Jump to content

Er det en idé å plassere GSM/3G/4G/5G-ruter i mast?


tobixen

Recommended Posts

snekkerbod skrev 54 minutter siden:

 

Denne løsningen blir "låst" til en basestasjon og funker på en fast lokasjon uten kablet bredbånd. Altså sannsynligvis ikke i en båt. Hvis dekning er veldig kritisk for trådstarter ville jeg vurdert en router med mulighet for to simkort (Telia og Telenor) og altså to abonnementer med sømløst skifte mellom disse. Må være enklere og kanskje mer ennbra nok som å kjøpe en kostbar antenne å plassere i masta.

 

Abonnement fra to ulike leverandører er smart. Vi bruker mobiltelefon som hotspot i båten og passer på å ha abonnement både fra Telia og Telenor.

 

Link to post
Share on other sites

On 1/25/2022 at 11:31 AM, LI4000 said:

Gratulere med ny båt :)

jeg personlig hadde ønsket å sett på spesifikasjonene på det - det kan jo være trekking av coax og antenne og da er det greit å få det fra fabrikken. Minuset kan være at de trekker såpass lange strekk at man får mye tap, og at det er egentlig bare for 2/3G (altså en antenne eller to antenner som ikke dekker hele 4G og 5G spekteret). Å satse på 3G ville jeg ikke som du skriver, 4G og 5G er best når man kjøper noe nytt - og stort sett så vil en 4/5G også dekke 2/3G om man er langt nede i Europa el.l.

Jeg fikk denne linken fra forhandler det er Glome Webboat 4G Plus som har blitt levert: https://www.maritim.no/glomex-webboat-4g

15k ferdig montert fra frabrikk er virker jo som en bra pris, den kostet 12 k på Maritim.no. Og som det står i et annen post her, vil det ta lang tid for det blir 5G dekning på holmer og skjer.

Tror vi går får denne som opsjon. Fordelen med denne er at en får en konstant wifi punkt, og ikke må aktivere hotspot på mobilen. Da kan alt av plottere, SmartTV, evt. kamera været koblet til dette hele tiden. Kommer man i dekning av kjente Wifi så byttes det automtaisk fra 4G til wifi, kommer du til et nytt wifi er det kun ett sted å skrive inn passord så er alt koblet opp.

Redigert av Milzit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Milzit said:

...Kommer man i dekning av kjente Wifi så byttes det automtaisk fra 4G til wifi, kommer du til et nytt wifi er det kun ett sted å skrive inn passord så er alt koblet opp.

Teorien og reklamen er veldig bra. Forhåpentligvis er denne bedre enn min gamle Glomex WebBoat 3G hvor all management er treg, og du kan stort sett glemme automatisk switching mellom kjente wifi-nett og 3G, det hang som regel igjen på det valget du hadde gjort sist.
I tillegg utløser bytte mellom mobilnett (2/3G) og wifi en boot av Teltonika-ruteren med påfølgende dropp av all kommunikasjon i x antall sekunder.

Kanskje de som har den nye utgaven kunne si litt om sine opplevelser, samt hvilken ytelse de opplever på 4G?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

On 1/29/2022 at 7:52 PM, Arne Henriksen said:

Teorien og reklamen er veldig bra. Forhåpentligvis er denne bedre enn min gamle Glomex WebBoat 3G hvor all management er treg, og du kan stort sett glemme automatisk switching mellom kjente wifi-nett og 3G, det hang som regel igjen på det valget du hadde gjort sist.
I tillegg utløser bytte mellom mobilnett (2/3G) og wifi en boot av Teltonika-ruteren med påfølgende dropp av all kommunikasjon i x antall sekunder.

Kanskje de som har den nye utgaven kunne si litt om sine opplevelser, samt hvilken ytelse de opplever på 4G?

Hadde vært intersant å høre hva andre sier. Den har noen review på Amazon: https://www.amazon.com/product-reviews/B077KFHG36?reviewerType=all_reviews

En tråd CruisersForum også: https://www.cruisersforum.com/forums/f13/glomex-webboat-4g-plus-users-experiences-215579.html

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Zyxel LTE4506 4G LTE Ruter som jeg er kjempefornøyd med. Den får strøm fra et vanlig USB uttak og har både trådløst nett og kablet nett.

 

Har simkort fra Telia i den og er fornøyd med dekningen og hastigheten. Har plassert den på instrumentpanelet ved roret ca 1 meter fra kompasset i motorbåten min.

 

Har aldri opplevd problemer med dekningen i Oslofjorden.

 

Har ikke behov for å montere en dome på targabøylen selv om det ser ganske kult ut :-)

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Milzit said:

Hadde vært intersant å høre hva andre sier. Den har noen review på Amazon: https://www.amazon.com/product-reviews/B077KFHG36?reviewerType=all_reviews

En tråd CruisersForum også: https://www.cruisersforum.com/forums/f13/glomex-webboat-4g-plus-users-experiences-215579.html

 

Teltonika RUT-950 som innmat og Glomex sin software(som har fått lunkne tilbakemeldinger.).

 

cat. 4 LTE og 2.4Ghz(kun) wifi. Ikke mye å rope hurra for. Jeg antar du vil kunne få et signal der en router uten ekstern antenne ikke vil ha noe signal, men da ville jeg mye heller hatt en skikkelig router og 2 stk. gode rundstrålende eksterne antenner.

 

refererer igjen til min tidligere anbefaling. Minimum cat. 6 LTE i dag og minimum 5ghz på WiFi. Det er en stor forskjell.

Link to post
Share on other sites

Landcrab skrev 26 minutter siden:

Nice. Min antenne fra QuWireless er på vei fra Polen med UPS, så det blir spennende å teste hvor bra dette funker.

 

Han snakker om at det er litt plundrete å bytte simkort, men det har de laget løsning for nå.

 

 Han snakker også om å utfordringer med å tilbakestille den, men det kan man gjøre med SMS. 


https://wiki.teltonika-networks.com/view/SMS_Commands

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Ytterstad said:

https://youtu.be/1XQmVJO8nPo
 

 

Teltonika RUTX09 og QuWireless hus i masten. 

Her er videoen hvor han også sakker med om selve setupen først:

 

Vi har også Hanse i bestilling. Men nå er han her litt mer teknisk anlagt og gjør ting selv enn meg...:-) Det er også en annen video hvor han har satt opp raspberry pi med sensorer osv. Frister litt å få det fra Hanse med kabling og alt, mulig de også oppgraderer til noe annet en Glomex som de har levert tidligere, vi har ikke byggestart før til høsten.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Ytterstad said:

 Han snakker også om å utfordringer med å tilbakestille den, men det kan man gjøre med SMS. 

https://wiki.teltonika-networks.com/view/SMS_Commands

SMS er greit remote, men når man er ombord i båten er det jo bare å ta strømmen, har vel egen bryter på dette?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

En bekjent skulle ha gjemmekontor i båten. På øde ankringer ble teams for ustabilt. Løste det med en ekstern router, tror den kostet noen tusenlapper på seatronic. Teams med og uten var stor forskjell. Tror ikke den ble kablet, selv om det ligger en coax ferdig som kunne ha blitt brukt. Litt dårligere dekning vest for Lindesnes, på sørlandet er det lettere å klare seg med mobil.  

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Ytterstad said:

https://youtu.be/1XQmVJO8nPo
 

 

Teltonika RUTX09 og QuWireless hus i masten. 

 

 

 

3 hours ago, Milzit said:

Her er videoen hvor han også sakker med om selve setupen først:

 

Vi har også Hanse i bestilling. Men nå er han her litt mer teknisk anlagt og gjør ting selv enn meg...:-) Det er også en annen video hvor han har satt opp raspberry pi med sensorer osv. Frister litt å få det fra Hanse med kabling og alt, mulig de også oppgraderer til noe annet en Glomex som de har levert tidligere, vi har ikke byggestart før til høsten.

 

La oss bryte ned oppsettet

 

ut ifra det jeg finner i videoene blir handleliste noe som:

 

Teltonika rutx09(4g modem/router) = 3390 kr

Teltonika rutx10(WiFi router/aksesspunkt)= 3000-4000 kr

Quwireless antenne/boks=1000-2000 kr

cat 7 kabel=500 kr

power over ethernet injector/POE switch=500-1500 kr

dekksgjennomføring = 500-1000 kr

+ annet installasjonsmateriell

totalt minimum 8890 kr  

 

 

Klarte ikke finne noen priseksempler på Teltonika rutx10 her i Norge men hvis jeg skal bruke de andre routerne til Teltonika som eksempel så regner jeg med at det ligger på et sted mellom 3 og 4 tusen.

 

Det han får er en antenne på toppen av masten der han nesten ikke mister noe av signalet før det når routeren. Baksiden er et svært komplisert og dyrt oppsett, som krever mye tid å installere som igjen introduserer mange feilkilder.

 

Til referanse betalte jeg 700kr for en brukt tp-link mr600 som jeg ennå ikke har vært uten signal på. Den har også cat 6 LTE og 802.11ac WiFi som oppsettet over.  Den tok det meg 15 minutter å kappe ledning på, legge opp ledning med sikring fra batteri, terminere, sette på krympestrømper og skru fast i skott. Den har også vært dønn stabil.

 

Han har valgt en : https://quwireless.com/quspot-rutx09 som gir 4dbi gain på 4g. Med det budsjettet ville jeg nok heller satt opp noen skikkelige antenner på toppen. Helt greit 4g-routervalg så lenge du ikke ønsker høyere båndbredde når du først bruker så mye penger. til referanse så får du svært mye bedre antenner når du først skal bruke så mye penger som fks: https://nettbutikk.emcom.no/antenner/antenner/poynting-omni-493-4g-5g-marineantenne-617-3800-mhz-kraftig-4g-5g-antenne-111366-p0000027722. Den gir 9dbi gain(vanvittig mye bedre enn 4dbi) på 4g.

 

Argumentasjonen for at antenne skal stå på toppen av masten var at han var en del i uthavn med øyer som skygget for signalet. Skulle gjerne sett de uthavnene han refererte til. Jeg har ennå igjen og oppleve å miste signal i uthavn men kanskje andre har erfart det?

 

Tror han ville hatt samme opplevelse ute på havet med den routeren festet på pullpit eller targabøyle. Hadde forsåvidt vært svært interessant å teste en vanlig 4g router med fastmonterte antenner mot den løsningen eller for den saks skyld med 2 stk. av de antennene jeg refererte til og satt de på pullpit.

 

For å komme med enda litt kritikk til slutt så klarte jeg ikke å finne noe sted i videoene at han terminerte skjermingen på tp-kabel mot jord(sjø) noe som gjør skjermingen ubrukelig.

 

For å komme med noe positivt til slutt så er det en kul løsning. Det han snakker om på slutten av den tekniske videoen er en vanlig VPNløsning som er innebygd i de fleste moderne routere. Fint for å kunne monitorere ting på en sikker måte hjemmefra. Jeg har det sånn selv. DDNS er også et must da du får ny ip fra ISP med jevne mellomrom.

 

Korriger meg gjerne hvis det er noe jeg har bommet på.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vittig skrev for 17 timer siden:

 

 

 

 

La oss bryte ned oppsettet

 

ut ifra det jeg finner i videoene blir handleliste noe som:

 

Teltonika rutx09(4g modem/router) = 3390 kr

Teltonika rutx10(WiFi router/aksesspunkt)= 3000-4000 kr

Quwireless antenne/boks=1000-2000 kr

cat 7 kabel=500 kr

power over ethernet injector/POE switch=500-1500 kr

dekksgjennomføring = 500-1000 kr

+ annet installasjonsmateriell

totalt minimum 8890 kr  

 

 

Klarte ikke finne noen priseksempler på Teltonika rutx10 her i Norge men hvis jeg skal bruke de andre routerne til Teltonika som eksempel så regner jeg med at det ligger på et sted mellom 3 og 4 tusen.

 

Det han får er en antenne på toppen av masten der han nesten ikke mister noe av signalet før det når routeren. Baksiden er et svært komplisert og dyrt oppsett, som krever mye tid å installere som igjen introduserer mange feilkilder.

 

 

 

Helt enig at han har valgt et unødvendig komplisert oppsett. Jeg kan ikke se hvorfor han trenger å ha to routere f.eks. 

 

 

Vittig skrev for 17 timer siden:

 

Han har valgt en : https://quwireless.com/quspot-rutx09 som gir 4dbi gain på 4g. Med det budsjettet ville jeg nok heller satt opp noen skikkelige antenner på toppen. Helt greit 4g-routervalg så lenge du ikke ønsker høyere båndbredde når du først bruker så mye penger. til referanse så får du svært mye bedre antenner når du først skal bruke så mye penger som fks: https://nettbutikk.emcom.no/antenner/antenner/poynting-omni-493-4g-5g-marineantenne-617-3800-mhz-kraftig-4g-5g-antenne-111366-p0000027722. Den gir 9dbi gain(vanvittig mye bedre enn 4dbi) på 4g.

 

Valget av antenne vil jo alltid være et kompromiss. Hvis man velger ei antenne med høy dBi gain vil åpningsvinkelen bli smalere. Da kan man jo risikere at båten krenger såpass mye i sjøen at dekningen blir dårlig.  Åpningsvinkelen på en 9 dBi antenne er 25°, men båten må jo kunne krenge begge veier, så når båten krenger mer enn 12,5° vil antenne ha redusert ytelse. 5 dBi gain antenne har en åpningsvinkelen være  50°.

 

9 dBi antenne gir fantastisk rekkevidde hvis båten din er såpass stor at vær og vind ikke merkes eller hvis man kun ligger for anker i sola.  For litt aktiv bruk i sjø kan det hende at man kommer bedre ut med en annen antenne. 

 

Den antenna du ha linket til er en SISO-antenne, så da må man jo ha to stk.   Her er et alternativ som er MIMO og 7 dBi gain.  (husk at prisene hos emcom.no er uten moms.)

 

Hvis man ser på diagrammene til antenne til  QuWireless er de langt fra perfekt.  De har ikke like god retninger. 

 

Uansett antenne, må man ha en god coax!  F.eks. LMR400

 

Sitat
Dempning:
0,089 dB/m ved 450 MHz (totalt 1,78 dB tap på 20m)
0,128 dB/m ved 900 MHz (totalt 2,56 dB tap på 20m)
0,196 dB/m ved 2100 MHz (totalt 3,92 dB tap på 20m)
0,230 dB/m ved 2600 MHz (totalt 4,60 dB tap på 20m)

 

 

Vittig skrev for 19 timer siden:

 

Argumentasjonen for at antenne skal stå på toppen av masten var at han var en del i uthavn med øyer som skygget for signalet. Skulle gjerne sett de uthavnene han refererte til. Jeg har ennå igjen og oppleve å miste signal i uthavn men kanskje andre har erfart det?

 

Vi seiler på forskjellige plasser, for jeg har gjentatte ganger heist mobilen opp i masta for å dekning! :smiley:

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Ytterstad said:

 

Valget av antenne vil jo alltid være et kompromiss. Hvis man velger ei antenne med høy dBi gain vil åpningsvinkelen bli smalere. Da kan man jo risikere at båten krenger såpass mye i sjøen at dekningen blir dårlig.  Åpningsvinkelen på en 9 dBi antenne er 25°, men båten må jo kunne krenge begge veier, så når båten krenger mer enn 12,5° vil antenne ha redusert ytelse. 5 dBi gain antenne har en åpningsvinkelen være  50°.

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Var ikke klar over at åpningsvinkel og dbi var direkte relatert, men logisk når jeg tenker meg om.

 

2 hours ago, Ytterstad said:

 

 

Den antenna du ha linket til er en SISO-antenne, så da må man jo ha to stk.   Her er et alternativ som er MIMO og 7 dBi gain.  (husk at prisene hos emcom.no er uten moms.)

 

Hvis man ser på diagrammene til antenne til  QuWireless er de langt fra perfekt.  De har ikke like god retninger. 

 

Uansett antenne, må man ha en god coax!  F.eks. LMR400

om man "må" ha to er vel også et behovsspm. Der det er god dekning vil man få signal på en standard antenne. Der det er dårlig signal klarer man seg kanskje uten MIMO, men den antennen du refererte til så veldig fin ut. Enig i God Coax, og helst så kort som mulig. Liker forsåvidt tanken på å ha en router sammen med antenne for å slippe utfordringene med signaltap i kabel, men utfordrende å feilsøke ved behov.

 

2 hours ago, Ytterstad said:

Vi seiler på forskjellige plasser, for jeg har gjentatte ganger heist mobilen opp i masta for å dekning! :smiley:

Det kan høres sånn ut, men der en mobil ikke får dekning kan en router med standard antenner fint få signal på samme plass.

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt ikkje eit spørsmål om antenne i mast, men ser at glomex webboat og teltonika vert mykje nevnt her.
Har forstått det slik at Glomex webboat koblar automatisk til wifi f.eks i havn.
Då har teltonika også denne funksjonen?

 

Har sett på fleire meir "ordinære" 4G routere, men har ikkje funne ut om denne funksjonaliteten eksisterer der.
Finst dette på routere frå f.eks tplink?

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, MRG said:

Har sett på fleire meir "ordinære" 4G routere, men har ikkje funne ut om denne funksjonaliteten eksisterer der.
Finst dette på routere frå f.eks tplink?

Tror det er sjelden på vanlige rutere, men om du f.eks flasher med DD-WRT/OpenWRT kan det nok være mulig å sette opp sånt. Gjorde det på en gammel Linksys-dåse for mange år siden..

Nå har jeg 300GB/måned fra Telenor som jeg ikke klarer å bruke opp samme hvor mye jeg prøver, så har ikke sett mer på slik funksjonalitet.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...