeste standard 802.11ax eller wifi 6(e).

 

Jeg bruker selv TP-Link archer MR600 og måler stabilt 150/50Mb i min hjemhavn. Skulle jeg vurdert noe annet i dag så ville jeg vurdert : https://nettbutikk.emcom.no/b535-333-4g-ruter-400-150-mbps-stasjonær-4g-ruter-110777-p0000026448 grunnet cat 13 LTE og skulle jeg hatt ekstern antenne ville jeg sett på en poynting antenne fra samme butikk ala. https://nettbutikk.emcom.no/antenner/antenner/poynting-omni-291-4g-marineantenne-450-2700-mhz-kraftig-2g-3g-4g-antenne-108900-p0000022230 med så kort kabel som mulig.

 

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 17 timer siden:

 

Hvor bestilte du den fra, og hvor mye koster herligheten?

 

Jeg vingler på om jeg skal leve med "mobil-hotspot" i noen år til ... men dersom jeg uansett skal ha et PoE-kamera på toppen av masta, kan jeg vel godt også ha en PoE-ruter et stykke opp i masta ...


Distributør i Norge er EET, men de hadde ikke på lager, så jeg tok kontakt med QuWireless og bestilte direkte fra de gjennom mitt firma. 
 

130EUR ink ship ex mva for modellen som kun er antenne, den kunne de senda ila et par dager. Teltonika RUTx11 kjøper jeg fra Dustin i Norge.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Lars H. said:

Vel, man må nok vente litt før det blir noe særlig 5G-dekning mellom holmer og skjær.

 

 

Noen av oss tilbringer jo også en del tid i gjestehavner i urbane omgivelser - det blir litt dumt dersom mobiltelefonen har raskere internett enn båtinternettet med antenne i masta :-)

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, tobixen said:

 

Noen av oss tilbringer jo også en del tid i gjestehavner i urbane omgivelser - det blir litt dumt dersom mobiltelefonen har raskere internett enn båtinternettet med antenne i masta :-)

Dette er vel strengt tatt et behovsspm. Trenger du høyere hastighet enn 4g+? hvis svaret er ja så må du for all del gå for 5g-router. Hvis svaret er nei så skjønner jeg ikke hvorfor man skal bruke mer på en 5g-ruter. Da er det irrelevant at du har høyere hastighet på mobilen.

 

For min del bruker jeg ikke mer enn 150/50(i praksis bruker jeg ikke mer enn ca. 30/5) når jeg ligger i havn så jeg trenger ikke 5g-router. Eneste fordelen jeg kunne sett var bedre responstid, men det er ikke en praktisk utfordring på 4g for min del.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

53 minutes ago, Vittig said:

Dette er vel strengt tatt et behovsspm. Trenger du høyere hastighet enn 4g+?

 

Godt poeng.  For min del er svaret pr i dag "nei" :-)

 

(og "hastighet" er ikke alltid så veldefinert - latens er ofte viktigere enn båndbredde - bryr man seg bare om båndbredde bør man skippe radiofrekvenser i det hele og det store og heller fylle opp båten med harddisker) :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det største behovet for båndbredde kommer vel når alle i båten skal i hvert sitt videomøte ifbm fjernundervisning og "hjemme"kontor.  Det var jo en typisk problemstilling bl.a. i mars 2020 - men vi klarte oss jo til en viss grad, selv om vi stort sett holdt oss unna urbane strøk i den perioden.

Link to post
Share on other sites

Vi har aldri hatt behov for å ha ruteren i masta, 4g mastene står jo som regel høyt oppe og dekningen strekker seg ganske langt ut. Problemet er grisgrendte strøk hvor det ikke er noen master. Jeg har tilgode å se utstyr til fritidsbåt som gir noe brukbar data dekning der mobilen har mistet dekningen helt. Hvor mye penger skal man skal man egentlig bruke for å ha 1 NM ekstra dekning?
 

Både hjemmeskole og jobb (zoom, skype etc) har fungert greit med en helt vanlig 4g ruter siden vi dro fra Norge, det er sjelden noe problem med dekningen så lenge man skimter land. Det er lov å håpe at Starlink kan løse internett ombord i fritidsbåt, da blir vi abonnent.

 

Både guttungen og jeg er ihuga gamere og ved spilling merker man fort begrensninger i nettet. Her vi ligger nå så får vi sjelden under 150 i ping og da blir det mye frustrasjon :giggle:


Det som har vært mest kjekt for oss er ruter med innebygget batteri slik at man kan flytte på den dersom det skulle være dårlig dekning. Å flytte den en meter eller to sideveis kan ofte hjelpe mye på dekningen. 
Innebygget batteri er også veldig fint når vi tar den med på reiser utenfor båten.

 

Vi har denne:

https://www.komplett.no/product/833337/datautstyr/nettverk/mobilt-bredbaand/tp-link-m7350-4g-router#


Mener den kostet 499 på Clas Ohlson før vi dro, men prisene i Norge har inflatert seg enormt side vi reiste.

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Barbaria said:

Både guttungen og jeg er ihuga gamere og ved spilling merker man fort begrensninger i nettet. Her vi ligger nå så får vi sjelden under 150 i ping og da blir det mye frustrasjon :giggle:


Det som har vært mest kjekt for oss er ruter med innebygget batteri slik at man kan flytte på den dersom det skulle være dårlig dekning. Å flytte den en meter eller to sideveis kan ofte hjelpe mye på dekningen. 
Innebygget batteri er også veldig fint når vi tar den med på reiser utenfor båten.

 

Vi har denne:

https://www.komplett.no/product/833337/datautstyr/nettverk/mobilt-bredbaand/tp-link-m7350-4g-router#


Mener den kostet 499 på Clas Ohlson før vi dro, men prisene i Norge har inflatert seg enormt side vi reiste.

Jeg har https://www.kjell.com/no/varemerker/tp-link/nettverk/rutere/4g-ruter/tp-link-m7450-4g-ruter-med-modem-ac1200-p61671 selv. Den kostet også mindre når jeg kjøpte den. Var på hyttetur i helgen og testet den opp mot en Huawei E5577 som er samme type router, men cat 4 mot cat 6. Der fikk vi 20-30 Mb ned og 5-10 Mb opp. På tp-link 7450 cat 6 fikk vi 60-80Mb ned og 15-20Mb opp. Jeg har også enda bedre dekning på TP-Link archer MR600 som står fastmontert i båten enn jeg har på den bærbare TP-link'en.

 

Når det gjelder gaming og 5g så vil du få vesentlig bedre responstid med 5g, men det krever selvfølgelig at det er dekning, 5g er lite utbygd og har som kjent kortere rekkevidde enn 4g, så masten(e) må være nærmere. På toppen får du også prishoppet opp til 5g-routere.

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Barbaria said:

Både guttungen og jeg er ihuga gamere og ved spilling merker man fort begrensninger i nettet. Her vi ligger nå så får vi sjelden under 150 i ping og da blir det mye frustrasjon :giggle:

 

 

Men det er latens og ikke båndbredde.  Det er selvfølgelig en viss sammenheng der, dersom man fyller opp båndbredden øker ofte latensen - men dersom latensen er for dårlig i utgangspunktet hjelper ikke allverden med båndbredde.  Det blir derfor meningsløst å "bare" måle nettkvalitet i båndbredde, slik @Vittig gjør over :-)

 

(en anekdote fra forrige arbeidsplass - vi hadde transaksjoner som skulle gå mellom Costa Rica og Malta - og disse transaksjonene skulle gå raskt i bakgrunnen dersom sluttbruker trykte på en knapp - men hver gang man trykket på knappen ble det en ubehagelig lang ventetid, surprise, surprise.  Jeg var i utgangspunktet ikke involvert i dét prosjektet, men overhørte samtaler og grep litt inn der.  Prosjektleder mente at løsningen på problemet åpenbart var å "kjøpe mer båndbredde".  "Det hjelper ikke", sa jeg, og forklarte hvordan man enkelt kunne "kjøpe mer båndbredde" ved å sende harddisker med flyfrakt, men at det slettes ikke ville hjelpe på transaksjonsproblemet.  Forklaringen min gikk visst noe over hode på nevnte prosjektleder, han svarte noe slikt som "uuhmm .... skjønner ... men kan vi ikke bare kjøpe mer båndbredde?".  Problemet ble delvis løst ved å optimalisere og bruke keep-alive i stedet for nye TCP-oppkoblinger for hver transaksjon.  Forhold som lyshastighet og slikt setter vel ellers rammen for hvor fort slike transaksjoner kan gjøres ...)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 12 minutter siden:

Men det er latens og ikke båndbredde.  Det er selvfølgelig en viss sammenheng der, dersom man fyller opp båndbredden øker ofte latensen - men dersom latensen er for dårlig i utgangspunktet hjelper ikke allverden med båndbredde.


Jeg har en følelse av at det er båndbredden som ikke er allverden her vi er. Vi kan merke at Ping øker drastisk på fridager og etter arbeidstid.

Latens påvirkes vel også av lokale forhold som f.eks. støy? 

Link to post
Share on other sites

41 minutes ago, tobixen said:

 

Men det er latens og ikke båndbredde.  Det er selvfølgelig en viss sammenheng der, dersom man fyller opp båndbredden øker ofte latensen - men dersom latensen er for dårlig i utgangspunktet hjelper ikke allverden med båndbredde.  Det blir derfor meningsløst å "bare" måle nettkvalitet i båndbredde, slik @Vittig gjør over :-)

 

(en anekdote fra forrige arbeidsplass - vi hadde transaksjoner som skulle gå mellom Costa Rica og Malta - og disse transaksjonene skulle gå raskt i bakgrunnen dersom sluttbruker trykte på en knapp - men hver gang man trykket på knappen ble det en ubehagelig lang ventetid, surprise, surprise.  Jeg var i utgangspunktet ikke involvert i dét prosjektet, men overhørte samtaler og grep litt inn der.  Prosjektleder mente at løsningen på problemet åpenbart var å "kjøpe mer båndbredde".  "Det hjelper ikke", sa jeg, og forklarte hvordan man enkelt kunne "kjøpe mer båndbredde" ved å sende harddisker med flyfrakt, men at det slettes ikke ville hjelpe på transaksjonsproblemet.  Forklaringen min gikk visst noe over hode på nevnte prosjektleder, han svarte noe slikt som "uuhmm .... skjønner ... men kan vi ikke bare kjøpe mer båndbredde?".  Problemet ble delvis løst ved å optimalisere og bruke keep-alive i stedet for nye TCP-oppkoblinger for hver transaksjon.  Forhold som lyshastighet og slikt setter vel ellers rammen for hvor fort slike transaksjoner kan gjøres ...)

Jeg ser ikke hvor jeg bare måler nettkvalitet i båndbredde? Men når vi er inne på det so vil responstiden øke når du har brukt opp båndbredden fordi router begynner å droppe pakker tilfeldig og pakkene blir sendt om igjen helt til trafikk "normaliseres" igjen. Keepalive er relevant for å holde en TCP-sesjon oppe, men jeg ser ikke hvor det er relevant her(vurderte en UDP spøk her men ikke sikker på om den vill nådd deg;) ).  Du vil fortsatt få problemer hvis du har brukt opp båndbredden din. Det kan man løse med QOS, hvis du har nok båndbredde til den trafikken du ønsker å prioritere.

 

Videre forhold for responstid ut over lyshastighet er hvor mange hopp man har underveis, prosessering og teknologi brukt.

 

grunnen til at 5g vil bedre responstid er at dette er en annen teknologi enn 4g med mye bedre responstid. Blandt annet fordi 5g har høyere prosesseringskraft nærmere mastene.

 

5g har en teoretisk responstid på 1ms. I virkeligheten vil det ligge mye høyere og 1ms teoretisk er kun frem til masten, men det vil uannsett være mye bedre enn 4g.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Barbaria said:


Jeg har en følelse av at det er båndbredden som ikke er allverden her vi er. Vi kan merke at Ping øker drastisk på fridager og etter arbeidstid.

Latens påvirkes vel også av lokale forhold som f.eks. støy? 

Det kan det gjøre. mye generell radio interferens kan være med på å ødelegge for signalet ditt(måles i SNR på router), men klarer ikke å se en sammenheng mellom fritid og generell støy. Flere enheter som kobler seg opp mot de samme mastene som du gjør og mer trafikk på "backbone" til nettleverandørene kan selvfølgelig være med på å spise opp tilgjengelig kapasitet og forsåvidt skape støy.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, Vittig said:

Jeg ser ikke hvor jeg bare måler nettkvalitet i båndbredde?

 

Beklager, det var ikke meningen å tråkke deg på tærne.  Bakgrunnen var sitatet "på tp-link 7450 cat 6 fikk vi 60-80Mb ned og 15-20Mb opp", uten ytterligere kommentarer om latenstid eller pakketap.  Det er mulig det mest av alt skyldes min uvitenhet om båndbreddekrav til dagens dataspill, men jeg har fortsatt en tro på at når det kommer til dataspill og "moderne" internett, så er latens egentlig viktigere målestørrelse enn båndbredde - mens jeg observerer at typiske gamere alltid snakker om båndbredde og prøver å gjøre målinger på dette.

 

Quote

Men når vi er inne på det so vil responstiden øke når du har brukt opp båndbredden 

 

Ja, det skrev jeg også i innlegget mitt.  Og også veldig sant med at man med basestasjoner har en delt båndbredde som fort kan brukes opp.

 

Det siste tror jeg særlig var årsak til at ICE-nettet på 450 MHz ofte "knakk sammen".  Av og til kom det en og annen pakke igjennom, men med såpass høy latens at alt av DNS-oppslag eller web-forespørsler for lengst hadde rapportert "timeout".  Jeg husker særlig en sommer vi seilte ned til Skagen, vi fikk ikke noe som helst Internett over ICE på vei ned mot Skagen, heller ikke mens vi var i havna, det var knapt plass til oss i havna, men med en gang vi kom oss videre sørover opplevde vi greit med både Internett og gjestehavnskapasitet :-)

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, tobixen said:

 

Beklager, det var ikke meningen å tråkke deg på tærne.  Bakgrunnen var sitatet "på tp-link 7450 cat 6 fikk vi 60-80Mb ned og 15-20Mb opp", uten ytterligere kommentarer om latenstid eller pakketap.  Det er mulig det mest av alt skyldes min uvitenhet om båndbreddekrav til dagens dataspill, men jeg har fortsatt en tro på at når det kommer til dataspill og "moderne" internett, så er latens egentlig viktigere målestørrelse enn båndbredde - mens jeg observerer at typiske gamere alltid snakker om båndbredde og prøver å gjøre målinger på dette.

 

 

Ja, det skrev jeg også i innlegget mitt.  Og også veldig sant med at man med basestasjoner har en delt båndbredde som fort kan brukes opp.

 

Det siste tror jeg særlig var årsak til at ICE-nettet på 450 MHz ofte "knakk sammen".  Av og til kom det en og annen pakke igjennom, men med såpass høy latens at alt av DNS-oppslag eller web-forespørsler for lengst hadde rapportert "timeout".  Jeg husker særlig en sommer vi seilte ned til Skagen, vi fikk ikke noe som helst Internett over ICE på vei ned mot Skagen, heller ikke mens vi var i havna, det var knapt plass til oss i havna, men med en gang vi kom oss videre sørover opplevde vi greit med både Internett og gjestehavnskapasitet :-)

Takk for oppklaringen. Det er ingenting å beklage. Jeg trodde du refererte til kommentaren min om at 5g ville forbedre gamingopplevelse.

 

Det er riktig at responstid er viktig i gamingsammenheng og bra nok responstid kan du i noen spill ikke få. Det er viktig med nok båndbredde også, men der holder det også med høy nok båndbredde.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sats på 5G fra Telia, så trenger du ikke være med en gang. Snart kan du styre båten fra sofaen hjemme. En ny dimensjon for oss sofaseilere :giggle: https://www.telia.no/nett/5g/5g-fra-telia-gjor-at-denne-fergen-kan-seile-uten-kaptein/  Spøk til side: Får installert Telia bredbånd (såkalt hytte bredbånd 50) på hytta om noen dager.  Med utvendig antenne. Noe sånt må da gå an i båten også? https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/

 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 21 timer siden:

Sats på 5G fra Telia, så trenger du ikke være med en gang. Snart kan du styre båten fra sofaen hjemme. En ny dimensjon for oss sofaseilere :giggle: https://www.telia.no/nett/5g/5g-fra-telia-gjor-at-denne-fergen-kan-seile-uten-kaptein/  Spøk til side: Får installert Telia bredbånd (såkalt hytte bredbånd 50) på hytta om noen dager.  Med utvendig antenne. Noe sånt må da gå an i båten også? https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/

 

 

 

Denne løsningen blir "låst" til en basestasjon og funker på en fast lokasjon uten kablet bredbånd. Altså sannsynligvis ikke i en båt. Hvis dekning er veldig kritisk for trådstarter ville jeg vurdert en router med mulighet for to simkort (Telia og Telenor) og altså to abonnementer med sømløst skifte mellom disse. Må være enklere og kanskje mer ennbra nok som å kjøpe en kostbar antenne å plassere i masta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...