Jump to content

Har jeg gjort noe galt når polyesteren ble som gele?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg er nå i sluttfasen med å støpe divinylcell-biter i taket med glassfiber (350gr) og polyester. Jeg har støpt fast større biter tidligere (ca 40 x 40 cm) og det har fungert helt utmerket - sitter som et skudd dagen etter. I dag skulle jeg støpe fast noen småbiter (ca 4 x 20 cm pluss/minus, 8 stk), jeg justerte bitene, klippet til glassfiber og la alt klart. Så blandet jeg BT's polyester med herder (ca 2% tror jeg det var) og begynte å støpe. Det gikk strålene, men da jeg skulle legge på siste biten merket jeg at polyesteren begynte å se/føles ut som gele. Den ble vanskelig å jobbe med - bortimot umulig. Det jeg er noe engstelig for er når jeg nå er ferdig med å støpe divinylcell - så skal jeg legge på 2 lag med 450gr. glassfiber. Taket i båten er på ca. 1m2. Jeg er litt engstelig for at polyesteren blir til gele før jeg får lagt på mange striper med glassfiber. Har jeg gjort noe galt mht polyesteren? Det var varmt innunder i garasjeteltet hvor jeg jobber, kanskje rundt 25gr. - kan det ha vært for varmt? Eller må jeg bare regne med å jobbe veldig fort når jeg kler taket med glassfiber? Tar imot alle råd og tips med takk.

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev for 4 timer siden:

Så blandet jeg BT's polyester med herder (ca 2% tror jeg det var) og begynte å støpe. Det gikk strålene, men da jeg skulle legge på siste biten merket jeg at polyesteren begynte å se/føles ut som gele.

tom Cognac skrev for 4 timer siden:

Det var varmt innunder i garasjeteltet hvor jeg jobber, kanskje rundt 25gr. - kan det ha vært for varmt? 

Alt for mye med 2% ved den temperaturen der. Prøv med 1%, evt. helt ned i 0.8. Og ja, jeg vet at BT oppgir 2% herder. Men det er ikke de som lager produktet...

Temperaturen har helt klart mye å si for hvor raskt herdeprosessen kommer i gang i Polyester.    Jeg har som regel motsatte problemet , litt for lite herder i forhold til temperatur.   Sist gang så var det fram med ei varmelampe for å få i gang herdinga  :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Honduras skrev 5 minutter siden:

Etter hva jeg har hørt er det Reicholt(eller noe sånt) som er produsent. Stor tysk fabrikk med gode produkter. 

Reichhold er norsk produsent av polyester, ligger på Øra industriområde i Fredrikstad 😉 Ble for ganske mange år siden skilt ut fra Jotun og solgt. 

Hvem som leverer polyester til BT nå vet jeg ikke, men de produserer i alle fall ikke selv. Men merk at det er MANGE forskjellige kvaliteter på polyester. Reichhold leverer ulike kvaliteter etter krav og spesifikasjoner fra kunder. I tillegg har de sine egne kvaliteter som du finner datablad på på nettsidene deres. Link til disse ligger i "Dracotråden" også. 

Honduras skrev for 1 time siden:

Måtte sjekke, Reichold ble startet i 1927 av en tysker som flyttet til USA. De kjøpte Jotun Polymer i 1997. HQ i USA, selv om det selvsagt hadde vært kult om det hadde vært på Øra 😎

Joda, Reichhold er som du korrekt sier ikke noe norsk konsern. Men den polyesteren du finner i butikken her kommer fra Øra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...