Jump to content

Mulig motorhavari VP D4 300, oljesøl og røyk og mistet motorkraft


lurvetass

Recommended Posts

hanto1 skrev for 3 timer siden:

 

Hadde D4 vært helt elendige hadde det vært langt flere havarier. 

 

Det er sikkert riktig.

På den annen side virker det samme bruddmønsteret å ha skjedd med to brukere på baatplassen.

 

De fleste eiere av båter med D4 har kanskje aldri hørt om baatplassen og /eller "skjønner ikke bæret" av hva som foregår inni en dieselmotor så denne bruddmekanismen kan vel da tenkes å opptre oftere enn vi tror ?

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
sap_2000 skrev for 3 timer siden:


ingen ulemper annet enn muligens en brosjyreknop mindre på full øs.  Den vil ikke bruke noe mer pga lavere belastning på et gitt turtall så du må øke noe for å få samme fart.   Alt annet er fordeler.  Turtallssperren er 3640 rpm.  

Takk for info @sap_2000. Jeg får begynne å søke etter et sett med G6. Kan uansett være greit å ha et sett i reserve.

Blir vel håpløst å omsette tyngre propeller som G7 nå som "alle" har lest denne tråden:smiley:.

Link to post
Olepo skrev 1 minutt siden:

Takk for info @sap_2000. Jeg får begynne å søke etter et sett med G6. Kan uansett være greit å ha et sett i reserve.

Blir vel håpløst å omsette tyngre propeller som G7 nå som "alle" har lest denne tråden:smiley:.

 

Kanskje det ender med en serie propellbytter for flere her.

Kan hende jeg også har ett sett til salgs etter testing. 

Våre G5 fikk nye boss og ble sjekket på Winrace i vinter og har jo ikke gått mange timene etter det.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Olepo skrev 1 time siden:

Takk for info @sap_2000. Jeg får begynne å søke etter et sett med G6. Kan uansett være greit å ha et sett i reserve.

Blir vel håpløst å omsette tyngre propeller som G7 nå som "alle" har lest denne tråden:smiley:.


Nå må du huske at DPH drevene leveres med ulike utvekslinger på lik linje med at det produseres propellere i området G2-G10 så det er slettes ikke sikkert.

 

Her er forresten info som fulgte med mitt nye H-serie propellsett:

C845FA03-040E-4CD2-A368-2442FD279209.jpeg

Link to post
Chiefengineer skrev 47 minutter siden:


Nå må du huske at DPH drevene leveres med ulike utvekslinger på lik linje med at det produseres propellere i området G2-G10 så det er slettes ikke sikkert.

 

Er klar over at det er et ganske stort spekter i G-serien, samt ulike utvekslinger og mange modeller/effekt både av D4 og D6, så det er nok alltid muligheter for å bli kvitt et sett G7 om jeg ender opp der.

Link to post
Bitteliten skrev for 16 timer siden:

Her hadde jeg vært helt rolig. Det er omtrent som jeg hadde på min NW420 med IPS600. Mener jeg toppet rett under 3500. og de motorene er fortsatt i drift. 2008 modell båt
 

prøv i kaldt vann med tom vanntank og 1/2 diesel. Og ikke masse ekstra utstyr ombord. Da er du nok over 3500

 

du kan jo ringe Benny eller Mirsad på NordWest/Princess og høre med de som bygde båten og installerte motorene 😊

Båten har fremdeles samme propeller som da den kom fra verftet til Benny, så jeg tror jeg får tilbake hvilepulsen... 

Link to post

Jeg mener å huske at jeg betalte 36k for nye shiny G5 propeller som for meg da så ut som gull, mens jeg solgte de sorte G6'erne for 20k. Jeg tror jeg priset de for lavt. Kjøperen hadde sett både totalprisen og 10k pr stk, men hadde hengt seg opp i 10k. Han ble helt forjamset da han måtte bla opp 10k til.

 

Mange gode innlegg her, syntes jeg, og det er veldig lærerikt å lese om. Så for @lurvetass nå, og jeg tidligere, som har stått i bunnen av fossen og desverre opplevet dette med de konsekevnsene det fikk og får for oss, så kanskje kan dette bidra til at andre kapteiner råker ut for det samme.

 

Min take-away fra denne tråden er turtall og propellvalg, toppfart er mindre viktig enn førstnevnte, og fra egen opplevelse, samhandling mellom en dobbel-installasjon, dvs omtrent helt like instrumentavlesninger på forbruk, turbotrykk og temperatur etter oppstart.

 

For nye lesere, her er tråden min fra 2017 om samme greia.

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Nei, jeg fikk bare bedre avlesninger etter dette. Men litt vanskelig å være bastant, 5 år etter. Jeg har som nevnte bare brukt båten som har vært feilfri og levd båtlivet etter 5 år med strev.

 

Jeg skummet fort over min egen tråd, og det kan være at at det var to stempler som hadde tatt kvelden.

 

Verkstedtime 21.08. Det drøyde litt til VP hadde bestemt seg omkring reklamasjonen, ser jeg. Jeg husker jo dette godt nå. Her er Lurvetass heldig med servicen fra RR.

 

Her var det fortsatt trøbbel med drevet og for store propeller. Men det ble som nevnt fikset i 2018. Da ble alt likt.

 

image.png.67d168910ab12c917acc52bd8ac2efbc.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Føler med lurvetass, og håper dette ordner seg uten å bli ruinert og miste for mye av ferien. 
 

Ser noen kommenterer at det er mye med et intervall på 200 rpm i akseptert maksturtall, men er ikke dette så enkelt som at VP må dette på grunn av propellutvalget. Hadde VP halvert avstanden mellom hver propell kunne VP også redusert intervallet for anbefalt maksturtall til et intervall på 100 rpm. De kjenner marginene sine og har ansett 200 rpm til å være innenfor det som er hensiktsmessig ut fra sine vurderinger. 

Link to post

Liten oppdatering her. Deler er mottatt og motoren skal bygges opp igjen med nye stempler.

Fikk skremmeskudd da de oppdaget antydning til noe korrosjon i to sylindere. Såvidt synlig ved nøye studie med lykt, men de ville vise det og prate om det. Sier vel litt om hvor nøye og åpne de er på det verkstedet. 

Skadebeskrivelse og kostnadsoverslag er sendt forsikringsselskapet, men fortsatt ingen avgjørelse derfra så vi venter i spenning.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Hulda skrev 16 minutter siden:

Det skal være nokså mye 'korrosjonsfregner' i en sylinder for at det skal ha negativ effekt. Det viktige er honingen. Fikser det meste.

 

Det var godt å høre Hulda.

Sylinderne var ellers helt feilfrie og det var overhodet ingen tegn til at det hadde gått stempler opp og ned. Det så egentlig helt nytt ut.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 23 minutter siden:

Var innom verkstedet idag og nå er motoren bygget opp igjen og det meste er montert på igjen.

Veldig hyggelig at det gikk slik :thumbsup:

 

Du får bruke dagene frem til onsdag til å legge noen gode reiseruter :yesnod:

(også kan du tenke på at dine valg rundt det å være lojal mot din Volvo Penta forhandler har vært et godt valg, også håper jeg at det får en positiv effekt for Ragnar Ringstad at de virkelig har behandlet deg og motoren din på en flott måte :clap: )

Link to post
dieselfan skrev 16 minutter siden:

Veldig hyggelig at det gikk slik :thumbsup:

 

Du får bruke dagene frem til onsdag til å legge noen gode reiseruter :yesnod:

(også kan du tenke på at dine valg rundt det å være lojal mot din Volvo Penta forhandler har vært et godt valg, også håper jeg at det får en positiv effekt for Ragnar Ringstad at de virkelig har behandlet deg og motoren din på en flott måte :clap: )

 

Ja, blir nok båttur igjen uka etter. både rederinnen og jeg gleder oss veldig.

Og når det gjelder RR så er det fint å ha et sånt kundeforhold. Der er det både fagkunnskap, åpenhet og ivaretagelse av kundene. De er sikkert ikke alltid billigst på enkelte ting, men i det lange løp så tror jeg det lønner seg også.

 

Det som er litt kipt for min egen del er a jeg forstår og skjønner jo det de gjør, men det blir for tungt slik helsa er nå så jeg kan ikke gjøre det selv. Men de involverer meg som kunde og jeg får være med i de faglige vurderingen de gjør og den åpenheten er utrolig bra.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Liten update herfra.

Vi ble lovet båten ferdig denne uka, men da jeg var innom dem i går var det dårlige nyheter.

Dysene er jo sendt til Minge, men de har tatt ferie. Det betyr at det ikke skjer noe der og det hadde RR fått greie på da de forsøkte å ta kontakt for å høre hvor dysene ble av.

Jeg ble jo ganske skuffa, men da slo RR til igjen. De hadde lovet oss båten på vannet og hadde jo nye dyser på lager.

Så da får vi låne dem så lenge og vi skal få båten før helgen.

Utrolig, da har de klart denne store jobben midt i ferien på bare 13 dager. Jeg er imponert.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

 

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Jeg ble jo ganske skuffa, men da slo RR til igjen. De hadde lovet oss båten på vannet og hadde jo nye dyser på lager.

Så da får vi låne dem så lenge og vi skal få båten før helgen.

Den der var over gjennomsnittet! Pluss i boka for Ragnar Ringstad!

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...