Jump to content

DIY Lithium batteri.

koggen67

Recommended Posts

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

koggen67 skrev 25 minutter siden:

Jeg har fått 16 stk 304 Ah 3,2v LiFe4 celler fra Kina.

Alle cellene måler 4,4volt?

Jeg er usikker på om jeg kan koble opp BMS`en ?

Noen tips??

Er dette en spenning du har målt selv? Den er i alle fall helt på tyttebærtur ift LiFePO4. De burde ligge rundt 3.2-3.3V når du får de. 4.4V er også over LiPo max spenning.

Sikker på at du måler riktig? 4.4V er jo langt over det som er skadelig for Lifepo4 batterier. Sikker på at det er rett kjemi?

En BMS vil koble rett ifra igjen med så høy spenning så du må få ned spenningen før du gjør noe. En vanlig cut-off voltage på en BMS er rundt 3.8V. Mulignes så høy som 4.2, men ikke 4.4

Hvis dette er noe du har kjøpt en seriøs plass så ville jeg tatt kontakt og klaget på disse. 

Mr_Stian skrev for 9 timer siden:

Sikker på at du måler riktig? 4.4V er jo langt over det som er skadelig for Lifepo4 batterier. Sikker på at det er rett kjemi?

En BMS vil koble rett ifra igjen med så høy spenning så du må få ned spenningen før du gjør noe. En vanlig cut-off voltage på en BMS er rundt 3.8V. Mulignes så høy som 4.2, men ikke 4.4

Hvis dette er noe du har kjøpt en seriøs plass så ville jeg tatt kontakt og klaget på disse. 

Hvis spenningen er målt selv så bør du rett og slett prøve et annet multimeter. 4.4V hvilespenning stemmer ikke med noen kjente batterikjemier. Dårlig batteri på multimeter kan ofte gi snodige resultater. 

Høres ut som du har fått feil celler hvis det er Lifepo4 du har bestilt. Ta bilde av multimeter når du måler cellene og send mld til leverandør.

Det kan høres ut som du har fått Lipo(Lithium Ion Polymer) celler, de er har litt høyere spenning når de er full-ladet. Det vil uansett ikke funke hvis du har BMS for lifepo4, så ville ikke koblet opp dette sånn uten videre innsikt.

Redigert av Landcrab (see edit history)

Sjekk multimeteret på et annet kjent batteri som i bilen eller vanlig AA eller 9v batteri. 4.4 rimer ikke med LiFePO4.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...