Jump to content

Freya

Gudrun

Freya  

136 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg er helt enig i VG-artikkelen, men de kunne gjerne sagt 100 meter, ikke bare 10. 10 meter er uansett så lite at det kan oppfattes som truende, og hvis Frøya føler seg trengt opp i et hjørne eller tilstrekkelig plaget så …

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Etter å ha fulgt Freyas oppførsel i tre sørlandsbyer de siste to månedene så må jeg si at hennes oppførsel har blitt raskt mindre naturlig.

Når hun nå legger seg til inne hos "Raymond og de" og det blir en kjempesak, så er det tvilsomt om hun noen gang vil kunne tilbakeføres til et naturlig liv.

En by-elg blir avlivet i det stille.

I en by med så mange testosteron-bomber og tøffinger så ender vel dette med at en blir holdt under vann i 6min, MEN rakk å ta en selfie....

dieselfan skrev 40 minutter siden:

Når hun nå legger seg til inne hos "Raymond og de" og det blir en kjempesak, så er det tvilsomt om hun noen gang vil kunne tilbakeføres til et naturlig liv.

Gjelder det for andre skapninger også?:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Popeye70 skrev 59 minutter siden:

Jeg er helt enig i VG-artikkelen, men de kunne gjerne sagt 100 meter, ikke bare 10.

Nå er vel sikkerhets sonen satt av fagfolk...

Hadde de satt 100 meter ville det fort bli en del båthavner som ble helt stengt av, ikke veldig praktisk.

Eller veldig enig i at folk skal la dyret i fred.  Ille dersom det blir fremprovosert situasjoner som medfører avliving. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 2 minutter siden:

Hadde de satt 100 meter ville det fort bli en del båthavner som ble helt stengt av, ikke veldig praktisk.

Eller veldig enig i at folk skal la dyret i fred.  Ille dersom det blir fremprovosert situasjoner som medfører avliving. 

Poenget mitt var egentlig at skuelystne skal holde 100m, mens de som må foreta seg noe i nærheten av Freya kan gjøre det. Kall det gjerne «business as usual», uten Freya-turisme.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Dette er vel nokså nært drømmen til de som lever med ulv og bjørn på eiendommene sine ;-)

Et vilt dyr med potensiale til å gjøre skade i Oslogryta, men hvor folk har allverdens mulighet til å holde avstand.

Noen få fritidsbåter er ikke stort i forhold til å miste en saueflokk.

Så den Langesund og synes det var et trivelig innslag.

Mons

Når man ser hvordan hun oppfører seg mot ender og svaner, og svømte etter kajakken i går er det bare snakk om tid før noen stryker med. Tullskap å dra dette ut, ser ingen happy ending for hverken ting, mennesker eller dyret om man bare lar tiden gå her.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Blouberg skrev for 2 timer siden:

.. som sitter inne på et kontor? 

Nå har ikke jeg klart å ta rede på hvem som gjorde utredningen, MEN om vedkommende er på høyde med de som har gjort sel telling i yttre Oslofjord, så klarer ikke jeg å dåne av beundring... 

dieselfan skrev 4 minutter siden:

så klarer ikke jeg å dåne av beundring... 

:giggle::lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

dieselfan skrev 49 minutter siden:

MEN om vedkommende er på høyde med de som har gjort sel telling i yttre Oslofjord, så klarer ikke jeg å dåne av beundring... 

Blir stadig overrasket over kunnskapsnivået på forumet, på alle fagfelt😁

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:

Tullskap å dra dette ut, ser ingen happy ending for hverken ting, mennesker eller dyret om man bare lar tiden gå her.

Er ikke glad for at det er sånn, men tror desverre du har fullstendig rett... 

Om dette skulle gå galt, vil det skade folks generelle holdninger til arten så mye at jeg tror ikke det lurt "å værne for enhver pris" 

Redigert av dieselfan (see edit history)

Kom til å tenke på en tilsvarende "svømmende sak" for en del år siden.

ja i 1982, september sør om Bergen..

Bergensavisene hadde daglige rapporter om en stor hvalross som lå på land og kikket på de passerende båtene. 

Etter noen dager ankom den lokale sheriffen med den skarpeste av de skarpe skytterne.

Noen på universitet i Bergen hadde etter å ha studert bilder funnet ut det var skadeskutt hunn. Den hadde 2 hull på magen. Ene lekket det av. Så den led noe voldsomt.

Det siste de så til den var etter et høyt smell en hvalross som stupte i sjøen.

De hadde sørget for den slapp å lide mer!

Men historien stopper ikke der.

Noen dager senere dukket det opp et avisinnlegg i ene avisen.

En pattedyrzoolog med erfaring fra ikke få ekspsdisjoner til Svalbard hvor han blant annet hadde spasert mellom flokker av hvalross skrev et innlegg som fikk mange til å sette kaffen i vrangstrupen.

Han påstod kulehullene ekspertisen henviste til var to naturlige groper.

Ene var navle og det andre til penis.

Var sistnevnte det hadde lekket fra. Hvalrossen var ikke en eldre hunn, men en ung hann som hade tatt seg en streiftur sørover. At den ikke beveget seg noe særlig skyldtes den spiste mye for så slappe av på land. Så med interesse på de lokale. Påstod de hadde skutt et fullt oppegåede dyr.

At den hadde hoppet uti etter å ha blitt truffet mente han skyldtes dyret var skadeskutt og kom til å lide før den døde.

Vedkommende viste og til at hvalrossen var fredet så det var ikke bare for hvemsomhelst uten godkjenning fra rette offentlige instans å lade børsa og sette igang.

Ble selvfølgelig et ramaskrik uten like og universitetsfolkene med lensmann (muligens og prest)mistet nattesøvnen.

For ikke snakke om tap av ansikt...

Redigert av Gudrun (see edit history)

Ti meter er ganske beskjeden avstand til hvalross, en flokk hvalross begynner som regel å bli urolige før man er såpass nære.

Jeg vet at Norsk Polarinstitutt har laget en veileder for dette en gang i tiden, den klarer jeg dessverre ikke finne nå.

Det oppfordres normalt til 300 meter avstand til hvalross ved ilandstigning på Svalbard, samt at man nok bør holde vesentlig mer enn ti meter avstand også på land.

Omplassering er det eneste riktige.

Ja, det er sjanser for at dyret blir skadet av en slik operasjon, men blir hun værende er det nærmest 100% sikkert at hun dør.

Enten som følge av at hun blir skadet, eller at hun skader/dreper noen og blir avlivet.

Hvorfor sitter "de" bare på rævva og venter på at noe alvorlig skjer?

Det ser ikke ut til at hvalrossen har tenkt seg å dra "hjem", hun har jo vært her nede i månedsvis.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 1 time siden:

Omplassering er det eneste riktige.

Du vet hun er radiomerket? 

Har du sett reiseruten hennes? 

Flytter vi henne tilbake til Shetland, er hun i Farsund 4 dager senere... 

I en sånn sak er det lett å ha gode intensjoner, men resultatet er ikke av den grunn garantert vellykket, desverre. 

Jeg forutsetter at hun blir plassert sammen med andre hvalrosser, og at det er der hun vil være.

Kanskje flytte henne til en flokk som er lengst mulig vekk herfra, lenger enn Shetland.

Etter min mening må vi ihvertfall gi henne den sjansen.

Slik det er nå, er ikke holdbart og det blir til syvende og sist hvalrossen som taper.

Om hun tar med seg noen andre i "fallet", ja det vil vi helst ikke finne ut av..

20 minutes ago, nomen said:

Jeg forutsetter at hun blir plassert sammen med andre hvalrosser, og at det er der hun vil være.

Det er langt fra sikkert at hun finner seg tilrette i en flokk med det som for henne vil være fremmede dyr.

Anonym skrev 41 minutter siden:

Det er langt fra sikkert at hun finner seg tilrette i en flokk med det som for henne vil være fremmede dyr.

Det er godt mulig.

Fagfolk vet nok det best, siden de sier at de vurderer det, er det vel ikke helt ute på viddene.

Hun bør som sagt få en sjanse.

Man behøver imidlertid ikke være fagperson for å se at båthavner og travle kystbyer ikke er rett plass for en hvalross. 

Hvis hun flyttes, og kommer tilbake bør avliving kanskje være neste steg.

39 minutes ago, S/Y Emma said:

Som f.eks. skuelystne nysgjerrigperer i Oslofjorden.

Forskjellen her er at hun selv har oppsøkt omgivelsene hun lever i nå, hun har anledning til å flytte på seg om hun vil og vil trolig gjøre det relativt snart.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...