Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Lucky Strike skrev 49 minutter siden:

Swingswong, regner med at det er Daly du viser screenshots fra. Mye data der, ser jo bra ut.

 

Rimelig sikker på det er Daly ja. Er samme app bilder jeg har.

Men viktig å endre sleep mode til 15300. Ellers går den i sleep mode ganske fort😡

Evt montere bluetooth dingsen så en enkelt kommer til den, for å trykke på wake me up knappen, som er på de nye( takk @Dreuf 👍)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har du link? 

De mener jeg både har celler med alu kasse og innkapslet i plast (tilsvarende Winston og CALB).

Fortune i seg selv har jeg lest mye godt om. Men like viktig som cellene er leverandøren.

På lik linje med EVE celler, noen leverandører har for det meste fått skryt og andre får bare negativ omtale.. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev On 9.1.2022 at 22.35:

 

I alle bygg jeg har sett så er cellene to i parallell også er de pakkene satt i serie. 

....

Om du bygger en eller to kasser så tenker jeg at med 2 kasser så blir kanskje kablingen mellom pakkene lenger og med mer tap enn med å bare bruke busbars? 

Så lenge diameter på kablingen er stor nok så er det nok ikke noe problem, men da enklere å bruke busbars?

Da blir det to og to i parallell først. Det jeg ikke vet ennå er om batteriet blir for stort fysisk dersom jeg lager en kasse for 8 celler. Den vil jo bli tung også. Det går jo an å lage to 6V batterier i egne kasser som seriekobles til ett batteri og kjøres på en BMS. Men da blir det vel fort mye ball med ledninger til BMS osv. 

 

Bårdp skrev On 9.1.2022 at 22.40:

Om du parallell kobler to og to slipper du jo unna med en BMS. 

Godt poeng 👍

 

 

Bårdp skrev On 10.1.2022 at 8.30:

Kom nå til å tenke på at om jeg tar ut styrestrømmen til pysevispen fra BMSen så løses jo problemstillingen seg helt av seg selv.

Det der skjønte jeg ikke helt. Kan du utdype? Jeg har samme pysevisp som deg, men jeg har ikke bestemt meg helt for om den skal få maten sin fra lithiumpskka. Ser for meg at det bør gå greit dersom den får litt strøm fra startbatteriet også. Tenker da en 500A Heyo BMS. 

Link to post
Share on other sites

Tenker han mener at han kobler thruster direkte på lithium utenom Bms. Men lar styrestrøm til thruster gå via Bms.

Dersom Bms da skulle kutte på grunn av feil under bruk av thruster så vil thrusteren også stoppe.

 

En annen måte å gjøre det på er å koble ett form for varsel om BMS kutter, enten lys eller lyd.

Kommer det da lyd når du kjører thruster (noe er feil med batteriet) så kan du velge om du vil redde situasjonen eller redde batteribanken.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg tenkte å koble pysevispen rett på batteriet utenom BMS. Men la styrestrømmen gå gjennom BSM så om det blir noe galt med batteriet kutter pysevispen.

Man sparer jo mange tusen med og gå fra 600A til 100A BMS.

I boka til Volvo D6 350 som jeg har står det at pysevisp ikke skal kobles til startbatteri da motoren kan stoppe om spenningen der faller for mye. Og den pysevispen min drar jo mye strøm. 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skjønner. Det er kanskje ikke noe i veien for å kjøre truster utenom BMS så lenge man har kontroll på systemet. Jeg kommer nok til å koble vispen til startbatteriet, men jeg vil gjerne ha litt drahjelp fra forbruk også. 

 

Bårdp skrev 1 time siden:

Man sparer jo mange tusen med og gå fra 600A til 100A BMS.

Ja, jeg var også inne på den tanken. Det er jo noen kroner for en 500A BMS. Men jeg vil ikke ha for liten BMS heller. Tenker bla å sette inn en litt større inverter enn den vi har i dag som er på 600W.

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 9 minutter siden:

Ja, jeg skjønner. Det er kanskje ikke noe i veien for å kjøre truster utenom BMS så lenge man har kontroll på systemet. Jeg kommer nok til å koble vispen til startbatteriet, men jeg vil gjerne ha litt drahjelp fra forbruk også. 

 

Ja, jeg var også inne på den tanken. Det er jo noen kroner for en 500A BMS. Men jeg vil ikke ha for liten BMS heller. Tenker bla å sette inn en litt større inverter enn den vi har i dag som er på 600W.

 

 

Monterte kun 100A BMS. Men har vært litt smart(tror jeg sjøl) så det er enkelt å bytte bms med kun å ta pleksiglass på toppen av, om jeg skulle trenge å bytte grunnet montering av inverter fem i tiden.

Batteri nummer 2(det første jeg bygget) Som fikk problemer med ene cellen etter en ufrivillig saltvanns dusj, har om jeg ikke husker feil en 120A BMS. Det blir modifisert nu når jeg bytter ene cellen, så BMS er like enkel å bytte der også. 

 

Ellers er det faktisk ganske enkelt å bygge disse batterier. Bare å følge manual for oppkobling av BMS, så er det meste gjort. Og så klart topping/balansering i forkant. 

 

Har nu kjørt med det nye et par dager med full rulle på varmer å musikk i båten når jeg jobber. Fremdeles så ligger den på 0.003V som maks i forskjell på cellene. Så ser ut som en har ramt plett denne gangen. Men tok meg goe tid, å kjørte alle celler på topp to ganger enkeltvis til 3,65V, samt sikkert 3 ganger koblet parallelt til 3,65 å så et par ganger i serie til 14,6v før jeg samlet alt å koblet opp bms.

 

Med en lablader på kun 5A så tar det litt tid.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 19 timer siden:

Har du link? 

De mener jeg både har celler med alu kasse og innkapslet i plast (tilsvarende Winston og CALB).

Fortune i seg selv har jeg lest mye godt om. Men like viktig som cellene er leverandøren.

På lik linje med EVE celler, noen leverandører har for det meste fått skryt og andre får bare negativ omtale.. 

 

 

https://www.alibaba.com/product-detail/Fortune-Battery-A-Grade-New-Lifepo4_1600281157965.html?spm=a2700.details.0.0.46d63d8ahrYk7u

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 1 time siden:

Tror dette er en indikasjon på at cellen er defekt. Men har sett flere på YouTube som fortsetter å bruke dem etterpå.. 

Kan dessverre for lite om kjemien her til å si noe om hvor trygt det er.

Alt går bra helt til det ikke går bra lenger.

 

Når garasjen er borte å håret er borte. Så gikk det ikke lengre hehe

 

Men så nu igår kveld hva som var årsak til ene cellen på gamle batteriet mitt konka.

Hadde klart å bruke 2 skruer til bærehåndtak som var bitte litt lengre enn de andre 6stk. Disse hadde jeg så klart fått skrudd rett i kanten/toppen av cellen. Så disse hadde lagt et ca 3mm hull i celle helt øverst.

Så cellen noe oppblåst kan du si.

Dette har nok gått bra frem til batteri fikk den berømt saltvanns dusjen, når båten holdt på å gå ned.

 

De andre 3 celler ligger dønn stabilt å lige i spenning, nu de står enkeltvis.

Så satser på det blir bra igjen når det heel blir samlet på  nytt neste måned.

 

Så lærdom, må være å dobbelt sjekke lengden på alle små skruene før montering.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Andora skrev 1 time siden:

@Okkabyhvorfor holdt båten på å gå ned? Ja pga vann self, men hva gikk galt? 

Slo hull i bunn på siden av aksling/akselflens når båt ble taua uten motor, da kile som låste aksel løsna uten noen så det.

 

Forsikrings sak som lenge er fikset.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev On 11.1.2022 at 0.13:

Nei tror ikke jeg gidder å kontakte de. Kjøper ikke noe som helst fra utlandet om jeg ikke kan betale med PayPal.

Bare et lite innspill til det.
PayPal drar omtrent 3% av kjøpesummen som "provisjon",
og kredittkortselskaper mellom 0,5 og 6%.
Da er det nok fullt forståelig at noen ikke aksepterer dette,
med mindre provisjonen ble lagt på kjøpsprisen allerede (og kjøpsfordelen er borte).

I tillegg kan det hende at pengene faktisk er flere uker "på vei".
Vanlige kredittkortselskaper arbeider med disse pengene mellom en og åtte uker.
PayPal / eBay f.eks. er særlig beryktet for det, gjerne også over seks måneder og mer
og  det finnes mange tusen klager hvert år.

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 4 minutter siden:

For meg gir det å betale med PayPal en god sikkerhet for at jeg får det jeg har kjøpt. Har opplevd trøbbel ved bestilling fra Kina tidligere men da ryddet PayPal opp og jeg fikk pengene til bake.

Andre har opplevd det motsatte, både kjøpere og selger.
Vanlig kredittkort er forresten også forsikret. Kommer feil eller ingen vare da betaler de tilbake og henter pengene fra selgeren. Teknisk er det ingen forskjell, bare tryggere.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Siden det er flere som har anskaffet lithiumbatterier på denne tråden, og har drevet litt med dette, så kanskje noen vet noe om DC multimetere for testing. Jeg har kjøpt et billig DC multimeter på eBay, har sett slike i bruk på Youtube. Men det var ingen bruksanvisning med, og for meg ikke veldig intuitivt kontrollpanel. 

Noen som har sett en bruksanvisning for denne?

Multimeter.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...