Jump to content

Lettere start vinterstid


Astor

Recommended Posts

Jeg underer på om jeg skal bruke Hammerdown i tillegg til de ,,blå pillene,, jeg bruker til vanlig. Pillene reduserer dieselforbruket med 10%, motoren går penere , ryker mindre, starter lettere og minsker motorslitasjen.

 

Ved å bruke begge produktene samtidig vil jeg plutselig spare 20% brennstoff , motoren vil gå ende penere , starte enda lettere og ryke enda mindre.

 

Pillene anbefales på det sterkeste . Tror dere at det kan være en gevinst å bruke begge produktene samtidig?

 

C27

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå et par gode røykmaskiner i Stauden, har selvfølgelig tilført Hammerdown på en av maskinene. Etter ca to måneder, men kun noen titalls timer kan jeg ikke si at jeg merker noe forskjell på røykutviklingen på den som går med HD på tanken. Det som muligens kan være å spore er at tomgangstrurtallet på denne motoren er økt med noen omdreininger, har ikke noen vitenskapelig dokumentasjon på dette, kun synsing og hukommelsen... (som ikke er den beste i henhold til kjærringen).

 

Begge mine røykmaskiner ryker like mye som før med HD, både på kald motor og varm motor... Merker ingen forskjell... Forstsetter dette ekpersimentet til våren igjen når Stauden harr vann under seg igjen. Etter min begreper så er det enklere å konstatere en eventuell virking om man kan sammenligen to maskiner i samme båt, derfor blir det kun HD på den ene maskinen. Finner jeg ikke forskjell så blir det ikke HD på noen maskiner, og finner jeg noen forskjell så blir det på begge...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hallo. De blå pillene skal jo ikke puttes på tanken.

Jo, de puttes på tanken og porsjoneres til antall liter. Produktet er utprøvd ved et forskningsinstitutt i Canada , med svært gode resultater. Importøren legger ved dokumentasjon fra instituttet. Jeg søkte etter det Canadiske foretaket, med fikk ingen treff. Det kan selvsagt ha naturlige årsaker.

 

Jeg lurer på om bruk av begge produktene samtidig ,kan gi noen form for dobbelteffekt? Altså ytterligere innsparinger av brennstoff og redusert slitasje?

Link to post
Share on other sites

De ble markedsført bla på QXL og ble omtalt i Dagbladet. Senere kommenterte Egil Otter i NAF pillen, i en artikkel . Tror også det ble skrevet endel om pillen på Båtmagasinet (båtplassen) eller var det Havgapet?

 

For oss som har store kostnader til drift av båt, er slike produkter kjærkommende. 10-20 % reduksjon av dieselforbruk og mindre slitasje på motor, utgjør en fin gevinst på et allerede sprengt budsjett.

Link to post
Share on other sites

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at de såkalte norske ,,ekspertene,, stilte seg svært negative til nyvinningen. Mange har denne innstillingen til nye oppfinninger man ikke kan forklare ut fra egen viten. Instituttet i Canada har nok langt mer kompetanse på slike ting enn ,,ekspertene'' i Norges Automobil Forbund.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106796

 

Det er en eventuell dobbeltvirkning som pirrer min nyskjærrighet.

 

 

C27

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om bruk av begge produktene samtidig ,kan gi noen form for dobbelteffekt? Altså ytterligere innsparinger av brennstoff og redusert slitasje?

Det finnes sikkert et titalls produkter på markedet som lover det samme- mange % reduksjon i dieselforbruket. Hvorfor da ikke bruke alle sammen og kanskje til slutt ende om med en motor som ikke bruker diesel i det hele tatt. Kanskje man oppnår hele 110% reduksjon og må starte med å tappe diesel av tanken og selge den - det hadde vært noe. :lol:

Link to post
Share on other sites

Instituttet i Canada har nok langt mer kompetanse på slike ting enn ,,ekspertene'' i Norges Automobil Forbund.

DEt er jeg helt enig i. Basert på nesten ti års samarbeide med kanadiske bedrifter anser jeg at de i snitt har minst dobbelt så høy IQ som gjennomsnittet av resten av verden, og at de har en helt unik kompetanse på "diesel viagra".
Link to post
Share on other sites

I dag var det nytt startforsøk med Astors gamle Perkins. Fyrte opp etter 30 sek. oppvarming. ( I går motvillig etter 45-50 sek,) Mindre røk enn i går. Betydelig mindre.

I går lot jeg den gå 45 min. ved brygga. Min gamle svigerfar, verksmester på Kr. sund mek. verksted en årrekke, har samtykket i at dette er helt greit. Min Perkins er jo i utgangspunktet en ind. maskin.

 

I dag tok jeg Astor ut på en drøye to timers tur. Blankt vann Det jeg vil fram til er at dag to ga adkilligere midre røyk enn dag en.

Så får jeg gå å speide i postkassa etter en hentelapp fra Posten.

 

Spennede å se om det skjer noe dramatisk med oppstarttid og røyk fra min gamle Perkins. Kankje både jeg og min gamle Perkins vil se "LYSET".


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fyrte opp Perkinsen i dag og lot den gå seg god og varm i tre kvarter.

Jeg er ikke glad i båter som oser på tomgang ved brygga og røklegger havnene. Hvis alle båteiere skulle la motoren gå en snau times tid på tomgang, ville vi snart få alle som bor i nærheten på nakken . Dieseleksos lukter ikke godt og er skadelig for miljøet. Senere ville forbudene komme, som forbyr tomgangskjøring i havnene. Astor er en mann som setter miljøet i høysetet, så derfor velger jeg å tro at dette var et engangs tilfelle.

 

Det er en annen ting jeg lurer på . Hvordan måler man om motoren ryker mer eller mindre ved oppstart. Oljeforbruket er enkelt å måle, men røyken i eksosen har jeg aldri hørt hvordan man måler.Det er jo mange forhold som påvirker røyken. Temperatur i luft og motor og vindhastighet ute . Mye vind kan nok få det til å se ut som om motoren røyker langt mindre . Vinden vil raskt løse opp røyken og føre den avsted til nabobåtene.

 

Likevel er jeg overbevist om at Hammerdown gjør underverker med gamle motorer og utsetter kostbare motorreparasjoner i mange år. Svært positivt for miljøet også, med mindre røyk og avgasser. Vinningen går imidlertid opp i spinningen, hvis motoren må gå på tomgang en times tid stadig vekk for røyksjekk. Da er det nesten bedre at motoren ryker i 5 minutter før den er driftsvarm

 

C27

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke glad i båter som oser på tomgang ved brygga og røklegger havnene. Hvis alle båteiere skulle la motoren gå en snau times tid på tomgang, ville vi snart få alle som bor i nærheten på nakken ....

Ta en kikk på kalenderen din og tipp hvor mange Astor plaga på brygga i Sætre i dag.

Kan garantere deg at han er ikke typen som ville være til sjenanse for andre.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en turboladet motor som røykte og ikke var så villig til å starte når den var iskald (vinter).

Opplevde akkurat det samme som Astor ved start dagen etter. Kjapp å starte pluss mindre røyk før innkobling. Tror derfor det er bedre å vente til neste helg for å se om det er noen forskjell.

Link to post
Share on other sites

Fyrte opp etter 30 sek. oppvarming. ( I går motvillig etter 45-50 sek,) Mindre røk enn i går. Betydelig mindre.

Helt naturlig, deet, Astor. Fra i går til i dager det nok ørlite varme igjen i maskineriet. Har det samme i Hangarskibet --- oppstart etter opp til to dager går på et blunk; men etter to uker skal det litt mer kinning til før de vil våkne til liv. Med dertil hørende deilig dieselrøk som får deg til å se de forunderligste syner. :crazy:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Instituttet i Canada har nok langt mer kompetanse på slike ting enn ,,ekspertene'' i Norges Automobil Forbund.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106796

Må si jeg merket meg et sitat fra NAF: - Det oljeprodusentene ikke har puttet inn i bensinen ennå, er ikke verdt å ha i bensinen.

 

Dette er vel kanskje det feileste som er sagt - er det noen som vet hvorfor det var bly i bensinen, til tross for at bly er giftig som bare fy? Fordi den demper bankinga, nei den var så komplisert å fremstille at bare oljeselskapene hadde råd, som gjorde at de fikk "monopolisert" enda mere. Faktum er at etanol i bensin er like effektivt og mye billigere, men da tape oljeselskapene omsetning...

 

Derfor: Et oljeselskap har det i bensinen he kan tjene mest penger på...

Link to post
Share on other sites

Syntes du det er så mye bedre med opptil 5% benzen i bensinen da ? Et stoff som er sterkt kreftfremkallende det er jo fine greier å spy ut både på vei og sjø det. Bly eller Benzen,ikke vet jeg hva som er værst men holder en knapp på benzen men det vel kanskje litt som å måtte velge mellom pest eller kolera :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dette er vel kanskje det feileste som er sagt - er det noen som vet hvorfor det var bly i bensinen, til tross for at bly er giftig som bare fy? Fordi den demper bankinga, nei den var så komplisert å fremstille at bare oljeselskapene hadde råd, som gjorde at de fikk "monopolisert" enda mere. Faktum er at etanol i bensin er like effektivt og mye billigere, men da tape oljeselskapene omsetning...

 

Derfor: Et oljeselskap har det i bensinen he kan tjene mest penger på...

 

Dette skjønte jeg ikke. Hvis etanol er billigere og like bra, må vel etanol være lett å fremstille for et oljeselskapene som jo har raffineringsanlegg. Bly må jo kjøpes utenfra og er etter din mening dyrere. Dessuten trodde jeg at bly også ble tilsatt for å smøre ventiler på litt eldre motorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...