Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Lucky Strike skrev 1 time siden:

Det er nok nødvendig å gjøre et grundig forarbeid før man velger leverandør fra Alibaba eller andre i Kina. Bli medlem av lithium-grupper etc. Jeg leser mye forskjellig om kvaliteten på det som folk får. Det sies også at det veldig ofte ikke er GradeA celler men ompakkede brukte man får når det er veldig billig. De kan også være dårlig balanserte, utbulede, ha dårligere kapasitet enn lovet osv.

Jepp, derav min skepsis på tilsynelatende billige celler fra eBay, Ali etc.

 

 

Lucky Strike skrev 1 time siden:

Vær forøvrig klar over at hvis man skal bygge eget lithium- anlegg, så er batteriene bare en del av kostnaden. Kontroll- og sikkerhetsutstyr kan også koste mye, ...

Ja, forstår det. Og det er jo akkurat derfor jeg etterlyser andres erfaringer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bygging er jo veldig godt dokumentert i @Dreuf sin tråd ‘Billig DIY Lithium batteri’ feks. Batteriene som ble kjøpt da ble testet og holdt spec og vel så det (mhp kapasitet). Men de som annonseres nå er såpass rimelige at jeg også er skeptisk, dog ikke veldig redd for å prøve da det er temmelig bra ‘kundebeskyttelse’ hos Aliexpress. Kundetilbakemeldingene fra aktuell butikk så også plausible ut.

 

Koker vel ned til smak og behag men ingen tvil om at kostnadsmessig så er det mye å hente på å bygge selv. Vi brukte en 500A BMS fra Heyo (også Ali selvsagt). Det var den største de leverte og antakelig overkill. Den styrer en pakke på 816 Ah. Totalpris for batterier og BMS 16-17000. 8 stk 100 Ah batterier kommer vel på ca 40000 og en vil kjøpe de ferdige. 

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 11 timer siden:

Er det ikke mye bedre å bare kjøpe ferdige batterier i Norge med BMS? Det blir jo utrolig mye styr å bygge egne pakker med tilfredsstillende kvalitet og ytelse. Da har man jo bra garanti også.

Vil ikke si det er mye styr å bygge ett selv. Så lenge en har lest litt om hva det går i.

 

Fordelen her er jo at hvis noe blir ødelagt så kan en enkelt bytte enkelt komponenter. 

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å bygge en 100ah 24v pakke til båten min. Det blir et relativt enkelt oppsett da jeg kun skal drive inverter og tar lading kun fra landstrøm eller agregat. Jeg kjøpte 100ah celler på alibaba og har top balansert cellene før jeg satt de sammen og kjørte en utlade test. Selv om jeg kjøpte veldig billige celler og de er litt deformert i veggene så fikk jeg 99ah ut av pakken. Jeg kjøpte power supply for balansering på alibaba til en 500lapp og ca det samme for en batteri utlade tester. Tror den enkle BMS jeg kjøpte kostet 6-800kr. Ender opp på ca halv "butikk pris". Den store fordelen for meg med å bygge selv er at jeg nå kan bytte ut celler eller bms om jeg får problemer. Så er det jo kjekt å sette seg inn i nye ting :)  

 

Anbefaler de som vurderer dette å se noen klipp fra Will Prowse. Han har mye bra. Så er jo diysolar forumet veldig bra. 

 

Er du ikke alergisk mot lesing kan denne virkelig anbefales https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

Redigert av Furre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 x 100 ah Lithium med en BMS på 100a. Ved noen av dere hvordan en inverter på 1500 w (3000w i peek) skal kobles til disse batteriene? Disse står for ordens skyld montert i en bobil jeg har, men bobil og båt er veldig mye av de samme greiene når det gjelder strøm.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det blir i grenseland uansett men med sikkerhetsfaktor på BMS så kan det fort gå godt. Enkelte BMS produsenter advarer også mot å kople BMS i parallell for å doble max uttak da strømforsyning kan bli skjev pga produksjonsforskjeller i FET-transistorer i BMS, men div forsøk utført av Dreuf i den gamle tråden indikerer at det fort kan gå godt likevel.

 

Dette understreker egentlig fordel med å bygge selv. Da kan en velge stor nok BMS til å støtte max trekk til inverter eller andre store forbrukere. Med batteri med innebygd BMS er det ikke andre alternativ enn å kople de i parallell mot inverter og håpe det beste. 1500W på 2 x 100A er innafor, men 3000W peak vil sprenge grensa for strømtrekk i BMS, dog kan det fort gå godt, men det er gjerne ikke nok til at en ønsker å prøve?)

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest alle innlegg svært nøye så er jeg fortsatt skeptisk til disse "nymotens" batterier. Selv om noen påstår at det er så enkelt at en tar ut de gamle bly og setter inn nye,så KAN det være riktig. Men TRENGER ikke være riktig. Velger å bruke mine Sønnak tønnebatterier,spare penger og få litt trim med å bære inn og ut av båten en gang per år.

Men,mange interessante innlegg!

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 4 timer siden:

Er ikke noe poeng å skifte om en har godt fungerende blybatterier.

Jeg har ‘fungerende’ blybatterier (seilbåt). Fordel med Lifepo4 er vel at med 30 min motorkjøring renner strøm raskere inn i batteriene enn i blybatteri. Med motorbåt og 6 timers motordrift/ dag så får man vel bra nok lading. 

Link to post
Share on other sites

Lithium er nok helt klart en fordel for seilbåter på tur med lite motorgange, men skal det fly på 30 min så forutsetter det vel en radikal oppgradering på dynamosida for de fleste. Skal en fylle en halvtom 200Ah batteribank på 30 min krever det jo 200A lading - noe de færreste har. Og det er gjerne ikke alle små seilbåtmotorer som egner seg for en såpass kraftkrevende oppgradering heller? Løsningen er selvsagt solceller 😇😎

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 25 minutter siden:

skal det fly på 30 min

Det går fortere inn på litium enn på bly var mitt poeng. Hvor mye banken er tappet, hvor mye / lenge motor kjøres…, uansett fylles det fortere på litiumbatteri. Jeg bytter til litium denne vinteren. Beholder dynamo i første omgang. 

Link to post
Share on other sites

Steini skrev On 31.10.2021 at 12.24:

Men eg ser Sterling sine batteri kan kobles i serie opp til 48 volt. 

Så eg vurderer om eg skal gå får 4 stk slike 200AH batteri. 

https://sterling-power.com/products/lithium-batteries?variant=40493851115709

@Joerg Becker selger du slike kansje?

Jeg kan, bare har ikke gjord det enda fordi tenkte å holde meg unna batterisalget.
Men siden det er blitt så mange som spør (grunnen mye omsetning av dynamoene fra Balmar) må jeg nok begynne og se hva vi gjør med det senest til sesongen 2022.
Så bare send email når det blir aktuell for deg, da undersøker jeg nærmere.
Takk. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt greiere om du (som tydeligvis mener at dette er du ekspert på) heller hadde antatt en vennlig tone og fortalt kunden litt om slike batterier? Da kunne det jo muligens blitt en handel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Hadde det kommet en med voltmeter inni butikken for og kjøpe slike batterier hadde jeg jagd hen ut og bet han sette seg inn i teknologien før han kjøpte batteri

Trådstarters utgangspunkt for tråden: Ja det er fleire bra tråder. Både for diy og ferdig batteri. Men ingen generelle der alle kan spør, grave og diskutere

 

...så da tenkte jeg dette var plassen for et spørsmål..., dumme meg.

 

Ser du holder til i Bodø, så da var det ikke deg jeg traff. Jeg ble faktisk tatt hyggelig i mot og vi snakket om saka.., jeg målte, alle lå på 13,25 V og alle var fornøyd.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 9 minutter siden:

..så da tenkte jeg dette var plassen for et spørsmål...

 

:thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 18 minutter siden:

Trådstarters utgangspunkt for tråden: Ja det er fleire bra tråder. Både for diy og ferdig batteri. Men ingen generelle der alle kan spør, grave og diskutere

 

...så da tenkte jeg dette var plassen for et spørsmål..., dumme meg.

 

Ser du holder til i Bodø, så da var det ikke deg jeg traff. Jeg ble faktisk tatt hyggelig i mot og vi snakket om saka.., jeg målte, alle lå på 13,25 V og alle var fornøyd.

Jepp her er da berre til å spør :thumbsup:  Derfor denne tråden er her :clap:

Desverre er det av og til nokon som kjem med dumme svar, men får håpe dei finner eit anna forum for slikt.

 

 

Link to post
Share on other sites

På et slikt batteri sier spenningen du måler på polene ingen ting om batteriets kvalitet det forteller deg kun hvor mye det er ladet der og da. Skal du kunne si noe mer om batteriet må du se på differensen mellom de enkelte sellene "balanseringen".  Og selv ikke det er nødvendigvis nokk for å avklare hvor bra eller dårlig et batteri er. Å møte opp med voltmeter er sikkert greit bokk nåe en skal kjøpe et blybatteri på Biltema. Men når en skal handle et 100 At litium batteri blir det nå bare vas. 

Link to post
Share on other sites

Optimal lagringsforhold for et slikt batteri er med så lav sellespenning som mulig uten at en kommer så lavt at det er fare for at en selle reverserer seg. Lav temperatur er også en fordel. Men nå vil den innebygde BSM en i batteriet passe på at spenningen ikke kommer så lavt at batteriet ødelegges og slå det av før det skjer. Så va du måler med et voltmeter på polen har ingen relevans for batteriets kvalitet.

Link to post
Share on other sites

On 11/5/2021 at 3:08 PM, Bårdp said:

Optimal lagringsforhold for et slikt batteri er med så lav sellespenning som mulig uten at en kommer så lavt at det er fare for at en selle reverserer seg. Lav temperatur er også en fordel. Men nå vil den innebygde BSM en i batteriet passe på at spenningen ikke kommer så lavt at batteriet ødelegges og slå det av før det skjer. Så va du måler med et voltmeter på polen har ingen relevans for batteriets kvalitet.

 

BMS skal passe på at du ikke når kritiske spenninger ja. Men det er ikke det samme som bra lagrings spenning. Og når jeg ser hvordan flere bly batteri forhandlere behandler lagerbeholdningen så tror jeg ikke det er dumt å komme med voltmeteret om en skal gjøre en større invistering for framtiden.... jeg hadde hvertfall ikke kjøpt et topplada batteri med støv på, eller et der BMS hadde koblet fra pga lav spenning.. Det blir en for stor investering til at jeg stoler blindt på de i kassen..

Link to post
Share on other sites

Den ‘nye’ standarden for batterihandling må vel være å legge voltmeteret hjemme men be om å få kople mobilen (med korrekt nedlastet app) til batteriets BMS via BT? Da vil en jo kunne se status og evt også historikk/sykluser etc - selvsagt avhengig av hva appen presenterer. Men ser feks at mange av de har ‘Health’ indikator osv.

Link to post
Share on other sites

Den eneste måten å sjekke et LiFePo4 batteri, er vel å måle kapasiteten ved å kjøre en opplading/utlading syklus. Kjøpte selv fra AliExpress, disse batteriene ankom med ca 30% SOC. Husker ikke hva spenningen var, men som andre her har påpekt, varierer hvilespenningen svært lite med SOC.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...