Jump to content

Mulig motorhavari VP D4 300, oljesøl og røyk og mistet motorkraft

lurvetass

Recommended Posts

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

Er du kjent med at denne motoren er, eller har vært trimmet / softwaretunet?

Nei, det er ikke gjort noen tekniske endringer annet enn oppfølging av VP sine servicebulletiner. 

Alle servicer er gjort etter boka og siden 2017 er det RR som har utført disse.

Motoren er alltid varmkjørt ut fra havn før den er belastet og bruken er forsiktig.

Hatt en fin prat med RR i dag og sett på elendigheten.  Sylindrene ser helt fine ut på innsiden og har ingen tegn til slitasje på noen måte. Dysene er sendt til Minge for sjekk. Deler er bestilt og alle stempel blir byttet og alt av lager og pakninger som er nødvendig i tillegg til at alt som f. eks turbo blir sjekket. Vi har i samråd med RR også bestemt oss for å gå for lettere propeller og bytter til H serien med det samme. Da kan vi ha de gamle som reserve.

Vi snakket litt om stempel og svakheter og på spørsmål om hva VP har gjort i forhold til den nye D4 med enda høyere effektuttak. Det viser seg at det er nytt delenummer og at det kan indikere en endring uten at det er kommunisert ut fra VP.

Hilsen

Lurvetass

Bonus skrev 22 minutter siden:

Kan det da være et belastningsproblem utløst av (for) tunge propeller, og at dette har resultert i et veldig lokalt termisk problem rundt stempeltoppen(e)?

Jeg holder en knapp på den teorien. Med @sap_2000s kommentar om "brosjyreknop" fra produsenten i bakhodet. 

@Komodo Der ringte det en bjelle hos meg: et av motargumentene jeg fikk fra Bavaria i diskusjonen om mindre propell var "jammen, da mister du jo toppfart"

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Flott å se for en god oppfølging du får fra RR. Dette er et prakteksempel på god og kundeorientert service.

Så er det også litt tvilsomt å se gjennom innleggene her hvordan båtprodusentene strekker seg etter den siste knop'en ved å levere båter med feil propellsett som resulterer i forhøyede termiske belastninger gjennom hele turtallsregisteret og en motor som får en forkortet levetid. Man spiser opp alle marginene som er satt av motorpodusenten mht. kjølekapasitet, variasjon i drivstoffkvaliteter osv. og kunden risikerer å bli sittende med problemet i fanget.

Men dette er også en fin måte å se at D4/D6 ikke er "engangsmotorer" som mange advarte mot da de ble lanserte uten løse foringer osv. En betydelig feil som denne lar seg utbedre uten at bytte av longblock er nødvendig. Naturligvis heldig med at ikke sylindervegg er skadet men kan hones til korrekt overflate igjen. Og øvrige deler byttes.

Nå får du muligheten til å sette opp propellsettet på nytt igjen i samråd med RR uten innvirkning fra båtprodusenten. Det blir nok mest korrekt.

Nå ble jeg skikkelig skremt! Mine ips 400 oppnår ikke mer en 3450 wot på starten av sesongen, og nå med ferielastet båt midt i sesongen; 3390. Er det bare å vente på katastrofen? I følge manualen skal maks rpm ligge mellom 3400 og 3600. Er det virkelig slik at 10 rpm er forskjell på innafor og mulig havari? Det virker veldig rart... Ligger forøvrig på ca 2900 til 3000 på marsjfart. Makser av og til noen minutter for å se om alt fungerer som det skal. 

svendmb skrev 2 minutter siden:

Ligger forøvrig på ca 2900 til 3000 på marsjfart

Din marsjfart er ikke noe mål for belastning.

Nar en velger propeller så gjør man et valg som gjelder for hele registeret fra man planer og helt opp til toppfart.

Går du ned ett nr i propellstørrelse, så får motoren det lettere helt fra plan og opp til toppfart :thumbsup:

Sagt på en annen måte;  har du tunge propeller så er det tungt hele veien...

svendmb skrev 15 minutter siden:

Nå ble jeg skikkelig skremt! Mine ips 400 oppnår ikke mer en 3450 wot på starten av sesongen, og nå med ferielastet båt midt i sesongen; 3390. Er det bare å vente på katastrofen? I følge manualen skal maks rpm ligge mellom 3400 og 3600. Er det virkelig slik at 10 rpm er forskjell på innafor og mulig havari? Det virker veldig rart... Ligger forøvrig på ca 2900 til 3000 på marsjfart. Makser av og til noen minutter for å se om alt fungerer som det skal. 

Høres ut som du bør bytte propeller. Om du leser på linkene som var postet tidligere her bør motorene klare mer enn maks turtall. 

lurvetass skrev On 13.7.2022 at 13.19:

Da har vi fått foreløpig melding fra verkstedet.

Hull i ett stempel, ikke sylinderskade. 

Anbefalt bytte av alle stempler og honing av sylindre.

Har fulgt med hele veien og ble selvfølgelig veldig glad for at det ikke gikk verre med motoren din, men skulle gjerne sett at du hadde sluppet dette også... særlig med tanke på bruksmønster og oppsett.

Godt at Ragnar Ringstad AS verdsetter din lojalitet og varter opp med seriøst god  kundebehandling :thumbsup:

Håper Minge tester dysene før de spretter dem, slik at du vet om dette havariet startet som følge av termisk ubalanse pga dysefeil, om så skulle være så hadde du minimal eller ingen mulighet til å påvirke utfallet...

Er jo en liten trøst i at du ikke var en faktor?

Håper dere er kjapt på vannet igjen og at dere får en flott sommer :thumbsup: :flag_bp:

Redigert av dieselfan (see edit history)
53 minutes ago, svendmb said:

høres ut som en størrelse ned hadde vært midt i blinken.  VPs offisielle angivelse av maks rpm 34-3600 er merkelig.  200 rpm er et langt sprang i den sammenhengen.  50 rpm er mer normalt.  

Hva VP og endel forhandlere/ mekanikere anbefaler (som vi også ser RR gjør) er å komme seg over 3500 med tung båt.  

D4 og D6 har turtallssperre på 3640 rpm.  Jeg ville prøvd å sikte mellom 3550 og 3600 på normalt lastet båt med fulle tanker.   

klart det hjelper å ikke ha en undermotorisert båt som man i tillegg kjører hardt om propellene er for tunge, men som @dieselfan sier så går det tyngre hele veien.  Momentet på drivverket øker også.  

Det skulle vært obligatorisk med EGT (eksostemp) måler på båter.  Da ville man lett sett om man var nær ved å overbelaste motoren eller om man var over grensa.  

således ville du også sett en markant reduksjon i EGT om du går ned en størrelse på propellene.  Både på marsj og ved WOT.  

At drivlinja også får en lettere jobb er også en bonus.  IPS har jo vist seg ganske holdbart, men det ryker endel DPH drev i året.  Spes på de tyngre båtene.  Skulle ikke forundre meg og de som oppnår lav rpm er overrepresenterte også her.  

behøver ikke koste all verden å bytte propeller.  Man får som regel solgt de man har for en grei pris gitt god stand.   

Mvh. SAP

svendmb skrev for 5 timer siden:

Her hadde jeg vært helt rolig. Det er omtrent som jeg hadde på min NW420 med IPS600. Mener jeg toppet rett under 3500. og de motorene er fortsatt i drift. 2008 modell båt

prøv i kaldt vann med tom vanntank og 1/2 diesel. Og ikke masse ekstra utstyr ombord. Da er du nok over 3500

du kan jo ringe Benny eller Mirsad på NordWest/Princess og høre med de som bygde båten og installerte motorene ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Nå er det jo tiår siden jeg var på kurs angående honing av skipsdiesler, men en enkel og ufullstendig forklaring er at da er sylinderveggen "preppa & nullstilt" og klar for å slite seg til mot nye stemperinger. Korrekt honing gir bedre fordeling av oljefilm. Glassert sylindervegg gir dårligere fordeling av oljefilm

Nytten av honing var omdiskutert dengang. Hvordan det er nå aner jeg ikke. Har vært landkrabbe ( altfor ) lenge

Som over, fra langt tilbake i tiden. Dessuten er  det (minst) to typer honing, der sporene blir som spisse pyramider (krever innkjøring) og pyramider med avkutta topper (krever ikke innkjøring, mer 'moderne', som levert av motorfabrikanter). Det er min mangelfulle kunnskap om honing. I gamledager var det normalt å hone ved bytte av stempelringer. 

svendmb skrev for 9 timer siden:

Belastningen av motoren(e) påvirkes av hvor tungdrevet skrog båten har, antall motorer og riktig maksturtall. Riktig maksturtall påvirker belastningen av motoren(e) i hele turtallspekteret, ikke bare ved maksturtall. Jeg hadde en Windy 37 Grand Mistral med to D4-260 motorer. Oppnådde ca. 3.450 RPM ved typisk (ikke ferielastet) båt, halve dieseltanker og full vanntank. Skulle nok ideelt hatt 150 RPM mer, men dette skroget er veldig lettdrevet, så jeg var rimelig sikker på at dette var innenfor.

@dennrick (med innlegg her i tråden) hadde en Bavaria 39 HT. Denne har, meg bekjent, et vesentlig mer tungdrevet skrog (båten er tyngre også) enn min W37. Dennrick hadde jo også utfordringer med lik fordeling av motorbelastningen (forskjellig turtall på motorene) slik at de jobbet nok vesentlig hardere enn mine. Lurvetass har mindre båt, men kun en motor. Jeg kjenner ikke hvor tungdrevet det skroget er.

Vedrørende din båt @svendmb, så skulle jeg tro at NW370 skroget ligger et sted mellom min Windy 37 og Dennricks Bavaria 39 i kraftbehov for å drive skroget gjennom vannet (lettdrevenhet). Du har jo også IPS, og dermed litt andre propeller enn de andre nevnte som alle har / hadde DPH drev. Du burde være trygg, men jeg hadde nok vurdert å gå ned en propellstørrelse.

'Heller for høyt maksturtall (selv om man toucher turtallsperren) enn for lavt'.

Redigert av Bonus (see edit history)

Her er det viktig og puste med magen og ikke "fylle buksene" for tidlig.

De fleste båtmotorer går ( dessverre) for tungt, deriblant en drøss med D4. Båtprodusentens speck for propeller er ofte for tom, ny og ustoffet båt.

Hadde D4 vært helt elendige hadde det vært langt flere havarier. Vil tro at i dette tilfellet har det vært kombinasjon med lekk injektor eller kun støpefeil i stempel.

Uansett kan det lønne seg å holde kjølesystemet og brennstoffsystemet tipp topp, samt ha "riktig " propell. Gjør man dette har man alle forutsetninger for flere tiår med "problemfri" motor. Særlig er dette viktig der man har hentet max ut av blokka.

Eksempelvis er vår Yanmar 4,2 L  6LP en  robust steinknuser som henter ut  240Hk, kontra D-Max utgaven der man henter ut 380++HK, da er marginene mye mindre og dertil flere havarier.

Dette med propeller, belastning på motor og akselerasjon/toppfart er tydeligvis en egen vitenskap.

Er vel litt som noen er inne på her at de fleste D4 tåler godt å ligge i grenseland siden det ikke er et ras bed slike havarier. Så er det noen som får problemer og da hadde det vært interessant å funnet ut hvorfor. Men tretthetsbrudd på samme sted for flere kan vel tyde på et punkt i konstruksjonen av stempelet som er i grenseland. Er alt perfekt i metallet og produksjonen går det bra, men er det en mikroskopisk feil utvikler det seg og blir brudd. Men blir jo bare spekulasjoner.

Uansett deler er bestilt og kommer til mandag. Mekaniker er satt opp på jobben med flere hele arbeidsdager, dysen er hos Minge så da kan vi være heldige å ha båt på vannet til neste helg.

Rapport om hvordan båt og motor går med nye propeller kommer selvfølgelig her.

Noen som vet om den bør kjøres inn på noen måte etterpå? Og hvordan det bør gjøres?

Hilsen

Lurvetass

Hmm, blir litt betenkt selv her nå kjenner jeg:confused:.. Er faktisk usikker på hva jeg oppnår av turtall på topp med normalt lastet båt, så får ta en test en dag.

En tidligere eier av min 2005 Bavaria 25 Sport ble lei av undermotorisert båt og satte inn en D4-300 m/DPH i 2008. Dette er jo en litt uvanlig båt/motorkombinasjon, så er nok begrenset med testdata tilgjengelig.

Kjører med G7 som har fungert fint, men noe baktung og litt treg å få i plan tungt lastet. Har vel egentlig tatt litt for gitt at propellvalg har vært testet og kalkulert ved installasjon. Har ikke så stor betydning for meg å miste et par knop på topp, så får kanskje begynne å tråle finn.no etter et sett med fine G6. Dumt å belaste motor/drev mer enn nødvendig.

Noen ulemper med (for) lette propeller bortsett fra noe høyere forbruk i marsjfart? Er vel en turtalssperre som eventuelt kobler inn ved max. 

Redigert av Olepo (see edit history)
lurvetass skrev 21 minutter siden:

Dette med propeller, belastning på motor og akselerasjon/toppfart er tydeligvis en egen vitenskap.

Nei det er ingen stor vitenskap. G-serie propellere til DPH drev leveres i en rekke ulike stigningsutførelser slik at de kan passe mange ulike formål der det skiller ca 200 rpm ved å gå opp/ned en propellstørrelse.

Med lastet båt og «frisk motor» skal du klare min 3400 rpm, gjør du ikke det arbeider motor pr definisjon overlastet i hele turtallsregisteret. Graden av overlast vil avgjøres av hvor feil propellstørrelsen din er.

1 hour ago, Bonus said:

Belastningen av motoren(e) påvirkes av hvor tungdrevet skrog båten har, antall motorer og riktig maksturtall. Riktig maksturtall påvirker belastningen av motoren(e) i hele turtallspekteret, ikke bare ved maksturtall.

En annen ting.  Hadde vært vesentlig mer pirkete på dette med toppmodellen av motortypen, dvs D4 300 og D6 435 (400 på drev).  
Disse motorene utvikler alle hestene sine på samme turtall, 35-3600 (pga høyere ladetrykk, større turbo, kjølere, andre dyser osv).  

følgelig vil det være større belastninger på alt fra stempler, råder, lagre osv.  skulle ikke forundre meg om EGT også er noe høyere på disse og således mer følsomme for overbelastning enn en D6 280 eller D4 210.  

På de nye toppmodellene, D6 480 (440 på drev) og D4 320 er maks rpm øket til 3700 med sperre på 3740 ca.  

antagelig ikke uten grunn…

Mvh. SAP

20 minutes ago, Olepo said:

Noen ulemper med (for) lette propeller bortsett fra noe høyere forbruk i marsjfart? Er vel en turtalssperre som eventuelt kobler inn ved max. 

ingen ulemper annet enn muligens en brosjyreknop mindre på full øs.  Den vil ikke bruke noe mer pga lavere belastning på et gitt turtall så du må øke noe for å få samme fart.   Alt annet er fordeler.  Turtallssperren er 3640 rpm.  

Mvh. SAP

6 minutes ago, Chiefengineer said:

Med lastet båt og «frisk motor» skal du klare min 3400 rpm, gjør du ikke det arbeider motor pr definisjon overlastet i hele turtallsregisteret. Graden av overlast vil avgjøres av hvor feil propellstørrelsen din er.

man skal også huske på at VP her oppgir et spenn på hele 200 rpm mens det vanlige er 0-50 rpm.  Det vil således være stor forskjell i belastning på en som greier 3550 vs en som akkurat klarer 3400.  
som nevnt tidligere; isolert sett bør ikke et maksturall på 3350 velte lasset på en ny og frisk motor, men etter endel år med dyser som kanskje ikke har like god spredning som nye, litt dårligere kjøling eller om noe oppstår så KAN slike ting være det som gjør forskjellen.  

andre motorprodusenter som Cummins feks er rimelig nazi på at maks rpm (ofte med null margin) skal oppnås i real life.  

Mvh. SAP

lurvetass skrev 22 minutter siden:

Er vel litt som noen er inne på her at de fleste D4 tåler godt å ligge i grenseland siden det ikke er et ras bed slike havarier. Så er det noen som får problemer og da hadde det vært interessant å funnet ut hvorfor. Men tretthetsbrudd på samme sted for flere kan vel tyde på et punkt i konstruksjonen av stempelet som er i grenseland. Er alt perfekt i metallet og produksjonen går det bra, men er det en mikroskopisk feil utvikler det seg og blir brudd. Men blir jo bare spekulasjoner.

Uansett deler er bestilt og kommer til mandag. Mekaniker er satt opp på jobben med flere hele arbeidsdager, dysen er hos Minge så da kan vi være heldige å ha båt på vannet til neste helg.

Dette har du nok rett i, men jeg synes det var litt påfallende at begge stempelskadene, (@lurvetass og @dennrick), så helt identiske ut. Bildene så ut til å kunne være av samme stempel. Mistenker at VP kanskje vet mer enn det som er kjent - men havarifrekvensen er forhåpentligvis ikke stor ifht totalvolum av motorer,

Ekstra kjedelig er det når alt er gjort etter boka med tanke på bruk og vedlikehold, men båt er nå engang båt... Alt kan skje.

Uansett veldig godt at dere har fått meget god oppfølging og hjelp fra verkstedet, håper monteringen går som planlagt og at dere snart er tilbake på sjøen for å nyte resten av sesongen:flag_bp:!

Hulda skrev 32 minutter siden:

Innkjøring, følg råd fra RR. Det vet hvilken type honing som er anvendt. Da jeg fikk min GM boret for 23 år siden var det en hel prosedyre med innkjøring, olje- og filterskift.

Ja, ingen tvil om at råd fra RR skal følges.

sap_2000 skrev 7 minutter siden:

ingen ulemper annet enn muligens en brosjyreknop mindre på full øs.  Den vil ikke bruke noe mer pga lavere belastning på et gitt turtall så du må øke noe for å få samme fart.   Alt annet er fordeler.  Turtallssperren er 3640 rpm.  

Så bra at ikke drivstofforbruket skal øke, funderte litt på det med dagens priser,

Hilsen

Lurvetass

En kamerat byttet duopropeller på en Joda 7900 etter at de gamle ble "polert" på en grunne. Kjøpte brukte, og de hadde litt mindre stigning enn originalt på båten. Dette med en gammel 41B. Resultatet var raskere ut av plan, lettere gange på motor og han merket ikke noe fartsreduksjon verdt å skrive om. Så alt i alt bare fordeler. 

Blir spennende å høre din opplevelse med andre propeller Lurvetass. 

Godt at dette lar seg ordne uten å bytte blokk etc.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...