Hulda Svart 5.Januar Del på Facebook Svart 5.Januar Til kr. 1590 hadde jeg ikke laget så mye pes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 5.Januar Del på Facebook Svart 5.Januar Triconor på Bryn i Oslo. Tar de fortsatt den type jobb? http://triconor.no/marine.aspx Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 5.Januar Del på Facebook Svart 5.Januar Har du verifisert at feilen er i innslagsreleet? F.eks ved å sette på spenning direkte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 7.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar J-Å skrev On 5.1.2024 at 16.30: Har du verifisert at feilen er i innslagsreleet? F.eks ved å sette på spenning direkte. Pluss er koblet direkte på solenoid-en, minus på gods. Styrestrømmen fra instrumentpanelet er en tykk "ferdigkabel" fra VP med mange ledere som går til den sorte releboksen med sikringer. Hva gjør jeg for å sette på spenningen direkte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 7.Januar Del på Facebook Svart 7.Januar Maika skrev 18 minutter siden: Hva gjør jeg for å sette på spenningen direkte? Velger å forklare det ved å henvise til denne tråden. Her har det tydeligvis også vært forbisnakkelser om startrelè, innslagsrelè osv. Vet ikke hvordan din motor er koblet, bortsett fra at du nå har bekreftet at minusledningen ligger rett på gods, altså ikke noe minusrelè. På bildet under ser du et eksempel hvor innslagsrelèet (det som er montert direkte på starteren) er styrt av et startrelè. mateco skrev On 5.10.2019 at 22.38: For å unngå evt. misforståelser med mitt innlegg; I mitt innlegg over så nevner jeg "startrele" og jeg mener da releet som gir strøm til start-solenoiden på selve starteren, og som nevnes av de seneste innlegg. Som du også forklarer så ligger det en tykk ledning fra batteriets plusspol direkte på innslaget. Denne er merket B+ på bildet over. Og så har du en tynn ledning som kommer fra startrelèet og går inn på "S" på innslaget. Denne er grønn på bildet over, men vanligvis rød, også dette er en plussledning. Det du gjør for å "tjuvkoble" starteren er å ta en liten ledningsbit, en skiftenøkkel, skrutrekker eller hva som helst, og kortslutte mellom "B+" og "S". Det eneste du i praksis gjør er å legge en lask som forbikobler startrele, tenningsnøkkel, og alle ledninger og termineringer mellom der. Dersom dette løser problemet ligger ikke feilen din i starteren, men i noe av det andre som gir styrestrøm til starterens innslag. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 7.Januar Del på Facebook Svart 7.Januar Maika skrev for 5 timer siden: Hva gjør jeg for å sette på spenningen direkte? Det er vanligvis bare å sette et skrujern eller lignende mellom den terminalen som går til batteriet, og den som gir strøm til innslagsreleet (den minste vanligvis). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 8.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar Takk folkens, da tester jeg det når temperaturen får litt opp :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.