Jump to content

Klikking i startmotor - VP MD2030


Maika

Recommended Posts

Jeg har to VP MD2030, begge koblet til samme batteribank. Tre 105Ah blybatterier fra Maritim som jeg også bruker til forbruk. Ikke den ideelle løsning, og det skal jeg endre på snart, men de skal ha mer enn nok kraft til å starte disse 28-hesterne.

 

Babord motor har alltid startet ved første forsøk, men styrdbord har jeg i et par år måttet gjøre flere forsøk på å starte. Dvs. at det har kommet en klikke-lyd som vel er fra startmotoren uten at den har startet, men etter 2-15 forsøk har den startet.

Nå har babord begynt på samme måte, og det passer dårlig midt i ferien.

 

Jeg leser at mange mener slikt kan skyldes dårlig kontakt/irring et sted, men hvordan kan det stemme når de starter etter noen forsøk? Blir kontakt-flatene bedre etter å ha prøvd noen ganger?

Noen mener problemet er i rele-boksen (sort boks på siden); at releene kommer litt ut av stilling når motoren rister, og kombinert med irring får man dårlig kontakt der. Løsningen kan være å pusse litt, og legge en plastbit mellom releene og lokket, slik at disse blir holdt på plass av presset. Jeg testet dette nå med babord, men måtte igjen prøve noen ganger før jeg fikk start, så igjen har jeg vanskelig for å skjønne at det er årsaken da motoren vel burde starte på første forsøk.

 

Batteribanken ble kraftig utladet før ferien, så jeg har vært litt spent på hvordan den ville oppføre seg, men det har så langt sett ut som den har klart seg fint. (Jeg har 2x190W solcellepanel, så de får toppladet seg skikkelig.) Jeg kan uansett ikke skjønne at de heller er problemet; For hver gang jeg prøver å starte, så trekkes det jo endel strøm, så da burde det fungere på første forsøk og ikke på et senere forsøk med lavere kapasitet?

(Jeg har planer om å bytte til to startbatterier og en lithium-bank, men det skal planlegges og gjennomføres skikkelig, og jeg har derfor ikke veldig lyst til å kjøpe noen nye random batterier underveis her i Danmark.)

 

Jeg leste her at det ble bra når innslaget (solenoid?) ble byttet: https://baatplassen.no/i/topic/122198-klikking-i-startmotor-ved-oppstart-vp-md5/

Er det faktisk sånn at innslaget kan fungerer noen ganger, og andre ganger ikke? I så fall, hvorfor?

Er det enkelt og vil det kanskje fungere å skru disse opp og pusse litt på noe der?

Får man kjøpt et passende innslag enkelt og til en ok pris? (Her koster innslaget 3600,-, mens hele startmotoren 4600,-. I så fall kjøper jeg vel heller nye startmotorer, men det koster såpass mye at jeg vil være sikker på at det er årsaken. Hadde jeg vært litt mer frampå, så hadde jeg testet med å bytte om på de to jeg har da bare den ene hadde problemer.) https://marinepartseurope.com/nb/dealer/defaultno/category/Marine Diesel Engines/product/MD2030B/explodedview/54159148?catalog=M-D1-F&img=48412.png&header=Starter Motor, Components: 3580295

 

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville startet med det enkleste: sjekket kontaktpunkter på batteriet, at de er rene og gir god kontakt. Både på + og - siden. Deretter ville jeg gjort det samme på soleonide og på starter. Det skal ikke så mye til før endel ampere «forsvinner».

 

 

Et «triks» fra gamle dager hvis det var kontakt over børstene på starteren som var problemet, var å banke forsiktig på starteren før man gjorde et nytt forsøk.

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Hva kan grunnen være til at banking på starteren kan hjelpe?

 

Polene og kabelskoene (fortinnede kvalitetssko) på batteriene er strøkne, og det er 75mm2 kabler til starterne. Jeg pusset koblingene til starteren og jordingen på styrbord motor for en tid tilbake uten at det hjalp, men tar en ny runde på begge i kveld. Men hvordan kan det noen ganger fungere og andre ganger ikke, hvis det skyldes dårlig kontakt? Båten lå helt stille når jeg nå måtte gjøre fem forsøk før babord startet. Hva var anderledes den femte gangen?

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 5 minutter siden:

Takk for tips. Hva kan grunnen være til at banking på starteren kan hjelpe?

 

Børstene er slitedeler, og vil en gang bli utslitt. De slites av i den ene enden, og da er det en fjær som skal sørge for at den fortsatt presses inn mot kontaktpunkt (rotor)

Dårlig kontakt kan dermed skyldes at det ikke er mer igjen av børsten, eller at fjær er dårlig, eller at børsten sitter fast og fjæren ikke klarer å presse den inn. 

 

Et kontant slag med hammer på starteren kan være nok til at det blir kontakt igjen, og er derfor et triks for å sjekke om det kan være børstene som er problemet. 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, sitter det børster inne i dem, så kan jo de og/eller fjærer fikses/byttes, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det da fungerer etter å ha prøvd noen ganger. Er det tilfeldig om børster fungerer når de begynner å bli slitt? Eller der det bevegelse inne i starteren selv om jeg bare hører klikket fra releet?

Link to post
Share on other sites

Sikkert lurt.

De ble installert nye i 1999, og nøyaktig modellnavn er MD2030-C BT.

Timetallet aner jeg ikke. Telleren på disse displayene er notorisk kjent for å slutte å virke. Jeg kan gjette på at de har kjørt ca.2000 timer, men aner virkelig ikke. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

@Maika hei, hva ble løsningen her? Jeg har samme motor, og lurer på om jeg skal overhale startmotor i vinter, eller bare bestille en ny ( kjøper man fra ebay eller en norsk side?). Jeg har ikke problemer ennå, men med en 20 år gammel motor vil den vel krangle før eller siden. Motortimeteller- vinduet skiftet vi greit, timeantallet vet motoren selvom LCD-kjermen er død.

Link to post
Share on other sites

De oppfører seg fortsatt på samme måte, dvs jeg må ofte prøve endel ganger før det ikke bare klikker i start-releet.

Jeg har ikke byttet noe ennå. Får jeg tid skal jeg kanskje prøve med å kjøpe én ny starter og se om det hjelper..

Link to post
Share on other sites

Det at det klikker i starteren er vel solenoiden som sparker til innslaget.
Det er litt det samme som skjer når du slår den med hammeren. bare en del svakere. Derfor kan den fungere etter du har prøvet et par ganger.
Det å ha en startmotor på lager er sikkert lurt. (jeg har selv to liggende i hyllen i garasjen!)

Link to post
Share on other sites

Dere kan jo prøve å starte med et skrujern rett på innslaget. Det er et gammelt triks, for å sjekke om feilen ligger i releer mm. I utgangspunktet skal den minste kontaktbolten kobles til den store med kabelen som går til batteriet. 

 

Er man desperat, så kan man først koble til den minste, for å få innslaget inn, og så i tillegg sette noe mellom de to største, for å bypasse kontaktene i innslaget. Men det er en viss risiko for å skade starter og tannkrans med dette siste stuntet.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 8 timer siden:

De oppfører seg fortsatt på samme måte, dvs jeg må ofte prøve endel ganger før det ikke bare klikker i start-releet.

Jeg har ikke byttet noe ennå. Får jeg tid skal jeg kanskje prøve med å kjøpe én ny starter og se om det hjelper..

Har du satset på et par/tre forsøk med klikkelyd en del år, og så har oddsene for start blitt redusert, heller bingolotteriet sterkt mot defekte kontaktpunkter i innslagsreléet. Personlig ville jeg nok plukket ut starteren og rengjort innvendig og montert nytt innslagsrelé. I tillegg ville jeg gått opp det elektriske anlegget og sørget for at det kommer nok styrestrøm frem til innslaget. Statistisk har innslaget på motoren til Hulda slått inn >>500 ganger over 23 år. Jeg regner med at det holder mer enn dobbelt så lenge. Selvstartere holder innmari lenge om de har det tørt og blir fóret med nok strøm/spenning. Derfor ligger min reservestarter på fjernlager Amerikanske Bildeler AS i Sarpsborg. Ikke bestilt, ikke betalt.

Link to post
Share on other sites

Både det elektriske anlegget og Optima Redtop startbatteri var nytt i fjor, og jeg målte at det kom nok strøm.

Kontaktpunktene på releene er pusset, og releene står i press for å sikre godt kontaktpunkt.,

Oddsene for start har kanskje blitt redusert i gjennomsnitt, med det er varierende om jeg må bruke flere forsøk eller ei, så det virker ganske tilfeldig.

Rengjøring av startmotorene er nok kanskje neste punkt, men så var det det å få tid, da. Under 20 år til pensjonisttiden, men nok litt lenge å kjøre med et ruskete system. Hører jo også at noen pensjonister har dårligere tid enn alle andre, så bikker mot å kjøpe én ny starter og teste den på begge motorene for å se om det er årsaken.

Link to post
Share on other sites

Har du plukket fra hverandre innslagsreléet? Det var slikt vi drev med for 60 år siden på 6 V anlegg. Med kun 50 % tjanse for suksess. 

 

En strømreduserende enhet er ofte kontaktpunktene i tenningslåsen. Samt kabellengden mellom tenningslås og innslagsrelé. Kabltrekket er naturligvis en konstant motstand, mens tenningslåsens motstand øker med tid og slitasje. På Hulda har jeg bøtet på dette med 'heavy duty' tenningsbryter som aktiverer et 50 A Biltema lysrelé. Som i sin tur gir kortreist strøm til innslaget. (Det er ofte denne reduksjon i strøm/spenning som får kontaktpunktene i innslagsreléet til å brenne).

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke plukket plukket fra hverandre noen av reléene. Mener du at jeg burde det, eller tenkte du at hvis jeg hadde gjort det så kunne det vært grunnen til at ting ikke virket?
De reléene jeg har "pelt" på, dvs pusset kontaktpunktene på, er 5 og 6 på tegningen, altså start- og glødereléene.

Du snakker kanskje "jordingsreléet", 2 på tegningen?image.png.30f1b6ba3410f80a8255f268ffcf1136.png

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 2 timer siden:

Du snakker kanskje "jordingsreléet", 2 på tegningen?

Har du dette releet på din motor? Vanligvis ligger jo minusledningen rett fra på blokka fra batteriet. Dersom du har et slikt rele så har du jo en feilkilde der også. Det går jo like mye strøm på minussiden. 

 

Ellers så oppfattet jeg vel at @Hulda snakket om innslaget, altså på selve innslagsreleet som sitter på selve startmotoren og har posnr. 1 på din tegning. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Har du dette releet på din motor? Vanligvis ligger jo minusledningen rett fra på blokka fra batteriet. Dersom du har et slikt rele så har du jo en feilkilde der også. Det går jo like mye strøm på minussiden. 

Ah, nei, jeg blingsa og trodde at det var 2 som var solenoiden.

Så solenoid er altså det samme som innslagsrelé, eller et relé som sitter inne i solenoiden?

Og jeg burde altså teste med å demontere både dette og startmotoren, og evt prøve med å bytte bare relé/solenoid hvis det ikke hjelper?

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 3 timer siden:

Ah, nei, jeg blingsa og trodde at det var 2 som var solenoiden.

Så solenoid er altså det samme som innslagsrelé, eller et relé som sitter inne i solenoiden?

Og jeg burde altså teste med å demontere både dette og startmotoren, og evt prøve med å bytte bare relé/solenoid hvis det ikke hjelper?

Ja. Men jeg foreslår heller at du plukker av starteren(e) og leverer den/dem inn på Fredrikstad Vikleverksted og får dem til å gå over tingene. Det kan gi en litt høyere suksessfaktor, og fremdeles spare deg for penger. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Ja. Men jeg foreslår heller at du plukker av starteren(e) og leverer den/dem inn på Fredrikstad Vikleverksted og får dem til å gå over tingene. Det kan gi en litt høyere suksessfaktor, og fremdeles spare deg for penger. 

Takk for tips, jeg hører med dem. De er jo et kjært syn fra da veien til Hvaler gikk gjennom sentrum:smiley:
 

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått noe svar ennå fra Fredrikstad Vikleverksted.

Det krever jo også at jeg får dratt innom der et par ganger, noe som er litt kronglete når jeg bor i Oslo. (Vi har en familiehytte på Hvaler, men der er jeg sjelden for tiden.)

En uorginal ny starter vil vel kanskje fort koste omtrent det samme som arbeid og deler for å fikse en gammel:

https://grenland-radiator.no/butikk/marine/startere-dynamoer/volvo-penta-d1-d2-2030-2040-starter-art-21302969/

Så er spørsmålet hvor god en slik kopi er, det er jo ofte varierende.

Alternativt en ny, men da begynner det å bli dyrt, særlig for to som er det jeg trenger:

https://grenland-radiator.no/butikk/marine/startere-dynamoer/startmotor-art-21302969/

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 51 minutter siden:

Har ikke fått noe svar ennå fra Fredrikstad Vikleverksted.

Det går an å ringe dit, men dette er jo typisk et sted hvor man bare dropper innom med slike småjobber. Bor du langt unna så kan du vel sende også, men da gjør kanskje frakten at det blir billigere å bruke et verksted som er nærmere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...