Jump to content

Volvo Penta DPI vs. DPH


TargaErBest

Recommended Posts

Jeg har nettopp byttet maskin og drev på båten (Targa 27.1) 
Det sto opprinnelig en VP D6 350 med DPH-drev i båten.
Dette ble byttet ut med en ny D6 380 med DPI-drev.

Jeg har kjørt maskinen 30 timer og er ikke imponert over resultatene.
Til tross for økt effekt, er ytelsen stort sett den samme med noe høyre forbruk. 

Med det sagt, er sluregir og "steer by wire" en fin oppgradering.

 

Forbruk D6 350 DPH G6 propell:
50l/h v/3000 rpm (30 kn)

 

Forbruk D6 380 DPI H6 propell:
60/h v/3000 rpm (30 kn)


Jeg lurer på hvilke erfaringer andre har med de nye fremdriftslinjene til Volvo Penta. Da spesielt med tanke på forbruk og ytelse.
 

 

Redigert av TargaErBest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Båtmagasinet nr 4 2022 var det en reportasje om den nye 36 fot Bavaria SR36. Iden satt det 2 stk D4-300 og med DPI-drev. Men forbruket var betydelig, dvs 3,9l/nm i 30knop ved 3510rpm, 3,6l/nm i 26 knop ved 3200rpm, 3,8l/nm ved 22,5 knop og 3000rpm.

 

Det ble kommentert at toppfarta nok lå 3-4knop under det som vR forventet. Som man ser ligger toppturtall nesten for høyt, så kanskje kan mistenke feil propell, eller om man vil så blir det bra når man får flyttet inn alt stæsj i båten.

 

På min Bavaria 35sport fra 2007 med 2 stk D6-310 og tilsvarende totalvekt ligger jeg på maks 2,7l/nm i 30knop ved ca 3000rpm, og ca 2,5l/nm i 25knop ved ca 2700rpm. Altså ligger 1 hel liter per nautisk mil lavere. Og ja, jeg har bedre dreiemoment på D6 enn D4, men likevel. Jeg stusset på det høye forbruket i testen.

 

Når denne tråden kom opp kan man spørre seg om de nye DPI-drevene stjeler så mye krefter at det gjør såpass stort utslag på forbruket? For motorene kan vel umulig være mye dårligere mht effektivitet, det virker urimelig. 

 

Og hvis det er sånn at de nye DPI-drevene bruker minst 20% mer drivstoff enn DPH er det bekymringsfullt. Skal bli interessant å følge med fremover på hva man finner ut.

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med overgang fra G til H propell på DPH drev. Dette ble ikke likt for min del, jeg kjøpte en ny H-serie med samme stigningsnummer som jeg hadde i min G-serie men den ble for lett så jeg mistet et par knop av marsjfarten på samme turtall.

 

Gikk derfor tilbake til men gamle G-serie etter at denne hadde vært inne for rekondisjonering og fikk tilbake den gamle marsjfarta.

 

Fint om noe fler med DPI-drev kan legge inn sine erfaringer mht. det som trådstarter tar opp. Er jo en del båter som har begynt å komme med disse drevene nå. Interessant tema.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
TargaErBest skrev On 30.6.2022 at 2.31:

Til tross for økt effekt, er ytelsen stort sett den samme med noe høyre forbruk. 

 

TargaErBest skrev On 30.6.2022 at 2.31:

Forbruk D6 350 DPH G6 propell:
50l/h v/3000 rpm (30 kn)

Forbruk D6 380 DPI H6 propell:
60/h v/3000 rpm (30 kn)

På en planende båt så er utveksling veldig viktig.

 

Har du lik utveksling på DPH og DPI drevene ?

 

En forbruksøkning på 20% er helt hinsides... her er det selvfølgelig noe som er riv ruskende galt. 

 

Kan du bekrefte at båten ikke grodd (i påvente av ny motor) eller at du ikke har økt vekten på båten etter DPI installasjon ?

 

Er forbrukstallene hentet fra VP instrumentene?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 19.12.2022 at 12.14:

På en planende båt så er utveksling veldig viktig.

Har du lik utveksling på DPH og DPI drevene ?

En forbruksøkning på 20% er helt hinsides... her er det selvfølgelig noe som er riv ruskende galt. 

Kan du bekrefte at båten ikke grodd (i påvente av ny motor) eller at du ikke har økt vekten på båten etter DPI installasjon ?

Er forbrukstallene hentet fra VP instrumentene?

Man kan ikke dra direkte paralleller mellom utveksling i DPH/DPI. Turtallet på enkelte modeller i den nye D-serien er økt til 3800 rpm og DPI fås kun med en utveksling uansett hvilken motor det skal sitte på mens DPH leveres med flere ulike utvekslinger. På DPI er det kun propellsettet å ta hensyn til.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Turtallet på enkelte modeller i den nye D-serien er økt til 3800 rpm og DPI fås kun med en utveksling uansett hvilken motor det skal sitte på

Som du kan se i linken under så skriver Volvo Penta i deres Tekniske Bulletin at 

https://pubs.volvopenta.com/ProdDocs/Home/Disclaimer?publication=47711843&lang=en-US

D4-320 DPI leveres med 1,85 eller 1,69:1

 

Poenget mitt over var at om en sammenlikner DPH og DPI med betydelig forskjellige utvekslinger så vil ikke propellene kunne kompensere fullstendig for dette og en vil få en ulik "propellbelastningskurve" med tilhørende forskjell i forbruk. 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev On 30.6.2022 at 16.58:

Og hvis det er sånn at de nye DPI-drevene bruker minst 20% mer drivstoff enn DPH er det bekymringsfullt.

Volvo Penta oppgir både svinghjulseffekt og propellaksel effekt i sine TB og en kan enkelt lese ut av disse at det er ingen vesentlig forskjell i effekttap på DPI vs DPH. Vannmotstand ser også ut til å være tilnærmet identisk.

 

Hva som er årsaken til TS sine "sjokkerende" forbrukstall vet jeg ikke, men om en jobber gjennom alle parametre så finner en tilslutt et avvik som trolig kan forklare det...  skal bli spennende å høre hva det skylles.

 

 

Link to post
Share on other sites

I Båtmagasinet nr 9/2022 var det en kar som hadde en Adriatic 40 med 2*D4-260 med dph drev. Den hadde visst for lite krefter og han byttet til 2*D4-320 med dpi drev.

 

Konklusjonen ble at motoren nå hadde de kreftene som manglet og han var fornøyd med det. Men dieselforbruket var gått opp ved samme fart. Båten ble testet før og etter oppgradering under samme forhold og last står det.

 

Det står også at eier har lest at de nye H-propellene gir lavere fart og høyere forbruk enn G-propellene.

 

Er det da muligheter for at det er propellene som skyldes høyere forbruk?

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Som du kan se i linken under så skriver Volvo Penta i deres Tekniske Bulletin at 

https://pubs.volvopenta.com/ProdDocs/Home/Disclaimer?publication=47711843&lang=en-US

D4-320 DPI leveres med 1,85 eller 1,69:1

Poenget mitt over var at om en sammenlikner DPH og DPI med betydelig forskjellige utvekslinger så vil ikke propellene kunne kompensere fullstendig for dette og en vil få en ulik "propellbelastningskurve" med tilhørende forskjell i forbruk. 

 

Dette var interessant. Snakket med en av de større VP forhandlerne og han sa at en av fordelene med DPI var nettopp at det kun var EN utveksling slik at dette gjorde lagerholdet mye enklere da de ligger med drev på lager hele tiden. Med DPH måtte de ha alle utvekslingene lagerførte.

 

Enig med at trinnene blir for store ved bytte av propell, jeg byttet fra upreparert G5 til splitter ny H5 og erfarte at turtallet økte mye, mistet nesten 2 knop på marsjfart på samme turtall. G5 propellen var veldig godt tilpasset båten de jag klarte ca 3500 rpm på max. Så jeg byttet tilbake til det gamle G5 settet igjen etter å ha fått dette rekondisjonert hos Winrace.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Enig med at trinnene blir for store ved bytte av propell, jeg byttet fra upreparert G5 til splitter ny H5 og erfarte at turtallet økte mye, mistet nesten 2 knop på marsjfart på samme turtall.

Det som er ille er at det du opplever er ikke et engangstilfelle...

På min side av fjorden er det flere i min krets som er realt missfornøyde med H serie propeller men de er jevnt over ikke typen som har dokumentert sine G serie data skikkelig, så nå sliter de med å klage seriøst. Men når cognac'n kommer på bordet, da løsner tungebåndet.. gjengangeren er at de på tyngre båter kommer tregere i plan og de mister toppfart, og forbruket øker. Når et propellbytte fort kommer på 70000 med løft og alt, så er det ikke alle som kan forsvare 3-4 forsøk...

 

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Snakket med en av de større VP forhandlerne og han sa at en av fordelene med DPI var nettopp at det kun var EN utveksling slik at dette gjorde lagerholdet mye enklere da de ligger med drev på lager hele tiden. Med DPH måtte de ha alle utvekslingene lagerførte.

Vil forsvare de med at det er MYE data å holde orden på, men det har iallefall skjedd meg mer enn en gang at ikke alt som kommer over VP disken er fakta.

 

Hvem tok over Morten Trøbråten sin jobb hos VP når han sluttet?

(skulle vært artig å høre hans mening om den tragiske forbruksøkningen som TS har opplevd med TPI...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Plukker fram en gammel tråd her. Er det kommet noe mer informasjon rundt forbruk på DPI?

 

Ender sannsynligvis opp med en ny D6-380. Etter det jeg forstår kan den leveres både med DPH og DPI. Burde man vurdere DPH gitt informasjonen i denne tråden?

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

 

Har kjørt mange forskjellige båter med DPH og DPI samt med G og H propeller.

 

Det økte forbruket (og noe lavere fart) virker å ha mer med H propellene i stål kontra G propellene i NiBrAl.

Oljepumpa i DPI drar minimalt med krefter og undervannshuset er likt som på DPH.

 

H proppelene er "tyngre" og hvis man bytter til lik størelse fra G til H så ender man opp med lavere turtall og dermed høyere forbruk på samme RPM i forhold til tidligere.

 

Min erfaring er at DPI med H propeller bruker litt mer enn samme båt/ motor med DPH og G, men ikke mye. max 5% ish på l/nm

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 13 minutter siden:

H proppelene er "tyngre" og hvis man bytter til lik størelse fra G til H så ender man opp med lavere turtall og dermed høyere forbruk på samme RPM i forhold til tidligere.

Bør man vurdere ett knepp lettere H propell da? 

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Blouberg said:

Bør man vurdere ett knepp lettere H propell da? 

 

Absolutt. Og velg DPI om det er et valg fremdeles.

Meg bekjent er det bare DPI som tilbys båtprodusentene nå..

 

Og bavaria er notoriske for å sette for tunge propeller på båtene sine i utgangspunktet.

Har kjørt så mange av de med D6 som skal greie  35-3600 rpm (helst så nærme 3600 som mulig), som knapt greier 3300 med fulle tanker og det man laster ombord.

 

Om du skal hente ut en ny båt, så påse at den greier 3600 rpm eller meget tett på slik den blir utlevert og med fulle tanker. For du kommer til  laste inn mange fler kg senere. Så gror det litt utover sesongen osv osv.

 

Og om leverandør setter seg på bakbeina og mener det er innenfor spec, så vurder å kjøpe nye propeller og selg de som kom med båten.

 

Det er mange historer på problemer og havari både på motor og drev hvor fellesnevneren er tung båt og manglende rpm (typisk 33-3400).

 

@lurvetass og @dennrick har nok noen meninger om dette også og noen tråder du kan søke på.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 11 minutter siden:

Om du skal hente ut en ny båt, så påse at den greier 3600 rpm eller meget tett på slik den blir utlevert og med fulle tanker. For du kommer til  laste inn mange fler kg senere. Så gror det litt utover sesongen osv osv.

Må bytte motor etter motorhavari, fra D6-370 DPH (G3) til D6-380, standard er vel DPI. Båten er Bavaria 32 på 6.000 kg.

Nå har jeg jo alle muligheter til å ta smarte valg på propeller (: 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, Blouberg said:

Må bytte motor etter motorhavari, fra D6-370 DPH (G3) til D6-380, standard er vel DPI. Båten er Bavaria 32 på 6.000 kg.

Nå har jeg jo alle muligheter til å ta smarte valg på propeller (: 

 

Så du nente det i en annen tråd og på FB.

Skjønte det som det var hos RR dette ble oppdaget og at du fikk svar på FB fra en som var på ferie som jobbet der.

 

Jeg hadde roet ned til ting ble endelig avklart. Ikke sikkert det er så ille som man først tenker seg/ får beskjed om.

RR er kjempeflinke og blandt de mest velrenomerte i landet, så ser ikke bort fra at de kommer med et forslag som både er godt og billigere enn ny motor.

 

Det med ny  motor kan du jo vurdere senere uansett og så tilfelle selgen en komplett fungerende motor og drev hvis du går for nytt om et år eller to.

 

Men hadde som sagt ventet til han hos RR er tilbake. 

Uansett utfall, så hadde jeg langt stor vekt på å ha en propell som gir deg så nærme 3600 rpm som mulig. Alt, både motor og drev jobber lettere da :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 minutt siden:

Uansett utfall, så hadde jeg langt stor vekt på å ha en propell som gir deg så nærme 3600 rpm som mulig. Alt, både motor og drev jobber lettere da 

Takk for gode innspill. Interessant å se hvordan vi ender opp. På det gamle DPH drevet satt det G3 som nok er i det tyngste laget på den båten. Problemet er vel å gjøre en fornuftig vurdering på hvilke propell som er optimal.  Vært fint å høre fra andre med tilsvarende installasjon.

 

sap_2000 skrev 9 minutter siden:

RR er kjempeflinke og blant de mest velrenomerte i landet, så ser ikke bort fra at de kommer med et forslag som både er godt og billigere enn ny motor.

 Helt enig i at RR er det beste stedet å ligge med de problemene jeg snublet opp i! Fått mye god informasjon derfra. 

Men det er jo sik at til sist er det jeg som må ta noen valg.

  

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Støtter det @sap_2000 sier om lett nok propell og høyt nok turtall med "tørr/tom" båt. Det tok litt tid før vi fikk orden på turtall og slikt her. I mellomtiden byttet RR to motorer hos oss, hvorav den ene som hadde havarert med gjennomslag i sylinder. Fikk hjelp til propellvalg hos Jarlsø VP, dvs prøvde båten med nye propeller til de sa at "nå er det bra". Etter dette fulgte 5 sesonger uten en eneste bekymring, og båten, drev og motorer fungerte perfekt.

 

Kanskje du kan få prøvd litt ulike propeller hos RR før du bestemmer deg?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Blouberg said:

På det gamle DPH drevet satt det G3 som nok er i det tyngste laget på den båten. Problemet er vel å gjøre en fornuftig vurdering på hvilke propell som er optimal.  Vært fint å høre fra andre med tilsvarende installasjon.

 

 

Hvor mye RPM fikk du på våren med XX % i tankene og det jeg gjetter på er normal last?

 

Det som er ganske sikkert er at H2 hadde vært bedre. Også G2.

 

21 minutes ago, Blouberg said:

Helt enig i at RR er det beste stedet å ligge med de problemene jeg snublet opp i! Fått mye god informasjon derfra. 

Men det er jo sik at til sist er det jeg som må ta noen valg.

  

 

Veldig sant, men det gjelder å ta det valget på riktig grunnlag og tipper du kommer til å få god og detaljert info om problemet og alternativer.

Så kan det være lurt å rådføre seg litt etter det, feks her inne :yesnod:

 

Hva er årsmodell og hvor mange timer på 370én?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 10 minutter siden:

Hvor mye RPM fikk du på våren med XX % i tankene og det jeg gjetter på er normal last?

 

Det som er ganske sikkert er at H2 hadde vært bedre. Også G2.

Kom vel opp i 3300 når båten var ren. 

Er faktisk usikker på når motorproblemet oppsto.  Synes båten slet litt med å komme opp i plan, så hadde allerede begynt å vurdere å skifte til lettere propell før problemet med motor ble oppdaget.

sap_2000 skrev 15 minutter siden:

Veldig sant, men det gjelder å ta det valget på riktig grunnlag og tipper du kommer til å få god og detaljert info om problemet og alternativer.

Så kan det være lurt å rådføre seg litt etter det, feks her inne :yesnod:

 

Hva er årsmodell og hvor mange timer på 370én?

2013 modell med ca 800 timer.

Blitt mye google i de siste par dagene (: Slik jeg kom over denne tråden. Som alltid mye god kunnskap her!

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Blouberg said:

Kom vel opp i 3300 når båten var ren. 

Er faktisk usikker på når motorproblemet oppsto.  Synes båten slet litt med å komme opp i plan, så hadde allerede begynt å vurdere å skifte til lettere propell før problemet med motor ble oppdaget.

 

Det er veldig lavt på en ren og normalt lastet båt. 

Jeg er spent på å høre mer om hva som faktisk har skjedd med motoren din. Fikk med meg at det var dårlig komp og riper i en sylinder.

Er spes interessert i å høre hva som laget ripene.

 

I de andre tilfellene med havari som jeg nevnte var det hull i stempel og jeg gjetter biter av stempel som har blitt med opp og ned. 

Fellesnevneren er er for lavt oppnådd rpm noe som øker belastning og forbrennings/ eksostemp som kan tenkes å være utløsende årsak. 

 

Kom tilbake når du vet mer eller får tak i noen bilder

 

17 minutes ago, Blouberg said:

2013 modell med ca 800 timer.

Blitt mye google i de siste par dagene (: Slik jeg kom over denne tråden. Som alltid mye god kunnskap her!

 

Skjønner. Timene er det ikke noe å si på.

Og ja BP er unikt. Mange fine mennesker her med mye kunskap og erfaring med det utroligste :flag_bp:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...