Jump to content

Lettere start vinterstid


Astor

Recommended Posts

Mulig lengre tids bruk kan hjelpe, men antakelig soter Yanmaren såpass mellom 1500 og 2500 at lurium på boks ikke hjelper nevneverdig... Disse motorene er jo kjent for akkurat dette.

 

Uten å avspore diskusjonen om HD, men er det du sier om soting riktig??

Jeg har i allfall ALDRI sett en Yanmar i LH-serien som soter, i JH-serien derimot...!

Hadde en LH-HTE og kan med hånden på hjerte hevde at den ALDRI hadde synlig sotrøyk, hverken under pådrag eller reduksjon av belastning!

Men dette kan vel variere fra type til type innen samme serie kanskje?

Link to post
Share on other sites

Jeg har i allfall ALDRI sett en Yanmar i LH-serien som soter, i JH-serien derimot...!

Hadde en LH-HTE og kan med hånden på hjerte hevde at den ALDRI hadde synlig sotrøyk, hverken under pådrag eller reduksjon av belastning!

Men dette kan vel variere fra type til type innen samme serie kanskje?

222 hk er kjent for å sote. Tror ikke de andre har samme problem. Det er bare i området ca 1500-2400. Over og under er det ikke synlig sot såvidt jeg har observert. Det har vært flere tråder om dette på batmagasinet også så jeg tror nok dette gjelder alle 222 hk. Så er det jo alltid slik at ikke alle oppdager/følger med på slikt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

dette med etanol i bensinen er noe av nyere dato....dette er noe som er inført som påbud i enkelte områder i usa bla..dette for å øke "oksydasjonen" i forbrenningen...dette har INGEN "smøreffekt" på ventilseter...det ble sitert fra GM:etyl...dette er tetraetylenbly (organisk bly)

Etanol er blitt brukt siden bensinens opprinnelse som erstatning eller tilsetning for å øke oktantallet på drivstoffet, men ble tilslutt "skvist ut" av "ethyl" som ikke er ethanol men merkenavnet på blytilsetningen. Omsider ble folkepresset på bly som gift for stor, og da ble erstatning påbudt (ved innføring av katalysator). Etanol har ingen smøre-effekt, og for å fremme salget av ethyl ble det fremhevet at ventiler korroderte som en følge av etanol, mens det gjorde ikke ventilene med blytilsetningsdrivstoff. Det er nok dette som sier at vi "smører" ventilene tror jeg...
Link to post
Share on other sites

Har prøvd denne på bilen for noen år siden - skulle gi målbart bedre co-målinger (nå hadde bilen, opel rekord 2.2i, svært lave co-verdier i utgangspunktet). Vi prøvde før og etter-målinger, men sporet ingen forbedringer, og produktet ble levert inn igjen. Seriøs forhandler var det, ingen tvil om det.

Nå vet jeg ikke hvilken årsmodell du snakker om, men jeg tror ikke AutoMEC tetter gamle lekke motorer. Imidlertid viser den utmerkede egenskaper på de fleste andre motorer - både hva gjelder drivstofforbruk og eksosutslipp.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt meningsuvekslingene om HD :discuss: - og som den nyskjerrigper jeg er får jeg lyst å prøve "luriumet" på min 87mod FordSabb med 2100 timer på hekken. (Ville glede alle i nærområdet om HD gjorde sikten bedre i havnen nå jeg starter opp) FordSabb`en er som kjent en av værstingene når det gjelder røyking - selv i sommervarmen. :confused:

Noen som vet hvem som forhandler HD i Bergensområdet ? :seeya:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Saksa fra BM

................................................................................

...

Jeg selger Hammerdown i Bergensområdet!

Du kan ta kontakt med meg på Tlf. 957 27 099 eller E-post

thormyk@online.no

Mvh

Thorbjørn Myklebust

................................................................................

....

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

26.11 sendte jeg en mail til leveranøren av Hammerdown. En uke etter fikk jeg som svar at han beklaget et sent svar men han hadde vært uten e-post en stund.

 

Nå sitter jeg å venter på produktet. Det har nå gått en måned fra bestillingen ble sendt. Jeg hadde tenkt å prøve produktet denne vinteren.

 

Noen som vet seriøsiteten fra firma som annonserer på Leberandørannonsene?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har brukt HD i 1 mnd. nå og ca 2 fyllinger diesel på bilen ca. 100 liter.

Kan ikke merke noe forskjell hverken med røyk eller forbruk.

 

Mulig at den er en tanke mykere "i gangen" etter start i kaldværet!

 

På Ford-Sabben ombord har jeg kjørt alt for lite til å uttale meg!

 

Fint hvis du Astor sjekker ut dette og kommer med tilbakemelding!

Link to post
Share on other sites

Noen som vet seriøsiteten fra firma som annonserer på Leberandørannonsene?

Det tror jeg ikke er noe problem. Har kjøpt maken stoff av samme firma for en tid tilbake, og hadde ikke problemer. Snakket også med vedkommende på telefonen da, og det virket som karen var seriøs og visste hva han pratet om.

Tror du rett og slett har vært litt uheldig. Men det begynner å ta litt for lang tid, det kan jeg være enig i. Er det lenge siden du purret opp?

 

Synes selv stoffet hjalp litt på røyken fra Ford-motoren jeg hadde. Men på Volvoen jeg har nå, så er jeg ikke sikker. Jeg tømte på Hammerdown fra første liter diesel jeg fylte, så jeg har egentlig ikke så mye referanse. Men tror ikke det er så galt der heller. Motoren ryker omtrent som Forden gjorde, og i følge tidligere eier røk den ganske så mye. Heldigvis roer det seg ganske fort da.

Uansett er jeg trygg på at det er en god kondensfjerner. Har ikke sett antydning til vann i bunnen av Racor-filteret i hele sommer.

Link to post
Share on other sites

Det er også svovelfri diesel på vei inn på markedet, noe som vil redusere bl.a. NOX utslippene betydelig.

Fjerning av svovel fra dieseloljen endrer ikke utslippet av NOX.

 

Jeg har leter på internett etter en god forlkaring av Hammerdown DFT 1500 sin kjemiske virkemåte mot dieseldyr og for bedre forbrenning, finner det ikke.

 

Lv Petro, Inc.™ skriver feks at stoffet fjerner vann fra drivstoffsystemet, men ikke hvordan. De beskriver hvordan forbrenningen blir bedre, motorconsult skriver at trykksvigninger i forbrenningsprosessen blir redusert med hammerdown ...men ikke hvordan. Også hvordan hammerdown reduserer gasslekasje forbi stempelringene, men ikke hvordan.

Hammerdown virker ikke "kjemisk" mot dieseldyr. Den emulgerer vannet inn i oljen slik at dieseldyrene ikke har noe sted å leve. Gasslekkasjen forbi stempelringene reduseres bare hvis det har vært koks og avleiringer der, og som Hammerdown har fjernet. Er motoren ny og ren, blir den ikke bedre av å bruke Hammerdown og brennoljeforbruket reduseres ikke drastisk, men motoren holder seg ren og derved hindres det at brennoljeforbruket øker (noe som skjer når det oppstår beleggdannelse og avleiringer i en motor). Du kan lese om dette og andre av de sakene du spør om på http://www.motorconsult.no/infodft.php. Redigert av Motorconsult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer forresten på hvordan det hadde gått å slå ut en frostplugg, for å få montert en motorvarmer som kunne ha stått på et par tre timer før start.

Den tanken var og noe av det første som slo meg når jeg startet å lese denne tråden. Men trenger en motorvarmer å stå på noe særlig lenger en en 1/2 time da?. Dette kan man sikkert ordne med en gammel mobiltelefon og litt elektronikk slik at man kan starte denne hjemmefra med telefonen. Dette krever jo da tilgang på landstrøm. Det edr jo og viden kjent at det er veldig bra for motoren med motorvarmer samt at man korter ned varmkjøringstiden.

 

Synes det er litt pussig at ingen tok videre tak i brutus sin tanke og diskuterte vider på den?? hvis det ikke er jeg som har blad for fort nedover innleggene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Som deg over er jeg overrasket over at ingen komenterer nettopp motorvarmere til disse dieseldyra de fleste har her inne.

Har en et lukket ferskvannskjøling så er jo dette ikke noe problem i det heletatt.

Men det betinger jo at en har tilgang til landstrøm.

Har man begge deler så er det jo bare å kjøpe feks et defa system, komplett med varmer batterilader og eventuelt cupevarmer.

Da får en varmet motoren, laddet batteriet og ikke minst fått litt varme i balja til denne skal brukes.

Med den elektroniske styringen som følger med så kan en stille inn et klokkeslett for når båten skal brukes, utetempmåleren kjenner etter tempen og setter automatisk i gang oppvarminga alt etter hvor kaldt det er.

Har man ikke ferskvannskjøling og dermed ikke et lukket system så kan en bruke en varmevifte eller cupevarmer direkte opp mot motor.

Har selv brukt begge metoder på bil og det fungerer utmerket..

 

Det du vinner på det er: lettere start, mindre røyk, mindre slitasje og mindre drivstofforbruk...

 

Men klart har man lyst å bruke ørten kroner på diverse lurium og dieselviagra så er det jo kun ens egen lommebok det til syvende og sist går ut over!!!! :puke:

Link to post
Share on other sites

Det du vinner på det er: lettere start, mindre røyk, mindre slitasje og mindre drivstofforbruk...

 

Men klart har man lyst å bruke ørten kroner på diverse lurium og dieselviagra så er det jo kun ens egen lommebok det til syvende og sist går ut over!!!! :puke:

Først vil jeg kommentere den misforståtte troen at Hammerdown er dyrt. Det er det ikke. Tror jeg ga noe sånt som ca. 350 kr for en flaske nok til 6500 l diesel. Tilsvarer 4-5 år forbruk for mitt vedkommende. Dernest vil jeg si at Hammerdown ikke først og fremst har sin styrke i mer lettstartet motor. Der tror jeg heller marginale effekter oppnås. Det Hammerdown preventivt kan bidra med, er å holde dieselbeholdningen fri for vann og dermed eliminere muligheten for dieseldyr og ellers tilstopping av dieselfilter når du minst ønsker det, nemlig ved gange i opprørt sjø. Har personlig også gode erfaringer med redusert mengde sot i eksos.

 

Så til motorvarmeren. Har selv stilt spørsmålet i sin tid og fikk en del motargumenter, spesielt mot frostsikring da sjøvannsiden ville være utsatt likevel. Nå er jeg ikke så redd for frost i en båt som ligger på sjøen med en isolert motorkasse rundt motor og sjøvannsinntak og atpåtil ligger under dørk. Den vil garantert ikke fryse dersom ikke vannet fryser til is under båten da.

 

Når det gjelder lettere start, så referer jeg til praksis fra offshore installasjoner. Der brukes det ofte varmeovner, type vifteovner for kupevarme inne i selve motorrommet/kassen på liv- og mob-båter. Vet ikke hvorvidt forsikringen vil tillate dette.

 

Det største ankepunktet mot motorvarmer i selve kjølevannssytemet kan være at man utsetter seg mer for galvanisk tæring. Ellers skulle det være kurrant nok å installere motrovarmer. Tror en vil trenge mer enn en 1/2 time for å få en effektiv varme. Kanskje 2-3 timer på en 350-400 kgs motor med et 1500W element.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Gøy å lese innleggene om Hammerdown.

Vi har jo hatt disse diskusjonene tidligere her på forumet.

Den beste historien var vel medlemmet som plutselig fikk enorme forbedringer på det meste, inkludert 20% lavere drivstofforbruk. Etter hvert kom det fram at han brukte feil blandingsforhold og egentlig bare hadde en tidel av anbefalt mengde Hammerdown på tanken.

 

Gjennom tidene har det vært en mengde forskjellige tilsettingsstoffer til drivstoff og smøreolje. Felles for de fleste er at de har forsvunnet fra markedet etter en kortere eller lengre periode.

 

Spørsmålet man må stille seg er følgende: Hvorfor er dette lite utbredt?

 

Hvis man kan spare en krone i drivstoff ved å investere 10 øre, burde regnestykket være enkelt for de fleste. Det burde være. Kan ikke folk regne? Og tenk på alle de andre fordelene med Hammerdown? De kommer i tillegg. Hvem vil ikke ha gullende ren motor innvendig og drivstoff uten utskilt vann?

 

Hvis Hammerdown hadde holdt hva den lover og alle verdens drivstoff hadde fått Hammerdown tilsatt, kunne verden spart drivstoff mange ganger større enn hele Norges oljeproduksjon. Vi snakker om titusener av milliarder kroner.

 

Og forurensningsproblematikken? Den har vel en tilsvarende verdi?

 

Mulig hele verdens petrokjemiske industri er noen grauthuer, eller kanskje de ikke har interesse av de oppnådde fordelene. Hva vet jeg? Det jeg imidlertid vet er at den petrokjemiske verdenseliten og alle som kan tenke seg å tjene store penger i en fart ville kastet seg over et slikt stoff og ikke nølt med å drepe bestemora si hvis det var det som krevdes for å få en bit av kaka.

 

Hva skjer i den virkelige verden? Jo Hammerdown er et ytterst marginalt nisjeprodukt som en ørliten tilhengerskare skryter opp i skyene. Hadde produsenten hatt rett, burde jo stoffet nærmest ved lov vært påbudt å bruke på alle verdens forbrenningsmotorer.

 

Dette stoffet ville f.eks gjort Kyoto-avtalen unødvendig, da redusjonen av klimagasser pga redusert forbruk ville overgå rammen for hele avtalen.

 

Når noe virker for godt til å være sant......

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Så til motorvarmeren. Har selv stilt spørsmålet i sin tid og fikk en del motargumenter, spesielt mot frostsikring da sjøvannsiden ville være utsatt likevel. Nå er jeg ikke så redd for frost i en båt som ligger på sjøen med en isolert motorkasse rundt motor og sjøvannsinntak og atpåtil ligger under dørk. Den vil garantert ikke fryse dersom ikke vannet fryser til is under båten da.

 

Det største ankepunktet mot motorvarmer i selve kjølevannssytemet kan være at man utsetter seg mer for galvanisk tæring. Ellers skulle det være kurrant nok å installere motrovarmer. Tror en vil trenge mer enn en 1/2 time for å få en effektiv varme. Kanskje 2-3 timer på en 350-400 kgs motor med et 1500W element.

Det finnes vel varmere som blir koblet direkte på blokka og ikke i kjølevannet. Hva med denne da for de som har webasto/eber eller lignende dislevarmere. Til disse får du oppringningsstart. Legg egen slange til motorrommet, steng andre spjeld når du forlater båten. 2-3 før du skal dra ringer du og starter webastoen. Da tror jeg nok du vil ha en motor med en temp på 30-40 grader ved 10-15 minus ute noe som vel og er endel mere en du ville greie med en motorvarmer :crazy::crazy:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel varmere som blir koblet direkte på blokka og ikke i kjølevannet. Hva med denne da for de som har webasto/eber eller lignende dislevarmere. Til disse får du oppringningsstart. Legg egen slange til motorrommet, steng andre spjeld når du forlater båten. 2-3 før du skal dra ringer du og starter webastoen. Da tror jeg nok du vil ha en motor med en temp på 30-40 grader ved 10-15 minus ute noe som vel og er endel mere en du ville greie med en motorvarmer :crazy::crazy:

Ja, kanskje ingen dum idè. Tilsynelatende et enkelt opplegg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har noen prøvd å gjøre noe med dieselpumpeinnstillingen p.g.a sur avgass ved kald motor? Det kan jo hende at tenningstidspunktet ikke er korrekt innstilt og dermed blir forbrenningen ufullstendig av den grunn. Har prøvd dette på flere motorer med fordelerpumpe med veldig godt resultat. :flag:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

...Det kan jo hende at tenningstidspunktet ikke er korrekt innstilt og dermed blir forbrenningen ufullstendig av den grunn. Har prøvd dette på flere motorer med fordelerpumpe med veldig godt resultat.

Fikk et tips av en som har hatt MANGE VP motorer ombord: Skal du bli kvitt røyken er det bare å vri pumpa "et stykke, du tar det på øyemål". Kan godt tenke meg at det vil hjelpe på røyken men om motoren har godt av det på full last er en helt annen sak. Hadde VP41A's røykproblemer kunne løses så enkelt hadde nok ikke 41A hatt noe røykproblem.......

 

En Detroit Diesel jeg overhalte en gang røyk noe aldeles forferdelig under første oppstart (verre enn VP) før jeg hadde justert injektorene. Etter minimal justering var røyken HELT borte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

vri pumpa "et stykke, du tar det på øyemål".

Gjør du en slik "på feeling-justering" av dieselpumpa på en 41 motor er du garantert å ikke få start igjen. Tolleransene er faktisk svært små (+/- et par hundredeler mener jeg å huske) Havner du noe særlig utenfor området vil ikke motoren starte. Tro meg, jeg har prøvd det både på 31 og 41 motorer :headbang:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal du bli kvitt røyken er det bare å vri pumpa "et stykke, du tar det på øyemål". Kan godt tenke meg at det vil hjelpe på røyken men om motoren har godt av det på full last er en helt annen sak. Hadde VP41A's røykproblemer kunne løses så enkelt hadde nok ikke 41A hatt noe røykproblem.......

Gjør du en slik "på feeling-justering" av dieselpumpa på en 41 motor er du garantert å ikke få start igjen.

Når man endrer innsprøytningstidspunktet (egentlig forinnsprøytningsvinkelen) for å redusere utslippet av synlig røyk (som er partikler - for det meste sot), stiller man det mot tidligere innsprøytning. Men da øker maksimaltrykket, og ettersom pumpeinnstillingen allerede er gjort slik at motoren ved drift på full effekt opererer med høyeste tillatt maksimaltrykk, vil nevnte endring av innstillingen gi for høyt maksimaltrykk. Lagre, stempelringer og noen andre komponenter overbelastes.
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg kastet ballen opp i lufta tidligere i dag var at mange motorer som er av noe eldre årgang kan ha ei pumpe som er feil innstilt, forrige eier kan ha tatt den ut og så ikke fått den på plass helt 100 % igjen. Etter å ha rådført meg med en som har drevet med dieselpumpeoverhaling i en mannsalder så var det ikke noe problemer med å legge pumpa med litt høyere fortenning for å se om det hjalp. Flytter man for mye begynner motoren å gå unormalt "hardt". :nonod: Det eneste var å se etter at motortemperaturen med belastning var ok etter justeringen. Husk å sette av overettmerker før du løsner pumpa. Med årene så kan man også få slitasje i drivverket mellom veivaksling og pumpeakslingen som kan gjøre at man får en liten forskyvning. Med litt justering menes tiendeler av millimeter opp mot millimeteren. I verste fall et par millimeter har jeg måtte gjort. På turbomotorer må man være ytterst forsiktig med å gjøre denne justeringen p.g.a mye større fare for økt temperatur og belastning. Kun et egnet verktøy gir selvfølgelig den beste indikasjonen på hvor riktig tidspunktet er. En Perkins 4.108 hadde en ganske sur avgass både ved oppstart og også ved gange på lavt belastet turtall. Motoren startet lett og gikk fint, det var ikke det som var problemet, men avgassen.... Her visste vi at pumpa hadde vært demontert fra motoren ved tidligere eier. Dyser var sjekket ut så da måtte jeg bare prøve. Satte overettmerker og begynte med justering. Først etter over 2 mm justering (vridning) gikk motoren fantastisk reint etter kaldstart og på lavt belastet turtall. :flag: Tomgangen økte litt så den måtte nedjusteres og siden har den gått flerfoldige hundre timer uten problemer. Helt normale nivåer hva temp og trykk gjelder.

Har sola snudd? :confused::crazy:

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Fyrte opp Perkinsen i dag og lot den gå seg god og varm i tre kvarter. Røykla først halve havna. Deretter bedret det seg etter hvert som varmen inntok en iskald motorblokk. Forvarmet rundt 1 minutt før dyret tok til fornuft

 

 

I dag var det nytt startforsøk med Astors gamle Perkins. Fyrte opp etter 30 sek. oppvarming. ( I går motvillig etter 45-50 sek,) Mindre røk enn i går. Betydelig mindre.

I går lot jeg den gå 45 min. ved brygga. Min gamle svigerfar, verksmester på Kr. sund mek. verksted en årrekke, har samtykket i at dette er helt greit. Min Perkins er jo i utgangspunktet en ind. maskin.

 

Hvordan er erfaringene ? Fortsatt mye røyk og støy i havna eller holder produktet det det lover?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...