Jump to content

Lettere start vinterstid


Astor

Recommended Posts

Var innom Leverandørannonser og slo til på Hammerdown. I liter for bruk vinterstid for å få lettere start og mindre røyk.

 

 

Fyrte opp Perkinsen i dag og lot den gå seg god og varm i tre kvarter. Røykla først halve havna. Deretter bedret det seg etter hvert som varmen inntok en iskald motorblokk. Forvarmet rundt 1 minutt før dyret tok til fornuft.

 

 

Skal bli artig å teste før og etter Hammerdown.

 

Noen som har erfaring med dette produktet?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fyrte opp Perkinsen i dag og lot den gå seg god og varm i tre kvarter. Røykla først halve havna.

:lol::lol::lol:

Velkommen i klubben. :yesnod: Det ser ut til at også din båt er bygget etter forsvarets spesifikasjoner fra den kalde krigens dager. Meningen var at båten din i tilfelle krig skulle rekvireres. Til røkleggingsskvadronen, sammen med Hangarskibet og mange andre. :yesnod:

 

Hammerdown hjelper en del, men du kan nok glemme å bli helt kvitt røken ved kaldstart, i alle fall i kaldt vær. Min erfaring (om den betyr noe) er redusert røk, men ikke så mye at det berettiger hurrarop. Men klart lettere start.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Må tilstå at jeg også er av dem som er skeptisk til all slags Lurium 468 på boks. Hvorfor tilsettes ikke sånt direkte i dieselen da hvis det er så flott ? Oljeselskapene vil jo ha fornøyde kunder og Lurium 468 må jo være en lett vei dit.

Nå har jeg ikke prøvd Hammerdown og ikke har jeg totakts olje i dieselen heller. Litt Lirium reklame har jeg bitt på men kan aldri si at jeg har sett noe resultat som har gitt en aha opplevelse. Enhver er lykkelig i sin tro går jeg utifra.

Link to post
Share on other sites

Hammerdown hjelper en del, men du kan nok glemme å bli helt kvitt røken ved kaldstart, i alle fall i kaldt vær. Min erfaring (om den betyr noe) er redusert røk, men ikke så mye at det berettiger hurrarop. Men klart lettere start.

Prøvde du noen gang med Hammerdown på Viksunden? Den er noe uvillig i temperaturer under trivselsnivå, men den starter dog alltid etter et par-tre forsøk. Samt innhyller meg i meg i min egen personlige lille sky :lol::lol: . Har lurt litt på om Hammerdown hadde vært verd et forsøk...

 

Noe stort problem er det dog ikke, jeg har nytt batteri og god tid. Og en dieselmotor fra sen steinalder kan tross alt ikke forventes å oppføre seg like kultivert som moderne TDI motorer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så, så mine herer!!!

 

Astor tar oppgaven og prøver dette luriumet på sin til dagers eldre Perkins.

 

Jeg vil jo ikke bli beskyldt for å røyklegge halve Oslofjorden. Vil jeg vel??

 

Skal love å lese hele bruksanvisningen. Og deretter komme med rapporter utover den kalde årstid.

 

Noe skal vi jo bruke vintermånedene til.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den er noe uvillig i temperaturer under trivselsnivå, men den starter dog alltid etter et par-tre forsøk

Har aldri hatt noe problem, med ett unntak, som du kjenner godt til! :lol:

Men selvfølgelig, mindre lettstartet i kaldt vær, det er jo logikk, det. Det er om å gjøre å ha godt med strøm for å få glødet skikkelig. Glødereleet var nytt i 2002, forresten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hammerdown er et organisk tilsetningsstoff. Det er ikke mulig å oppnå de forbedringene som nevnes på et høyraffinert produkt, uten å tilsette kjemiske bindinger.

Beklager å måtte si det. På meg virker det som om du uttaler deg om noe du ikke har satt deg inn i og dermed ikke har forutsetninger for gi en kvalitativ uttale om Hammerdown.

 

Hva Motorconsult som agent måtte si er en ting. Hva nasjonale forskningsinstitusjoner av rang som Marintek ved SINTEF i Trondheim, samt US Coast Guard mener om stoffet, teller nok mer enn dine mindre underbyggende påstander.

 

Har du prøvd tilsetningen selv? Jeg har, og med postive erfaringer både når det gjelder drivstofforbrenning og hindring av fritt vann i dieseltanken.

 

Til slutt vil jeg understreke at jeg ikke har interesser i Motorconsult. Ei heller er jeg betalt for å promotere produktet.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

hindring av fritt vann i dieseltanken

:yesnod:

Jeg skiftet SB racor på Hangarskibet da jeg overtok henne. Fullt av klissete guffe, synlig vann. Begynte med HD. Inspiserte racor-filteret igjen for en måneds tid siden. Ingen guffe, rent og pent, ikke tegn til vann eller uhumskhet.

 

Røken er noe redusert, kaldstart lettere. Har ingen tro på at det er annet enn HD som er årsaken.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Oi ! Det ble visst et par ømme tær her. Det var ikke meningen. Kjenner godt til de forskjellige rapportene som underbygger HD's fortreffelige egenskaper. Det er vel i så måte heller ingen tvil om hvem som har bestillt disse rapportene? Har du/dere tro på produktet, så for all del; fortsett å bruk det ! Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Oi ! Det ble visst et par ømme tær her. Det var ikke meningen. Kjenner godt til de forskjellige rapportene som underbygger HD's fortreffelige egenskaper. Det er vel i så måte heller ingen tvil om hvem som har bestillt disse rapportene? Har du/dere tro på produktet, så for all del; fortsett å bruk det ! Lykke til!

Tærne bli ikke ømme av lette tråkk. Poenget er at du kommer med påstander som ikke er underbygget. Det gjør man ikke upåaktet på dette forum.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har du/dere tro på produktet, så for all del; fortsett å bruk det ! Lykke til!

Jeg spurte etter underbyggelse av din påstand i innlegg #5. Hvorfor svarer du ikke? Jeg spør ikke for å være ekkel, men for å få vite hva pointet ditt er og hva grunnlaget for din oppfatning er.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fyrte opp Perkinsen i dag og lot den gå seg god og varm i tre kvarter

Men Astor da, dette er jo å pine den gamle. Maks 10 min ved kai og så må du gi den motstand, da går alt så meget bedre med og uten Hammerdown...

 

Har selv start med Hammedown sist fredag. Joda motoren startet pent og pyntlig i dag, men problemet er at den gjorde den også uten Hammerdown... Vi får se, har vel mine tvil til om det vil hjelpe så mye på røykleggingen ved kaldstart, men det blir spennende å se deres rapporter... Skal selvsagt rapportere om eventuelle endringer jeg måtte oppleve!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kort kortversjon:

Diesel er et raffinert produkt. Utgangspunktet er hydrokarboner (HC molekyler/bindinger ) + masse andre forbindelser, avhengig av hvilket felt oljen er hentet ut av. Disse har et utall sammensetninger i råolje. De forskjellige raffinerier har alle sine oppskrifter på sluttproduktet (diesel), og alle sluttproduktene har ulik sammensetning (kjemiske forbindelser). Det er da for meg litt underlig at HammerDown skal virke så godt uavhengig av hvilken diesel du bruker, når den kjemiske sammensetningen er forskjellig.

Med det blandingsforholdet HD opererer med, synes jeg det virker for godt til å være sant at en skal treffe blink med en sånn generell tilsetning.

Det er også svovelfri diesel på vei inn på markedet, noe som vil redusere bl.a. NOX utslippene betydelig.Igjen lurer jeg på hvordan HD tilpasser seg en annen type diesel. Dette er bare synspunkter fra min side.

 

PS. Har ikke noe med Havgapet å gjøre. Worse, oppfatter deg ikke som ekkel.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder 1ste runden med tilsettings stoffer for tilsettings stoff fra Shell for noen år tilbake så førte det til mange motorhavarier(etter sigende). Siden alle oljeselskap henter bensin fra samme kilde så må en anta at bensinen var ok. Det eneste som skiller feks Shell og Staoil er fargen på tankbilene. Eneste forskjellen var i sin tid Mobil som hentet sin bensin fra Ekeberg i Oslo og leverte så langt syd som Tønsberg.

Mobil bilene fyllte så opp i Tønsberg med Esso bensin for å levere lengre syd.(Ekeberg er nesten synonymt med produkt fra Brofjorden.)

Tilsettnings stoffene skulle tilsettes på lastebilen før lossing på bensinstasjonen. Og her var det at det skar seg litt. Noen ganger ble det glemt eller all tilsetning gikk i en celle på bilen eller en pøste på med alt som var glemt forrige gang osv osv. Det kunne såvidt jeg minnes ikke bevises at motorene havarerte pga tilsetnings stoffene men mistanken var så stor at det ble slutt på det.

Det er blitt meg fortalt at Shell har lært leksa si ihvertfall og at Formula tilsetningen blir dosert inn på fyllerackene. Virkningen er vel betvilt av flere men det går visst greit med de motorene som kjører på Formula bensinen.

Det er sikkert lett å dosere en tank riktig er det noen som tenker nå. Jeg husker et parti på 15000 tonn med superbensin som kom fra England som var grønn av farge og således var off spec. Vi fikk ordre om å tilsette fargemiddel,et særs giftig stoff så det ble brukt gummidrakter og pusteapparat. Vi var 3 mann som ravet rundt på dekk og helte på fargestoffet og det var interessant å se hva som skjedde. Av 12 tanker på båten var det ingen som hadde samme farge-det vare alle sjatteringer fra lys ¨rosa til mørke rødt hvilket gjorde partiet ulovlig for omsettning.

Det var ikke nok tankkapasitet på terminalen til å ta all bensinen i en cavern så det ble losset til 3 caverns og oljeselskapet slet i ukesvis etterpå før de løste fargeproblemet sitt og kunne kjøre produktet ut på markedet. De var sikkert veldig fornøyde i ledelsen i det oljeselskapet.

Etter det har jeg vært skeptisk til tilsettingsstoffer.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har leter på internett etter en god forlkaring av Hammerdown DFT 1500 sin kjemiske virkemåte mot dieseldyr og for bedre forbrenning, finner det ikke. Finner rapporter fra amerikanske kystvakten, detroit diesel etc. og stoffet ser ut til å virke. Produsenten av hammerdown beskriver godt fordelene med stoffet, men ikke nøyaktig hvordan det virker.

 

Lv Petro, Inc.™ skriver feks at stoffet fjerner vann fra drivstoffsystemet, men ikke hvordan. De beskriver hvordan forbrenningen blir bedre, motorconsult skriver at trykksvigninger i forbrenningsprosessen blir redusert med hammerdown ...men ikke hvordan. Også hvordan hammerdown reduserer gasslekasje forbi stempelringene, men ikke hvordan.

 

Virker dette er det jo fantastisk, med tilsetting i dieselen på kun 1:6500. Jeg trenger bare å tilsette 0,3 DL på min tank (200L) for å få den beskrevne effekt av stoffet. Her er hjemmesiden til

Lv Petro, Inc

 

"multi-purpose organic compounds" holder ikke for meg , er for min del er en skeptiker av natur (desverre) og trenger bedre dokumentasjon en dette for å bli overbevisst.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke brukt Hammerdown på mine motorer, men jeg har erfaring med at en motor ryker, spesielt ved kaldstart. Og er det kaldt ute i tillegg ryker de fleste motoren enda mer.

 

Jeg hadde en tamd 41 a i Nimbus. Den ryker som kjent relativt mye ved kaldstart, men også endel (noe) under gange. B-motoren ryker mindre (hvorfor? spør Volvo).

 

En sesong kjøpte jeg billig-olje fra Biltema. Da røk den mer, helt merkbart. Så byttet jeg igjen til Shell Helix dieselpluss del-synt.olje. Den har jeg hatt svært god erfaring med gjennom mange år i Toyota, og Hiace diesel. Den ryker mindre enn med Biltema sin olje, det er min erfaring. (Kunne sikkert brukt en annen kvlitetsolje også)

 

Neste "problemområde" er diesel:

To ganger har jeg fylt dyr diesel på Statoil i Strømstad (3-4 år siden). Begge gangene har effekten av denne dieselen vært positiv med tanke på kaldstart og røyk. Første gangen dro vi derfra til Koster, og etter å ha ligget der 2 netter startet jeg opp motoren. Som vanlig griner jeg på nesen når jeg skal kaldstarte, og er litt "redd" for å røyklegge nabobåtene unødig. Jeg holdt på å dette overbord av forskrekkelse da jeg oppdaget at den røyk omtrent ingenting! En helt utrolig opplevelse! Nabobåten (en venn) hadde B-motor og den røk mye mer!

 

To ganger har jeg opplevd dette fenomenet!

 

Konklusjon; Jeg har erfart at både oljetype og dieselkvalitet har betydning for røyk ved kaldstart. Men det er enda flere forhold som kan spille inn her, men hver for seg er de nok marginale.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv start med Hammedown sist fredag. Joda motoren startet pent og pyntlig i dag, men problemet er at den gjorde den også uten Hammerdown...

:crazy: Så nå er det et problem at den startet lett og pyntelig uten Hd, også nå.... :crazy:

Hvorfor bruke Hd på din nye motor med nytt dieselsystem når alt er i orden? :confused: Om det er røykreduksjon som er målet, så er jeg av den oppfatning at litt røyk ved oppstart må en nå kunne tåle uten å skjemmes. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...