Jump to content

Dårligere yteevene på Yanmar 6LPA etter service

Hekkbølgen

Recommended Posts

Jeg har 6LY3, som også har tostegs. Mener prisen var ganske lik på Minge, og Vestfold Elektrodiesel på sjekk, justering og bytte av spisser. Mener jeg betalte 16k hos VED i 2019. Mener de også kunne ta med nye byttedyser og sette inn, og ta med de gamle. Jeg har brukt de litt, og har bare gode ord å si. De har også mulighet for å ta i mot ved servicebrygge i Melsom området, mener jeg. 

For noen år siden hadde jeg fått et firma til å justere ventiler for meg på en Steyr. Det resulterte i masse røyk, hard gange og redusert ytelse.

Jeg klagde selvfølgelig, og han kom "selv" neste gang. Det viste seg at han som hadde gjort jobben første gangen ikke hadde forstått det, men når sjefen selv kom så ble det bra igjen.

Vet du om de justerte mye under ventiljusteringen, eller var det bare sjekking og finjusteringer?

Hekkbølgen skrev for 3 timer siden:

skal sende verkstedet en mail idag ang dette med dysespisser kontra ny og om hele dysa blir sjekket slik du beskrev over. ?

Vil også anbefale at du får klarhet i om verkstedet har bestilt byttedeler eller om det er nye deler. Spør hvor mye det er i pant.. Har de kjøpt nye dyser og problemet IKKE forsvinner, så har du trolig 2 gode sett med dyser... 

Da er det deg som skal legge ut brukte dyser på Finn.no og ikke en mekaniker.. 

Har stor respekt for valget ditt om å kjøpe nye dyser. Det er best å være utpå når alt er i orden. Samtidig er det noe inni meg som ønsker å beskytte deg mot "melking" og det føler jeg at andre her tenker også.

Takk for veldig hyggelig omtale, er selvsagt godt å få slik tilbakemelding ?

Det er mange som har lagt ned mye sjel i å hjelpe deg. Ekstra mange som en følge av din gode beskrivelse av saken og utfyllende svar. Mange ønsker nok å finne ut hva dette skyldes, det er jo noe som kan skje oss alle.. Du har gjort så mye riktig så det er litt "urettferdig" at det treffer deg..blir spennende å høre hva som var "nåla i høystakken".. ?☀️

Hekkbølgen skrev for 5 timer siden:

Motoren er 2005 modell og gått 2020timer. Ikke sjekket dysene siden 1000t service i 2017.

Da er du i rute med 1000 timer eller 4 år

image.png.f6ce711fc0f25628fec5e4fb97e049ae.png 

mister en motor effekt er det (når en ser stort på det, en av  3 ting som er feil)

Dysene er friskmeldt,  nok luft eller lav kompresjon ??? 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hekkbølgen skrev for 5 timer siden:

Men skal sende verkstedet en mail idag ang dette med dysespisser kontra ny og om hele dysa blir sjekket slik du beskrev over. Takk

Bare hyggelig :thumbsup:

Lykke til og God påske :smiley:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Gerhard skrev for 15 timer siden:

Vet du om de justerte mye under ventiljusteringen, eller var det bare sjekking og finjusteringer?

Jeg spurte daglig leder, da det er han jeg har forholdt meg til på mail og tlf, og han husket ikke siden ventilene ble førstegang justert i januar, når båten stod i opplag hjemme hos meg. Men skal ettergå dette.

dieselfan skrev for 14 timer siden:

Vil også anbefale at du får klarhet i om verkstedet har bestilt byttedeler eller om det er nye deler. Spør hvor mye det er i pant.. Har de kjøpt nye dyser og problemet IKKE forsvinner, så har du trolig 2 gode sett med dyser... 

Da er det deg som skal legge ut brukte dyser på Finn.no og ikke en mekaniker.. 

Ja det er poeng dieselfan. Takk :-)

Roger jo skrev for 14 timer siden:

mister en motor effekt er det (når en ser stort på det, en av  3 ting som er feil)

Dysene er friskmeldt,  nok luft eller lav kompresjon ??? 

Kan ikke skjønne lav kompresjon siden båten gjorde 28 knop/3650 rpm med litt groe under og 7 1/2 mnd på vannet på siste tur i november i fjor. Noe som er akkurat det jeg pleier å hatt hver høst siden 2014 når båten ble kjøpt. Nok luft er det da jeg har testet uten motorromsluke og uten luftfilter (bråket noe helt innfernalsk når turboen surret på WOT. Jeg måtte tyvlåne kona sine "sov i ro" propper som lå i båten siden hun hevde jeg snorker..) 

VegJoh skrev for 12 timer siden:

Bare hyggelig :thumbsup:

Lykke til og God påske :smiley:

God påske til deg og @VegJoh :-)

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Gullfisk skrev for 17 timer siden:

Jeg har 6LY3, som også har tostegs. Mener prisen var ganske lik på Minge, og Vestfold Elektrodiesel på sjekk, justering og bytte av spisser. Mener jeg betalte 16k hos VED i 2019. Mener de også kunne ta med nye byttedyser og sette inn, og ta med de gamle. Jeg har brukt de litt, og har bare gode ord å si. De har også mulighet for å ta i mot ved servicebrygge i Melsom området, mener jeg. 

Takk for tipset @Gullfisk Ser av regninga fra 1000t servicen så betalte jeg ca 6000 for test av dysene hos VED i 2017. Da var det et lokalt yanmarverksted i Osloområde som de- og remonterte dysene så den jobben kommer i tillegg.

Ventilene på en "eldre/enkel" dieselmotor skal tikke litt, er de justert lydløse er de ofte for trange med de problemer det medfører uten å utbrodere mer rundt det.

Det att dysene holder på rett trykk behøver heller ikke bety noe om de bare "spyler/pisser" ved åpning, de skal forstøve, det går på om spissene er urene, slitte eller skjeve, har du dysekakk er det ett godt tegn på att du har dårlig forstøving....vel å merke hvis tenning og kam har rett timing.

Ser det er byttet ett eksosbend, fløder det like bra som det gamle ?(mindre innvendig diam eller trangere i sammenføyninger)

Som jeg nevnte tidligere, 3kn på en slik båt er mange hk, om vi snur på det så måtte du gått opp mange hk for å øke toppfart fra 33-36kn.

Redigert av Rune.f (see edit history)
Rune.f skrev for 20 timer siden:

Ventilene på en "eldre/enkel" dieselmotor skal tikke litt, er de justert lydløse er de ofte for trange med de problemer det medfører uten å utbrodere mer rundt det.

Det att dysene holder på rett trykk behøver heller ikke bety noe om de bare "spyler/pisser" ved åpning, de skal forstøve, det går på om spissene er urene, slitte eller skjeve, har du dysekakk er det ett godt tegn på att du har dårlig forstøving....vel å merke hvis tenning og kam har rett timing.

Ser det er byttet ett eksosbend, fløder det like bra som det gamle ?(mindre innvendig diam eller trangere i sammenføyninger)

Som jeg nevnte tidligere, 3kn på en slik båt er mange hk, om vi snur på det så måtte du gått opp mange hk for å øke toppfart fra 33-36kn.

Jeg kjøpte dette via HDI Marine etter anbefaling fra flere på div forum: VB Stainless Steel Mixing Elbow - HDI Marine

Er samme mål som det gamle som har stått på i 17 år. Håper de er ferdig med båten idag og alt er som det skal. Eller blir det etter påske..

Hentet båten i ettermiddag og kjørte en tur på ca 5 n mil og 1 timer. Kort versjonen er at nå går motoren som i fjor ?

Ved demontering av registerreima i januar ble det påpekt fra verkstedet at strammehjulet var veldig rustent og registerreima var løs. Mekanikeren spurte om jeg hadde hatt sjøvann i motorrommet. Jeg hadde et tilfelle den 30.04.19 på 1459 motortimer (idag 2020timer) hvor jeg skrudde ut impellerpumpa og byttet impeller og simmering. Ved remontering har jeg trolig klønet det til å ikke strammet slangeklemmene nok på impellerpumpa. Jeg startet opp motoren sjekke om jeg hadde fått det tett. Kunne ikke se eller kjenne noen lekkasje. Men jeg testet kun på tomgang. Jeg vet det gikk vann gjennom systemet fordi det kom ut vann i eksosen når jeg testet. Men når jeg jeg dro på med maksturtall kom det sjøvann inn via dårlige slangeklemmer. Oppdaget at det var vann opp til bunnpanna/bunnen av svinghjulet. sjøvann kan ha blitt slengt rundt og kommet på innsiden av dekselet til registerreima. Jeg spylte med ferskvann i flere omganger og dusjet og pusset med WD40. Grunnen til at jeg ikke nevnte dette tidligere er at dette skjedde for 3 år siden og jeg har ikke merket noe til dette.

Klipt fra mailen idag 13/4 fra verkstedet:

"Vi har nå kontrollert injektorer, registerreim og ventilklaring på ny.

Vi har i tillegg, som tidligere avtalt skiftet injektorspisser på mistanke. Samtidig er innsprøytningsinnstilling på dieselpumpe kontrollert, og funnet i orden.

Motoren ryker fortsatt kraftig, og legger søl på vannet.

Vi er kommet dit at årsak til problemet antagelig ligger dypere i motor, eventuelt i dieselpumpe.

Ref. Vannskade på register, hvor mye vann har det tidligere vært i motorrom? Det er for meg mulig at dette kan ha sammenheng med det vi opplever.

Reimen som ble demontert var veldig slakk som resultat av denne skaden, mulig montering og stramming av reim har gjort at tidspunkt for gassveksling/forbrenning har endret seg i forhold til tidligere.

Kan motor ha fått med seg sjøvann inn gjennom innsug?

Motor er skrudd sammen, og båten kan benyttes i påsken dersom det er ønskelig.

Jeg er samtidig i dialog med teknisk avdeling på Yanmar Norge, for å få hjelp med å stille en foreløpig diagnose."

Jeg hadde derfor moderate forhåpninger. Men det jeg merket nå i dag kontra mandag forrige uke er følgende:

1. Motoren startet umiddelbart på første tørnet mot på mandag da jeg måtte kinne i 2-3 sek før den startet.
  2. Jeg er uenig i at motoren ryker en del. I allefall gjorde den ikke det i ettermiddag. Nå var det normal (hva nå enn det er) røykbilde ved oppstart. Dvs den er som tidligere. Etter at jeg kjørte turen på 5 n mil og ca 1 time var det lite/ingen røyk på tomgang. Mandag forrige uke var det vesentlig mer røyk ved oppstart. Og røykbilde mandag var unormalt mye. Når jeg fortøyde båten etter turen i dag så jeg ikke noe oljefilm på vannet.
  3. Båten klarte i dag 3650-3680 rpm mot 3520-3550 mandag.
  4. Farten var 27.5-28 knop i dag vs 25.5-26.0 mandag.

I min verden er motoren nå friskmeldt. Men hva er årsaken?? Er det den, i min verden, begrensede skaden med litt sjøvann i motorrommet i april 2019 som nå biter meg i ræva? Båten har vært i opplag vinteren 2019-2020 uten tegn til problemer. Samme i 2020-2021. Så først etter vinteren 2021-2022 merkes det noe men da ifm bytte av regreim, justering av ventiler og utmontering av dysene.

Jeg stilte verkstedet spørsmål ifm kompentansen på dieseldysene. Min mail er klipt inn her:

Hei igjen.

Beklager mas fra meg. Men jeg lurte litt på om det å skifte dysespisser. Er det slik at det er kun dysespissene som blir skiftet og ikke hele dysa? Det har blitt meg fortalt at dysene til 6lpa-stp er litt komplisert og krever spesialverktøy og kompetanse på å få dette i orden. Ser av fakturaen fra et annet Yanmarverksted som hadde 1000t service på motoren i 2017, at dysene da ble sendt til Vestfold elektrodiesel. Jeg betviler ikke deres kompetanse siden dere er forhandler av Yanmar og har holdt på en mannsalder, men ville bare høre hvis dysespissene kun er en del av hele dysa og således kan feilen være et annet sted i dysa enn bare spissene? Regningen begynner å bli voksen så det er grunnen til ekstra spørsmål.

Igjen, beklager maset fra en overivrig båtbruker ?

og her er svaret:

"Vi holder testbenk for injektorer, på lik måte som Vestfold elektrodiesel.

Ikke alle verksteder som ser nødvendigheten av dette, da det finnes flere som tilbyr denne tjenesten.

Verkstedslitteratur for kontroll og justering av disse injektorene har vi også tilgang på gjennom Yanmar.

Kun spisser som skiftes i denne omgang, ettersom injektorer ikke viser tegn til skade i form av vann eller annen forurensning.

Den første delen av injektoren er en såkalt pre-lift. Sjelden vi har vært utsatt for at denne er årsak til røykdannelse. Spissen og åpningstrykket på denne avgjør innsprøytningstidspunkt, sammen med innstilling av pumpe."

Mine tanker videre: Vi får se hva regninga kommer på. Men som nevnt, hva tenker dere på forumet? Er det jeg som klønet det til i 2019, er det er normal forklaring på dette, eller har det skjedd litt hastverksarbeid fra verkstedet ifm dysene? 

Men uansett nå går båten som ifjor sånn ca og da er jeg fornøyd (inntil regninga kommer)

Må bare få takk for svært gode innspill på veien fra dere her på forumet. :-)

Hekkbølgen skrev 46 minutter siden:

Kan motor ha fått med seg sjøvann inn gjennom innsug?

Luftinntaket på 6lpa sitter høyt bak på motor ved turbo, så du skal ha hatt mye vann i motorrom hvis det skal ha blitt trekt inn vann via det. Mer sannsynlig er i såfall vann via diesel. 

Uansett så må jeg si det er er det vanskelig å spekulere i hva som kan være årsaken til at det nå fungerer, men det er mindre viktig :smiley:

Godt å høre at du er i mål og kan nyte påsken. Riktig god båt-påske :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Grunnen til at jeg var inne på en tann feil på tannremmen, er erfaring fra mekkedagene som guttunge. Da det tidvis var kliss umulig å få utslitte V8'ere til å gå rent. Grunnen var ved anledninger at registerkjedet var så slitt at timingen ble feil. Det resulterte i at fordelerrotor og kamaksling sjelden traff optimalt tenningstidspunkt for stemplene. Defekt stramming av tannremmen vil gi samme effekt. Da jeg overhalte motoren til Hulda, var nytt registerkjede en opplagt detalj. Kan tenke meg at dette er en feilmulighet som kan bli oversett.

Virkelig flott at ting ser ut til å være i orden nå!

Har verkstedet byttet reim og reimhjul siden forrige testkjøring? Som hadde slark? Som var dobbeltsjekket?

Hvis dysepissene var dårlige så er det en mulighet for at det kan ha vært dieselrester i brennkammer og eksos som kan ha gitt røyk ved 1. oppstart etter dysebytte. Dette brennes i så fall vekk relativt raskt, og motor oppfører seg normalt etterpå. 

Det samme vil nok gjelde hvis det var feil på registeret som gav dårlig forbrenning.

De gamle dysepissene ville vært spennende å få kontrollert i egnet mikroskop for evt påvisning av feil....Eller evt frikjenning....

Jeg har vært på reise, men har raskt lest gjennom innleggene i denne tråden uten å kommentere. Vil først og fremst bare si at det er godt å høre at motoren nå går bra!

Hekkbølgen skrev for 2 timer siden:

Ved demontering av registerreima i januar ble det påpekt fra verkstedet at strammehjulet var veldig rustent og registerreima var løs. Mekanikeren spurte om jeg hadde hatt sjøvann i motorrommet.

Det er nok flere av oss her inne som har mistenkt registerreima fra dag en. Men det er et par detaljer her jeg ikke får til å stemme. Da du leverte inn båten til service gikk motoren som normalt, til tross for at registerreima var litt løs og at strammehjulet var rustent (hva nå det måtte ha å si). De bytter registerreim, og motoren går dårlig. Hva har det å gjøre med at du har hatt vannsøl i registeret? Når motoren gikk normalt da du leverte fra deg båten, må nødvendigvis reima ha stått riktig selv om den var slakk. Jeg kan ikke forstå annet enn at de har montert ny reim feil med påfølgende tungstartethet og dårlig gange. 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Sørget du for å få tak i de demonterte dysespissene?

Mort1 skrev 4 minutter siden:

De gamle dysepissene ville vært spennende å få kontrollert i egnet mikroskop for evt påvisning av feil....Eller evt frikjenning....

Dette er jeg også nysgjerrig på!

Komodo skrev 4 minutter siden:

De bytter registerreim, og motoren går dårlig. Hva har det å gjøre med at du har hatt vannsøl i registeret?

Ingenting annet enn at det flytter oppmerksomheten...

Komodo skrev 5 minutter siden:

Når motoren gikk normalt da du leverte fra deg båten, må nødvendigvis reima ha stått riktig selv om den var slakk.

Timingen blir riktig helt til reima blir så slakk at den hopper over...

Strammeren trykker på den slakke siden av reima, ikke på driftssiden.

Komodo skrev 10 minutter siden:

Jeg kan ikke forstå annet enn at de har montert ny reim feil med påfølgende tungstartethet og dårlig gange.

.og røyk

dieselfan skrev 1 time siden:

Ingenting annet enn at det flytter oppmerksomheten...

:rolleyes: :giggle:

dieselfan skrev 1 time siden:

Timingen blir riktig helt til reima blir så slakk at den hopper over

Ja. Men så lenge motoren gikk normalt fram til service er vel ikke det noe tema. Poenget mitt er at det ut fra de opplysningene som har kommet fram høres ut som det er verkstedet som har montert den nye reima en tann eller to feil. 

VegJoh skrev for 8 timer siden:

Luftinntaket på 6lpa sitter høyt bak på motor ved turbo, så du skal ha hatt mye vann i motorrom hvis det skal ha blitt trekt inn vann via det. Mer sannsynlig er i såfall vann via diesel. 

Uansett så må jeg si det er er det vanskelig å spekulere i hva som kan være årsaken til at det nå fungerer, men det er mindre viktig :smiley:

Godt å høre at du er i mål og kan nyte påsken. Riktig god båt-påske :thumbsup:

Ja vann i motor fremstår for meg som komplett umulig mtp hvor høyt luftinntaket står og relativt lite vann i motorrommet og ikke minst 3 år fra evt hendelse til symptom..

Takk, og god påske til deg og :-)

Hulda skrev for 8 timer siden:

Da jeg overhalte motoren til Hulda, var nytt registerkjede en opplagt detalj. Kan tenke meg at dette er en feilmulighet som kan bli oversett.

Ja noe er det.. 

Mort1 skrev for 6 timer siden:

Virkelig flott at ting ser ut til å være i orden nå!

Har verkstedet byttet reim og reimhjul siden forrige testkjøring? Som hadde slark? Som var dobbeltsjekket?

Hvis dysepissene var dårlige så er det en mulighet for at det kan ha vært dieselrester i brennkammer og eksos som kan ha gitt røyk ved 1. oppstart etter dysebytte. Dette brennes i så fall vekk relativt raskt, og motor oppfører seg normalt etterpå. 

Det samme vil nok gjelde hvis det var feil på registeret som gav dårlig forbrenning.

Takk @Mort1 :-)

Nei verkstedet har ikke byttet noe siden forrige testkjøring mandag 4/4. Ved demontering av registerreima i januar ble det påpekt at den var slakk og en del rust på strammehjulet. Mellom testkjøringen 4/4 og igår har de kun sjekket at alt er der Yanmarmanualen sier ting skal være. Kan fremstå som de har trippelsjekket ventiljustering og at registerreima står rett utifra det de skriver. Og de har ikke oppdaget noe feil på disse sjekkene. Dvs alt var gjort rett i januar.

Fikk fristilt båten sent onsdag og hentet båten etter stengetid så jeg har ikke fått hentet de gamle dysespissene. Skal høre med de over påske og vurdere å sende de til f eks Vestfold elektrodiesel for sjekk. Men det koster vel nye tusenlapper så jeg får vurdere det..

Komodo skrev for 6 timer siden:

Jeg har vært på reise, men har raskt lest gjennom innleggene i denne tråden uten å kommentere. Vil først og fremst bare si at det er godt å høre at motoren nå går bra!

Det er nok flere av oss her inne som har mistenkt registerreima fra dag en. Men det er et par detaljer her jeg ikke får til å stemme. Da du leverte inn båten til service gikk motoren som normalt, til tross for at registerreima var litt løs og at strammehjulet var rustent (hva nå det måtte ha å si). De bytter registerreim, og motoren går dårlig. Hva har det å gjøre med at du har hatt vannsøl i registeret? Når motoren gikk normalt da du leverte fra deg båten, må nødvendigvis reima ha stått riktig selv om den var slakk. Jeg kan ikke forstå annet enn at de har montert ny reim feil med påfølgende tungstartethet og dårlig gange. 

Dette er jeg også nysgjerrig på!

Takk @Komodo :-)

Ja når jeg tok opp båten i november i fjor gikk båten som vanlig. Ved bytte av registerreim i januar ble det påpekt at registerreima var slakk og hadde en del rust på strammehjulet. Mekanikeren sa han brukte 30 min bare på å få den løs noe han ikke hadde opplevd de 20 årene han hadde holdt på.

Takk igjen for gode råd og innspill :-)

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Hulda skrev for 8 timer siden:

Grunnen var ved anledninger at registerkjedet var så slitt at timingen ble feil. Det resulterte i at fordelerrotor og kamaksling sjelden traff optimalt tenningstidspunkt for stemplene. Defekt stramming av tannremmen vil gi samme effekt. Da jeg overhalte motoren til Hulda, var nytt registerkjede en opplagt detalj. Kan tenke meg at dette er en feilmulighet som kan bli oversett.

Tror ikke jeg forstod hva du mente med sammenhengen her. Hvis jeg har forstått TS riktig så oppstod problemene med dårlig yteevne etter at det var montert ny registerreim. Med den gamle, som var slakk, gikk motoren optimalt. Ser derfor ikke analogien med slitt og slakt registerkjede. Noe jeg misser her?

Hekkbølgen skrev 49 minutter siden:

Kan fremstå som de har trippelsjekket ventiljustering og at registerreima står rett utifra det de skriver. Og de har ikke oppdaget noe feil på disse sjekkene. Dvs alt var gjort rett i januar.

Hmm, nå ramler jeg helt av. Verkstedet har altså dobbelt- og trippelsjekket alle faktorer og ikke funnet noe feil, men allikevel har du fått to knop mer siden sist testkjøring??? Har nå lest innlegget ditt fra i går en gang til og ser at jeg kanskje misforstod. Jeg oppfattet det som at registerreima har stått ett hakk feil, men det var kanskje ikke tilfelle? Ser jo også nå at de "byttet dysespisser på mistanke". Ble det gjort siden forrige gang du testet båten? I så tilfelle er jo det en endring. Og dersom registerreima hele tiden har stått riktig, så er vel det den eneste endringen. Evt. om de har justert ventilene noe ved dobbelsjekk.

Men det blir jo veldig vanskelig å ettergå disse tingene når det er samme instans som reparerer, kontrollerer, utbedrer, og evt. evaluerer. Samtidig er det jo slik at dette er et firma som fakturerer for å leve, så de ønsker verken å ha reklamasjon på utført arbeid, eller timer som ikke kan faktureres...

Karl Norge skrev 7 minutter siden:

Timingen forandrer seg gradvis etter hvert som rem blir slakkere. Slakken blir fordelt mellom alle drev. Slik tenker nå jeg.

Ja, hvis reima blir strekt. Men hvis årsaken til slakk reim er at strammehjulet har flyttet seg er jeg enig med @dieselfan sin teori. 

Hekkbølgen skrev 59 minutter siden:

Fikk fristilt båten sent onsdag og hentet båten etter stengetid så jeg har ikke fått hentet de gamle dysespissene. Skal høre med de over påske og vurdere å sende de til f eks Vestfold elektrodiesel for sjekk. Men det koster vel nye tusenlapper så jeg får vurdere det..

Foreslår at du bare henter dysespissene, så kan du vurdere etterhvert hva du gjør med dem. Kanskje du til og med er så heldig at noen her på forumet hjelper deg med å granske dem for feil? Hvis ikke kan du jo selv kjøre til et dieselverksted og høre om de kan sjekke dem for deg. Det bør ikke koste mye når de først er utmontert. 

@Komodo Det jeg tror, er at verkstedet har svin på skauen, og at @Hekkbølgenikke har tilstrekkelig kunnskap til å dypdykke inn i problematikken. Så om det var en tann feil, dysefeil, strammefeil, står ikke helt klart for meg. Det som uansett er uheldig, er at i slike saker er som regel kunden den som bærer uleilighet og merkostnad. Og at vi som bedriver fjerndiagnostikk naturlig nok ikke nødvedigvis treffer spot on.

Story: Husker forresten en av de første gangene vi oppdaget dette med slakt register. Vi var medlemmer på Osloungdommens Motorsenter i Hvervenbukta (utenfor Oslo). Der hadde vi et verksted til disposisjon, under kyndig ledelse. De hadde et vidunderverktøy som het 'stroboskoplampe'. Så da så vi hvordan tenningstidspunktet veivet frem og tilbake. Privat hadde vii bare tenningslampe som viste når stiftene åpnet. Men det var naturligvis bensinmotor. Det var ingen på 'Senteret' som hadde oljemotor (diesel). En annen fordel med 'Senteret' var at vi medlemmer fikk en sticker til å feste på innsiden av frontruten. Så når politiet og Satans Vegvesen hadde kontroll, ble vi bare vinket videre. Nå sklir jeg ut igjen, sorry.

Redigert av Hulda (see edit history)
Komodo skrev for 3 timer siden:

Hmm, nå ramler jeg helt av. Verkstedet har altså dobbelt- og trippelsjekket alle faktorer og ikke funnet noe feil, men allikevel har du fått to knop mer siden sist testkjøring??? Har nå lest innlegget ditt fra i går en gang til og ser at jeg kanskje misforstod. Jeg oppfattet det som at registerreima har stått ett hakk feil, men det var kanskje ikke tilfelle? Ser jo også nå at de "byttet dysespisser på mistanke". Ble det gjort siden forrige gang du testet båten? I så tilfelle er jo det en endring. Og dersom registerreima hele tiden har stått riktig, så er vel det den eneste endringen. Evt. om de har justert ventilene noe ved dobbelsjekk.

Eneste forskjell fra testtur mandag 4/4 og igår når jeg henter båten er at de har skiftet dysespisser. Det har dobbelt og trippelsjekket timing på beltet og ventilene uten å finne noe feil der. Så sånn sett er det dysene som er synderen. 

Fra mitt ståsted så mener jeg verkstedet ikke skal ta på seg dysesjekk hvis de kun får sjekket at dysene gir rett trykk da det er flere faktorer som spiller inn med ref. til tidligere innlegg her. Hadde dysene blitt sjekket grundig i januar når regreima ble skiftet så hadde ikke den siste uka med undersøklelser vært nødvendig.

Komodo skrev for 3 timer siden:

Men det blir jo veldig vanskelig å ettergå disse tingene når det er samme instans som reparerer, kontrollerer, utbedrer, og evt. evaluerer. Samtidig er det jo slik at dette er et firma som fakturerer for å leve, så de ønsker verken å ha reklamasjon på utført arbeid, eller timer som ikke kan faktureres...

Foreslår at du bare henter dysespissene, så kan du vurdere etterhvert hva du gjør med dem. Kanskje du til og med er så heldig at noen her på forumet hjelper deg med å granske dem for feil? Hvis ikke kan du jo selv kjøre til et dieselverksted og høre om de kan sjekke dem for deg. Det bør ikke koste mye når de først er utmontert. 

Skal hente dysene over påske. ??

Hekkbølgen skrev for 4 timer siden:

Takk @dieselfan. Skal høre med de over påske da jeg hentet båten etter stengetid igår onsdag. :-)

Vi er skrudd sammen forskjellig. For egen del så hadde jeg vært tilstede når verkstedet byttet dysespisser, basert på alle alarmklokkene som ringer...

Beklager at jeg ikke rådet deg til å plombere boltene til strammer og tannreimhjulene, men nå fant jo verkstedet et "påskudd" for å skru alt ifra hverandre slik at de måtte gjøre grunnstilling på nytt... (selvfølgelig uten at det har noe å si i følge verkstedet)

Du hastet med å komme utpå, og har måttet betale for det. Blir det 20-30'?

Anbefaler deg å heller betale 3-4 båtlapper for en spesialist som kan følge opp for deg.

Det er en fortvilende situasjon du har havnet i og det er lite du kunne gjort annerledes. Men å fortelle verkstedet om at du fikk hjelp på Forumet var ikke lurt og det ga verkstedet alle muligheter til å forutse ditt neste trekk, og det gjorde de...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...