Jump to content

Dårligere yteevene på Yanmar 6LPA etter service


Hekkbølgen

Recommended Posts

  Hekkbølgen skrev On 13.4.2022 at 20.05:

Klipt fra mailen idag 13/4 fra verkstedet:

Motoren ryker fortsatt kraftig, og legger søl på vannet.

Årsak til problemet antagelig ligger dypere i motor, eventuelt i dieselpumpe.

 

Jeg er samtidig i dialog med teknisk avdeling på Yanmar Norge, for å få hjelp med å stille en foreløpig diagnose."

Vis hele sitatet  

Firmaet mener at motor ikke er friskmeldt, og at feilen ligger dypere i motor, dieselpumpe?

Skal bli interessant å høre hva teknisk avdeling på Yanmar konkluderer med.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
  Mort1 skrev On 15.4.2022 at 22.44:

Dysehull må inspiserers i mikroskop, og verifiseres at de er runde og skarpe.

Vis hele sitatet  

Min erfaring er at spray mønsteret på dyser kan testes og godkjennes av en hobby mekaniker som meg, selveste Karl Norge.

Den vurderingen fremgår også av Yanmar manualen, som vi må regne som fasit.

 

Spray Pattern.jpg

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
  dieselfan skrev On 14.4.2022 at 17.14:

Forstøver dysespissene så er det bevist at de er OK, ansett hva et verksted hevder.

Vis hele sitatet  

Beklager, Dieselfan, men jeg hengte meg opp i bla denne setningen som jeg opplever som konkluderende. Selv om det forstøver og er noenlunde likt på alle hull, så trenger ikke strålebilde være korrekt. F.eks så kan hver enkelt forstøvede stråle være for bred pga avrundede dysehul, og det gir dårligere forbrenning.

Beklager igjen hvis jeg misforstod det du mente.

 

Link to post
  Karl Norge skrev On 16.4.2022 at 6.17:

Min erfaring er at spray mønsteret på dyser kan testes og godkjennes av en hobby mekaniker som meg, selveste Karl Norge.

Den vurderingen fremgår også av Yanmar manualen, som vi må regne som fasit.

Vis hele sitatet  

Nå skal jeg ikke vurdere din kompetanse på dette, men jeg vil påstå at en generell hobbymekaniker ikke har kompetanse til dette.  Det er også mange motormekanikere som ikke har nok kompetanse til dette. 

Det er vel en av grunnene til at det finnes enkelte spesialverksteder for brennstoffutstyr, selv om det minker på de, bla pga mye bruk av bytteprodukter.

 

Når det gjelder manualen til Yanmar så burde det være nevnt noe om tilstanden på dysehull for at det skal være en komplett, god fasit, det er min erfaring.

Link to post
  Mort1 skrev On 16.4.2022 at 9.31:

Nå skal jeg ikke vurdere din kompetanse på dette, men jeg vil påstå at en generell hobbymekaniker ikke har kompetanse til dette.  Det er også mange motormekanikere som ikke har nok kompetanse til dette. 

Vis hele sitatet  

Det spiller vel ikke så stor rolle om man er hobbymekaniker eller motormekaniker. For min del er jeg ikke motormekaniker, men jeg kjenner både motormekanikere og bilmekanikere som kan kontrollere dyser, og som ikke kan kontrollere dyser. Særlig når det gjelder bilmekanikere så er vel dette noe som den yngre garde ikke behersker. Tror ikke vi skal overvurdere effekten av et fagbrev for mye, det arket sitter ganske løst i disse tider. Det som spiller mest rolle er vel hvilken kunnskap og erfaring man har. For min del har jeg overhalt, justert og kontrollert enkle dyser og fått det til å virke, men har på ingen måte erfaring og kompetanse til å vurdere grensetilfeller og granskning av spisser og hull i mikroskop.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
  Hekkbølgen skrev On 7.4.2022 at 21.29:

 

De skriver:

"Vi har nå kontrollert timing, ventilklaring og injektorer.

Slik vi står nå, er det ingenting feil ved noen av disse komponentene.

 

Mitt forslag vil alternativt være å skifte injektorspissene på mistanke."

 

Vis hele sitatet  

 

  Hekkbølgen skrev On 8.4.2022 at 12.43:

 

Verkstedet har vært åpen på at de kun får testet trykket på dysene. Lært noe nytt over her at det er mer kompekst enn som så. 

 

Vis hele sitatet  

 

  Hekkbølgen skrev On 13.4.2022 at 20.05:

 

Klipt fra mailen idag 13/4 fra verkstedet:

"Vi har nå kontrollert injektorer, registerreim og ventilklaring på ny.

Vi har i tillegg, som tidligere avtalt skiftet injektorspisser på mistanke. Samtidig er innsprøytningsinnstilling på dieselpumpe kontrollert, og funnet i orden.

 

Motoren ryker fortsatt kraftig, og legger søl på vannet.

Vi er kommet dit at årsak til problemet antagelig ligger dypere i motor, eventuelt i dieselpumpe.

 

Ref. Vannskade på register, hvor mye vann har det tidligere vært i motorrom? Det er for meg mulig at dette kan ha sammenheng med det vi opplever.

Reimen som ble demontert var veldig slakk som resultat av denne skaden, mulig montering og stramming av reim har gjort at tidspunkt for gassveksling/forbrenning har endret seg i forhold til tidligere.

Kan motor ha fått med seg sjøvann inn gjennom innsug?

 

"Vi holder testbenk for injektorer, på lik måte som Vestfold elektrodiesel.

Ikke alle verksteder som ser nødvendigheten av dette, da det finnes flere som tilbyr denne tjenesten.

 

Verkstedslitteratur for kontroll og justering av disse injektorene har vi også tilgang på gjennom Yanmar.

 

Kun spisser som skiftes i denne omgang, ettersom injektorer ikke viser tegn til skade i form av vann eller annen forurensning.

Den første delen av injektoren er en såkalt pre-lift. Sjelden vi har vært utsatt for at denne er årsak til røykdannelse. Spissen og åpningstrykket på denne avgjør innsprøytningstidspunkt, sammen med innstilling av pumpe."

 

 

Vis hele sitatet  

Jeg har fulgt denne tråden med interesse. Først og fremst er det positivt at TS nå opplever motoreffekt og karakteristikk tilnærmet som før problemene oppstod. Jeg deler dessverre skepsisen til hvordan verkstedet har håndtert og uttalt seg (motstridende) i forbindelse med saken.

 

TS opplever altså betydelig redusert effekt, startproblem og røyk etter at verkstedet har utført arbeidet på motoren. Verkstedet har trippelsjekket timing, ventiljustering + dyser og hevder at alt er i orden.

 

Verkstedet har først opplyst at de kun har sjekket åpningstrykk på dysene - deretter opplyser de at de har komplett testbenk, kompetanse og nødvendig litteratur for dysekontroll. Hvorfor blir da dysespisser skiftet på mistanke hvis de tidligere er sjekket og funnet i orden? Hvis nevnte utstyr og kompetanse er på plass må de vel kunne bekrefte at dysespissene er defekte og årsak/ev. medvirkende årsak til problemene?

 

Verksted opplyser om rust på reimstrammer og slakk reim før bytte, og mener oppriktig at motor skal tape effekt og endre karakteristikk negativt etter bytte??

 

Siden verkstedet er eneste aktør som har utført arbeid og diagnostikk på motoren vil det naturligvis være vanskelig å bevise eller motbevise noe som helst. Derfor hadde det vært interessant å fått en profesjonell test og vurdering av de opprinnelige dysespissene. Jeg kan ikke forstå at spissene skal ha blitt så "redusert" i løpet av vinteren at slike problemer kan oppstå - og at motoren på mirakuløst vis oppfører seg "normalt" etter bytte av spisser iflg TS. Verkstedet hevder jo at det fortsatt er mye røyk ved oppstart og olje/dieselfilm på vannet.

 

Håper de opprinnelige dysespissene kan hentes ut etter påske, og venter i spenning.

Fortsatt riktig god båtpåske, enten på vannet eller på gårdsplassen som undertegnede...:rolleyes:

 

 

 

 

Link to post
  Mort1 skrev On 16.4.2022 at 9.20:

jeg hengte meg opp i bla denne setningen

Vis hele sitatet  

også leste du ikke det jeg skrev i de tre neste postene før du postet... 

Men dritt under gasspedalen, kjededrift, bensinmotorer++ finner du tydeligvis relevant... Eller er det bare enkelte du tørr å hakke på? 

 

TS - jeg står ved de løftene jeg har gitt deg og vil gjerne prøve og bidra men vi får ta det på IM.

Må jeg i det jeg skriver her ta like mange forbehold som en amerikansk forsikringsadvokat så forsvinner så mye av gleden ved å prøve å hjelpe andre at jeg bakker ut.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
  Olepo skrev On 16.4.2022 at 10.39:

Er det virkelig mulig at dysespissene over natten kan bli dårlige og forårsake problemer som nevnt i tråden her?

Vis hele sitatet  

Vann i diesel! Ikke over natten, men definitivt i løpet av vinter.

Uten at jeg skal påstå at dette er tilfellet her, eller komme påstand om hva problemet eller problemene var eller er.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  Karl Norge skrev On 15.4.2022 at 6.48:

Firmaet mener at motor ikke er friskmeldt, og at feilen ligger dypere i motor, dieselpumpe?

Skal bli interessant å høre hva teknisk avdeling på Yanmar konkluderer med.

Vis hele sitatet  

Dette er en uttalelse verkstedet kom med etter kun å ha startet motoren og tomgangskjørt dem. Da mente de at den røyk mye og derfor at problemet ikke var løst. De har ikke testkjørt båten med belastning av propell på full gass. Dette vet jeg fordi jeg har gps tracker (swetracker live) og båten har ikke vært ute på test tur.

 

 Når jeg hentet båten onsdag før skjærtorsdag og kjørte en tur på va t n mil hvor jeg kjørte motoren varm før jeg dro båten i plan og la der i t min før jeg gav fullgass oppnådde jeg turtall som jeg pleier ved sjøsetting. Jeg har informert verkstedet om dette pr mail. 

  Olepo skrev On 16.4.2022 at 10.29:

 

 

Jeg har fulgt denne tråden med interesse. Først og fremst er det positivt at TS nå opplever motoreffekt og karakteristikk tilnærmet som før problemene oppstod. Jeg deler dessverre skepsisen til hvordan verkstedet har håndtert og uttalt seg (motstridende) i forbindelse med saken.

 

TS opplever altså betydelig redusert effekt, startproblem og røyk etter at verkstedet har utført arbeidet på motoren. Verkstedet har trippelsjekket timing, ventiljustering + dyser og hevder at alt er i orden.

 

Verkstedet har først opplyst at de kun har sjekket åpningstrykk på dysene - deretter opplyser de at de har komplett testbenk, kompetanse og nødvendig litteratur for dysekontroll. Hvorfor blir da dysespisser skiftet på mistanke hvis de tidligere er sjekket og funnet i orden? Hvis nevnte utstyr og kompetanse er på plass må de vel kunne bekrefte at dysespissene er defekte og årsak/ev. medvirkende årsak til problemene?

 

Verksted opplyser om rust på reimstrammer og slakk reim før bytte, og mener oppriktig at motor skal tape effekt og endre karakteristikk negativt etter bytte??

 

Siden verkstedet er eneste aktør som har utført arbeid og diagnostikk på motoren vil det naturligvis være vanskelig å bevise eller motbevise noe som helst. Derfor hadde det vært interessant å fått en profesjonell test og vurdering av de opprinnelige dysespissene. Jeg kan ikke forstå at spissene skal ha blitt så "redusert" i løpet av vinteren at slike problemer kan oppstå - og at motoren på mirakuløst vis oppfører seg "normalt" etter bytte av spisser iflg TS. Verkstedet hevder jo at det fortsatt er mye røyk ved oppstart og olje/dieselfilm på vannet.

 

Håper de opprinnelige dysespissene kan hentes ut etter påske, og venter i spenning.

Fortsatt riktig god båtpåske, enten på vannet eller på gårdsplassen som undertegnede...:rolleyes:

 

 

 

 

Vis hele sitatet  

Ja du har en del poenger her som jeg også stusser på. Men om dette skyldes slurv, lureri, inkompetanse eller min begrensede evne til å formidle symptomer til forumet er ikke greit å vite. Men for å være nøyaktig. Jeg har ikke opplevd startvansker, kun at båten brukte lengre tid på å starte ved testtur mandag 4/4 enn før. Når jeg hentet båten onsdag 13/4 etter bytte av dysespisser startet den umiddelbart.

  Jens_P skrev On 16.4.2022 at 11.26:

Vann i diesel! Ikke over natten, men definitivt i løpet av vinter.

Uten at jeg skal påstå at dette er tilfellet her, eller komme påstand om hva problemet eller problemene var eller er.

Vis hele sitatet  

Ikke vann i dieselen hos meg fordi jeg tapper av forfilteret jevnlig og ikke sett snurten av det. Slangeklemme hendelsen på impellerpumpa var i april 2019 på ca 1500 timer. Nå har den gått 2022.

Link to post

Problemet til TS var dårligere yteevne. Har testen en god del dyser, og dårlige dyser medfører først og fremst støy, røyk, forbruk og dårligere ganglag. Skal mye til for at dysene gjør at yteevnen blir så mye redusert som vi snakker om her. Som manualen til Yanmar viser, klarer gud og hvermann å skille mellom gode og dårlige dyser.

Link to post
  Hekkbølgen skrev On 16.4.2022 at 12.46:

 

Ja du har en del poenger her som jeg også stusser på. Men om dette skyldes slurv, lureri, inkompetanse eller min begrensede evne til å formidle symptomer til forumet er ikke greit å vite. Men for å være nøyaktig. Jeg har ikke opplevd startvansker, kun at båten brukte lengre tid på å starte ved testtur mandag 4/4 enn før. Når jeg hentet båten onsdag 13/4 etter bytte av dysespisser startet den umiddelbart.

 

Vis hele sitatet  

Ok, dårlig formulert av meg. Skulle ha skrevet mer tungstartet og ikke startproblem, flott at du presiserer:thumbsup:.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
  Olepo skrev On 16.4.2022 at 12.53:

Kan du utdype dette litt for meg? (Jeg er på ingen måte kritisk, bare nysgjerrig).

Vis hele sitatet  

Kun en generell kommentar til hva som kan ødelegge komponenter i drivstoffsystemet over litt tid.

Vann er det eneste jeg kjenner til som kan ødelegge dyser eller pumpe over litt tid.

Det andre som er kjent er at bio-drivstoff blir hygraskopisk. Men dette er normalt ikke tilgjengelig til båt-bruk.

Ut fra det som er skrevet over er neppe vann i noen form årsak til TS sine problemer, dette er mine tanker problemene.

 

Måtte bytte innsprøytningspumpe på min gamle Perkins på grunn av rust.

Hadde aldri synlig vann i vannutskiller, aldri fått ut vann når tanken ble tappet eller filtere byttet.

Når innsprøytningspumpe ble åpnet var det et tynt brunt belegg innvendig i pumpa som verksted definerte som rust.

Ikke noe spesielt med tæring, kun et jevnt belegg innvendig.

Symptomet var at regulator ikke fungert ordentlig, turtall hoppet og spratt +/- 200-300rpm under drift.

Deler i regulatoren beveget seg ikke fritt p.g.a. rust-belegget.

Var en CAV fordelerpumpe med hydraulisk regulator.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  Jens_P skrev On 16.4.2022 at 13.26:

Kun en generell kommentar til hva som kan ødelegge komponenter i drivstoffsystemet over litt tid.

Vann er det eneste jeg kjenner til som kan ødelegge dyser eller pumpe over litt tid.

Det andre som er kjent er at bio-drivstoff blir hygraskopisk. Men dette er normalt ikke tilgjengelig til båt-bruk.

Ut fra det som er skrevet over er neppe vann i noen form årsak til TS sine problemer, dette er mine tanker problemene.

 

Vis hele sitatet  

Takk! Enig med deg der - på generell basis.

 

I dette tilfellet tenkte jeg konkret på dysespissene, og hva som kan føre til at de blir så slitte/dårlige under vinterlagring at man ser et slikt effekttap og problemer.

Link to post
  dieselfan skrev On 16.4.2022 at 11.23:

Men dritt under gasspedalen, kjededrift, bensinmotorer++ finner du tydeligvis relevant... Eller er det bare enkelte du tørr å hakke på? 

Vis hele sitatet  

Her mistet jeg tråden...

 

Hvis du føler å jeg hakker på deg så ,å jeg be om unnskyldning igjen! Det er virkelig ikke meningen! Beklager!

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
  Olepo skrev On 16.4.2022 at 10.39:

Oppfatter at det er flere med god kompetanse på dieseldyser her, blant annet @Mort1.

Er det virkelig mulig at dysespissene over natten kan bli dårlige og forårsake problemer som nevnt i tråden her?

 

(Sett bort fra eventuelle skader grunnet ytre påvirkning ved ut-/innmontering og håndtering).

Vis hele sitatet  

Normalt sett bør ikke slikt kunne skje uten vann eller andre forurensninger, som ikke skal ha vært tilstede her.  Men du er inne på mange muligheter i parantesen din....

Link to post
  Komodo skrev On 16.4.2022 at 10.10:

Det spiller vel ikke så stor rolle om man er hobbymekaniker eller motormekaniker. For min del er jeg ikke motormekaniker, men jeg kjenner både motormekanikere og bilmekanikere som kan kontrollere dyser, og som ikke kan kontrollere dyser. Særlig når det gjelder bilmekanikere så er vel dette noe som den yngre garde ikke behersker. Tror ikke vi skal overvurdere effekten av et fagbrev for mye, det arket sitter ganske løst i disse tider. Det som spiller mest rolle er vel hvilken kunnskap og erfaring man har. For min del har jeg overhalt, justert og kontrollert enkle dyser og fått det til å virke, men har på ingen måte erfaring og kompetanse til å vurdere grensetilfeller og granskning av spisser og hull i mikroskop.

Vis hele sitatet  

Stort sett helt enig i et du skriver her. Jeg er heller ikke motormekaniker, og hadde ikke fagbrev da jeg jobbet med

brennstoffutstyr. 

Men det var påstått at hvem som helst kan gjøre dette, og det er jeg uenig i, basert på mine gamle erfaringer. Og at man er uenige er helt greit for meg.

 

 

Link to post
  Mort1 skrev On 16.4.2022 at 21.25:

Stort sett helt enig i et du skriver her.

Vis hele sitatet  

 

Fint at du stort sett er enig, men fortell gjerne hva du ikke er enig i også. For min del tenker jeg at kompetanse og erfaring er det som betyr noe. Det å veive med et papir (Les: Fagbrev) betyr lite for min del. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...