Jump to content

Volvo Penta DPI vs. DPH


TargaErBest

Recommended Posts

32 minutes ago, sap_2000 said:

 

Det er veldig lavt på en ren og normalt lastet båt. 

 

I de andre tilfellene med havari som jeg nevnte var det hull i stempel og jeg gjetter biter av stempel som har blitt med opp og ned. 

Fellesnevneren er er for lavt oppnådd rpm noe som øker belastning og forbrennings/ eksostemp som kan tenkes å være utløsende årsak. 

 

Enig. 3300 er for lavt. Jeg tror det var det Lurvetass også hadde på sin før det til slutt sa bang. Det var også det turtallet jeg fikk på max på styrbord (det fant vi etterhvert ut at skyldtes en treghet i drevet som nesten havarerte med svidd olje - begge ble demontert og pakket om). Babord klarte 100 rpm mer, men det sa bang der også, for den fikk vel ikke god nok hjelp av styrbord.

 

Jeg sa gjennomslag i en sylinder over. Det var feil. Jeg mente selvsagt stempel som du beskriver her SAP. En sammenlikning av bilder av stempelet til Lurvetass (på tråden til Lurvetass) og mitt viste det Hulda beskrev som en "tvillingskade". Det var veldig likt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, vi hadde litt lavt turtall på maks med ferielastet båt.

Det som var snodig var at skadene på vår og @dennrick sitt stempel var helt likt. 

Vi byttet fra G serien til ett hakk ned i H serie propeller og fikk riktig turtall.

Opplever båten som mer smidig og lettere opp i plan også.

Vi lå i plan da det skjedde og det var akkurat som vi hang oss fast i noe og mistet farten. Men den gikk på tomgang med mye røyk siden det sprutet olje opp veivhusventilasjonen som traff eksos. Trodde først vi brant. 

Her er bilde av stempel med gjennomslag.IMG_5947.jpg.373ce74ee335a29795715d7d458cafa4.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

@Blouberg og @sap_2000 Jeg så den andre tråden din Blouberg om riper, så jeg gjennomgikk mailboksen for å finne ut mer av det RR hadde gjort med båten vår (det var de som byttet begge motorene hos oss - husker ikke om jeg nevnte det).

 

Etter at babord var plukket fra hverandre i 2017, så hadde jeg faktisk to sprukne stempler og hull i det ene på siden, likt som @lurvetass sitt. I tillegg hadde vi en skjæreskade i sylinderveggen på en sylinder, dog er jeg usikker på hvilken. Selve havariet var en skummel opplevelse som Lurvetass beskriver. Jeg trodde også at det brant.

 

I brosjyren sto tørr båt oppgitt til å veie 8,5t. RR veide den til 11t, så vi hadde nok med mye utstyr den gangen. De anbefalte å velge lettere propeller, og det var det vi gjorde hos Jarlsø. Med to nye motorer, nybygde drev og riktige propeller ble båtlivet bra. Håper du finner ut av dette:smiley:

 

Jeg legger ved tråden jeg lagde samme kveld om "ulykken" hadde skjedd. Det ble jo litt underholdning ut av det hele.

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 1 time siden:

Håper du finner ut av dette:smiley:

 

Jeg legger ved tråden jeg lagde samme kveld om "ulykken" hadde skjedd. Det ble jo litt underholdning ut av det hele.

Takk for info. Er fortsatt optimistisk på at dette skal fikse seg.  Litt trøst er det jo at andre har gjennomlevd det samme og kommet ut på andre siden!

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 2.2.2024 at 19.13:

Kanskje du kan få prøvd litt ulike propeller hos RR før du bestemmer deg?

Her stiller RR opp, så det blir å teste med ulike propellere for å finne den optimale løsningen på båten.

La for øvrig et bilde i 370 Blues tråden

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Det var bra @Blouberg Da får du rett propell til den nye motoren og drevet slik at de får et fint liv. Så bildet på den andre tråden, men hadde ikke noe tilsvarende selv. Håper inbytte vil gnage litt av totalsummen:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Håper inbytte vil gnage litt av totalsummen

Alle monner drar sa musa osv... Litt blir det jo (:

Ser fram til å få mer balansert motor/propell på båten.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Jeg føler virkelig med deg, @Blouberg De fem årene fra fabrikkny båt i 2013 som jeg levde båtlivet med en mistanke om noe galt unner jeg ingen. Nå fikk du alt komprimert under et vinteropplag. Jeg var heldig og fikk alt på reklamasjon via VP der RR var utførende. Jeg husker jeg var skuffet over leverandøren der min opplevelse var at de ikke tok noe ansvar.

 

Tenkt situasjon: Kjøpe ny bil fra Toyota. Det er noe galt med Phillips radioen i bilen. Du ringer Toyota for å melde en feil, og får beskjed om å kontakte Phillips. Det var min opplevelse.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Takk @dennrick, Når båtlivet, som kun skal være kos, blir et mareritt kan man fort gi opp det hele. 

Bra at dette ble oppdaget i vinter, da er det stort håp om en super sesong til sommeren. Dersom vi avskriver dette over de neste 10 åra så blir det jo levelig. Fordelen med å være litt oppe i åra er jo litt større økonomisk handlingsrom enn når man satt med svært boliglån. :wink:

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 10 minutter siden:

 

Godt mulig, men ser at det var en som gikk fra G til H på et DPH drev.

En av grunnene til at vi byttet var stadig slipp i boss på G propellene. Tror vi hadde en på service hvert år.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 1 time siden:

 

Godt mulig, men ser at det var en som gikk fra G til H på et DPH drev.

Jeg gjorde det.

 

H serie med samme nummer som G ble dessverre for lett hos meg,  mistet et par knop ved bytte fra G5 til H5 og fikk for høyt turtall. Nye H-serien ble dermed kun stående på mens gamle G-serie var inne til rekondisjonering. 
 

Det var ikke planen min iallefall, det var G-serien som var tiltenkt å bli reserve propellsett.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 19 timer siden:

En av grunnene til at vi byttet var stadig slipp i boss på G propellene. Tror vi hadde en på service hvert år.

 

 

På Marex 300? Jeg har splitt nye, G7 tror jeg, fra i fjor. De har vel max 2 timer på baken. Var de du refererer til i NiBrAl? Det er de jeg har. Koster jo også skjorta. Men disse står på en Windy 8000 med D4-260. Mulig de har litt mindre å skyve på enn det du har, men jeg kommer uansett til å ta det pent opp i plan med over 600 Nm. Dette vil jo spare bosset og ikke minst drev. Har blitt såpass gammel at jeg er ferdig med propell-løft og den slags:giggle: Men hva kan jeg forvente på garantien om dette skulle skje fortere enn antatt og forventet?

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 22 timer siden:

 

Godt mulig, men ser at det var en som gikk fra G til H på et DPH drev.

En av grunnene til at vi byttet var stadig slipp i boss på G propellene. Tror vi hadde en på service hvert år.

 

Vet ikke om vi var uheldige, eller hva som er vanlig. Men våre slapp og en av propellene måtte inn hvert år.

Blir spennende å se hvordan erfaringen blir med H serien. Foreløpig ser det ut til at det gror mer på dem, men ellers ingen problemer. 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 9.2.2024 at 14.19:

En av grunnene til at vi byttet var stadig slipp i boss på G propellene. Tror vi hadde en på service hvert år.

 

Vet ikke om vi var uheldige, eller hva som er vanlig. Men våre slapp og en av propellene måtte inn hvert år.

Blir spennende å se hvordan erfaringen blir med H serien. Foreløpig ser det ut til at det gror mer på dem, men ellers ingen problemer. 

 

 

 

Vet du ca produksjonsår på de G-propellene du referer til? Jeg har ett nytt sett som ble solgt av LaSa i fjor høst. Det gamle settet dere bosset på bakerste propell har løsnet og dratt inn i fremre propell, så ser jeg at måten spesifikasjonene er preget inn i propellene er helt annerledes enn på de nye. (den nye pregingen er gjort med laser med mange små ..... altså dot/prikker) Begge er nibral. Når jeg googlet varenr på de nye så dukket det heller ikke opp noe på nett. Kan det være ny produsent med nytt varenr?

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 7 timer siden:

Ok, det kan vel være at de har fått bedre kvalitet med årene. Får vi håpe..

Det får vi håpe.

Kan jo være at de som gjorde service på våre ikke fikk det riktig også.

 

Ellers virker det som det gror med på H serien enn det gjorde på de gamle. Ikke så lang erfaring med dem enda, men i høst var det så vidt båten kom opp i plan på grunn av mye groe på propellene. Ikke mer enn vanlig på båtskroget. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 14 timer siden:

Det får vi håpe.

Kan jo være at de som gjorde service på våre ikke fikk det riktig også.

 

Ellers virker det som det gror med på H serien enn det gjorde på de gamle. Ikke så lang erfaring med dem enda, men i høst var det så vidt båten kom opp i plan på grunn av mye groe på propellene. Ikke mer enn vanlig på båtskroget. 

 

Jeg sliter også med propellgroe der jeg står med hekken mot syd.. Har kun erfaring med strak aksel og tilhørende propell. Men vurderer å lage meg en "gardin" av en liten presenning med lodd i den ene enden og ett par små blåser og karabinkroker i den andre. Så jeg bare kan dra denne for hekken. Huker den bare fast i båsen når jeg er ute. Siste halvdel av sesongen har stort sett blitt en enda mer saktegående båt med høyt forbruk. Blir spennende med denne propellen. Vanninntaket er vel kanskje det som bekymrer meg mest.

Link to post
Share on other sites

On 2/13/2024 at 6:28 PM, Torsen67 said:

Ok, det kan vel være at de har fått bedre kvalitet med årene. Får vi håpe..


det er det ingenting som tyder på dessverre.  Vulkslipp har vært en issue på mange av de nyere båtene med DPH og G propeller som jeg har vært borti.  
 

det har betydd gode penger for VP som har solgt mange nye, samt gitt god inntekt til winrace og andre som fikser vullslipp for de som ikke har kjøpt nye popeller

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 1 time siden:


det er det ingenting som tyder på dessverre.  Vulkslipp har vært en issue på mange av de nyere båtene med DPH og G propeller som jeg har vært borti.  
 

det har betydd gode penger for VP som har solgt mange nye, samt gitt god inntekt til winrace og andre som fikser vullslipp for de som ikke har kjøpt nye popeller

 

Ok, så etter at feks Vinrace eller Andvik Propellers har vært på banen, så holder vulkingen? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...