Jump to content

Klikking i startmotor - VP MD2030


Maika

Recommended Posts

J-Å skrev On 5.1.2024 at 16.30:

Har du verifisert at feilen er i innslagsreleet? F.eks ved å sette på spenning direkte.

Pluss er koblet direkte på solenoid-en, minus på gods.

Styrestrømmen fra instrumentpanelet er en tykk "ferdigkabel" fra VP med mange ledere som går til den sorte releboksen med sikringer.

Hva gjør jeg for å sette på spenningen direkte?

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 18 minutter siden:

Hva gjør jeg for å sette på spenningen direkte?

Velger å forklare det ved å henvise til denne tråden.

 

 

Her har det tydeligvis også vært forbisnakkelser om startrelè, innslagsrelè osv. 

 

Vet ikke hvordan din motor er koblet, bortsett fra at du nå har bekreftet at minusledningen ligger rett på gods, altså ikke noe minusrelè. På bildet under ser du et eksempel hvor innslagsrelèet (det som er montert direkte på starteren) er styrt av et startrelè. 

mateco skrev On 5.10.2019 at 22.38:

 

For å unngå evt. misforståelser med mitt innlegg; I mitt innlegg over så nevner jeg "startrele" og jeg mener da releet som gir strøm til start-solenoiden på selve starteren, og som nevnes av de seneste innlegg.

 

Startsys.jpg.1ddcf23e645d5eec009a81101362fd91.jpg

 

 

Som du også forklarer så ligger det en tykk ledning fra batteriets plusspol direkte på innslaget. Denne er merket B+ på bildet over. Og så har du en tynn ledning som kommer fra startrelèet og går inn på "S" på innslaget. Denne er grønn på bildet over, men vanligvis rød, også dette er en plussledning. Det du gjør for å "tjuvkoble" starteren er å ta en liten ledningsbit, en skiftenøkkel, skrutrekker eller hva som helst, og kortslutte mellom "B+" og "S". Det eneste du i praksis gjør er å legge en lask som forbikobler startrele, tenningsnøkkel, og alle ledninger og termineringer mellom der. Dersom dette løser problemet ligger ikke feilen din i starteren, men i noe av det andre som gir styrestrøm til starterens innslag. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 5 timer siden:

 

Hva gjør jeg for å sette på spenningen direkte?

 

Det er vanligvis bare å sette et skrujern eller lignende mellom den terminalen som går til batteriet, og den som gir strøm til innslagsreleet (den minste vanligvis). 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...