Jump to content

Dårligere yteevene på Yanmar 6LPA etter service


Hekkbølgen

Recommended Posts

Hekkbølgen skrev for 10 timer siden:

17,000 for 6 dysespisser og 5.000 for jobben

Før du bruker en slik sum så vær sikker på at de som skal skru har kompetanse på disse 2-stegs dysene, hvis det er 2-stegs dyser du har. 

Virker som en stiv pris, men som sagt, lenge siden jeg var i bransjen.

 

Jeg kan anbefale deg å ta en prat med Vestfold Elektro-Diesel, Sørensen og Balchen eller Maritim Diesel i Bergen, for en muligens rimeligere pris på dyser...

Link to post
Share on other sites

Karl Norge skrev On 4/5/2022 at 11.55:

Å ta ut dyser og sette de samme dysene inn igjen, vil ikke gjøre motoren tungstartet, såfremt det ikke har blitt noen lekkasjer

 

 

dieselfan skrev On 4/5/2022 at 23.15:

Tror ikke dysene kan forårsake dette du opplever fordi røyken blir borte, om en eller flere dyser pisser så blir sjeldent røyken borte når motoren blir varm og kaldstart kan være ganske ok

 

Begge disse over kan skje hvis dysene blir montert med for høyt moment. Det kan gi spenninger i dysespisser som kan medføre heng i dysenål. Når motor blir varm utvider ting seg, som alle vet, og heng kan slippe......

 

Poengterer dette bare for vise at moment på sammenstilling av dyser, og montering av dyser i motor så er riktig tiltrekkingsmoment viktig.

Link to post
Share on other sites

Hekkbølgen skrev for 11 timer siden:

Vi har nå kontrollert timing, ventilklaring og injektorer.

Slik vi står nå, er det ingenting feil ved noen av disse komponentene

Her ville jeg utfordret de. Via en link fra et av innleggene mine over så finner du testprosedyre for dyser. Print den ut og spør om det er slik det er gjort, og at montering er ihht Yanmar sine kriterier......

Link to post
Share on other sites

Hekkbølgen skrev for 13 timer siden:

Firmaet skriver:

"Vi har nå kontrollert timing, ventilklaring og injektorer.

Slik vi står nå, er det ingenting feil ved noen av disse komponentene.

 

Mitt forslag vil alternativt være å skifte injektorspissene på mistanke."

Logisk brist i dette svaret fra firmaet, da injektorspissene normalt er en del av injektorene.

Hvorfor skifte injektorspissene når injektorene er funnet i orden?

Ingen vits i å bytte dyser for 22.000 på mistanke, om injektorene er testet og funnet i orden.

Mitt tips er at du holder muligheten åpen for at det kan være andre årsaker til feilen, enn utført service. 

Forfølg en og en feil om gangen, i stedet for å jobbe med alle løse tråder på en gang.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde en gang at en MC gikk dårligere etter justering av ventilene. Motoren låt mye penere, men ventilene var justert for "trangt". Fikk i fjor justert ventilene på min 4JH-DTE og fikk 150 omdr ekstra. Før klarte jeg nesten 3600 som er maks på denne motoren, men nå klarer den nesten 3750:giggle: Nå låter/bråker den også mer symmetrisk.

 

Har lest igjennom tråden 90%, men er motoren løftet ut/på under arbeidet? Tenker da at du ikke fikk vridd akselen. Dette må jo være at enten så klyper akselen eller så er har det noe med ventilene å gjøre. Hadde det vært meg som skrudde på motoren, så hadde jeg satt dysene inn igjen i den rekkefølgen jeg tok de ut, uansett hva teorien her sier.

Hvis de ikke er helt på bærtur, eller at reima ikke er 100% så burde jo timingen være rett. Noe må uansett være galt, og som du sier, så har den alltid startet på første slaget, samme som min. Jeg hører bare at starteren slår inn så er det start. Uansett om den har stått på land i 6 mnd eller etter 1 uke på vannet. Endrer dette seg så vil jeg fort tenke at det er noe som er ute av kurs. Kan dessverre ikke bidra med noe annet enn at jeg føler med deg og din frustrasjon.

 

Jeg vet det er vanskelig, men her skal man egentlig ikke gi seg før man får tilbake båten bedre enn det den var når du leverte den. Lykke til! 

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

 

 

Trådstarter nevnte i første inlegg at at han hadde funnet 2 skruer på giret og at det manglet skruer på et deksel på turboen.  Merkelig at de skal skru noe på turbo når jobben var reg reim, dyser og ventiljustering.

 

Ting kan potensielt ha flere årsaker også, så til syvende og sist må alt sjekkes. Men glem ikke de helt enkle tingene som at gasswire virkelig gir fullt utslag, en dieselslange kan ha blitt flatklemt/ knekk, falsk luft ved høy belastning etc før de dyrere tingene sjekkes eller byttes.

 

Lykke til videre. Blir interesant å høre fasiten til slutt 

Nevnte det et sted men det er byttet eksosbend også. Om det er grunnen til at skruene på deksel mellom turbo og luftfilter var skrudd ut vet ikke jeg. Var en tur i båten nettopp for å sjekke utslag på gasswiren og den gikk så langt som det var fysisk mulig. Så da at dekselet over turboen var skrudd løst igjen. Mulig for å komme til ifm å ta av toppen for sjekk av ventiler? 

Karl Norge skrev for 1 time siden:

Logisk brist i dette svaret fra firmaet, da injektorspissene normalt er en del av injektorene.

Hvorfor skifte injektorspissene når injektorene er funnet i orden?

Ingen vits i å bytte dyser for 22.000 på mistanke, om injektorene er testet og funnet i orden.

Mitt tips er at du holder muligheten åpen for at det kan være andre årsaker til feilen, enn utført service. 

Forfølg en og en feil om gangen, i stedet for å jobbe med alle løse tråder på en gang.

Verkstedet har vært åpen på at de kun får testet trykket på dysene. Lært noe nytt over her at det er mer kompekst enn som så. 

Ja enig i at andre ting kan være årsaken på en 17 år gammel motor. Men som den enkle sjelen jeg er så funka det i november og nå funker det ikke like bra etter servicen..

 

Motoren har ikke vært ute av båten ifm jobben som er utført.

 

Skjer ikke noe i løpet av helga så får vente til uka og krysse fingre :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg skrudde ut dysene mine og leverte de til Minge Diesel i Østfold. Jeg fikk mistanke da motoren min gikk uryddig ved kaldstart og jeg hadde mye hvit/blå røyk ved oppstart. Etter de hadde justert de kjente jeg ikke motoren i igjen. Ikke røyk ved oppstart og gangen på motoren var ikke til å kjenne i gjen. Bare et tips.

 

www.minges.no/categories/dieselverksted

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset @Seesnake

 

Ser at verkstedet jeg bruker nå er Yanmar forhandler og står på Yanmar Norge sine hjemmesider. Kan ikke skjønne annet enn at de vet hva de holder på med da? Da jeg forespurte pris på 2000t service var de på punkt å prikke på hva som skulle gjøres med referanse til yanmars offisielle serviceprogram.

 

I 2017 når jeg tok 1000t servicen hos et annet yanmar verksted, var de langt mer lempfeldig mtp Yanmars offisielle serviceprogram. "1000t verkstedet" byttet ikke eksosblandebend, de demonterte ikke kjølerne og renset de mekanisk men kun kjørte noe a la systemrens, de kontrollerte ikke motor vs gir mm. Og de brukte 3 uker på 1000t servicen... De sendte dog alle dysene til Vestfold elektrodiesel for test og konklusjonen da var at dysene var ok.

 

Så jeg krysser fingrene fremdeles for båtpåske :-)

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 8 timer siden:

Begge disse over kan skje hvis dysene blir montert med for høyt moment. Det kan gi spenninger i dysespisser som kan medføre heng i dysenål. Når motor blir varm utvider ting seg, som alle vet, og heng kan slippe......

 

Poengterer dette bare for vise at moment på sammenstilling av dyser, og montering av dyser i motor så er riktig tiltrekkingsmoment viktig.

Riktig moment på tiltrekning av dyser er helt klart et mulig :thumbsup:

Men når TS synes å oppleve at røyken kommer systematisk og forutsigbart er det mindre sannsynlig at det er dysene som skaper problemet. (fordi jeg tror ikke at henget slipper så symmetrisk og regulært, er du enig?)

 

Om andre kommer opp i liknende problemstilling som TS har i denne tråden vil jeg anbefale å sjekke kalibrering av momentnøkler og spørre mekaniker rett ut hvilket moment han/hun har brukt. 

En sørgelig holdning jeg ser for ofte i forbindelse med maritime mekanikere er at momentnøkler er for pyser og kontorfolk...

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 31 minutter siden:

Men når TS synes å oppleve at røyken kommer systematisk og forutsigbart er det mindre sannsynlig at det er dysene som skaper problemet. (fordi jeg tror ikke at henget slipper så symmetrisk og regulært, er du enig?)

 

At dysenålen kan henge ved kald motor for så å slippe ved varm motor er erfart ved noen få anledninger, så nei er ikke enig i akkurat den argumentasjonen din. 

Jeg sier ikke at det er dysene som er problemet, men at motor starter treigere enn før kan f.eks ligge på uttette dyser, til og med utett retur, det er erfart mange ganger. Røyk ved oppstart kan være dyser som slever, det er erfart mange ganger. Hvis oljefilmen på sjø er diesel så kan det absolutt være utette dyser, erfart mange ganger.  Mangle 3 knop kan ligge på dyser som ikke spreder og tetter skikkelig, det er erfart mange ganger.

 

Men jeg er helt enig i at det er for dyrt å bytte dysene på "mistanke", som verkstedet sier.  Det bør være funn som tilsier det.

Hvis jeg forstår TS rett, så er alt sjekket på nytt, uten funn. Slik jeg kjente båtverksteder før så var kompetansen god på både register og ventilklaring bla, men gjerne noe begrenset på dyser, derfor min skepsis til denne dysekontrollen, selv om de er Yanmar forhandler.

I tillegg er over 2000 timer på dysene ganske mye i seg selv, hvis det er riktig at de har den gangtiden da....og dyser er tross alt slitedel det også....

 

 

Link to post
Share on other sites

@Mort1ja stemmer at alt er sjekket på nytt uten funn av feil. Så da står de vel igjen med dysene som de kun får testet trykk på og ikke annet som synder.

 

Ja dysene er ikke byttet. Jeg har full dokumentasjon fra forrige eiere. Jeg kjøpte båten i 2014 og da hadde  motoren gått knapt 500t. Jeg fører logg over hver tur og noterer ned hvis noe uvanlig oppstår. Litt sånn nerdeting men kjekt å ha.

 

Hvis dyser er slitedeler og 2000t er litt. Er det ikke da et punkt å bytte de etter x abtall timer? Eller blir de like bra men skikkelig service mtp trykk, spredning etc? Og etter en slik service kan dysene fungere fint i nye 2000t? 
 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev 15 minutter siden:

At dysenålen kan henge ved kald motor for så å slippe ved varm motor er erfart ved noen få anledninger, så nei er ikke enig i akkurat den argumentasjonen din. 

Det er jo en av de tingene som er så bra med dette Forumet, det tar mange år å samle opp slik erfaring og i dette tilfellet kan jeg lære av din erfaring, når jeg selv ikke vet om tilfeller som du refererer til. Eller om tilfellene har vært der men har fått feil diagnose... 

 

Mort1 skrev 23 minutter siden:

Hvis oljefilmen på sjø er diesel så kan det absolutt være utette dyser, erfart mange ganger.

Det er en test som TS burde gjøre; sjekke om filmen han ser på vannet er diesel eller motorolje, ved å sammenlikne det han ser på vannet med en dråpe han slipper på sjøen. For å komme videre er det viktig å vite hva som var på vannet.

Mort1 skrev 41 minutter siden:

Mangle 3 knop kan ligge på dyser som ikke spreder og tetter skikkelig, det er erfart mange ganger.

Helt enig, har mange eksempler på det samme.

 

Mort1 skrev 46 minutter siden:

Slik jeg kjente båtverksteder før så var kompetansen god på både register og ventilklaring bla, men gjerne noe begrenset på dyser, derfor min skepsis til denne dysekontrollen, selv om de er Yanmar forhandler.

Enig, men samtidig er det krevende for TS å finne en klar vei videre og det er lite å gripe tak i...  

Dessverre så er det ikke mange verksteder jeg vet om, som hadde kommet til å innrømme en feil dersom det kan bortforklares...

 

Hekkbølgen skrev 15 minutter siden:

Jeg fører logg over hver tur og noterer ned hvis noe uvanlig oppstår.

Det er veldig verdifullt, fortsett med det, du får bruk for det, det er bare ikke sikkert når..   :thumbsup:

 

Hekkbølgen skrev 24 minutter siden:

Hvis dyser er slitedeler og 2000t er litt. Er det ikke da et punkt å bytte de etter x abtall timer? Eller blir de like bra men skikkelig service mtp trykk, spredning etc? Og etter en slik service kan dysene fungere fint i nye 2000t?

Dysespissene er helt klart slitedeler, men det er fjærer og seter også..

17000 for dysespisser høres mye ut, finn delenummeret og let etter alternativer. Søk på nøyaktig motorkode, Yanmar er kiipe på delenummer.

Ser at Bosch dyser er tilgjengelig fra store dele supermarkeder for ca 900kr/stk  Kerma er en av de som refresher dysespisser.

Om en dyse begynner å pisse så er det gjerne urenheter eller tilfeldigheter som starter problemene.

Levetid på dyser er mye styrt av hygiene ved montasje, filtrering og godt fungerende retur... husk at dysene vasker innvendig av returdieselen. En dieselpumpe kan pumpe opp til 4 ganger så mye diesel som blir brukt i forbrenningen. Dyser kan surre etter 50 timer eller de kan holde 4000t, men da kan en se i mikroskop at hullkantene ikke er skarpe...

 

TS- misunner deg ikke din situasjon

Link to post
Share on other sites

Hekkbølgen skrev for 2 timer siden:

Hvis dyser er slitedeler og 2000t er litt. Er det ikke da et punkt å bytte de etter x abtall timer? Eller blir de like bra men skikkelig service mtp trykk, spredning etc? Og etter en slik service kan dysene fungere fint i nye 2000t? 
 

Hvis dysene er slitte så hjelper det nok ikke med service. Er eventuelle problemer pga sot på dysespissen så kan det bli vesentlig bedre, men et helt nullstilt liv blir det ikke. Jeg vet at tidligere så ble dysenål og sete slipt opp igjen i slipemaskiner, dette er jeg blitt vist, men aldri utført selv. Dette var på noe større skipsdyser.  Å overhaler dysespisser med sliping av seter osv vil være tidkrevende, og dermed dyrt. Tror ikke noen i Norge driver med dette i dag til motorstørrelse som din.

 

Før du går evt går videre med dyser så gjør som Dieselfan sier, prøv å finn ut hva oljefilmen består av. En kompresjonssjekk kan være en tanke også, men selvfølgelig er ikke normalt at den blir dårlig over vinteren, men det gjelder jo dyser også....

 

Du kan prøve å starte opp motor og så løsne på ett og ett dyserør, før å se om det er lik reaksjon på turtall/røyk på hver sylinder. Slik kan du muligens finne hvis det er en sylinder som er problemet. Denne testen er noe mer krevende på en 6 sylindre motor, men prøv, griser litt men er i den billige enden av feilsøking... 

 

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Enig, men samtidig er det krevende for TS å finne en klar vei videre og det er lite å gripe tak i...  

Dessverre så er det ikke mange verksteder jeg vet om, som hadde kommet til å innrømme en feil dersom det kan bortforklares...

Er nok altfor riktig dette.

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Dysespissene er helt klart slitedeler, men det er fjærer og seter også..

Og derfor er det viktig at vedkommende som utfører rep vet/ser når fjærer og f.eks mellomstykker i dyseholderen bør byttes.

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Eller om tilfellene har vært der men har fått feil diagnose... 

Når det da har blitt løsnet og trekt til igjen med riktig moment, så antok vi at det hadde vært heng....

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 10 timer siden:

Det er jo en av de tingene som er så bra med dette Forumet, det tar mange år å samle opp slik erfaring og i dette tilfellet kan jeg lære av din erfaring, når jeg selv ikke vet om tilfeller som du refererer til. Eller om tilfellene har vært der men har fått feil diagnose... 

 

Det er en test som TS burde gjøre; sjekke om filmen han ser på vannet er diesel eller motorolje, ved å sammenlikne det han ser på vannet med en dråpe han slipper på sjøen. For å komme videre er det viktig å vite hva som var på vannet.

Helt enig, har mange eksempler på det samme.

 

 

Det er veldig verdifullt, fortsett med det, du får bruk for det, det er bare ikke sikkert når..   :thumbsup:

 

Dysespissene er helt klart slitedeler, men det er fjærer og seter også..

17000 for dysespisser høres mye ut, finn delenummeret og let etter alternativer. Søk på nøyaktig motorkode, Yanmar er kiipe på delenummer.

 

 

TS- misunner deg ikke din situasjon

Veldig enig med deg @dieselfan til og med jeg som er i andre enden av skalaen hva angår motorkompetanse lærer mye. Om ikke jeg kunne utført noe av det du og @Mort1skriver selv, så er jeg i bedre stand til å argumentere ovenfor verkstedet.

 

Jeg får dessverre ikke startet opp og sett på diesel/oljefilmen på vannet nå da verkstedet ifm dobbelsjekk av ventiljustering, registerreim og dysesjekk ikke har skrudd sammen dieselrørene og satt på toppdekselet over ventilene enda. Dette sikkert fordi jeg har gitt verkstedet beskjed om å kjøpe nye grisedyre dyser... Som nevnt tidligere er det å tøffe rundt i skuta mi noen jeg verdsetter veldig høyt. Og siden jeg gjør dette 3-5 ganger i uka, så betyr dette såpass mye form meg at jeg er villig til å betale (alt for mye) for å få noen timer på sjøen. Har vært inne på tanken om å få leid meg en båt for å stagge trangen til å være på vannet, men det har jeg ikke råd til i tillegg til disse verkstedutgiftene. Jeg fikk verkstedet til å komme hjem til meg i januar for å få utført 2000t servicen slik at jeg kunne være klar til båttur 1. dag isen går. Hvis jeg skulle flydd rundt å kjøpt inn dyser med hjertet i halsen på at jeg hadde lest av riktig delnummer er jeg avhengig av at Yanmar verkstedet ville montert dyser som er kjøpt utenfor Yanmarsystemet. Verkstedet har vært åpen på at de har litt tid frem til onsdag før skjærtorsdag til å hjelpe meg. Etter påsken er de fullbooket med en hel marina som skal sjøsettes og vårservice på disse båtene. Da måtte jeg i såfall tauet båten til noen andre som har tid i sesongens kanskje mest travle tid for å få montert dysene. Samt at som du og @Mort1 skriver, gamle dyser blir ikke som nye uansett all verdens service. Så da blir summen den at jeg gikk for nye dyser.

 

Har friskt i minne i 2016 da jeg fikk et firma nedi Fredrikstadområde til å sandblåse skutebunnen mm. Kjørte ned til de 16.mars i håp om at alt skulle være klart til påsken noe som de mente skulle gå greit. Så ble det oppdaget tæreskader på den bakerste bolten til flyndra. Den var hakket før den knakk og da er det 10mm hull rett inn i kjølen. Synker fort da.. Så den måtte byttes. Den ligger jo slik til at aksling, hylserør mm måtte ut for å komme til. Men dette hadde firmaet ikke tid til rundt påsketider. I starten av juni var båten klar til henting... Det vil jeg unngå idag. Krysser fingre og tær :-)

 

Takk for omtanken @dieselfan:-)

 

 

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye skriving om dyser her, og sikkert riktig. Greia for meg er at motoren fungerte 100 % før service og fungerer 80 % etter service. Det burde vært omvendt om årsaken skulle kunne være en faktor som tilsier degenerering over tid. Dysespisser som går fra å fungere helt greit til å være fullstendig vrak over en periode på en ukes tid uten at motoren har vært startet, har jeg problemer med å forstå. At dyser kan konke etter 1000 timer, er ikke uvanlig. Men mekanisk styrte dyser blir gjerne dårligere over tid. Det skal være spennende å se om det kommer ut en destinkt feil som linker direkte til opplevd redusert prestasjon.

 

Den gangen jeg jobbet som mekaniker, måtte dieselbiler inn fordi de røykla omgivelsene. Tydelig feil. Merchedes 190D gikk 1 mill. kilometer som taxi på fire dysesett. Bensinbiler som hadde startvansker fikk nye plugger, stifter, rotor, fordelerlokk, kabler med plugghetter, full pakke. Kunden fikk prissjokk. " Når dere har byttet alle kablene, hvem av dem var dårlg?" Standard svar var: " Går motoren greit og den starter som den skal?" "Ja" Svar: "Alt var defekt, bør byttes samtidig". Vi la ikke ned så mye som en kalori i å finne ut om en tennplugg var utenfor spec. Offshore skulle feilårsak spesifiseres. Vi hadde en 'boks' som het 'sum av feil'. Den ble det klikket av på i 90 % av rapportene. Så det vil være gledelig om verkstedet i dette tilfellet kommer ut med en spesifikk diagnose som relaterer til den faktiske feilårsak. Vi venter i spenning!

Link to post
Share on other sites

 

Høres ut som  et nytt eksempel på at vinter lagring ikke er bra.

Husker jeg rett er kontroll av brennstoff ventiler 1000 timer eller hvert 4 år.

Hvor gammel er motoren?

Blir tank og vann utskiller sjekket jevnlig for vann?

Er det brukt biocider som tanktilsetning? kan gi skader ved vinter lagring.

Ser alt er dobbeltsjekket av to forskjellige mekanikere håper jeg. 

Turboen / lader-enkompressor  hvor ofte skal den vaskes?

Leste jeg kr, 22 000 , er det for 6  nye injektorer  og ikke bare 6 nyespisser ?

 

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Greia for meg er at motoren fungerte 100 % før service og fungerer 80 % etter service.

Vi venter i spenning!

Ja @Hulda de store linjene der er det jeg henger meg opp i også og skrev til de i den første mailen etter at jeg oppdaget redusert effekt etter servicen.

 

Skal holde dere oppdatert.

Roger jo skrev for 1 time siden:

 

Høres ut som  et nytt eksempel på at vinter lagring ikke er bra.

Husker jeg rett er kontroll av brennstoff ventiler 1000 timer eller hvert 4 år.

Hvor gammel er motoren?

Blir tank og vann utskiller sjekket jevnlig for vann?

Er det brukt biocider som tanktilsetning? kan gi skader ved vinter lagring.

Ser alt er dobbeltsjekket av to forskjellige mekanikere håper jeg. 

Turboen / lader-enkompressor  hvor ofte skal den vaskes?

Leste jeg kr, 22 000 , er det for 6  nye injektorer  og ikke bare 6 nyespisser ?

 

 

 

 

Nevnte det over her men det har kanskje druknet i alt annet :-)

Motoren er 2005 modell og gått 2020timer. Ikke sjekket dysene siden 1000t service i 2017. Da ble det gjort av et det jeg vet et annerkjent dieselfirma (Vestfold elektrodiesel, de sjekket kun dysene og fikk de tilsendt av et annet yanmar verksted som de- og remonterte dysene)

 

Tanken har jeg aldri sjekket, men jeg tapper av forfilteret jevnlig, ca etter hver 2. fylling. Kjører ca 1500 n mil i sesongen så fyllingene blir 1-5 ganger i måneden.

 

Ikke brukt biocider i mitt eie siden 2014.

 

Alt er dobbeltsjekket.

 

Turboen er aldri vasket. Men jeg er påpasselig med å ikke daukjøre motoren nettopp mtp koksing i turbo. Dvs min hver 2. time drar jeg på full guffe og kjører sikkert 1 gang hver måned lengere turer type Oslo-Tønsberg, Oslo-Fevik og da på turtall 3100-3300 rpm. Men stort sett i løpet av en tur er jeg alltid opp på maks turtall for å sjekke at jeg får det turtallet jeg pleier. Så jeg tror ikke turboen er nedsotet. Intercooleren var ute for rens i 2018. Det var første gang siden motoren var ny den ble åpnet. Jeg skrudde ut alle kjølerne inkl intercooleren og leverte de til et firma som åpnet og renset de. Tilbakemeldingen fra de var at intercooleren da ikke var spesielt skitten.  Jeg fikk heller ikke noe økt effekt etter rensingen noe som jeg tolker at kjølerne var forholdsvis rene. Har heller aldri hatt temperaturutfordringer. Aldri over 80 grader selv etter 30min på maks. Slakker av til sakte fart, type 1000 rpm og tempen synker til 70 grader.

 

Ja 22.000 er rett. Om det er 6 dyser eller dysespisser er jeg faktisk usikker på.. 17.000 for selve dysene og 5000 for jobben.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg har fulgt med på denne tråden noen dager og med tanke på hvor mange kyndige og flinke folk det er her inne så er mine amatør kunnskaper sjelden noe jeg bidrar med når det blir for teknisk. Men når det er snakk om dieseldyser, så gjorde jeg en liten innsats for å sette meg inn i funksjonaliteten for noen år siden på vår forrige båt. Det var en omstendig prosess, men jeg føler at jeg ble sittende igjen med litt forståelse av hvordan disse fungerer, jeg lagde også en tråd om mine erfaringer her inne (linker til den i slutten av innlegget). 

 

Mine erfaringer ble gjort på en 4LHA-DTP fra Yanmar. Dette er en motor med mekaniske en-stegs dyser og således er de ganske greie å forholde seg til i forhold til service.

 

Nå har vi en båt med samme motor som TS. En 6 LPA-STP.  Jeg har lest ganske mye om injektorene på denne også, da jeg var fristet til å bruke mine erfaringer fra forrige motor, til å gjøre service på denne også. MEN, så langt min forståelse rekker ut fra å ha studert servicemanualen til motoren, så er det en mye mer kompleks afære å forholde seg til injektorene på denne motoren da dette som det tidligere er nevnt i tråden er 2 stegs dyser. Det er som det er nevnt i tidligere tillegg forskjell på dysene å 6LPA-DTP og STP versjonen. Dysene til STP fremstår også mer komplekse ved at den har 3 justeringspunkter med shims.
Ut i fra manualen så må man ved sjekk:

 

-Sjekke og eventuelt justere needlelift og pre-lift. Dette må gjøres med en spesiell indikatorklokke som er tilpasset formålet og fremstår fra manualen som et spesialverktøy fra yanmar. Jeg ser for meg at det blir vanskelig å gjøre denne jobben uten dette verktøyet. Justering foregår med shims.
 

- Videre for å sjekke åpningstrykket (andre steg i to stegsinsprøytningen) og eventuelt justere, så må injektorene demonteres og man må fjerne en fjær og et stemplet slik at man sjekker det faktiske åpningstrykket (300-310kgf/cm2.) Deretter eventuelt justere med shims til riktig trykk.  

 

- Når alle delene er i injektoren slik den fremstår når den taes ut av motor og man sjekker den i en dysetester, så sjekker man første åpningstrykk (første steg i to stegsinsprøytningen)  dette skal ligge på 250-260 kgl/cm2.

 

 

Slik det fremstår av det TS har skrevet, så er det kun siste del i denne prosedyren som er sjekket av verksted. Dvs, de har testet første åpningstrykk. Siden det kun er en av flere steg for å sjekke dysene, fremstår det unaturlig å "friskmelde" dysene basert på denne testen alene. Det fremstår også lite sannsynlig for meg at det verkstedet du nå benytter har kompetanse og utstyr til å gjøre en eventuell fullstendig sjekk av dysene og jeg ville i stedet for å kjøpe nye dysespisser (da dette ikke vil endre åpningstrykk nr.2 eller andre innstillinger), i stedet ha fått injektorne utmontert og sendt til et kyndig verksted som f.eks Vestfold elektrodiesel eller Minges i indre Østfold. De kan gjøre en kvalifisert vurdering av om det er noe feil med dine dyser og eventuelt bytte de delene som er nødvendig.

 

Når det gjelder montering tilbake i motor, så er det utfra manualen også store forskjeller mellom 6LPA DTP og STP i forhold til momentet dysene skal monteres med. DTP 39 nm og STP 25nm. Det bør også verksted ha kontroll på før de monterer, da motorene jo ser ganske så like ut. 

 

Håper det ordner seg for deg :-)

Mvh VegJoh
 

Link til erfaring fra tidligere:

 

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 33 minutter siden:

 

 

 

Slik det fremstår av det TS har skrevet, så er det kun siste del i denne prosedyren som er sjekket av verksted. Dvs, de har testet første åpningstrykk. Siden det kun er en av flere steg for å sjekke dysene, fremstår det unaturlig å "friskmelde" dysene basert på denne testen alene. Det fremstår også lite sannsynlig for meg at det verkstedet du nå benytter har kompetanse og utstyr til å gjøre en eventuell fullstendig sjekk av dysene og jeg ville i stedet for å kjøpe nye dysespisser (da dette ikke vil endre åpningstrykk nr.2 eller andre innstillinger), i stedet ha fått injektorne utmontert og sendt til et kyndig verksted som f.eks Vestfold elektrodiesel eller Minges i indre Østfold. De kan gjøre en kvalifisert vurdering av om det er noe feil med dine dyser og eventuelt bytte de delene som er nødvendig.

 

Når det gjelder montering tilbake i motor, så er det utfra manualen også store forskjeller mellom 6LPA DTP og STP i forhold til momentet dysene skal monteres med. DTP 39 nm og STP 25nm. Det bør også verksted ha kontroll på før de monterer, da motorene jo ser ganske så like ut. 

 

 

 

 

Godt poeng det @VegJoh og takk for innspill. Hvis det koster 17.000 for 6 dysespisser må det vel koste myye mer for hele dysa.... Skal høre med firmaet på mandag ang dette. Ser de skriver i mailen:

 

"

Mitt forslag vil alternativt være å skifte injektorspissene på mistanke.

Disse er relativt kostbare."

 

Så da er det vel bare spissene og ikke hele dysa som de skifter.

 

La ved over et utdrag av regninga fra det andre yanmarverkstedet jeg brukte på 1000t servicen. Vil tro at det yanmarfirmaet jeg bruker nå også forholder seg til yanmars kravspekk om dyser, slik "1000t yanmarversktedet" skriver de gjør. Forøvrig et gammelt ordtak som heter "Tro kan man gjøre i kirka. I motorrommet skal man vite".. :-)

 

Takk for omtanken @VegJoh 👍😀

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hekkbølgen skrev 39 minutter siden:

La ved over et utdrag av regninga fra det andre yanmarverkstedet jeg brukte på 1000t servicen. Vil tro at det yanmarfirmaet jeg bruker nå også forholder seg til yanmars kravspekk om dyser, slik "1000t yanmarversktedet" skriver de gjør. Forøvrig et gammelt ordtak som heter "Tro kan man gjøre i kirka. I motorrommet skal man vite".. :-)

 

Enig. Det ser ut som det verkstedet du brukte på 1000t service gjorde det riktige og leverte fra seg dysene for sjekk. Når det gjelder det verkstedet du har brukt nå, så virker det som de har gjort dette lokalt hos seg selv ut i fra det du har skrevet. 

 

Hekkbølgen skrev 41 minutter siden:

Godt poeng det @VegJoh og takk for innspill. Hvis det koster 17.000 for 6 dysespisser må det vel koste myye mer for hele dysa.... Skal høre med firmaet på mandag ang dette.

Slik jeg leser det de skriver så er det kun dysespissene som det er snakk om. 

 

image.png.f58e7ee550184c5683d0e89f0cdd201e.png

 

 

Motoren din har dysespissene - DLLA140P678  Det ser ut til å være en DENSO dyse med mod.nr 093400-6780

 

DLLA140P678 selger de på bilextra til den nette sum av 1288,- pr.stk (7728,- for 6)

https://bilxtra.no/nd-dlla140p678-dyse

 

 

MEN IGJEN. Jeg skrev innlegget for å unngå å bruke 22 000,- kroner helt unødvendig. Det å bytte spissene uten å være sikker på at det er grunnen tror jeg er dumt. Få de heller demontert og sjekket av et kyndig verksted som Minge eller Vestfold E.D. Det kan hende det er behov for å bytte noen av spissene, men ikke sikkert at du må bytte alle (penger å spare), samt at du får kontrollert trykk og løft på nåler.

 

Som blandt annet @dieselfan har skrevet, så er det ikke sikkert det engang er dysene som er problemet. Så jeg ville hatt litt is i magen.

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ja et godt poeng det @VegJoh. Men nå har jeg vært såpass overivrig med å komme igang med sesongen og gitt verkstedet ok på nye dysespisser. Utifra det de sa om oppdragsmengde etter påske spøker det for båt før langt uti mai hvis dysene sendes til et «dieselverksted».. Men skal sende verkstedet en mail idag ang dette med dysespisser kontra ny og om hele dysa blir sjekket slik du beskrev over. Takk 👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...