ezach Startet 20.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2022 (redigert) Tristan 870 har en litt for enkel avslutning av kalesjen med strikker mot akterdekket. Her slipper det inn regn og vind under ugunstige forhold. Og skipskatten stikker av... Jeg skal modifisere denne løsningen med en kant som kalesjen kneppes fast til. Kalesjen skal skiftes og da bli sydd om for å passe til den nye løsningen. Så langt har jeg utformet "lekter" av divinycell. Planen er å fjerne et stykke av teaksdekket og støpe fast disse kantene. De vil bli presist utformet med glassfibersparkel og armert med 2-3 lag glassfiberduk 600. Avsluttet med x antall lag med gelcoat før topcoat. Spørsmål: Er oppskriften OK? Bør jeg gradere yttersiden akter, slik at den følger vinkelen på kalesjen? Eller bør kantene være mest mulig loddrett for at overgangen skal bli vind- og vanntett? Takk for gode tips og råd. ?⚓ Redigert 20.Februar.2022 av ezach (see edit history) Link to post
Selco Racing Svart 20.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2022 (redigert) Hva med å bruke treverk 2x4". Lett å bearbeide, pent og miljøvennlig. 2x4 som males og limes fast med tech7. Skråskjærer du kanten som vinkel på kalesje, så viser det mer håndverk. Da oser det viking-skip gener. Redigert 20.Februar.2022 av F. Hansen (see edit history) Link to post
ezach Svart 20.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2022 Takk for innspill, men jeg har bestemt meg for valg av materiale. ? Link to post
index Svart 21.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 Litt trist å ødelegge det flotte teakdekket når en tilsvarende kant i heltre teak hadde vært mye enklere og mye penere i mine øyne. Men det er din båt, og du som bestemmer. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 Tenkte det samme… heltre teak? Link to post
Gudrun Svart 21.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 Må si meg enig med flere over her: Ødelegger det fine teakdekket. Når kalesjen fjernet har man og laget seg en skikkelig snublekant.... Hvis du venter noen dager med sagen kanskje noen av båtbyggerne her kan komme med forslag..... Eller et godt etablert seilmaker/kalesjeverksted kan bidra? Husker for en del år siden en båteier med teakdør som måtte slipes hver vår. Ville bytte ut karm og dør til aluminium. Kalesjerkstedet løste hele problemet.. Link to post
ezach Svart 21.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 (redigert) Artig med engasjement rundt dette prosjektet! ? Estetisk vil nok en finsnekret kant i teak være der fineste. Motivene for å bruke en løsning i kunststoff er fler: • Økonomisk blir det dyrt med et teakemne på snaut fire meter med dimensjon omtrent som 2"3. • Å skru og lime en slik kant oppå teakdekket medfører trolig at den må vrakes og bygges på nytt når stavene må byttes om x år. • Vedlikeholdet blir mer pirkearbeid enn jeg trives med. Dette er et område der det ikke passer med grå teak på "interiørsiden", og på utsiden slites det fort. • Rent egosentrisk syns jeg det er like skøy å finsnekre som å utforme detaljer i divinycell og glassfiber. Har skissert begge alternativer her og har gått for det sistnevnte. Faren for å snuble er vel like stor uansett materiale. I dag er det kalesjekroker skrudd rett i dekket og som ikke er gode å trå på eller sparke borti... ? Min konstruksjon blir en glassfiberkant med gelcoat med "myke former" i skrogets farge, integrert i teakdekket. I mitt hode blir dette en riktig løsning, både estetisk og teknisk. Så mitt spørsmål er: Er det tekniske detaljer ved denne konstruksjonen jeg bør være obs på? ? Redigert 21.Februar.2022 av ezach (see edit history) Link to post
Escaro Svart 21.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 Har du tenkt på noen form for drenering gjennom ''kanten'' om det skulle komme vann inn, eller er det et et ''ikke aktuelt'' tema? Link to post
ezach Svart 21.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 Ser for meg å definere området innenfor som "oppi båten" og tørke opp slikt vannsøl. Eller...? Link to post
Escaro Svart 21.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 Hvis kalesjen blir tett så er det ikke noe problem, men det er alltid vanskelig å få kalesjen tett rundt kanten. Jeg har sydd inn en 10mm ''isolasjonspølse'' i nedre kant på vinterkalesjen, denne klemmer da mot dekkskanten slik at det er ''potte tett'', Link to post
Jannmar Svart 21.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 En slik kant som du viser på bildet vil bli noen ordentlige snublegreier. Jeg ville ha vurdert å heve hele dekket innenfor denne kanten, i samme høyde som kanten. Da vil snubleproblemet være nærmest eliminert. Link to post
ezach Svart 21.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 Spennende tanke! ? Link to post
Escaro Svart 21.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 Ikke dumt, nei. Link to post
Kanalkapteinen Svart 21.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2022 Vil vel passe perfekt med ei solseng-madrass oppi der? ? Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn