Jump to content

Kuleventil i skott mellom motorrom og kabin


HiWard

Recommended Posts

Jeg har en greie med min Windy 8000 som jeg ikke blir helt klok på. I skottet mellom motorrom og kabin, helt nede i kjølen, er det plassert en kuleventil, se bilde (som forøvrig er en stilig original fra digitalmuseum.no)

windy8000.png.f4694f9b7240ddf99d933cf8f8667d91.png

 

Kuleventilen er rustet fast i åpen stilling og jeg lurer rett og slett på om jeg skal bytte den eller fjerne den og la det være åpent.

 

Mitt første innfall var å bytte kuleventilen, men så kunne jeg egentlig ikke komme på et tilfelle hvor man ønsker å ha denne ventilen stengt. Om man lukker den, blokkerer man drenering bak til lensepumpene. Ikke særlig gunstig med tanke på diverse skroggjennomføringer foran skottet eller dersom selvlensinga i cockpit ikke klarer å svelge unna en skikkelig regnskur.

 

Har denne kuleventilen en funksjon jeg ikke forstår? Er det for å hindre bensindamp å sige fremover i båten? Skal man i så fall stenge den kun ved overnatting?

 

 

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg har samme på min windy 23 og har tenkt at båten muligens ville holde seg flytende om den fikk en lekkasje og denne ventilen var stengt. Jeg har kun inntak til toalett som gjennomføring foran dette skottet og det kan også stenges med kran. Har for øvrig sjelden vann som renner bakover da båten er ganske tett, så jeg pleier å ha denne stengt.

Link to post

Et par tanker fra min side er jo at med stengt ventil, så kan du gå på grunn og slå hull i baugen uten å fylle motorrommet med vann. Billigere å få litt plastarbeid og noen interiørdetaljer, enn motor +++++ ødelagt.
 

og du kan få vanninntrening i maskinrommet uten å fylle hele båten, hvis det er vanntett skott. Den holder seg mest sannsynlig flytende.
 

Skift kuleventil er min anbefaling

Link to post

Jeg har tilsvarende skille på min Targa 27, men der er det støpt ned to rør nederst i kjølen, og det står gummiplugger i disse på innløp i front. Ett rør går fra motorrom og til midtskips og det andre fra brønn i baug og til motorrom.

Pluggene virket gamle og morkne så jeg planlegger å skifte disse med nye.

Link to post

Har samme på vår Windy. Etter vann i motorrom og påfølgende «motorromsvann» under dørken i hele kabinen, har jeg denne nå stengt til vanlig. Heller ei ekstra lensepumpe forut. Så får jeg heller åpne den i tilfelle rottefelle, slik at lensepumpa på andre siden av skottet kan bidra.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Kanalkapteinen skrev 6 minutter siden:

Har samme på vår Windy. Etter vann i motorrom og påfølgende «motorromsvann» under dørken i hele kabinen, har jeg denne nå stengt til vanlig. Heller ei ekstra lensepumpe forut. Så får jeg heller åpne den i tilfelle rottefelle, slik at lensepumpa på andre siden av skottet kan bidra.

Du kan jo vurdere en vannalarm hvis det er kronglete å legge opp slanger. En flotørbryter koblet til en buzzer eller en varsellampe? Jeg tenker å ordne det i min båt. Har manuell lensing foran. 

Link to post
Timmeeh skrev 21 minutter siden:

Du kan jo vurdere en vannalarm hvis det er kronglete å legge opp slanger. En flotørbryter koblet til en buzzer eller en varsellampe? Jeg tenker å ordne det i min båt. Har manuell lensing foran. 

Jepp, har vurdert det, men det hjelper lite hvis jeg ikke er i båten når det eventuelt måtte bli en lekkasje. Jeg tror faktisk det skal være helt ok å koble slange fra lensepumpa og inn på utløpet fra servanten i byssa eller på toalettet med en liten Y-kobling, eventuelt med tilbakeslagsventil.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

 

HiWard skrev for 10 timer siden:

Mitt første innfall var å bytte kuleventilen,

Er det mye jobb sett inn en ansats og en ny ventil i serie eller sett in en plugg.

Jeg ville hatt den stengt for å hinder Bensin damp å komme forover i båten som du sier, hvis det er eneste forbindelse  forover for bensindamp.

Har du propan i andre seksjon så vil vel viftene som suger ut av maskin også suge litt ut av denne seksjon med ventilen åpen?? 

Har nivå bryter  koplet på bil horn i begge  seksjoner som det kan komme inn vann, de har sakt i fra hver gang det er kommet uønsket vann inn.

image.png.1d110b22f5b4303f250486468822f7a0.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takk for mange gode tilbakemeldinger folkens, her fikk jeg litt flere alternativer å vurdere. 

 

Timmeeh skrev for 10 timer siden:

Et par tanker fra min side er jo at med stengt ventil, så kan du gå på grunn og slå hull i baugen uten å fylle motorrommet med vann. Billigere å få litt plastarbeid og noen interiørdetaljer, enn motor +++++ ødelagt.
 

og du kan få vanninntrening i maskinrommet uten å fylle hele båten, hvis det er vanntett skott. Den holder seg mest sannsynlig flytende.
 

Skift kuleventil er min anbefaling

Min antagelse er at dette skottet er vanntett, vel og merke til oppunder dekk i cockpit. Der er det nemlig åpent på begge sider til slanger og ledninger. 

 

Kanalkapteinen skrev 40 minutter siden:

Har samme på vår Windy. Etter vann i motorrom og påfølgende «motorromsvann» under dørken i hele kabinen, har jeg denne nå stengt til vanlig. Heller ei ekstra lensepumpe forut. Så får jeg heller åpne den i tilfelle rottefelle, slik at lensepumpa på andre siden av skottet kan bidra.

Ekstra lensepumpe forut var ikke så dumt, da kan jeg ha ventilen stengt til vanlig. Har du forresten noen formening om hvor mye jobb det er å bytte denne dørkplata? Jeg mistenker at den har begynt å råtne og jeg får uansett ikke vasket under der uten å fjerne den. Ser du til å være festet på noe vis med en slags teip i sammenføyningene. Tenkte å sage den ut og heller legge en ny som lar seg fjerne enklere i fremtiden

 

Timmeeh skrev 37 minutter siden:

Du kan jo vurdere en vannalarm hvis det er kronglete å legge opp slanger. En flotørbryter koblet til en buzzer eller en varsellampe? Jeg tenker å ordne det i min båt. Har manuell lensing foran. 

I likhet med @Kanalkapteinen må jeg ha en løsning som gir fred i sjelen når jeg ikke er i båten, så da blir det hvertfall å koble den flottørbryteren til en pumpe i tillegg.

 

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Jeg har samme på min windy 23 og har tenkt at båten muligens ville holde seg flytende om den fikk en lekkasje og denne ventilen var stengt. Jeg har kun inntak til toalett som gjennomføring foran dette skottet og det kan også stenges med kran. Har for øvrig sjelden vann som renner bakover da båten er ganske tett, så jeg pleier å ha denne stengt.

Jeg har inntak og "uttak" til toalett og en gjennomgående dybdemåler som ikke er i bruk foran skottet. Det er heller ingen svanehals på slangene til/fra toalettet, men dette skal jeg ordne før sjøsetting denne sesongen. Den ubrukte dybdemåleren skal kanskje fjernes på sikt og da blir hullet permanent tettet. Da er det to skroggjennomføringer igjen. I tillegg kommer jo disse "ikke-planlagte, uforutsette" hendelsene som kan medføre større mengder vann på feil side av båten.

 

Så konklusjonen blir sannsynligvis å bytte kuleventilen, holde den stengt og montere en ekstra lensepumpe foran skottet.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...