Jump to content

Vhf uten lyd hva er mest sannsynlig årsak?


Moments

Recommended Posts

Kjøpte en brukt båt i fjor med VHF og har i løpet av vinteren ordnet med lisens og sertifikat. Har lagt inn nytt MMSI nummer.  

 

Det kommer ingen lyd ut av vhf, høytaler fungere da den skurrer ved sq knapp. 

Lytter på 16 og arbeidskanal i håp om værmelding i det minste. 😁

 

Har ikke testet mot kystradio da det er lite trolig jeg vil høre dem, dumt å stresse de med oppkall jeg ikke kan høre svar på. 

 

Vhf er av type Garmin 210i. 

Noen ide hva som er galt, er det antenne som er røket? Vhf boss? Må den inn til omprogramering? 

 

Redigert av Moments (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ring Kystradio på tlf 120 og avtal at du kaller opp på 16 for test. Om de kan høre deg men ikke du dem har du en radio med ødelagt mottakerdel. 
Antennekabel er også ofte et problemområde. 
Vær obs på at en ødelagt antenne kan bidra til å blåse radioen. 
Lykke til. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei, kan være flere grunner til dette. I hvilket område er du i? Og hvilken arbeidskanal lytter du på? Vi har gjort flere endringer siste ukene og månedene - og flere endringer vil komme (både i kanalnummer og plassering).

Du kan ringe oss på 120 og avtal en radiosjekk, primært ikke på kanal 16. Det beste er at du først lytter for å høre om du får inn noe, er det brudd på coax eller antenne så kan du ødelegge sendetrinnet. Har også vært borte i at noen kjøper båt og tester radioen for så å finne ut at antennekabelen ikke var koblet til.

Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LI4000 skrev for 5 timer siden:

Hei, kan være flere grunner til dette. I hvilket område er du i? Og hvilken arbeidskanal lytter du på? Vi har gjort flere endringer siste ukene og månedene - og flere endringer vil komme (både i kanalnummer og plassering).

Du kan ringe oss på 120 og avtal en radiosjekk, primært ikke på kanal 16. Det beste er at du først lytter for å høre om du får inn noe, er det brudd på coax eller antenne så kan du ødelegge sendetrinnet. Har også vært borte i at noen kjøper båt og tester radioen for så å finne ut at antennekabelen ikke var koblet til.

Hvorfor ikke kanal 16? Jeg kaller alltid opp på 16 fir sjekk. Så sier Kystradio Sør hvilken arbeidskanal vi skal gå til. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 1 minutt siden:

Hvorfor ikke kanal 16? Jeg kaller alltid opp på 16 fir sjekk. Så sier Kystradio Sør hvilken arbeidskanal vi skal gå til. 

Du skal primært bruke arbeidskanal - enten det er for kystradiotjeneste, lostjeneste, havnetjeneste med mer. Så kjenner du til kystradioens arbeidskanal er det den du skal bruke. Det er blant annet for å ikke bruke kanal 16 unødvendig. Så vet du at kystradioen har arbeidskanal 20 så er unødvendig trafikk at du kaller på kanal 16 for å få beskjed om å gå til kanal 20. Kjenner du ikke til kystradioens arbeidskanal i nærheten så kan du kalle kanal 16. Det skal være oppslått kanalplan for det området du ferdes mest i.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker selvfølgelig arbeidskanal ved vanlige oppkall for samtale, værmelding eller hva det nå måtte være. Kanalplanen har jeg 100% oversikt over for mine farvann i Norge og Sverige.

 

Men for radiosjekk velger jeg K16. Dette er jo den viktigste kanalen om man er i nød, så å få sjekket at VHF'n er optimal for denne kanalen, tar jeg radiosjekken på K16. Det har aldri, i de 34 årene jeg har hatt Sailor'n min blitt tatt negativt opp fra betjeningen på kystradioen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kan også være elektronisk støy fra diodepærer eller dimmere som gjør at du ikke hører noe. Har opplevd det i en båt. Ring opp kystradioen og avtal at du prøver å kalle de opp. Så vet du hverfall om du får sendt ut, eller om alt er dødt.

Link to post
Share on other sites

LI4000 skrev for 1 time siden:

Du skal primært bruke arbeidskanal - enten det er for kystradiotjeneste, lostjeneste, havnetjeneste med mer. Så kjenner du til kystradioens arbeidskanal er det den du skal bruke. Det er blant annet for å ikke bruke kanal 16 unødvendig. Så vet du at kystradioen har arbeidskanal 20 så er unødvendig trafikk at du kaller på kanal 16 for å få beskjed om å gå til kanal 20. Kjenner du ikke til kystradioens arbeidskanal i nærheten så kan du kalle kanal 16. Det skal være oppslått kanalplan for det området du ferdes mest i.

Har aldri fått en eneste negativ tilbakemelding i de årene jeg har drevet skolebåt. Har med en god del folk i opplæring og en del av disse har ikke vhfkurs. Min opplæring går på at det skal være en lav terskel fir å ta kurs og lav terskel for bruk. 
Kanalplan er oppslått i båten og vises. Men jeg kaller alltid opp på 16 for sjekk. 

Og i alle de timene jeg har lyttet på 16 så tror jeg det er grei prosedyre til jeg får beskjed over radioen om noe annet. 
 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Som sagt skal man bruke arbeidskanalen om man vet hvilken kanal det er. Vi tar ikke det opp med de som kaller at de skal kalle på arbeidskanalen, for vi vet jo ikke om personen kaller på 16 først fordi han ikke vet hvilken arbeidskanal det er eller fordi han tror at han må kalle på 16 først. Så derfor sier hverken jeg eller de andre kollegaene mine at det er feil prossedyre, siden vi ikke vet intensjonen på at de kaller på 16. Selv så henviser jeg ikke til arbeidskanal, jeg gir bare en kort tilbakemelding.
Det er ingenting i veien for å kalle på 16, men det kan fort bli et problem:

1. Det er flere som velger å slå av kanal 16 (enten radioen eller går på annen kanal) fordi det er for mye snakk på 16. Det har kommet tilbakemeldinger til oss fra yrkesfartøyer, lystbåter og andre på land at det er alt for mye unødvendig trafikk på kanal 16.

2. Det er ett problem med lyttevakten når en båt kaller på 16 i Oslofjorden samtidig som en båt kaller på losen utenfor Danmark og en tredje båt i Nederland skal snakke med kystvakten. 

Det beslaglegger også mye tid på kanal 16, så for de som vet arbeidskanalen så bruk den først.

Det er også lurt at kurssteder lærer videre at arbeidskanalen skal brukes som pri 1, det er faktisk slik det egentlig skal være. 

Selv tester jeg kanal 16 gjerne en gang i året, men ellers bruker jeg arbeidskanalene. Det er veldig sjeldent at 16 ikke fungerer på radioen, men de andre frekvensene fungerer. Det er også stor forskjell på yrkesfartøy og lystfartøy: nesten ingen yrkesfartøy tester på 16 først for å få tildelt kanal.
Det er også fint om man prøver å lære folk å teste med DSC :) OG å oppgi kallesignal i oppkallet.

Link to post
Share on other sites

Uansett, jeg kommer til å fortsette med mitt opplegg. En gang i året etter sjøsetting (eller om jeg har gjort noe med antenneopplegget) kommer jeg til å gå på kanal 16 med følgende melding: "Kystradio Sør, Kystradio Sør. Dette er Trudelutt, Trudelutt LA4608 for radiosjekk. Lytter kanal 66." (eller lytter på den arbeidskanalen jeg er i nærheten av). Dette er den ene gangen i året at jeg bruker k66 for sending. Lytting vet jeg at fungerer, kystradioen maser jo om værmeldinger og andre varsler hele dagen. Med så lite trafikk det er blitt på VHF for tiden kan umulig dette være et problem. Jeg har erfaring med egen VHF fra 1988, pluss "fiskeribølge" på boreplattform før 1970 og ennå tidligere som telefonist på hurtigruten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mottok skriv fra Telenor Kystradio (VHF) i dag med klistermerke for betalt lisens for inneværende år. I skrivet står følgende Sitat:

Gjør en VHF-radiosjekk

Vi vil veldig gjerne høre fra deg. Kall opp kystradiostasjonen over kanal 16 eller en arbeidskanal for området du er,

''Kystradio (x3), dette er ''båtens navn'' (x3). ''ditt kallesignal'' på ''kanal'', dette er en radiosjekk''

Hvis kystradiooperatøren er opptatt i en prioritert aksjon, eller du hører kanalen er i bruk, håper vi du har forståelse for at din radiosjekk ikke blir prioritert (du får ikke svar). Vi håper i så fall at du vil prøve igjen på et annet tidspunkt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...