Hulda Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Det er bare å følge anbefalingen. Sjekk om du også bør bytte rådelagre i samme slengen. En del har som prosedyre å bytte lagre om lagerbukken har blitt splittet. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Vevstakslagersats står på lista @Hulda. Antar det er det samme? I tillegg blir det en prat om propeller. Båten ble levert med G5 propeller og har hatt det oppsettet hele tiden. Men vi vurderer letter sammen med verkstedet. Det har jo kommet nye stålpropeller også. Noen som vet om de er lettere eller tyngre enn G serien? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
sap_2000 Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 (redigert) 1 hour ago, lurvetass said: Hull i ett stempel, ikke sylinderskade. Anbefalt bytte av alle stempler og honing av sylindre. Det var vel det beste utfallet det var lov å håpe på Motor ut og nedplukket på "no time" midt i fellesferien. Det er en stor stjerne (til) i boka til RR Men. Hva sier/ mener de om årsaken til havariet? Så toppen av dette stempelet eller ventiler noe anerledes ut enn de andre? Hvilken synder var det? Lett å slenge ut av seg med anbefalinger, men hadde vurdert å kontrollere dysene (spes den på den havarerte sylinderen). Bare så det ikke smeller igjen av samme rotårsak... Høres ut som dere kan være på vannet igjen om få dager Lykke til videre Redigert 13.Juli.2022 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 (redigert) Vevstakslagersats innebefatter rådelagre. Trolig også krysspinnelagre, etc. De 'brennskadene' jeg har sett, ser ikke slik ut som på bildet. Det er også en sprekk i forbindelse med hullet. Antar at RR vet årsak. <800 driftstimer er veldig lavt. Redigert 13.Juli.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 7 minutes ago, lurvetass said: Det har jo kommet nye stålpropeller også. Noen som vet om de er lettere eller tyngre enn G serien? Usikker på om størrelsene tilsvarer hverandre. Men det har nok RR erfaring med. Prøv å sikt på godt over 3500 slik båten er lastet nå. Gjerne 3550. Da har du endel å gå på til "a rainy day". Det jeg har merket er at de er noe mindre effektive enn NiBrAl propellene. Dvs like båter med lik motor går litt saktere med de nye stålpropellene. Du kan jo evn vurdere brukt G4 om det finnes noen... Får jo ca samme betalt for dine gamle G5 gitt at de er skadefrie.. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
hanto1 Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Hullet ser ikke brent ut / som typisk brennskade. Hadde sent det stempelet inn til Volvo for videre diagnose. Sjekk selvfølgelig injektoren også som andre nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 RR imponerer! Fellesferie og åpne motor på null komma ingenting... Lykke til videre! Håper resten er en ren rutinejobb uten overraskelser. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Olepo Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Dette var vel det beste utfallet man kunne håpe på når uhellet først skulle være ute. Meget imponert over service og oppfølging fra verkstedet midt i høysesong og fellesferie, stor tommel opp. Synes skaden på stempelet ser litt merkelig ut, er jo ikke noe "vanlig" brent/smeltet hull. Ser mer ut som skade etter brudd/sprekk. Fabrikasjonsfeil??? Ser jo også ut til at det mangler en bit av stempelet ut ifra bildet, noen teori om hvor denne ev har tatt veien? Frivillig å dele, men har du fått noe kostnadsestimat på utbedring - og er det noen mulighet for forsikringsdekning? Ser ut til at verkstedet gjør en god jobb og prioriterer dere høyt - så situasjonen kunne vært langt verre... Lykke til med utbedring, og hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 (redigert) lurvetass skrev for 3 timer siden: Det har jo kommet nye stålpropeller også. Noen som vet om de er lettere eller tyngre enn G serien? Jeg byttet fra G4 NiBrAl til H4 stålpropell. Dette skulle bli likt iht overgangstabellen til VP. Men det ble det ikke. Min G4 var korrekt iht båten, med H4 gikk motor for lett så jeg mistet 1,5-2 knop på samme turtall og motor gikk for høyt på full hendel. Skulle nok hatt en H5 istedet. Så bytter du propellsett fra G til H serie, ta høyde for at overgangstabellen ikke nødvendigvis vil gi perfekt match. Byttet derfor tilbake til G4 etter at denne hadde vært en tur hos Winrace for litt oppshining med nye boss etc. Redigert 13.Juli.2022 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Chiefengineer skrev 51 minutter siden: Jeg byttet fra G4 NiBrAl til H4 stålpropell. Dette skulle bli likt iht overgangstabellen til VP. Men det ble det ikke. Min G4 var korrekt iht båten, med H4 gikk motor for lett så jeg mistet 1,5-2 knop på samme turtall og motor gikk for høyt på full hendel. Skulle nok hatt en H5 istedet. Så bytter du propellsett fra G til H serie, ta høyde for at overgangstabellen ikke nødvendigvis vil gi perfekt match. Byttet derfor tilbake til G4 etter at denne hadde vært en tur hos Winrace for litt oppshining med nye boss etc. Men hvis dette er tilfelle i forhold til G5 så er det kanskje alternativ å bytte til H serie for oss. Egentlig mer lyst til det enn å bytte til brukte overhalte G4. Ellers er dysene også rutinemessig sendt til sjekk selv om det ikke var brennskade i stempel dom dere bemerket. Jeg tenker tretthetsbrudd slik det ser ut og med sprekk. Hva tenker dere som kan noen om slikt? @Hulda? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 lurvetass skrev 8 minutter siden: Jeg tenker tretthetsbrudd slik det ser ut og med sprekk. Hva tenker dere som kan noen om slikt? @Hulda? Det er veldig vanskelig å ha noen bastant formening om. Starter bruddet ved krysspinnen, mmmja, det er en mulighet. At lab'en til Volvo har sett en del av disse bruddene, nokså sikkert. At de har en krystallklar formening om årsakssammenhengen vil jeg tro er nokså sikkert. Min fundering går i retning av design og utnyttelse, mot vekt og redusert motoreffekt. Det kan også relatere til kjerv fra støpeprosessen. Noen av funderingene støtter anbefalingen til RR. En kjerv vil være en 'enhetsforeteelse', kun det stempelet. Jeg ville absolutt fulgt anbefalingen fra RR, til det motsatte er bevist. Dette burde være en sak av interesse for Volvo Marine i Göteborg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Har fulgt tråden din @lurvetass, men ikke kommentert da jeg ikke har hatt noe å bidra med annet enn å uttrykke sympati. lurvetass skrev for 5 timer siden: Hull i ett stempel, ikke sylinderskade. Anbefalt bytte av alle stempler og honing av sylindre. Som flere andre er inne på så er vel dette nærmest hell i uhell. Da slipper du i alle fall motorbytte. Men det skal bli veldig spennende å høre om Volvo kommer med noen konklusjon på årsaken! Egentlig synes jeg Volvo burde være med og ta litt av ansvaret her. Dette skal vel ikke skje på en så ny motor? sap_2000 skrev for 5 timer siden: hadde vurdert å kontrollere dysene Definitivt! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 (redigert) Jeg sier meg enig i rosen som fremkommer over om servicen RR klarer å yte i denne saken @lurvetass, nå midt i ferien. Godt at dere og båten bli ivaretatt på en så god måte. Bortsett fra kostnadene, så er jeg glad på deres vegne, for nå kan dere kanskje komme dere på vannet igjen snart og ha båt resten av ferien. Jeg trodde nesten det kunne være game over for dere i denne båtferien. Etter vår hendelse så tegnet jeg motorskadeforsikring. Jeg husker jeg kom med båten i august med en havarert babord, en styrbord som stoppet ca 50% av gangene da jeg tok den ut av revers pga drev/gir trøbbelet, samt en thruster som nesten ikke virket. Han ene Ringstad tok meg imot på brygga og spurte: "Jasså, skal du ha ny motor igjen" ? De hadde jo også byttet styrbord i 2014 som nevnt over. Jeg kan veldig lite om motorer, men jeg ble bare litt nysgjerrig på om det er samme sylinderstempel som har gått, uten at jeg vet om det har noen betydning. Vet ikke om det er nr 1 som er nærmest den kortenden av motoren der remhjul og reimer står ? Det var ihvertfall den som hadde gått her. Så ble jeg også nysgjerrig på bildet, for det nesten "kjente jeg igjen". Se bildet fra skaden vi hadde under. I tillegg hadde vi skjæreskader i samme sylindere også. Jeg tror av bildene jeg har at det hang sammen med hvordan siden på stempelet så ut etter gjennomslaget. Jeg syntes bare det så ut som om hullet hadde samme "profil" og var på samme sted, eller kanskje 180 grader på motsatt sted? (For hva det kan være verdt). Uansett, lykke til videre i saken ! Redigert 13.Juli.2022 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 De to skadene er jo 'tvillinger'. Helt sikkert et kjent fenomén hos Volvo. Og Volvo har sikkert en 'anbefaling' for hvordan unngå skaden. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Selve skaden ser helt lik ut @dennrick Hvilken sylinder er jeg litt usikker på, men noen ser kanskje det? Nr 2 eller 3? Dysene er sendt til Minge @Komodo. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Her er det utvilsomt noen felles nevnere og dette vet nok VP mer om. Du er nødt til å be om en fullverdig konklusjon på skaden fra RR som spiller dette inn mot VP’s tekniske avdeling. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 (redigert) Bare en liten tanke fra litt høyt oppe "på tribunen": @lurvetass fortalte at RR hadde sagt at VP hadde opparbeidet seg litt erfaring nå med slike skader med motorer som har gått tungt og ikke fått riktig turtall. Videre nevner han at han har oppnådd mellom 33-3400 rpm. Samme her: Min havarerte klarte maks 3390, men den ble kjørt i to sesonger med en styrbord som ikke klarte mer enn 3290. Så den havarerte babord jobbet vel ekstra hardt siden den heller ikke fikk den hjelpen den skulle av styrbord ? Allerede i 2015 (to år før havariet), så anbefalte RR å gå ned fra G6 til G5, men jeg gjorde det ikke fordi Bavaria ikke ville dekke det, og hevdet at G6 var riktig i motsetning til RR. Så her har vi nå to havarerte motorer som begge har gått tungt og ikke oppnådd riktig turtall. Er det ikke bare så enkelt ? Jeg fikk alt iorden da jeg endelig fulgte rådene om å gå ned i propellstørrelse (G6 -> G5). Det betalte jeg selv, og solgte mine gamle på FINN. Da oppnådde jeg 3420 rpm på begge, og har ikke hatt noen feil siden. Dette byttet ble gjort våren 2018 hos Jarlsø Marina, og da jeg spurte de om jeg ikke burde gå til G4 for å få enda litt mer turtall, så var de veldig bombastiske da de sa nei til det. De mente motorene da ville dra langt over 3600 rpm. Hva tenker dere om dette resonnementet nå når lurvetass skal få seg nye propeller ? Redigert 13.Juli.2022 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Det er vel sagt ca 200 rpm pr. propellstørrelse på DPH drevene om jeg ikke husker feil. 3420 rpm er ok på tanket og opplastet båt, bør da klare minst 3500 på lett båt. Som det har vært nevnt tidligere bør nok båtprodusentene sikte mot 3600 rpm på lett båt. Det har tidligere i div. sammenhenger vært nevnt at spesielt en av sylinderne på D6 er utsatt for varmskjæring ved manglende kjølekapasitet. Hva er status på kjølerne på de motorene vi ser avbildet her? Er det samme sylinder på begge motorene det fremkommer bilder av? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Det kan virke som om motorene er sensitive overfor overlast. Og at det svake punktet er stempelets krysspinnelager. Igjen virker det som at RR sin anbefaling vedr. utskifting holder vann. Om mine funderinger skulle holde stikk, kan det være flere stempler under utvikling. Slike feil kan visuelt være umulig å oppdage. Man må ned i mikrokosmos og studere endringer i kornvekst/korngrenser. Forskjellige motorer reagerer forskjellig. Min motor reagerer med knekt veiv og topplokk som sprekker. Uansett, det er viktig å holde seg innenfor motorfabrikantens spec. Kunsten er kanskje å finne ut hva riktig spec. er om båtprodusenten, drev/girprodusenten og motorprodusenten divergerer. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 (redigert) @Chiefengineer Nei, jeg har lagt ut bilde av skaden vi hadde på motoren vår. Båten var ny juni 2013, havarerte i juli 2017, og fikk renset kjølerne 2017/2018 under vinteropplaget. Redigert 13.Juli.2022 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lurvetass Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Våre kjølere ble renset i fjor. Men den har aldri vært kjørt med for høy temp. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Brigg Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Dette er veldig interessant for oss som har D4/D6-motorer. Takk til @lurvetass og @dennrick som deler av sine erfaringer. Når verkstedet foreslår å bytte alle fire stemplene, kan dette skyldes at dette er et kjent problem for VP og at de nå selger en endret/forbedret utgave av stemplene? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Er du kjent med at denne motoren er, eller har vært trimmet / softwaretunet? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Det kan være lurt å la Andvik propellers fintune propellene dine slik at de blir perfekte balansemessig og stigning. Hørte at han finjusterer nye propeller for Tor Nilsen/ Targa, da like propeller kunne ha avvik på samme serie. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 (redigert) lurvetass skrev for 12 timer siden: … Men den har aldri vært kjørt med for høy temp. Utrolig bra at RR klarer å prioritere dere midt i høysesongen 🏆 Men, selve kjerneårsaken til havariene (lurvetass og dennrick) vil være utrolig interessant å få fram. Jeg oppfatter at ingen har overbelastet driftskalde motorer, for lite kjøleveske, smøreolje e.l. Så, på meg virker det som at driftsituasjonene er innenfor grensene. Kan det da være et belastningsproblem utløst av (for) tunge propeller, og at dette har resultert i et veldig lokalt termisk problem rundt stempeltoppen(e)? dennrick hadde jo to motorer og skjevbelastning mellom disse. Lurvetass har en motor. Hmm … 😮 Redigert 14.Juli.2022 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.