Jump to content

Vinylester over epoxy

gregor

Recommended Posts

Jeg vet epoxy går over både poly- og vinylester og at polyester over epoxy er en dårlig idé. Når jeg søker litt ser jeg at noen sier vinylester over epoxy går bra og andre sier at det ikke går, men usikker på om det er folk som faktisk vet eller om de bare vet at polyester ikke går over epoxy og antar at det er det samme med vinylester.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har kommet over endel divinycell plater som er støpt med epoxy og kevlar duk som jeg kan få. Men så har jeg kjøpt et stort spann med vinylester for å lage dieseltanker.

Noen som vet?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Ja, tenker jeg kan jo kanskje slipe ned til divinycell’n langs med kantene hvor jeg legger skjøtene så jeg er sikker på at de er sterke også. Litt slitsomt å skulle slipe ned hele plata på begge sider i hvertfall.. 

Men tror jeg vil prøve å finne ut så jeg er 100% sikkker.. er verdt å eventuelt kjøpe nye plater så jeg ikke plutselig har 300 liter diesel i bunn av båten og masse styr med å bygge tankene på nytt :p

Jo det kan jeg jo....:smiley:

Vedheftsprøve vil jo gi resultatet. Spørsmålet her er jo om et vinylester laminat har bedre vedheft til et epoxy/kaviar overflate kontra bar divinycell. 

Jeg anntar at en sammenlikning av prøvene viser at lim evnen er litt bedre mot epoxy overflaten.

Jeg hadde mattslipt overflaten som nevnt tidligere men avsluttet med et K 40 sandpapir for hånd for å utvide flaten mest mulig. Opp og ned er som kjent lengre.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hvordan ville dere gjort vedheftsprøve?

Hva slags kaviar snakker vi Knude? Mills, Kalles eller noe russisk?

https://www.boatdesign.net/threads/polyester-vinylester-over-epoxy.8682/

Her er det noen som diskuterer det, men siden han spør om både polyester og vinylester i starten kan det virke som de kanskje svarer for polyester og kanskje er litt bastante siden polyester er det de fleste har mest erfaring med. Jimslade der sier "polyester will not stick to epoxy but vinylester will." , men andre sier at alle "-esters" ikke vil hefte.

Det er også snakk om at det over tid vil slippe. Hvis vedheftsprøven gir positive resultater, kan det over tid skje noe kjemisk som gjør at vedheften blir dårligere?

Du må tenke litt på hvilken belastning du får på sammenføyningene også. Tror du må legge ut tegninger av hvordan du skal bygge tanken i detalj for at vi skal kunne si noe om belastningene. Hvis du støper platene helt inn ser jeg for meg at det blir minimal belastning på sammenføyningene, og da spiller det liten rolle om vinylester ikke binder 100% på epoxyen. 

Knude skrev for 3 timer siden:

Jeg hadde mattslipt overflaten som nevnt tidligere men avsluttet med et K 40 sandpapir for hånd for å utvide flaten mest mulig. Opp og ned er som kjent lengre.

Jeg tenkte på ei slik skive. Rasper man over hele plata med ei slik, blir overflaten veldig grov. Drar man over med 40 papir etterpå blir den glattere. Tenker du at den blir for rufsete med ei slik karbidskive? Jeg tenkte at det er en fordel.

image.png.f54918e5d1cadc55c11eb1faef3932eb.png

Svart (redigert)

Planen er å mixe vinylester og noe fyllstoff (west system 404 f.eks?) og "sparkle" sammen delene og legge en hulekil/fuge i kantene også legge noen strips i overgangene. Også legge et lag eller to med vinylester og duk over dette.. Orginalt tenkte jeg legge 2-3 lag med vinylester og 450g/m2 duk om jeg hadde brukt nye plater, men siden disse platene allerede har epoxy så holder det vel med et parr lag?

Tenker også å støpe rundt hele tanken så alt blir støpt inn..

Redigert av gregor (see edit history)

Den skiva er fin @Komodo  Har selv ikke prøvd den.

Tilbake til kaviar :giggle:  Vedheft prøve kan lages ved å ta en bit av et kosteskaft,rør eller runde noen lekte biter. Støpes fast på akruel flate med min.2 lag fiber . Jeg bruker 15x15 cm. Man legger laminat over den ene enden av koste skaftet for å få tilstrekkelig moment når dette skal brekker av dagen etter støping.  Det som da skal vurderes er kraften man bruker å hvordan overflaten ser ut der det rives av. Lag en på ren divinycell  og en på aktuelt laminat 

Jeg hadde med disse platene laget tanken som en kasse ved å lime sammen platene med smelte lim eller sparkel. God radius  alle veier. Kostet på ca 1800gr fiber pr.kvaderat meter pluss et par ekstra strimmeler i skjøter.

Det samme innvendig. Lokket produsert for seg for så å laminere det på plass etterpå. Store overlapper selv om vinylester hefter veldig godt på det som allerede er laminert .Du er da innenfor tiden for kjemisk binding.

Ikke gjør dette for komplisert.....  :thumbsup:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takker for tips!

Prøver nok en vedhefts test.

Det er litt sånn jeg ser for meg å bygge dem også. Det blir ikke helt kvadratisk form. Tanken blir 110cm lange. Endene er en fem kantet flate. Tenker ett skvalpeskott også lage 2  manhull i sidene for det er best å komme til der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...