Jump to content

Lettere start vinterstid


Astor

Recommended Posts

Dette kan anbefales. AutoMEC

 

Virker både mot for mye røyk og gir bedre drivstofføkonomi.

 

Denne skal ikke helles i drivstofftanken men skal monteres utenpå drivtoff- og lufttilførselen.

 

Produktet er norskutviklet og gir garantert bedre drivstofføkonomi og mindre røyk.

Jøss og jøss!!!! Nå er det rett før det kommer noe som vi ikke engang behøver å ha med i båten. :puke:

Link to post
Share on other sites

Må si jeg har vært skeptisk til at HammerDown skulle fungere, men har tenkt at det virker ikke som om det finnes noe/noen som mener at dette stoffet kan skade motoren og siden det har dokumentert virkning mot vann så tok jeg sjansen.

 

Når det gjaldt røyk så har jeg ikke notert noe mindre (studerte det bare den første timen), men så er det jo også lite i utg.pkt. Motoren er jo nesten ny.

 

MEN, nå har jeg begynt å lure på om ikke dette luriumet kan ha noe for seg. Skiftet olje for 5 timer siden og hadde forventet at en dieslemotor ganske raskt fikk den kjente sorte fargen på oljen. Men altså etter 5 timer er olja fortsatt blank og fin. Mulig det er slik om du ikke bruker HD, men ja. Hmm. Syns jo dette lover bra...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette så virkelig positivt ut. Hvis man blander Hammerdown i dieselen i tillegg, vil effekten da øke ytterligere, eller er det bare et produkt som virker om gangen? Båten min drar ca 40 ltr i timen med fullt pådrag. 20% reduksjon i dieselforbruket vil absolutt monne i en slunken lommebok..

Link to post
Share on other sites

Dette skjønte jeg ikke. Hvis etanol er billigere og like bra, må vel etanol være lett å fremstille for et oljeselskapene som jo har raffineringsanlegg. Bly må jo kjøpes utenfra og er etter din mening dyrere. Dessuten trodde jeg at bly også ble tilsatt for å smøre ventiler på litt eldre motorer.

Poenget er at hvem som helst kan lage og selge etanol som tilsetningsstoff, mens bare oljeselskapene produserer blytilsetning. Et produkt som tynner ut bensinen med 10-20% er vel ikke tøft for inntjeningen???
Link to post
Share on other sites

Dette kan anbefales. AutoMEC

 

Virker både mot for mye røyk og gir bedre drivstofføkonomi.

 

Denne skal ikke helles i drivstofftanken men skal monteres utenpå drivtoff- og lufttilførselen.

 

Produktet er norskutviklet og gir garantert bedre drivstofføkonomi og mindre røyk.

Har prøvd denne på bilen for noen år siden - skulle gi målbart bedre co-målinger (nå hadde bilen, opel rekord 2.2i, svært lave co-verdier i utgangspunktet). Vi prøvde før og etter-målinger, men sporet ingen forbedringer, og produktet ble levert inn igjen. Seriøs forhandler var det, ingen tvil om det.
Link to post
Share on other sites

Et produkt som tynner ut bensinen med 10-20% er vel ikke tøft for inntjeningen???

 

Jeg skjønner fremdeles ikke. Hvis oljeselskapene vil tilsette egenprodusert etanol blir det jo til egen fortjeneste. Det uintressant om andre produserer etanol hvis dette alt er tilsatt bensinen.

Dessuten, gir etanol samme smøreeffekt på ventiler som bly?

Link to post
Share on other sites

Av natur er jeg skeptisk til "lurium" produkter av diverse slag. Imidlertid slet jeg med en del soting fra eksosen i sommer, slik at jeg måtte stadig vaske båten akter i sommer.

 

Jeg bestemte meg tidligere i høst for å forsøke hammerdown, i håp om at dette kunne hjelpe mot sotinga (har tidligere ikke slitt med vann i dieselen).

 

Nå i ettermiddag skulle jeg starte opp perkinsen, for første gang på noen uker. Glødet 4-5 sekunder, startet umiddelbart. Kunne konstatere at der så å si ikke kom sot i det hele tatt, ikke i nærheten av hva jeg opplevde i sommer. Dette er fjerde gangen jeg starter motoren etter tilførsel av hammerdown.

 

Må derfor si at så langt er jeg meget fornøyd med hammerdown sine egenskaper, det kan foreløpig se ut til at den holder det den lover.

 

Jeg må legge til at det er samme olje, filtere etc etc på motoren nå, som i sommer. Det er derfor ingen andre ting som er gjort som kan påvirke resultatet.

 

Det er veldig greit å kunne starte motoren uten at eksosen skal påføre sjenanse overfor andre. Det var som en kar på brygga sa i ettermiddag at det eneste som røpte at motoren svev, var kjølevannet som sprutet, han kunne ikke se eksos (motoren hadde da svevet ca 5 minutter.).

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på et par ting. Motorprodusentene har satstet stort på å få ned forbruk og utslipp fra nyproduserte motorer. Så vidt jeg vet har ikke bilprodusentene montert dette utstyret på bilene sine

 

 

Hva kan itillfelle være årsaken til det? For noen hundrelapper kan motoren sote mindre og det garanteres 5% mindre brennstoff forbruk. Er det foresten mulig å måle 5% mindre forbruk for en vanlig forbruker. Det er så mange forhold som må ligge tilrette, for at målingen skal bli korrekt. Føreforhold , vekt, kjørt strekning, hastighet, vind og lufttemperatur må være nøyaktig likt. Er det virklig mulig og betyr det at garantien er verdiløs? [5%

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke. Hvis oljeselskapene vil tilsette egenprodusert etanol blir det jo til egen fortjeneste. Det uintressant om andre produserer etanol hvis dette alt er tilsatt bensinen.

Dessuten, gir etanol samme smøreeffekt på ventiler som bly?

Neida, oljeselskapene produserte ikke etanol selv, til det trengs korn og det koster jo penger og mye tid. "Alle" bønder i USA på 20-tallet produserte jo hjemmebrent. Hvorfor de egentlig valgte å markedsføre blytilsetning framfor ethanol er jo ikke lett å forstå, siden bly er så inni hampen giftig, men det handler jo bare om en ting til sist: Penger... (blytilsetning var mye billigere tross alt, og oljeselskapene fikk også full kontroll over tilgang og dermed pris.)

 

Husk at opprinnelig ble blytilsetning og ethanol tilsatt for å høyne oktanen på bensinen (for å unngå banking). I ettertid (siden bl.a. GM var "med på det"), ble motorene gradvis tilpasset å fungere "kun" med blybensin. Svenskene var blant de siste til å gi slipp på ethanol-bensin. Hvorvidt ventilene virkelig trenger blytilsetning for å smøres (de "korroderte" med ethanol), så (for amerikanske motorer) gjelder det i alle bare i perioden 1926-1970 (i 1926: GM President Sloan expresses concern about valve corrosion with Ethyl. i 1970. To avert threatened legislation to restrict use of internal-combustion engine, GM agrees to add catalytic converters to meet Clean Air law. Active element of converters--platinum--is contaminated by leaded gas, presaging its demise.)

 

For mere informasjon se her.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hvitrøyk fra dieselmaskiner, så er vel det ganske naturlig fra en iskald motor uten spesielt avansert styring av dysene. Lurer forresten på hvordan det hadde gått å slå ut en frostplugg, for å få montert en motorvarmer som kunne ha stått på et par tre timer før start.

En annen ting var jo på forsvarets Scania lastebiler, de hadde montert et s.k. hvitrøyksfilter av strategiske årsaker. Ikke lett å holde seg lite synlig, hvis du røyklegger halve felten. Har ikke helt fått med meg hvordan disse filtrene fungerer, mulig det kan være snakk om en slags etterbrenning av eksosen... :confused:

Link to post
Share on other sites

Er havørn fra (-- reference to evil site removed --)? :confused:

At-le :crazy:

Nei, Nei. Jeg er på alle fora. Passer på mine venner slik at ingen faller ned i den dypeste fortvilelse. Ørnene passer på må vite, både fattig og rik. :crazy:

 

Tror ikke jeg ville puttet dette luriumet på tanken. Det er bare å spørre etter trøbbel.

Redigert av havørnen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ville puttet dette luriumet på tanken. Det er bare å spørre etter trøbbel.

Dette er jo som du vet diskusjonsforum. Vi er her for å diskutere, og forhåpentligvis bli klokere på ting&tang med båt.

 

Nå er det slik at importør av dette "luriumet" har kommet med sin versjon. Du er hjertelig velkommen til å komme med dine betraktninger og meninger. Den setningen din underbygger ingenting, ei heller er i stand til å overbevise noen om at man IKKE bør putte dette på tanken.

 

Skulle derfor gjerne Havørnen, vite om :

 

-hvorfor vil du ikke putte dette på tanken ?

-hvilket trøbbel er det du mener ?

Link to post
Share on other sites

Jeg er selvsagt fortsatt grunnleggende skeptisk til Hammerdown og vil nok fortsatt være det til det motsatte er bevist. Siden jeg også er nyskkjerrig så vil jeg jo undersøke dette produktet, med to motorer og to separate dieselkretser har jge jo en unik mulighet til kunne sammenligne dette.

 

Men som tidligere sagt så har jeg så langt ikke kunnet konstatere noen endringer i hverken røyk, startvillighet eller forbruk... Regner med at når neste års båtsesong er over så har jeg litt mere grunnlag for å uttale meg om dette produktet... Før dette blir det nok kun sysning fra min side..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men som tidligere sagt så har jeg så langt ikke kunnet konstatere noen endringer i hverken røyk, startvillighet eller forbruk... Regner med at når neste års båtsesong er over så har jeg litt mere grunnlag for å uttale meg om dette produktet... Før dette blir det nok kun sysning fra min side..

Har du skiftet olje på begge motorer samtidig der den ene går på HD? Jeg syns min olje ser blankere ut enn en tidligere etter at jeg begynte med HD. Hadde HD på tankene og kjørte vel ca 1 time før jeg skiftet olje. Nå etter 5 timer ser olje like fin ut som når jeg hadde den på. Dvs den er litt mørkere, men det skjer jo med det samme når gamel olje blander seg med den nye. Etter det har jeg altså ikke kunne se forskjell. Nå kan det være at olje holder seg blank en stund på denne motoren... Har for lite erfaring. Når jeg kjøpte båten var det byttet olje 10 timer før jeg fikk den og da var den rimelig sort... (kanskje forhandleren bare tok betalt og ikke byttet olja...)

 

Vel, kunne vært interessant å høre om du ser noen forskjell...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

dette med etanol i bensinen er noe av nyere dato....dette er noe som er inført som påbud i enkelte områder i usa bla..dette for å øke "oksydasjonen" i forbrenningen...dette har INGEN "smøreffekt" på ventilseter...det ble sitert fra GM:etyl...dette er tetraetylenbly (organisk bly)

 

etanol i bensin gir høyere forbruk da dette inneholder mindre termisk effekt og gir også problemer for de som blander 2T olje i bensinen...etanol er hygroskopisk(dvs trekker fuktighet fra luften) hvis båten ligger lenge i ro kan vannet felles ut sammen med etanolen og dermed får motoren ikke skikkelig smøring på vann/sprit blandingen..

Link to post
Share on other sites

Tror du skiftet olje litt for raskt Bjoris. Da jeg kjøpte Hammerdown i 2002 fikk jeg beskjed om at man måtte kjøre 10-20 timer før man ev. kunne merke forskjell i røyk, ytelse og forbruk. Da hadde stoffet løst opp koks og sot fra ventiler, stempelringer m.m. som blandet seg med oljen og havnet i filteret. Man måtte derfor påberegne å skifte olje og filter etter denne "innkjøringen".

 

Jeg fikk med et skriv sammen med flasken som beskrev dette.

Link to post
Share on other sites

Ingenting er som fakta...Etter alle postingene så sitter jeg igjen med inntrykk av at dette Hd kan virke godt på noen motorer, mens det ikke har merkbar virkning på andre motorer. Derfor lurer jeg på hva Hd egentlig gjør med en motor eller forbrenningssyklus i en motor. Og kanskje forbedringene kan knyttes til egenskaper i enkelte motorer?

Kanskje det slik er mulig å sortere ut hvilke type motorer produktet har virkning for, og hvilke motorer det ikke forbedrer :confused:

 

Etter en kjapp scroll gjennom de siste postingene later det til at Hd hjelper på motorene:

Perkins 217?

Enda en Perkins?

Volvo 40?

 

Men hjelper ikke for:

Yanmar 230hk?

 

Flere?

 

Eller kanskje det forbedrer motorer med mange driftstimer? Det fant jeg ikke informasjon om i postingene.

Link to post
Share on other sites

Ble også nyskjerrig på denne Hammerdown og fikk levert en 1/2 flaske her om dagen.

Har ikke tilsatt noe til marinedieselen da jeg skal gjøre det ved neste bunkring. Tilsatte ca. 1"kork" på 60 l diesel av stoffet da jeg tanket opp bilen sist uke. Mitsubishi L200 TDIC.

Har lagt merke til tiltagende svartrøyk ved aksellerasjon og har tro på at dette kom etter skifte av registerreim på merkeverkstedet uten at tenningen ble kalibrert.

 

Hadde bilen nylig inne på EU kontroll og den hadde altfor høy CO etter normen.

 

Det ble avhjulpet ved å skifte av olje, sa de på verkstedet.

Ett triks de brukte og som hjalp, ble det fortalt.

Dette undres jeg over for jeg hadde i forkant av kontrollen skiftet både olje og filter.

 

Kan ikke se at den soter noe mindre nå, eller andre positive endringer etter tilsetting av HD, men har vel ikke forbrukt mer en ca. 1/2 tank av fyllingen med denne dieselen.

 

Avventer og kommer tilbake på dette hvis noe endrer seg!

Link to post
Share on other sites

Tror du skiftet olje litt for raskt Bjoris

Ja, vet at jeg burde ventet 20-30 timer, men kom til at jeg heller tar et tidlig skift til våren slik at motoren har ny olje ved kaldstartene nå i vinter. Den gamel hadde gått 120 timer. Nå har jeg såpass ny motor at jeg forventer at det ikke kommer allverden med dritt i olja etter at jeg startet med HD. Mulig jeg tar feil der... men erfaringene til nå viser jo en svært ren motor, men det kan være at ting ikke har løsnet. Skal følge med og blir den fort mørk får vi ta et nytt olje/filter skift. Hva er det vi har penger til:)

 

Mulig at mine fisketurer blir for korte til at belegg og annet løsner. Går normalt ikke mer enn 15-20 min på marsjfart...

 

Men hjelper ikke for:

Yanmar 230hk?

Litt rask konklusjon det. Nå har Arnstein prøvd mye lengre enn meg, han har lik motor og opplevere mindre sot i hekken enn før så det fungere nok litt iallefall. Mulig jeg hadde for store forventninger. Har litt problem med at sot samler seg under plattforma og at det av og til danner seg vakuum som drar sotet inn i selvlenserene. I min enkle verden håpte jeg det skulle bli så bra at dette ikke ble noe problem, men ser ikke at det har blitt annerledes. Mulig lengre tids bruk kan hjelpe, men antakelig soter Yanmaren såpass mellom 1500 og 2500 at lurium på boks ikke hjelper nevneverdig... Disse motorene er jo kjent for akkurat dette. Skal få montert kalesje ute nå i vinter og da må jeg løse dette problemet. Får starte en egen tråd tror jeg... Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...