Jump to content

Volvo Penta DPI vs. DPH


TargaErBest

Recommended Posts

Torsen67 skrev 7 minutter siden:

 

Ok, så etter at feks Vinrace eller Andvik Propellers har vært på banen, så holder vulkingen? 

Ikke for oss. Var slipp flere ganger. 

 

Torsen67 skrev On 14.2.2024 at 9.20:

 

Vanninntaket er vel kanskje det som bekymrer meg mest.

 

Har en fin liten historie der. For på slutten av sesongen for noen år siden fikk jeg litt høyere temp på motoren ved test på full fart. Hadde lest og hørt masse om utfordringene med varmeveksler som ble tette på VP D4 og at de måtte renses. Dro derfor rett til vår lokale Volvopusher RR og spurte om vi ikke måtte sette rens og sjekk på planen for neste service. De kjente jo vår motor og bruk så ble sendt ut med en rørepinne til maling og beskjed om å ta et høstbad og skarpe vanninntaket for groe. Og det var løsningen.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 minutt siden:

Ikke for oss. Var slipp flere ganger. 

 

 

Har en fin liten historie der. For på slutten av sesongen for noen år siden fikk jeg litt høyere temp på motoren ved test på full fart. Hadde lest og hørt masse om utfordringene med varmeveksler som ble tette på VP D4 og at de måtte renses. Dro derfor rett til vår lokale Volvopusher RR og spurte om vi ikke måtte sette rens og sjekk på planen for neste service. De kjente jo vår motor og bruk så ble sendt ut med en rørepinne til maling og beskjed om å ta et høstbad og skarpe vanninntaket for groe. Og det var løsningen.

 

Ja, vanninntaket kommer jeg til å holde øye med. Hekken står rett mot sola i syd.

 

"Fin" liten historie II: For et par år siden så var det en som la ut samme båt som jeg har på finn.no, pga lite bruk. (Windy 8000) Det var montert inn nyere VP V8 og hadde ikke mange timene på baken. Båten var et smykke i mine øyne. En som tittet på båten fikk prøvekjøre den alene på tillit. Selger kjente til den potensielle kjøperen. Men den potensielle kjøperen kjente ikke båten, og ga etter hvert godt med gass. Når du står med hodet høyre enn vindskjerm så verken hører du alarmen eller ser den røde lampa. Så begynte motor å lugge og han dro av gassen. Da var det for sent. Motor hadde gått varm. Gresset på drevet hadde blitt sugd inn i vanninntaket og blokkert. Båten ble på nytt lagt ut for salg med kraftig redusert pris og som rep-objekt. Beskrivelsen over er mer eller mindre hva selger selv skrev i ny annonse.

 

Derfor vurderer jeg å lage meg en "gardin" i hekken. Naboen med en Bavaria med 2 x DPH drev hadde ikke brukt båten før i juli pga av flytting. Jeg poengterte 10cm langt knallgrønt gress på drev og propeller. Det kulle han bare "kjøre av" så ikke noe problem. Men det endte opp med kost og dykkermaske heldigvis. Sjøvannsinntaket hadde han ikke tenkt på.

 

Jeg har båten i Paddehavet i Oslo. Der gror det noe helt jævlig. Årsaken er nok underdimensjonert renseanlegg på Bekkelaget. Er fryktelig mye lurv. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 1 time siden:

Ok, så etter at feks Vinrace eller Andvik Propellers har vært på banen, så holder vulkingen? 

Har hørt at Winrace brukte egne forsterkede hubber, men på fakturen jeg fikk på fikse av G propellere, var det standard VP delenummer. Litt uskikker på hva som egentlig ble gjort

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 19 minutter siden:

Har hørt at Winrace brukte egne forsterkede hubber, men på fakturen jeg fikk på fikse av G propellere, var det standard VP delenummer. Litt uskikker på hva som egentlig ble gjort

 

Ok, tenker jeg sender Vinrace/Andervik en epost vedr problemet. Det som plager meg er at mine propeller er så og si splitt nye og har en gangtid på 1 time ca. Tenkte disse burde holde i flere år. Må de byttes feks neste år så kommer jeg til å eksplodere:headbang: :giggle: Altså, ett selskap som har holdt på i ørten år med dette burde vite bedre..

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Torsen67 said:

 

Ok, så etter at feks Vinrace eller Andvik Propellers har vært på banen, så holder vulkingen? 


Har ikke observert noe forlenget holdbarhet på DPH hubbene som har vært hos winrace kontra nye propeller fra VP.  
 

Føler det er et konstruksjon/ designproblem.  
man kan tenke at det er for mye moment, men det skjer jo like herlig på en D4 260 som på en D6 400.  Har dog en følelse av det skjer oftere/ fortere på tyngre installasjoner relativt til motor 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 15.2.2024 at 19.23:


Har ikke observert noe forlenget holdbarhet på DPH hubbene som har vært hos winrace kontra nye propeller fra VP.  
 

Føler det er et konstruksjon/ designproblem.  
man kan tenke at det er for mye moment, men det skjer jo like herlig på en D4 260 som på en D6 400.  Har dog en følelse av det skjer oftere/ fortere på tyngre installasjoner relativt til motor 

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 15.2.2024 at 19.23:


Har ikke observert noe forlenget holdbarhet på DPH hubbene som har vært hos winrace kontra nye propeller fra VP.  
man kan tenke at det er for mye moment, men det skjer jo like herlig på en D4 260 som på en D6 400.  Har dog en følelse av det skjer oftere/ fortere på tyngre installasjoner relativt til motor 

 

Vi hadde 2006 modell lettdreven båt med to D4-260 på DPH drev og G propeller. Propellene holdt i ca. 10 år fra båten var ny, da røk to huber ila. et år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...