Hulda Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Nå er vel denne tråden avsluttet. Bare for ordens skyld. Kjøper har fått båten registrert hos NOR i sitt navn. Ergo er han juridisk sett eier av båten. Det som antatt gjenstår er å overføre penger fra eier til selger. Link to post
dude Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Avsluttet? denne tråden er jo i innledningsfasen. boltene bryr seg nok ikke om juridisk eier eller registrering. Men, et viktig spørsmål, på min båt er det slik det ser ut ikke rustfrie bolter, det skrives at de kanskje kan være galvaniserte bolter som ble brukt back in the days. Så da er spørsmålet om disse vil være mer eller mindre utsatt for korrosjon? Nå er jo båten min tett, foreløbig. Bank Bank! Og siden en del av min plan for båtliv er å holde vannet på utsiden av båten, tror jeg bare innstøpingen får være. den tetter jo også, om kjølen faller av tenker jeg, samtidig som de hindrer oksygen og komme til, er ikke det bra? Link to post
Guest Thostr Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 FYI så laget jeg en forespørsel til Båtadvokaten. Ser ikke ut til at han ser noen direkterute til oppheving av kjøpet. Har laget et oppfølgingsspørsmål der til ham vedr hvorvidt dette kan ansees som en kjøperettslig mangel. Tenker tråden får fortsette i Båtadvokaten sitt underforum, inntil jeg vet hva fasit er og poster her. Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 dude skrev for 2 timer siden: Avsluttet? denne tråden er jo i innledningsfasen. boltene bryr seg nok ikke om juridisk eier eller registrering. Men, et viktig spørsmål, på min båt er det slik det ser ut ikke rustfrie bolter, det skrives at de kanskje kan være galvaniserte bolter som ble brukt back in the days. Så da er spørsmålet om disse vil være mer eller mindre utsatt for korrosjon? Nå er jo båten min tett, foreløbig. Bank Bank! Og siden en del av min plan for båtliv er å holde vannet på utsiden av båten, tror jeg bare innstøpingen får være. den tetter jo også, om kjølen faller av tenker jeg, samtidig som de hindrer oksygen og komme til, er ikke det bra? Vet ikke hva slags båt du har, eller hva den er laget a . Link to post
dude Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 (redigert) Hulda: Det er en Beneteau Evasion 32. Glassfiber fra åttitallet. https://sailboatdata.com/sailboat/evasion-32-beneteau Redigert 25.Juli.2022 av dude (see edit history) Link to post
Komodo Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 dude skrev for 2 timer siden: på min båt er det slik det ser ut ikke rustfrie bolter, det skrives at de kanskje kan være galvaniserte bolter som ble brukt back in the days. Så da er spørsmålet om disse vil være mer eller mindre utsatt for korrosjon? ... samtidig som de hindrer oksygen og komme til, er ikke det bra? Galvanisert stål ruster mer enn rustfritt stål når galvaniseringen er borte. Du står da igjen med vanlig karbonstål. Karbonstål er normalt mest utsatt for det som kalles generell korrosjon. Det vil si at overflaten ruster jevnt over, og omtrent likt. Dette er en av fordelene med karbonstål. Det er mindre utsatt for pittings, gropkorrosjon, interkrystallinsk korrosjon mm i forhold til f.eks. rustfrie stålkvaliteter. Dette er også blant årsakene til at rustfrie festemidler (skruer/bolter/muttre) ikke er tillatt iht en del harmoniserte EN standarder. At støpen din hindrer oksygen å komme til er ikke nødvendigvis en fordel. I visse situasjoner kan det danne seg et surt, aerobt miljø som spiser opp stålet. Dette gir ikke konvensjonell "rødrust", men samme mekanismen som spaltkorrosjon og pittings. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 (redigert) dude skrev for 9 timer siden: Hulda: Det er en Beneteau Evasion 32. Glassfiber fra åttitallet. https://sailboatdata.com/sailboat/evasion-32-beneteau Det må jeg si, den var artig! Fin båt. Hvis jeg trekker parallell til trebåt, så vil boltene avgi korrosjonsprodukt etter hvert. Boltene vil vokse i bolthullet og tette. Vanlige 'jernbolter' holdt vel minst 50 år. Varmgalvaniserte bolter, tja, da kan man vel øke med minst 50 %. Forutsetter at kjølen er laget av støpejern og at boltene er gjenget ned i kjølen. Jern-bolter gir ingen overraskelser. De har en forusigbar korrosjonsrate på, la oss si, <0,15 mm/år. Galv sinker korrosjonsprosessen. Er kjølen av bly, vil det foreligge en galvanisk potensialforskjell til fordel for blyet. Så la oss si at du bør begynne å øke fokus en gang rundt 2040 med bolter gjenget i jernkjøl. Kan legge til at det vi så på trebåter etter så der 60 år, var bolter som hadde øket rust midt i kjølplanken. Denne var gjerne av eik og avga etter hvert 'garvesyre' som aksellererte korrosjonsprosessen. Jeg hugget opp en seiler på 60-tallet som var bygget før 1900. Der så boltene ut som gulerøtter mot midten av kjølplanken. Kjølen hang på plass, og båten var minst 67 år gammel. Nokså standard, i følge 'gamlegutta' den gangen. Det er gunstgere levevilkår for jernet hos deg. Redigert 26.Juli.2022 av Hulda (see edit history) Link to post
Guest Thostr Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 (redigert) The saga continues! Kjøpers forsikrigsselskap har kommet med følgende tilbakemelding: "Takstmann jeg har kontaktet oppfatter det som at dette er normalt, tatt alder i betraktning.". Skaderådgiver hos forsikringsselskapet sier også at han ville stolt på de beskjedene kjøper har fått tidligere (refererer da såvidt jeg vet til det samme som jeg har sitert innledningsvis i denne tråden). De kommer med en begrensning, at dette kun er til informasjon og ikke ment som noe råd "Dette er ikke ment som noen anbefaling på hva du burde gjøre, men heller kun til informasjon." Vedkommende takstmann har så vidt jeg forstår fått tilgang til bilder av boltene som viser rustprodukt samt bilder som viser det som sannsynligvis er saltvannsinntregning ifm bruk. Her er for ordens skyld et bilde jeg tok ifm testen vi gjorde med tørr melis på og rundt boltene, dette er tredje 'iterasjon' dvs at to ganger tidligere på samme seiltur ble det samme observert og tørket opp, og det ble også plassert melis andre steder hvor det kunne komme rennende vann for å utelukke at det var vann fra andre steder som rant inn her. 10 minutter mellom hver observasjon circa. I ettertid ser jeg at vi nok skulle filmet dette slik at man kan se hvor vannet kommer fra. Men det er altså tydelig fuktig rundt boltene her. Saltvann iblandet melis (mmm). Redigert 26.Juli.2022 av Thostr (see edit history) Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Det er bare å få låret kjølen, ev. byttet bolter, re-tettet som spesifisert fra Bavaria og skrudd til som spesifisert. Deretter er det trolig 'good to go'. Om det har vært grunnstøting, burde det (ikke nødvendigvis) vises innvendig i akterkant av kjølen. At slike lekkasjer er 'normalt', har jeg vondt for å tro. Da burde det vært mye mer kommentarer rundt dette her på forumet. Uansett vil en eventuell grunnstøting vises på undervannsskroget. Vi hadde to bryggenaboer som gikk på grunn. Ikke veldig hardt. Men båten til han ene tok inn masse vann. Måtte på land med en gang. Båten til han andre hadde tydelige skader. Fikk 'tillatelse' til å ha båten liggende i brygga sesongen over. På land og reparert over vinteren. Det er en del seilere i havnen der jeg ligger. Og dette er en stor havn. Har aldri hørt at noen av dem har lekkasjer langs kjølboltene. Og Strömstad Marina, som er noen meter unna der jeg ligger, har kapasitet til å plukke av kjøler. Det er ikke mange de har tatt. I Son, som har et verksted kun for plastreparasjoner, er det en del flere kjøler som blir plukket av, ukjent av hvilken årsak. Har lest det Båtadvokaten skriver. Og det er vel der saken ligger. En reklamasjonssak. Link to post
Guest Thostr Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 (redigert) Har laget et oppfølgingsspørsmål til Båtadvokaten, han brukte et litt merkelig begrep 'garanti', det er det jo ikke om båten selges som den er. Ja ja, vi får se hva den andre takstmannen sier. Å bare si at noe er 'normalt' antyder jo at det ikke er en mangel? Mens vi venter på takstmenn... Var en litt artig båt innom marinaen her om dagen. En Banner 33. Selvbygg fra 70-tallet. Jernkjøl. Den hadde en interessant kjøl og innmontering. Drømme-opplegg sett fra et vedlikeholdsperspektiv, selv om det kanskje ikke er så bra ift vannmotstand. Eier og bygger hadde etter eget utsagt vært hardt nedpå uten at det hadde oppstått laminatskader :-). Aldri byttet kjølbolter, selv om de jo er så tilgjengelig at man kunne tatt de med vårpussen... Redigert 26.Juli.2022 av Thostr (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 (redigert) Blykjøl på min. Ingen aning om hvordan den er festet inn. Dypt kjølesvin og ingen synlige bolter. Forrige eier var borti en stein i 2-3 knop så det er en liten ujavnhet foran på kjølen. da jeg overtok båten var det alltid litt vann i kjølsvinet. Etter bytte av vakuum ventil på motor, tetting av et vindu i forpiggen og bytte av fett i fettkoppen på rorakslingen er båten tett og tørr. Og sånn synes jeg det skal være. Redigert 26.Juli.2022 av Bitteliten (see edit history) Link to post
dude Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Hulda skrev for 14 timer siden: Så la oss si at du bør begynne å øke fokus en gang rundt 2040 med bolter gjenget i jernkjøl. Sjå her ja.. Det var igrunnen noe slikt jeg hadde lagt opp til Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 dude skrev for 8 timer siden: Sjå her ja.. Det var igrunnen noe slikt jeg hadde lagt opp til Ingen garanti, ingen retur. Link to post
willmasta Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 dude skrev On 25.7.2022 at 16.34: Er det prosedyre for ettertrekking av bolter på disse båtene?det er vel nødvendigvis slik at pakningsstoff/sica/silikon ikke holder evig, 25 år er vel minst en evighet for slikt under vann. Så da er der vel en intervall for å erstatte denne med ny også? Om det hadde vært strukturellt ville det vel lekket mye mer, pluss at det ville kommet fra alle/mange bolter. Tenker jeg. Jeg har en beneteau fra åttitallet, der er mutter/bolthoder støpt inne i glassfiber inni båten fra fødselen av, er det slik at jeg bør meisle bort denne slik at jeg får lokalisert lekkasje? Slik at jeg kan miste nattesøvnen i grubling, eller er det bare å vente til kjølen ramler av, evt skroget kollapser pga plastpest. Jeg har Jeanneau fra 1996. Innkapslede bolter. Kjøpte båten for to år siden. Har meislet av glassfiber på toppen av den ene for å kikke og se. Ble foreløpig betrygget, og ingen fukt å se. Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Thostr skrev On 26.7.2022 at 11.27: Vedkommende takstmann har så vidt jeg forstår fått tilgang til bilder av boltene som viser rustprodukt samt bilder som viser det som sannsynligvis er saltvannsinntregning ifm bruk. Betyr dette at takstmannen sitter på et kontor og konkluderer med at boltene er trygge uten å engang ha vært ombord i båten? Kan jo virke slik siden det her ser ut til at vurderingen gjøres basert på noen bilder. Antar de bildene også er tatt slik at takstmannen bare ser enden av bolten og ikke det området som vil korrodere mest og som vil ryke om det går galt. Kanskje man kunne få effektivisert EU-kontrollen av bil litt i samme slengen. Å se etter rust på bærende konstruksjoner under bilen er jo litt styr, så hvorfor ikke bare kikke på et bilde av støtfangeren mens man sitter på kontoret? :-( Link to post
Guest Thostr Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 (redigert) @Komodo Ser du er aktiv i Båtadvokaten sin tråd om samme tema, og etterlyser hva takstmannen egentlig har skrevet. Meg bekjent så har ikke selgers takstmann skrevet noe, men deltatt på en telefonkonsultasjon mens vedkommende er på ferie (med selger og så senere med kjøper). For alt jeg vet så har takstmannen muntlig tatt alle slags forbehold. Alt jeg har sett er det selger har formidlet skriftlig etter samtale med takstmann, til kjøper. Og det er det denne tråden startet med. Kjøpers egen takstmann har såvidt jeg vet ennå ikke kommet med en uttalelse. Håper det blir av den litt mer grundige sorten dvs en skreven og signert uttalelse som man kan basere en beslutning på. Om denne uttalelsen skulle vise seg å matche det øvrige takstmann har sagt (kjøpers forsikringsselskap, selgers takstmann) så tror jeg det blir vanskelig for kjøper å velge å gjøre så mye mer enn å bukke, nikke neie og seile omkring (forhåpentligvis uten at kjølen gjør så mye hopp og sprett og spring). Det er vanskelig nok fra før, vedkommende har meg bekjent lite erfaring med seilbåter. Den kognitive dissonansen er stor nok fra før for ham, hvor en amatør (meg) har sagt at noe er et alvorlig symptom, mens to takstmenn har avdramatisert det hele. Jeg trøster meg med at intensjonen min var god, og venter på hva utfallet blir dvs hva kjøper velger å gjøre. Redigert 28.Juli.2022 av Thostr (see edit history) Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Thostr skrev for 2 timer siden: Kjøpers egen takstmann har såvidt jeg vet ennå ikke kommet med en uttalelse. Håper det blir av den litt mer grundige sorten dvs en skreven og signert uttalelse som man kan basere en beslutning på. Om denne uttalelsen skulle vise seg å matche det øvrige takstmann har sagt (kjøpers forsikringsselskap, selgers takstmann) så tror jeg det blir vanskelig for kjøper å gjøre så mye mer enn å bukke, nikke .... I så tilfelle hadde jeg gjort et siste forsøk ved å henvende meg til Bavaria. Det høres ikke normalt ut at en moderne seilbåt skal lekke vann rundt kjølboltene under seiling. Det vil forundre meg om Bavaria ikke har prosedyrer på hvordan man dette skal inspiseres og utbedres. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dude Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Komodo skrev 9 minutter siden: Det høres ikke normalt ut at en moderne seilbåt skal lekke vann rundt kjølboltene under seiling. Nå må man stilkke fingeren i jorda litt synst jeg.. Moderne? vi snakker nittitallet, Det er 30 år siden! Kartplottere f,eks. er vel utdatert etter mellom fem og ti? i bilverden defineres de som veteran etter 20 år, og classic etter 30. Man må vel snart innse at båter som bygges fra åttitallet og frem til vår tid vil ha omvendt proposjonal levetid jo nyere de er. heldigvis. Godt med litt fornying. Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Sammenligner du levetiden på en kartplotter og en seilbåt? Tenker du at det er naturlig at en seilbåt fra slutten av 90 tallet er oppbrukt? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dude Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Hulda skrev On 27.7.2022 at 8.47: Ingen garanti, ingen retur. Det er sikkert det neste, at man blir erstatningspliktig for råd man gir i beste mening på et chatforum, slapp av, jeg er gammaldags og ikke tilhenger av "Amerikanske tilstander" Eller kaller snart amerikanerne det "Norske tilstander"? En digrejon: Jeg var på et annet chatforum, der plutselig ei frøken kom innpå helt fortvila, ho skulle vaske do, og hadde tlf i brystlomma. Det gikk som det måtte gå! hun spurte fortvilet om det var noe hun kunne gjøre etter å ha plukka den opp fra skåla? Dette var den gangen man kunne påregne fuktskade på slik teknologi om de meldte regn i værmeldinga. Der var mange råd, alt fra å pakke den inn i ris over natta, sikkert i påvente av at det da skal komme en Asiat å fikse den? til hårføner. Ingenting virket! Dagen etterpå var hun fortsatt der med spørsmål om råd, jeg sa da at sannsynligvis det eneste som ville hjelpe var varmluftskomfyr på 300 grader i en halvtime. Etter ei stund kom hun tilbake og sa at det lukta svidd i hele huset, det kom selvsagt fra komfyren! Tror hun var den eneste på forumet som ikke skjønte at det var en fleip, hun er sikkert forbanna på meg enå, men bank i bordet, har ikke hørty fra advokaten hennes :-) Link to post
dude Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 (redigert) Komodo skrev 33 minutter siden: Sammenligner du levetiden på en kartplotter og en seilbåt? Tenker du at det er naturlig at en seilbåt fra slutten av 90 tallet er oppbrukt? Ja det gjør jeg i høyeste grad! Men om du mener at man skal bytte ut alt som er inni båten, slik som motor, teknologi, gåen rør og elektrisk, opprusta tanker, lause kjøler osv, osv.. Å reparerer de for flerfoldige hundre tusen, vil man kunne slite noen år til utav den sjølvsagt. Det er imidlertid slik blitt nå at folk leier hotell til vinterdekka sine, og har verken verktøy, interesse, plass å stå, eller kunnskap til å holde på å mekke på gammal, i praksis verdiløs drit. Ikke får de finansiert det heller, siden banken mener det samme som meg? Biler får man til nød finansiert i hva da? 10 år? Biler lever i 8år i Bærum, og 23 år på Vinstra (elns) Jeg er hellig overbevisst om at det samme vil gjelde for båter innen overskuelig framtid. Men! Når det er sagt, så er jeg egentlig glad for det, for både jeg, som en av dinosaurene innpå her, og dere andre, Vi er vel i snitt rundt 60år? og vant med 50 års nedskrivning minst, på alt vi kjøper. Er jo helt avhengig av at noen naive sjeler roter seg borti slikt på slutten av levetida, slik at vi kan kjøpe det, i full overbevisning om at vi har gjort et kupp :-) Kanskje kan vi også få med oss noen kompiser, en (god?) advokat, og tilogmed naiv dommer til å mene at stakkaren som solgte det til oss må refundere noe, alt, eller sågar mer enn kjøpesummen siden vi ble sjokkert av at det ikke var som nytt etter 30 år. Redigert 28.Juli.2022 av dude (see edit history) Link to post
19 fot Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 dude skrev for 8 timer siden: Komodo skrev for 8 timer siden: Sammenligner du levetiden på en kartplotter og en seilbåt? Tenker du at det er naturlig at en seilbåt fra slutten av 90 tallet er oppbrukt? Ja det gjør jeg i høyeste grad! Men om du mener at man skal bytte ut alt som er inni båten, slik som motor, teknologi, gåen rør og elektrisk, opprusta tanker, lause kjøler osv, osv.. Å reparerer de for flerfoldige hundre tusen, vil man kunne slite noen år til utav den sjølvsagt. Det er imidlertid slik blitt nå at folk leier hotell til vinterdekka sine, og har verken verktøy, interesse, plass å stå, eller kunnskap til å holde på å mekke på gammal, i praksis verdiløs drit. Godt båtene mine ikke har seil da, for da ville levetida vært over før de ble 25 år gamle. Begge mine båter er fra 1980, så de er 42 år gamle, og fungerer fint, og vil nok gjøre det når de er 50 også uten de helt store påkostningene. Kan jo hende en motor eller 2 eller 3 streiker, men de kan man jo bytte ut og evt flytte over på annen båt hvis behov, greit sånn sett med påhengsmotorer. Eldste motoren er forøvrig 25 år gammel nå og fungerer helt fint. Litt tørst, men fungerer som den skal og brukes nesten daglig i sommerferien. En motor stoppet igår forresten, men det var den som er 2 mnd gammel, så ikke alltid de eldste tar kvelden først. Var forøvrig enkelt å fikse det, bare plugghetta som hadde ristet seg av, så bare å sette den på igjen og starte opp. Mine båter er forøvrig uten så mye teknologi. Motorene er nok det mest teknologiske. Ellers er det jo litt ekkolodd og slikt, men det er enkelt og billig å bytte hvis det skule være behov for det etterhvert. Ikke så mye som ruster på en glassfiberbåt heller. Mesteparten av metall (bortsett fra motorer) er rustfritt eller syrefast. Hvis man holder motorene utafor så regner jeg med at man greit holder forfallet i sjakk for en tusenlapp eller to i året for hver av mine båter. Skal man oppgradere ting og kjøpe inn noe som ikke fantes fra før så må man jo ut mer mer selvfølgelig. En gang er nok levetida for disse båtene over, men de blir nok brukt mange år før det er slutt på jevnlig bruk. Angående verditap så skulle jeg nok lett klart å selge båtene mine og bare tatt et verditap på 1000 kr/år/båt, men det vil jeg ikke gjøre, for jeg har mer lyst til å beholde båtene enn å få de pengene. Link to post
Krimart Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Faxen skrev On 21.7.2022 at 10.57: For noen år siden var det Bav 42, som mistet kjølen, i regatta. En kar hentet en ny båt, og mistet kjølen i Sverige, gikk heldigvis for motor. Angående Bavaria 42 antar jeg du tenker på match'en som mistet kjølen i Kroatia? Det er jo dokumentert opp og ned at denne var en charterbåt som hadde gått på grunn og hadde strukturelle skader som ikke var utbedret. M.h.t. den andre hendelsen; kan du dokumentere dette eller er det "noe du har hørt"? Og uansett; hvordan er det relevant for denne tråden? Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Kan ikke dokumentere den siste, men jeg leste vel om den båten i Aftenposten. Uansett, det er vel ikke vanlig at kjøler ramler av. Statistisk sett holder de fleste seg på plass i årevis. Link to post
sunnmøre Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Synd med sånne vandrehistorier om desse kjølene på Bavaria. Hulda - du får ta kontakt med Aftenposten slik du får sjekka opplysningene dine.... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn