Jump to content

Finnes det en enkel måte å få polyester opp i taket?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg nærmer meg slutten med å støpe divinylcel i taket. Har bare noen små steder igjen, skikkelig sølejobb :yesnod: Når jeg har fått dekket alle feltene hvor gammel "vasstrukket" divinylcel er fjernet har jeg tenkt å sparkle med glassfibersparkel for å få til et slettere underlag. Etter det har jeg blitt rådet til å legge på 2 lag med 450gr. glassfibermatter (i små biter = 10 x 20cm). Med herding mellom hvert lag. Det jeg lurer på er:

Finnes det en "enkel" måte å få polyesteren opp i taket? Kan jeg bruke rulle (som man bruker til maling), eller er det bare å sause på med en bred pensel? Jeg jobber jo opp-ned, er klar over at det blir mye søl, men ønsker å minimere sølet mest mulig. Hva kan jeg gjøre? Takker for alle gode innspill :clap:

WP_20220616_09_29_32_Pro__highres.jpg.109629003ae59de3adf6ac1e04be749f.jpg

WP_20220616_09_30_09_Pro__highres.jpg.d9fd21a509403dff61d51bd15374cc84.jpg

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev 17 minutter siden:

Det jeg lurer på er:

Finnes det en "enkel" måte å få polyesteren opp i taket? Kan jeg bruke rulle (som man bruker til maling), eller er det bare å sause på med en bred pensel?

Ja, bruk rulle. Men fukt mattene med polyester på ei papplate før du klasker dem opp, da trenger du kun å fukte underlaget først. Tror jeg ville lagt litt større lapper enn 20x20cm. Et annet triks er å legge to lag om gangen, da holder de fasongen bedre. 

tom Cognac skrev 17 minutter siden:

Jeg jobber jo opp-ned, er klar over at det blir mye søl, men ønsker å minimere sølet mest mulig. Hva kan jeg gjøre?

Bruk lue og helmaske. Dekk til dørken.

Jeg ville absolutt lagt to lag vått-i vått. Og jeg ville fulgt rådet fra Komodo om å bruke litt større flak enn 20 x 20 cm og mette det første laget på en plate. Det andre laget metter du ikke på forhånd, men bare ruller det inn i det første før polyesteren har herdet og pensler på litt til etter behov mens du bruker rulle.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takker for innspill. Jeg fikk følgende råd fra Knude for lenge siden, jeg betviler ikke hans kunnskap. (Dette er bare en del av en lengre melding fra ham):

"Når alt er ferdig må du igjen legge minimum 2 x450 gr fibermatte. Du bør ikke legge mer enn  et lag av gangen med herding imellom. Biter på max 20 x 40 cm som er lett fuktet før du bruker rulla til å få den på plass. Prøv først med 10x10 så forstår du prinsippet ."

Med "rulla" regner jeg med at han mener alu-rulla til å få ut luftblemmer etc?

Men da tror jeg at jeg forsøker meg med en korthåret rulle, maken til den jeg kjøpte da jeg lakkerte skroget med 2k lakk. Takker.

Redigert av tom Cognac (see edit history)

tom Cognac skrev for 3 timer siden:

Når jeg har fått dekket alle feltene hvor gammel "vasstrukket" divinylcel er fjernet har jeg tenkt å sparkle med glassfibersparkel for å få til et slettere underlag. Etter det har jeg blitt rådet til å legge på 2 lag med 450gr. glassfibermatter (i små biter = 10 x 20cm). Med herding mellom hvert lag. Det jeg lurer på er:

Finnes det en "enkel" måte å få polyesteren opp i taket?

Er glassfibersparkelen polyesterbasert eller epoxybasert? 

Tenker på vedheft og kjemisk binding mellom evnt epoxysparkel og polyseter du bruker i støpen etterpå. 

Et alternativ vil jo være å sparkle med fortykket epoxy, og deretter rulle på matter vætet med epoxy før sparkelen herder. Med andre ord ta hele operasjonen vått-i-vått.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Kanalkapteinen skrev for 1 time siden:

matter vætet med epoxy før sparkelen herder. Med andre ord ta hele operasjonen vått-i-vått.

Det ville ikke jeg ha gjort.

-Ganske sikker på at glassfibersparkel er polyesterbasert.

-Epoxy er veldig mye dyrere.

-Du trenger vel ikke styrkeforskjellen opp til epoxy til dette?

-Jeg tror ikke de emulsjons-bundede mattene løser seg opp i epoxy?

Har gjort denne jobben. Vi var to personer. En person rullet glassfiberen sakte bortover i taket, mens person 2 fulgte etter med påføring av polyester med rulle. Først 450 og et 450 til, vått i vått. Bredde ca 60 og lengde ca 120, som er håndterbart. Jobben gikk meget bra, lite søl.

Dette blir bra @tom Cognac

I min forklaring er det ment at disse stykkene med fiber på ca 20 x 40 fuktes lett på ei papp plate. Den rulla jeg snakker om er en maler rulle. (Stor)Min oppskrift er å bruke rulla for å legge på fiberen i taket. Brukes også til å legge polyester på matte og fukte  taket. Derfor bredde 20. Cm

Det er lurt å prime divinycell med polyester før du begynner. Om du får det til skal den ha begynt å herde når du begynner å laminere. Blir litt vanskelig med så stor flate...

Grunnen til at jeg hadde laminert kun et lag er følgende: mindre vekt/ bedre kontroll.

Har selv opplevd at  det våte laminatet begynner å sige ned. Det vil da dra med seg hele flata å du sitter igjen med en stor haug våt glassfiber på dørken. Bruk liten overlapp på første omgang. Så ruller du med aluminiums rulla mest for å ha brukt den......

Det vil nesten ikke bli luft med min metode.

Puss lett over før du legger neste omgang å legg også lappene den andre veien for å overlappe skjøtene i første lag. Ikke bland inn noe epoxy i dette. Å drit i forskjeller i binding for det er rent teoretiske antakelser. :giggle:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev 6 minutter siden:

Dette blir bra @tom Cognac

I min forklaring er det ment at disse stykkene med fiber på ca 20 x 40 fuktes lett på ei papp plate. Den rulla jeg snakker om er en maler rulle. (Stor)Min oppskrift er å bruke rulla for å legge på fiberen i taket. Brukes også til å legge polyester på matte og fukte  taket. Derfor bredde 20. Cm

Det er lurt å prime divinycell med polyester før du begynner. Om du får det til skal den ha begynt å herde når du begynner å laminere. Blir litt vanskelig med så stor flate...

Grunnen til at jeg hadde laminert kun et lag er følgende: mindre vekt/ bedre kontroll.

Har selv opplevd at  det våte laminatet begynner å sige ned. Det vil da dra med seg hele flata å du sitter igjen med en stor haug våt glassfiber på dørken. Bruk liten overlapp på første omgang. Så ruller du med aluminiums rulla mest for å ha brukt den......

Det vil nesten ikke bli luft med min metode.

Puss lett over før du legger neste omgang å legg også lappene den andre veien for å overlappe skjøtene i første lag. Ikke bland inn noe epoxy i dette. Å drit i forskjeller i binding for det er rent teoretiske antakelser. :giggle:

Igjen en kjempegod oppskrift fra deg - takker og bukker :clap: Er det lurt å legge plast (gladpak el.lign) på papplaten før jeg fukter fiber (for at det ikke skal klebe til pappen er det jeg tenker på)? Jeg gjorde jo det med 9mm finerplata (40 x 40cm) som du anbefalte :smiley: Hva tror du om å sparkle skjøter og glipper (noen av glippene er ganske store (noen gode millimeter - opp mot en cm) før jeg legger på fibermatter? Takker for gode råd - ja, jeg tror dette blir bra. Takker.

Knude skrev 7 minutter siden:

Sparkle der det er store åpninger . Over 5 mm eller noe sånt.....

Om du har litt polyester på pappen eller kryssfiner biten så kleber ikke fiberen til plata. 

Takker - følger dine råd :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

mons skrev 34 minutter siden:

Vanlig veggsparkel er mye lettere å håndtere.

Det er godt mulig - men hvordan vil vanlig veggsparkel la seg påvirke/ikke la seg påvirke av nærkontakt med polyester? Forøvrig har jeg en uåpnet burk med 0,54 l. BT glassfibersparkel så jeg tror jeg bruker opp den først - før jeg evt kjøper inn vanlig veggsparkel (som jeg ikke har :smiley:)

mons skrev 10 minutter siden:

Både vanlig veggsparkel og alle typer stålsparkel tåler polyester, og i denne jobben har du ikke behov for heft på små områder som sprekker og hakk. Støpen henger uansett i platene.

OK :smiley: da har jeg lært noe nytt i dag også :smiley: Takker :thumbsup:

Kanalkapteinen skrev for 18 timer siden:

Er glassfibersparkelen polyesterbasert eller epoxybasert? 

Tenker på vedheft og kjemisk binding mellom evnt epoxysparkel og polyseter du bruker i støpen etterpå. 

Et alternativ vil jo være å sparkle med fortykket epoxy, og deretter rulle på matter vætet med epoxy før sparkelen herder. Med andre ord ta hele operasjonen vått-i-vått.

Bruke epoxy i stedet for polyester på mattene vil være en tilnærmet garanti på fiasko. Polyester er tixotropisk. Det betyr at den raskt får en geleaktig konsistens etter den er påført. Det er denne egenskapen som gjør at du greier å støpe opp-ned. Men som Knude sier, ikke mer enn to lag, for da blir vekten større enn bæreevnen i denne geleaktige tilstanden, og støpen faller ned. Prøver du det samme med epoxy, så detter dette derimot av etter kort tid fordi epoxyen ikke er tixotropisk.

Har selv forsøkt både mer enn to lag og bruk av epoxy bare for å teste praksis opp mot teori. Bruk av epoxy ble total fiasko, mens mer enn to lag glassfiber går på små flater eller hvor det er en helning i overflaten eller overgang mellom vertikalt og opp-ned, men samtidig betydelig mer krevende å jobbe med.

Og som andre her sier. Mett først duken med polyester før den påføres. Men begrens størrelsen på bitene du skal legge på, ellers blir det vanskelig å påføre. Og vær rask. Er du rask nok, så beholder duken litt av stivheten sin til du har lagt den på. Bruker du for lang tid og duken blir fullt gjennomtrukket blir det mye vanskeligere å få den på plass. Det betyr at du heller ikke skal være nøye med å rulle ut luft av duken før den er påført. Få på passe mengde polyester uten å jobbe den inn i duken mer enn at de to lagene henger sammen og få den opp så fort som mulig og bruk rullen for å få den til å sette seg i taket. Og litt trening og feiling med påfølgende søl må du regne med... :tongue:

Redigert av Fortego (see edit history)
Fortego skrev for 2 timer siden:

Bruke epoxy i stedet for polyester på mattene vil være en tilnærmet garanti på fiasko. Polyester er tixotropisk. Det betyr at den raskt får en geleaktig konsistens etter den er påført. Det er denne egenskapen som gjør at du greier å støpe opp-ned.

:yesnod: Bare tull å blande inn epoxy i en slik jobb. 

Men som Knude sier, ikke mer enn to lag, for da blir vekten større enn bæreevnen i denne geleaktige tilstanden, og støpen faller ned.

+ at man bør være litt forsiktig med polyestermengden. 

Og vær rask. Er du rask nok, så beholder duken litt av stivheten sin til du har lagt den på. Bruker du for lang tid og duken blir fullt gjennomtrukket blir det mye vanskeligere å få den på plass. Det betyr at du heller ikke skal være nøye med å rulle ut luft av duken før den er påført.

Akkurat dette er vel nesten det viktigeste for å få dette til. Ligger mattebiten mer enn noen sekunder etter at man har påført polyester blir den helt uhåndterlig og mister fasongen. Det var også nettopp derfor jeg i mitt innlegg over skriver at det kan være lurt å fukte to mattebiter samtidig. Da blir de litt stivere. Fukter man en bit på 40x40 cm med 450 grams matte skal man være dreven for å få den opp i taket uten at den mister fasongen. Trikset da kan være å fukte taket godt, og så vidt ha litt polyester på matta, uten at den er skikkelig fuktet. 

Vet ikke om det er mulig for denne jobben, men en måte å «støtte opp» uherdet polyester, er å trekke plater med «gladpack» og sette disse mot støpen. Dette er også fint for å støpe skarpe hjørner.

Gladpack blir ikke påvirket av polyester, fester ikke til polyesteren og er billig og lett å kle ting med.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...