Jump to content

Dårligere yteevene på Yanmar 6LPA etter service


Hekkbølgen

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Har nettopp fått tilbake båten min fra service hos et anerkjent motorverksted i Asker&Bærum. Båten er en Ramin 30` touring med Yanmar 6LPA-STP 2005 modell og ca 2020 timer) I løpet av vinteren har verkstedet gjort følgende:

* Skiftet registerreim og strammehjul.

* Byttet eksosblandebend

* Tatt ut alle 6 dieseldysene og testet disse, og de var ok mtp trykk.

* Justert ventiler.

* Byttet 3 skroggjennomføringer.

 

Litt oppsummert det jeg opplevde i går etter prøvekjøringen som er unormalt:

 

  • Jeg har hatt båten i 8 år og har alltid hatt ca 29 knop ved utsett og 3700 rpm. Motoren skal optimalt klare 3800 rpm. Motoren er en Yanmar 6LPA-STP 2005 modell som har gått 2020 timer. Da jeg tok opp båten i november i fjor hadde jeg 28 og litt til og ca 3650 rpm. Da hadde båten vært på sjøen i over 7 mnd og med litt groe. Dette er også slik det alltid har vært.
  • Jeg bruker båten relativt mye, ca 200 motortimer/1500 nautiske mil pr sesong og båten blir brukt 3-4 ganger i uka og jeg er således var på forandringer.
  • Derfor reagerte jeg på at når jeg har fått utført en service (skiftet registerreim og eksosbend, justert ventiler, kontrollert dyser) som normalt ville bedret motorens yteevne så skjer det motsatte nemlig at jeg mangler ca 3 knop på toppfart og ca 150 omdreininger. Jeg fikk mellom 25.5 og 26.0 på 3520-3550 rpm.
  • Båtverkstedet nevnte at båten røyk unormalt mye når dere startet opp motoren i forrige uke. Det samme opplevde jeg når jeg startet opp i går. I tillegg var det unormalt mye kinning på starteren før motoren startet. Dvs kanskje 2 sek før den startet noe som er litt unormalt da den pleier å starte umiddelbart. Røyken gav seg når motoren var varm etter en kjøretur på ca 6 nautiske mil og 40 min. Men når jeg fortøyde ved brygga til verkstedet etter testturen så jeg det lå en oljefilm på vannet bak båten. Denne oljefilmen var der i fjor også og har kommet gradvis. Uvisst for meg om dette er vanlig på gamle mekaniske motorer. Til info så går jeg aldri opp i plan med båten før motoren er 70-80 grader. Når jeg stoppet motoren og startet igjen etter førstegangs oppstart så starter den umiddelbart.
  • Under prøvekjøringen fant jeg to skruer som lå nede på giret. Disse tilhørte trolig deksel mellom turboen og mot luftfilteret da det var 2 skruer der som var borte. Disse ble skrudd på plass.
  • Jeg testet båten uten luftfilter og med motorromsluka oppe for på eliminere at problemet skyldes for lite luft. Når jeg kjørte med åpen motorluke og uten luftfilter så oppnådde jeg samme fart og rpm som nevnt over, dvs mangler ca 3 knop og 150 rpm. Det var da jeg så det kom litt røyk fra overgangen mellom turbo og eksonblandebendet. Det var mer blaff av røyk og ikke jevn sig. Mulig at dette skyltes litt varmegang da jeg hadde kjørt full gass i 5-10 min. Kjølingen er som den alltid har vært, Dvs aldri over 80 grader selv på full gass. I tillegg faller den til 70 grader når jeg går ned på sakte fart. 
  • Skal også nevnes at det kanskje har gått litt fort for verkstedet med referanse til funn av løse skruer samt at når de skiftet skroggjennomføringene så var det lekkasje på gjennomføringen til motorkjølingen. Dvs lekkasjen var mellom skroggjennomføringen og kuleventilen som skrues ned på gjengene til selve gjennomføringen. Ikke lekkasje mellom skroget og gjennomføringen. Så båten måtte på land igjen. Og når er det tett.

 

Så da blir det store spørsmålet om hvorfor båten yter merkbart dårligere nå etter service enn før?

 

Verkstedet skal feilsøke, så får vi se hvem som skal betale for hva. Det er en veldig god tone mellom verkstedet og meg så det ordner seg sikkert. Men det er jo mye kompetanse her inne på forumet så det er interessant å høres andres betraktninger.

 

Mvh Hekkbølgen, som klør etter å komme i gang med sesongen.

Link to post

Det er nok en feil som har oppstått ved service arbeidet.

Om den har blitt tungstartet, så må du sjekke timing av innsprøyting etter bytte av reim.

Turbo er ikke virksom ved oppstart.

Å ta ut dyser og sette de samme dysene inn igjen, vil ikke gjøre motoren tungstartet, såfremt det ikke har blitt noen lekkasjer.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Karl Norge skrev 49 minutter siden:

Det er nok en feil som har oppstått ved service arbeidet.

Om den har blitt tungstartet, så må du sjekke timing av innsprøyting etter bytte av reim.

Turbo er ikke virksom ved oppstart.

Å ta ut dyser og sette de samme dysene inn igjen, vil ikke gjøre motoren tungstartet, såfremt det ikke har blitt noen lekkasjer.

Ok, takk for innspill.

Seesnake skrev 42 minutter siden:

Jeg heller til at det er noe med dysene. I og med at motoren ryker en del ved kald oppstart og gir seg når den er varm?  var det slik Hekkbølgen?

Ok takk for svar. Ja den røykla noe voldsomt ved oppstart på kald motor, ca 0 grader. Det var ikke noe unormal farge på røyken. Ikke veldig hvit eller sort. Kun "vanlig" grå. Men som sakt så gav dette seg etter litt tomgangskjøring, og når motoren var kjørt varm var eksosen som den har vært tidligere. Skal sies at jeg har koblet ut  det varmeelementet til eksosen (den grå boksen). Og den har aldri vært så tungstartet som nå på kald motor, ca 2 sek med kjøring av startmotoren.

bellen skrev Just now:

Tror jeg ville sjekket registerreimen. En tann feil på reimen kan gjøre motoren mer tungstartet og ikke klarer å yte det den skal.

Skal ha det i mente når jeg snakker med verkstedet etter at de har feilsøkt. Alltid greit å ha noen kvalifiserte spørsmål hvis verkstedet sier at de ikke finner noen feil. Men som nevnt så er de veldig lydhøre og sendte med en mekaniker ut sammen meg for å testkjøre. Men hvis det er feil timing av registerreima evt ventilene er justert feil så finner en vl ikke ut av det ved å se og lytte på motoren under gange.

Link to post

Nei, det skal mye til å lytte seg til slike feil. Tungstart, røyk, manglende turtall er forhold som greit knyttes til sen tenning. Eller en tann feil på remmen. Jeg kjenner ikke denne mottoren. Men for mange vil en tann feil kunne gi kollisjon mellom stempler og ventiler. Det er i såfall en risikosport om verkstedet har tatt feil der. Ventiler som ligger på kan også gi slike symptomer. Ingen av de nevnte gir olje på vannet, dog åpne eksosventiler, svært åpne i såfall. Men det kan  gjør feil på dyser gjøre.

Link to post
hanto1 skrev 5 minutter siden:

Er registerreima ok ( må sjekke overettmerker) så er det naturlig å mistenke dyser. Hadde forlangt re- sjekking av disse. Det kan jo være en annen tilfeldig feil som har oppstått ( turbo?), men ofte er det det man skrudde på sist som er synderen.

Ja enig i det hanto1.

 

Ang dieselfiltrene så er de skiftet på siste tur i fjor og har således stått i i ca 1-2 timers gange. Jeg er nøye på å sjekke dieselen og tapper av grovfilteret ca annenhver gang jeg fyller og har aldri hatt annet en ren diesel ombord. Som nevnt brukes båten flittig, 3-4 ganger pr uke og fylling skjer derfor regelmessig.

Link to post

Først har jeg lyst til å si takk fordi du lager en trådtittel som beskriver og som er verdifull for Forumet og alle som har samme motor.

 

Beskrivelsen din av saken er imponerende detaljert :thumbsup:

 

Lett å tråkke feil når det blir så mange elementer... men jeg tror det er en forklaring som gir følgende symptomer:

- moderat nedsatt effekt, som følge av sen injeksjon og ufullstendig forbrenning

- moderat tungstartet, som følge av sen injeksjon og ufullstendig forbrenning

- ryker, som følge av sen injeksjon og ufullstendig forbrenning

- diesel på vannet (kan det ha blitt mistolket som olje?) som følge av sen injeksjon og ufullstendig forbrenning

 

Tror ikke dysene kan forårsake dette du opplever fordi røyken blir borte, om en eller flere dyser pisser så blir sjeldent røyken borte når motoren blir varm og kaldstart kan være ganske ok

 

Tror registeret er satt en tann for sent :saint:

Link to post

Så, så @Swingswong, ingen grunn til å gjøre dette komplisert.
 

For det første er 6LPA-motoren det er snakk om her en mekanisk motor, altså uten common-rail.

 

For det andre er det ikke alle motorer med common-rail som har slik koding av injectorene. For eksempel har ikke VP D4/D6 slik koding, og dette er vel de mest brukte (?) commom-rail motorene som blir brukt i fritidsbåter

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Hekkbølgen skrev On 5.4.2022 at 10.05:

når de skiftet skroggjennomføringene så var det lekkasje på gjennomføringen til motorkjølingen. Så båten måtte på land igjen. 

Synes det er lite tillitvekkende at et verksted ikke klarer å bytte skroggjennomføringer uten å få det tett. Dette er jo jobben deres, og da klarer de tydeligvis ikke den jobben.

Og når man ikke klarer skroggjennomføringer, hvordan da klare timing og optimalisering av motoren.

Link to post

 

Hekkbølgen skrev On 5.4.2022 at 10.05:

 

* Tatt ut alle 6 dieseldysene og testet disse, og de var ok mtp trykk.

 

 

Kjedelig dette. Tror du de virkelig, 100% sikkert har testet disse profesjonelt ? Virker jo så dårlig gjennomført alt sammen.

Jeg har liksom mest tro på at problemet ligger med diesel og det som skjer med den fra tank til eksos ut. Har de i det heletatt kompetanse for sjekk av dyser ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Karl Norge skrev for 8 timer siden:

Synes det er lite tillitvekkende at et verksted ikke klarer å bytte skroggjennomføringer uten å få det tett. Dette er jo jobben deres, og da klarer de tydeligvis ikke den jobben.

Og når man ikke klarer skroggjennomføringer, hvordan da klare timing og optimalisering av motoren.

Ja litt urovekkende. Bra lekkasjen ikke var mellom skroget og gjennomføringen men mellom skroggjennomføringen og kuleventilen som skrues ned på gjennomføringen.. Angivelig fordi det var så trangt i motorrommet at låsehendelen kom i feil posisjon for å lukke.

Worry II skrev for 5 timer siden:

 

 

Kjedelig dette. Tror du de virkelig, 100% sikkert har testet disse profesjonelt ? Virker jo så dårlig gjennomført alt sammen.

Jeg har liksom mest tro på at problemet ligger med diesel og det som skjer med den fra tank til eksos ut. Har de i det heletatt kompetanse for sjekk av dyser ?

Firmaet har holdt på i 25 år og har ikke hørt noe negativt om de. Mekanikeren sa han hadde utstyr for å teste trykk inn og ut av dysene, hva nå enn det betyr. Satser på at det ordner seg. Men jeg er jo 14 dager på overtid fra å begynne båtsesongen 2022 og det er jo det værste.. Stå på brygga og bare se på havet :-)

Link to post

@Hekkbølgen det er en god følelse å stole på den som skal skru på båten du er glad i.

Det er også noe skikkelig jalla å gå rundet og være bekymret for kompetansen til den som skal i ditt motorrom...

Har ikke lyst til å fyre opp stemningen men at det er nok ganske utbredt at det finnes flere dyktige pratemakere enn dyktige motormekanikere.

Altfor mange firmaer satser på opplag... og da er det ikke mekanikeregenskapene som er det viktigste...

Når en dyktig allsidig motormekaniker får nok av å vaske båter og tar jobb som landbruksmekaniker, da sliter båtverkstedet med å finne en erstatning..

Altfor mange av de i arbeid i dag er komponentbyttere uten god generell motorkunnskap.

 

Om det var min båt ville jeg forlangt å være tilstede når "grunnstilling" på din moter skal sjekkes...

Link to post
dieselfan skrev On 5.4.2022 at 23.15:

Først har jeg lyst til å si takk fordi du lager en trådtittel som beskriver og som er verdifull for Forumet.

 

Tror registeret er satt en tann for sent :saint:

Takk for det Dieselfan. Og takk for utfyllende svar. Greit å ha hvis jeg må diskuterer med verkstedet.👍

 

Hva med ventiljusteringene? Firmaet har også justert ventilene. Kan en evt feiljustering her gi nevnte symptomer?

 

Ang linjering av motor mot drivverk så sa firmaet at dette så greit ut. Og må forholde meg til det. Noen betraktninger her er at linjering ikke er utført i mitt eie og er ganske sikker på at dette ikke er gjort av tidligere eiere heller. Motoren har dermed stått på samme labber i 17 år, 2020 motortimer og røft antatt 15.000 n mil uten at dette har påvirket linjeringen. Det er isåfall imponerende. I fjor merket jeg at jeg ikke klarte å snurre propellakselen for hånd ved å vri på akselflensen når båten stod på vannet. Noe jeg har klart tidligere. Når båten kom på land klarte jeg å snurre akselen med en hånd via klemflensen. Dette har vel med spenningen i båten på land vs på vannet å gjøre. Men nå skal det sies at på mandag når båten var sjøsatt klarte jeg igjen å snurre akslingen med en hånd via klemflensen. Så da har det «gått seg til» på mystisk hvis. Og det er jo fint 😊 Må ta med seg det positive si..

 

og hjertlig takk for engasjementet av forumets medlemmer. Båten er min kjæreeste hobby og jeg har begrenset kunnskap om motor. Men jeg kjenner hver krik av båten min og lytter ofte etter ulyder og vet således hva som er normalt og ikke.😊

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post

Som jeg skrev over, hva du beskriver vil kunne fremstå om eksosventilene ligger på. Ventilene vil i såfall brenne, med varig lekkasje som følge. En annen mulighet, som jeg beskrev over, er sen tenning. Det kan fremstå ved at registerremmen er en tann feil. Men kan i tillegg bli feil ved at dieselpumpen er timet feil.

 

Du forteller ikke noe om type drivlinje. Her er det et antall varianter. Hvis du har rett aksling, uten trykklager, uten fleksibel kopling og med cutlesslager, burde oppretting av motoren være et periodisk servicepunkt. Som eksempel i andre enden, har Hulda dobbelt CV-ledd, trykklager og cutless. Da er det ikke så nøye. Hos meg er akseltetningen av typen Volvo-kondom, der årlig smøring er et servicepunkt. Alt dette har innvirkning på hvor lett det er å dreie på propellakslingen.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Du forteller ikke noe om type drivlinje. Her er det et antall varianter. Hvis du har rett aksling, uten trykklager, uten fleksibel kopling og med cutlesslager, burde oppretting av motoren være et periodisk servicepunkt. Som eksempel i andre enden, har Hulda dobbelt CV-ledd, trykklager og cutless. Da er det ikke så nøye. Hos meg er akseltetningen av typen Volvo-kondom, der årlig smøring er et servicepunkt. Alt dette har innvirkning på hvor lett det er å dreie på propellakslingen.

Båten, Ramin 30` Touring, er en halvplaner med rett aksel. Cutlesslager, akselhylse, oljesmurt pakkboks ble byttet i 2016 pga tæreskader. Det er ikke noe fleksibel kobling e.l. Jeg spurte firmaet som utførte jobben med å bytte cutlesslager mm (et annet firma enn de som holder på nå) om de hadde kontrollert oppretingen. Det hadde de ikke. De hadde løsnet akselen fra klemflensen og dratt ut akslingen med klemflensen påmontert giret. Siden de har fått det på plass igjen, må jeg vel anta at det var sånn nogen lunde rett den gang. Selv om nogenlunde ikke er innafor med referanse til Jon Winges bok, Båtmotoren, Din venn. Som sier at det skal være maks 1/10mm jevn klaring mellom akselklemklensen og giret mener jeg å huske.. (med forbehold om dårlig minne) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...