Jump to content

Volvo Penta DPI vs. DPH


TargaErBest

Recommended Posts

Torsen67 skrev 7 minutter siden:

 

Ok, så etter at feks Vinrace eller Andvik Propellers har vært på banen, så holder vulkingen? 

Ikke for oss. Var slipp flere ganger. 

 

Torsen67 skrev On 14.2.2024 at 9.20:

 

Vanninntaket er vel kanskje det som bekymrer meg mest.

 

Har en fin liten historie der. For på slutten av sesongen for noen år siden fikk jeg litt høyere temp på motoren ved test på full fart. Hadde lest og hørt masse om utfordringene med varmeveksler som ble tette på VP D4 og at de måtte renses. Dro derfor rett til vår lokale Volvopusher RR og spurte om vi ikke måtte sette rens og sjekk på planen for neste service. De kjente jo vår motor og bruk så ble sendt ut med en rørepinne til maling og beskjed om å ta et høstbad og skarpe vanninntaket for groe. Og det var løsningen.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 1 minutt siden:

Ikke for oss. Var slipp flere ganger. 

 

 

Har en fin liten historie der. For på slutten av sesongen for noen år siden fikk jeg litt høyere temp på motoren ved test på full fart. Hadde lest og hørt masse om utfordringene med varmeveksler som ble tette på VP D4 og at de måtte renses. Dro derfor rett til vår lokale Volvopusher RR og spurte om vi ikke måtte sette rens og sjekk på planen for neste service. De kjente jo vår motor og bruk så ble sendt ut med en rørepinne til maling og beskjed om å ta et høstbad og skarpe vanninntaket for groe. Og det var løsningen.

 

Ja, vanninntaket kommer jeg til å holde øye med. Hekken står rett mot sola i syd.

 

"Fin" liten historie II: For et par år siden så var det en som la ut samme båt som jeg har på finn.no, pga lite bruk. (Windy 8000) Det var montert inn nyere VP V8 og hadde ikke mange timene på baken. Båten var et smykke i mine øyne. En som tittet på båten fikk prøvekjøre den alene på tillit. Selger kjente til den potensielle kjøperen. Men den potensielle kjøperen kjente ikke båten, og ga etter hvert godt med gass. Når du står med hodet høyre enn vindskjerm så verken hører du alarmen eller ser den røde lampa. Så begynte motor å lugge og han dro av gassen. Da var det for sent. Motor hadde gått varm. Gresset på drevet hadde blitt sugd inn i vanninntaket og blokkert. Båten ble på nytt lagt ut for salg med kraftig redusert pris og som rep-objekt. Beskrivelsen over er mer eller mindre hva selger selv skrev i ny annonse.

 

Derfor vurderer jeg å lage meg en "gardin" i hekken. Naboen med en Bavaria med 2 x DPH drev hadde ikke brukt båten før i juli pga av flytting. Jeg poengterte 10cm langt knallgrønt gress på drev og propeller. Det kulle han bare "kjøre av" så ikke noe problem. Men det endte opp med kost og dykkermaske heldigvis. Sjøvannsinntaket hadde han ikke tenkt på.

 

Jeg har båten i Paddehavet i Oslo. Der gror det noe helt jævlig. Årsaken er nok underdimensjonert renseanlegg på Bekkelaget. Er fryktelig mye lurv. 

 

 

Link to post
Torsen67 skrev for 1 time siden:

Ok, så etter at feks Vinrace eller Andvik Propellers har vært på banen, så holder vulkingen? 

Har hørt at Winrace brukte egne forsterkede hubber, men på fakturen jeg fikk på fikse av G propellere, var det standard VP delenummer. Litt uskikker på hva som egentlig ble gjort

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Blouberg skrev 19 minutter siden:

Har hørt at Winrace brukte egne forsterkede hubber, men på fakturen jeg fikk på fikse av G propellere, var det standard VP delenummer. Litt uskikker på hva som egentlig ble gjort

 

Ok, tenker jeg sender Vinrace/Andervik en epost vedr problemet. Det som plager meg er at mine propeller er så og si splitt nye og har en gangtid på 1 time ca. Tenkte disse burde holde i flere år. Må de byttes feks neste år så kommer jeg til å eksplodere:headbang: :giggle: Altså, ett selskap som har holdt på i ørten år med dette burde vite bedre..

Link to post
7 hours ago, Torsen67 said:

 

Ok, så etter at feks Vinrace eller Andvik Propellers har vært på banen, så holder vulkingen? 


Har ikke observert noe forlenget holdbarhet på DPH hubbene som har vært hos winrace kontra nye propeller fra VP.  
 

Føler det er et konstruksjon/ designproblem.  
man kan tenke at det er for mye moment, men det skjer jo like herlig på en D4 260 som på en D6 400.  Har dog en følelse av det skjer oftere/ fortere på tyngre installasjoner relativt til motor 

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev On 15.2.2024 at 19.23:


Har ikke observert noe forlenget holdbarhet på DPH hubbene som har vært hos winrace kontra nye propeller fra VP.  
 

Føler det er et konstruksjon/ designproblem.  
man kan tenke at det er for mye moment, men det skjer jo like herlig på en D4 260 som på en D6 400.  Har dog en følelse av det skjer oftere/ fortere på tyngre installasjoner relativt til motor 

 

:thumbsup:

Link to post
sap_2000 skrev On 15.2.2024 at 19.23:


Har ikke observert noe forlenget holdbarhet på DPH hubbene som har vært hos winrace kontra nye propeller fra VP.  
man kan tenke at det er for mye moment, men det skjer jo like herlig på en D4 260 som på en D6 400.  Har dog en følelse av det skjer oftere/ fortere på tyngre installasjoner relativt til motor 

 

Vi hadde 2006 modell lettdreven båt med to D4-260 på DPH drev og G propeller. Propellene holdt i ca. 10 år fra båten var ny, da røk to huber ila. et år.

Link to post
  • 3 måneder senere...
sap_2000 skrev On 2.2.2024 at 17.41:

 

Absolutt. Og velg DPI om det er et valg fremdeles.

Meg bekjent er det bare DPI som tilbys båtprodusentene nå..

 

Og bavaria er notoriske for å sette for tunge propeller på båtene sine i utgangspunktet.

Har kjørt så mange av de med D6 som skal greie  35-3600 rpm (helst så nærme 3600 som mulig), som knapt greier 3300 med fulle tanker og det man laster ombord.

 

Om du skal hente ut en ny båt, så påse at den greier 3600 rpm eller meget tett på slik den blir utlevert og med fulle tanker. For du kommer til  laste inn mange fler kg senere. Så gror det litt utover sesongen osv osv.

 

Og om leverandør setter seg på bakbeina og mener det er innenfor spec, så vurder å kjøpe nye propeller og selg de som kom med båten.

 

Det er mange historer på problemer og havari både på motor og drev hvor fellesnevneren er tung båt og manglende rpm (typisk 33-3400).

 

@lurvetass og @dennrick har nok noen meninger om dette også og noen tråder du kan søke på.

Hmm.

 

Én fikk for mye turtall og mindre fart ved bytte fra G5 til H5. Mens du beskriver at man mister turtall med H-serien. Men fellesnevneren er at H funker dårligere enn G? Og jeg som så for meg å bytte til H-serien..

 

Jeg mistenker jeg har G6 nå (på singel D6-350) og det er tilsynelatende helt på jordet. Får ca 3080o/min maks og 27,X knop. På 2800 får jeg 23 knop og 20 knop på 2700 o/min. Så jeg grubler litt på hvorfor. For meg virker det helt feil. Så i nybåttest at den hadde G3 og fikk 3600 o/min og 28,4 knop. Litt upraktisk at man måtte opp i 3300o/min for å greie 23 knop, muligens der de har prøvd med tung propell for å få ned turtallet på marsjfart. Men dertil tyngre å dra. Eller om de søkte bedre drivstofføkonomi. Funker greit nok men har litt vondt av drevet som må dra med unødvendig høyt moment.

 

Er folk generelt misfornøyde med H-serien? Tenkte å gå fra G6 til H4 men kan se ut at G4 er bedre. G3 er ørlite lett syns jeg. Noen erfaringer på akkurat G3/H3 eller G4/H4? Eller er det noe andre magiske egenskaper å hente hos Andvik/Winrace?

Link to post
turbomega skrev 12 minutter siden:

Én fikk for mye turtall og mindre fart ved bytte fra G5 til H5. Mens du beskriver at man mister turtall med H-serien. Men fellesnevneren er at H funker dårligere enn G?

 

I de tilfellene jeg har kjært like båter med DPH og DPI og følgelig G og H serie, har DPI mistet noe toppfart og fått noe økt forbruk på marsjfart. Skal ikke banne på at det var samme nummer i H som på G, men fellesnevnere er uansett fart noe ned og forbruk noe opp.

 

Rustfritt stål har vel ikke noen fordeler i forhold til hverken groe eller å kakke borti noe hardt i forhold til NiBrAl, så hadde ikke byttet til H i troen om at alt bedre fordi det er "den nye" typen. Kan likesågodt være okonmiavdelingen som er årsak til at H serien kom... ikke vet jeg.

Mvh. SAP

Link to post

Beklager om tråden blir avsporet men har lest den med interesse som alt annet hvor man har årsaker til at det dyreste i båten (motor) dævver for å lære hva man skal unngå. Og her var det jo rimelig nye motorer som dævva pga. feil propell og drev så vidt jeg forstod?

Så ber om en "idiot forklaring" så jeg ikke misforstår noe, slik jeg har forstått tråden så kan hele motorn dævve hvis man har drev og feil propeller på drevet. Er det samme tilfelle med strake akslinger om det er feil propell eller er man mer trygg der at motorn dævver ikke av feil propell?

Link to post
XardasKSP skrev for 14 timer siden:

Beklager om tråden blir avsporet men har lest den med interesse som alt annet hvor man har årsaker til at det dyreste i båten (motor) dævver for å lære hva man skal unngå. Og her var det jo rimelig nye motorer som dævva pga. feil propell og drev så vidt jeg forstod?

Så ber om en "idiot forklaring" så jeg ikke misforstår noe, slik jeg har forstått tråden så kan hele motorn dævve hvis man har drev og feil propeller på drevet. Er det samme tilfelle med strake akslinger om det er feil propell eller er man mer trygg der at motorn dævver ikke av feil propell?

 

Vi hadde jo havari med gjennomslag i stempel på D4 300 med DPH drev. Forslag fra merkeverksted på hva som kunne være forklaring var at vi ikke oppnådde maks turtall på motor og at de derfor tenkte den gikk noe tungt. Vi ble derfor anbefalt å gå ned en størrelse i propell. Erfaringen foreløpig er at båten er smidigere å kjøre ved at den går lettere opp i plan ferielastet. 

Om det var årsaken til at vår motor dæva eller ikke er usikkert. Jeg har vel tenkt at det like gjerne kan ha vært en konstruksjonsfeil eller produksjonsfeil på selve stempelet. Grunnen til det er at gjennomslaget er identisk på flere av motorene som har havarert på samme måte.

Om for tung propell på båt med aksling kan gi havari på samme måte vet jeg ikke.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Det blir tatt frem veldig mange gode poenger i denne tråden. Lar være å sitere navn for det kan bli uheldig. 

Men, har noen av dere forsøkt å regne ut hvor mye mindre VP ville tjent, dersom G og H bossene ble forbedret 25% ? 

 

Lek diplomingeniør 5min for dere selv, lag en liste på tre parametere som størst betydning for om bosset slipper... 

 

Lag så en liste på tre endringer som er enkle, har en lav kostnad og vil virke levetidsforlengende.. 

 

Tror dere virkelig at VP har FORSØKT å løse problemet? 

Link to post

@lurvetass Takk for svar, jeg får en generell følelse at båt med aksel blir mye billigere over tid med tanke på mindre dævving uansett hvor mye mer drivstoff den bruker eller hvor mye saktere den går. For å kjøpe båt med drev måtte den vært nesten halve prisen akkurat som Alicraft som jeg hadde var hvor drev selvfølgelig dævvet men var nok på grunn av undersjøisk tømmerstokk og ikke bare fordi den var drev.

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

Men, har noen av dere forsøkt å regne ut hvor mye mindre VP ville tjent, dersom G og H bossene ble forbedret 25% ? 

Dette blir litt for konspiratorisk for meg. Finner det vanskelig å tro at et selskap som VP kalkulerer med økt inntjening ved å ha lav kvalitet. Tror risiko for tap av omdømme, og dermed tap av nysalg på motor og drev, vil veie tyngre enn å tjene noen kroner på å selge boss.

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Så ber om en "idiot forklaring" så jeg ikke misforstår noe, slik jeg har forstått tråden så kan hele motorn dævve hvis man har drev og feil propeller på drevet. Er det samme tilfelle med strake akslinger om det er feil propell eller er man mer trygg der at motorn dævver ikke av feil propell?

 

Akkurat det har ikke noe med drev vs aksling å gjøre, men at motor går med for tungt belastning. Motoren yter den samme effekt selv om på 2-3 rpm mindre enn maks anbefalt, og det som skjer er at EGT og forbrenningstemp stiger samt at moment på alt fra stempler til drev stiger relativt til turtall.

Som lurvetass skriver, så vet man ikke helt sikkert om det er hele grunnen alene, men om feks et stempel har produksjonsfeil og er svakere enn det bør være, er det neppe glad i økt temperatur og moment.

 

lurvetass skrev for 9 timer siden:

Om for tung propell på båt med aksling kan gi havari på samme måte vet jeg ikke.

 

Om økt temp/ belastning er utløsende årsak blir det ett fett om det er et drev eller aksling i andre enden av motoren i dette tilfellet.

 

Ta @dennrick sitt eksempel med både havarete drev og motor før tiden. Det var den siden som gikk for tungt og fikk problemer. I de fleste andre tilsvarende tilfeller har fellesnevneren vært at det ikke oppnås maks rpm og at det mangler endel. 

 

Nå har det jo kommet en 320 hk utgave av D4, Men i likhet med D6 440 og 480 har de nå økt turtallet med 200 rpm også. Garantert ikke uten grunn. De kunne lett fått de samme kreftene bare ved å skru opp ladetrykket alene, men da hadde EGT blir høyere samt det hadde blitt mer moment på alt fra stempler til drivverk.

 

Nå er oppgitt maks rpm 3700 som før var 3500 og turtallssperren er 3840 nå mot 3640 før.

Båtprodusentene får beskjed om velge propell så man får 3750-3800 under testkjøring med lett båt. Men der syndes det mye hos produsentene.

 

Blouberg skrev for 2 timer siden:

Finner det vanskelig å tro at et selskap som VP kalkulerer med økt inntjening ved å ha lav kvalitet. Tror risiko for tap av omdømme, og dermed tap av nysalg på motor og drev, vil veie tyngre enn å tjene noen kroner på å selge boss.

 

Både ja og nei etter hvordan man legger det frem. Jeg er ganske overbevist om at VP som mange andre (Apple, Samsung, Volkswagen osv) er ganske bevisste på å ikke lage ting for bra (les for dyrt) heller, men akkurat bra nok. Tror det er ganske vanlig i år 2024. 

Ta feks eldre Toyota og Mercedes som var alment kjent for å være "over engineered" på 80 tallet. Bare gikk og gikk til rusten tok de. Det ble garantert brukt for mye penger på kvalitet og ingenørarbeide som resulterte i lengre levetid og eiertid for mange og dermed færre solgte biler.

 

Ser man på VAG (møller) og tesla de siste årene er det åpenbart at omdømme ikke er det som legges mest vekt på. De har nyvinnende produkter som trigger "vil ha" følelsen i oss og de får solgt nye biler til de samme kundene som tidligere har revet av seg håret i frustrasjon med problemer med samme merke.

 

Ser man hvor dominerende VP er blir de siste par tiårene i sitt segment så begynner det å se/ føles ganske likt ut som feks Vw/ Audi, Apple, Tesla og Samsung.

De er populære og får solgt uansett.

 

Om folk hadde verdsatt tvers-gjennom kvalitet som varer hadde ikke tesla solgt en eneste bil. Men det gjør de.

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 15 minutter siden:

Både ja og nei etter hvordan man legger det frem. Jeg er ganske overbevist om at VÅ som mange andre (Apple, Samsung, Volkswagen osv) er ganske bevisste på å ikke lage ting for bra (les for dyrt) heller, men akkurat bra nok. Tror det er ganske vanlig i år 2024.

Det gir jo mening å holde prisen (produksjonskostnad) på et nivå som gjør at folk er villige til å kjøpe produktet. Å "goldplate" er ingen god strategi i lengden. 

Det viktige er jo balansen, at pris og verdi står i rimelig relasjon.  

 

Når det gjelder boss, det hadde vært morro å vite hvor stor del av VP omsetning kommer fra boss, tror vel ikke det er veldig synlig på verken topp eller bunnlinje. Så at de "konspirerer" for å selge flere boss tror jeg ikke på.

 

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
sap_2000 skrev 38 minutter siden:

 

 

Nå har det jo kommet en 320 hk utgave av D4, Men i likhet med D6 440 og 480 har de nå økt turtallet med 200 rpm også. Garantert ikke uten grunn. De kunne lett fått de samme kreftene bare ved å skru opp ladetrykket alene, men da hadde EGT blir høyere samt det hadde blitt mer moment på alt fra stempler til drivverk.

 

Nå er oppgitt maks rpm 3700 som før var 3500 og turtallssperren er 3840 nå mot 3640 før.

Båtprodusentene får beskjed om velge propell så man får 3750-3800 under testkjøring med lett båt. Men der syndes det mye hos produsentene.

 

 

De har nok gjort noen endringer i forbindelse med effektøkningene.

De nye stemplene vi fikk montert hadde fått nye delenummer i følge RR som gjorde jobben.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@lurvetass Takk for svar, jeg får en generell følelse at båt med aksel blir mye billigere over tid med tanke på mindre dævving uansett hvor mye mer drivstoff den bruker eller hvor mye saktere den går. For å kjøpe båt med drev måtte den vært nesten halve prisen akkurat som Alicraft som jeg hadde var hvor drev selvfølgelig dævvet men var nok på grunn av undersjøisk tømmerstokk og ikke bare fordi den var drev.

 

Vanskelig å si hva som er fakta uten statistikk og å kunne regne på kostnader.

Det selges mange godt brukte båter med drev og mange timer på originalt drev. Og det er mange båter med aksling hvor det må fikses på akslingenes gjennomføringer i skroget. Til og med for seilbåter påløper det store kostnader når seilgarderoben må byttes.

 

Men hva vi føler er ofte avgjørende for kjøp, men om det er det lureste er nok ikke alltid riktig.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Blouberg skrev for 4 timer siden:

Når det gjelder boss, det hadde vært morro å vite hvor stor del av VP omsetning kommer fra boss, tror vel ikke det er veldig synlig på verken topp eller bunnlinje. Så at de "konspirerer" for å selge flere boss tror jeg ikke på.

VP har iallefall kommet med nye boss for ca 3 år siden. De skal holde antagelig 1200-1500 timer sammenlignet med ca 500 timer for gammelt boss. Jeg har byttet til disse på begge mine G7 par. Og stemmer dette begynner det å bli greit nå iallefall.

Link to post
Blouberg skrev for 8 timer siden:

Dette blir litt for konspiratorisk for meg. Finner det vanskelig å tro at et selskap som VP kalkulerer med økt inntjening ved å ha lav kvalitet

Kan du da forklare for meg (som ikke skjønner noen ting) hvorfor VP byttet ut syrefaste slangeklemmer, med svartstålklemmer som smuldrer bort på noen år...

Det finnes mange andre eksempler også (for de som bryr seg om kvalitet da) men for å ikke presse deg for hardt så holder det om du forklarer det med slangeklemmene, det er passe banalt... 

Link to post
dieselfan skrev for 6 timer siden:

Det finnes mange andre eksempler også (for de som bryr seg om kvalitet da) men for å ikke presse deg for hardt så holder det om du forklarer det med slangeklemmene, det er passe banalt... 

Skal nok litt mer til før jeg føler meg presset.. 

 

Det er forskjell mellom å spare inn materialkostnad på et produkt for å holde prisen nede og det å bevisst lage produkter som er "satt opp til å feile" for å øke delesalget slik du antyder lengre opp i tråden her. 

Selvsagt vil det fra tid til annen gjøres feilvurderinger i slike prosesser, men et økt fokus på blant annet omdømme  gjør at det er mindre sjanse for å få nye Ford Pinto historier der økonomien er det eneste styringsparameter.

 

"Kan du da forklare for meg (som ikke skjønner noen ting)"

Men hersketeknikker ser det ut som du skjønner godt (:

 

 

 

Redigert av Blouberg
Glemte noe da (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...