Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

Så kom endelig tiden for å kaste loss for noen måneders båtferie på den svenske vestkysten. Vi installerte oss i båten søndag 15. mai og satte kursen sydover dagen etter. Været var ypperlig, 2 - 5m/s nordlig vind med marginalt med bølger, solskinn og rundt 15gr. Etter 6 timer og 5 minutter la vi til i en nesten tom Strömstad havn.

 

20220516_190114.jpg.8195daec6125978441b055841e541c92.jpg

 

Etter noen dager, idag torsdag 19. mai la vi ut på Kosterfjorden i havblikk og 1 - 2 m/s vind fra ubestemmelig retning. Temperatur nesten 20gr. Det var overskyet, - men hva så? Etter halvannen time la vi oss til i trivelige Resö havn. Her var vi eneste gjestebåt, nå er vi blitt tre. Planen er å ligge her til søndag.

 

reso_mai_2022a.jpg.615cd7fb53bb2159d63eb9c08b871c84.jpg

 

Resö havn rett inn fra Bissen i Kosterfjorden er faktisk en av få aktive fiskehavner her nede. Men vi er nok off season som gjester her. Betalingen for havneavgift funker ikke. Restauranten/kroa/kafeen åpner ikke før på en måneds tid. Men skipshunden møtte en av de litt spesielle innbyggerne.

reso_2022_mai_fiskeredskap.jpg.dbddde54a677aba2464c1fc9203de619.jpg

 

reso_2022_mai_meny.jpg.ba0e251b69e98d821ded4933e9a6c98d.jpg

 

reso_2022_max.jpg.6752bd899358e9dc676125e9f1565557.jpg

 

 

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingen vår her inne før Trudelutt trekker sørover... Mer som tjelden jo, som trekker nordover til samme tid hvert år. Tjelden er på rødlista over truede fuglearter. Men det er ikke Trudelutt, som er på en annen liste nemlig rødvinslista. Kos dere masse. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Alt går som smurt, teknisk og annet. Idag fikk vi også betalt havneavgiften, SEK230 + 40 for strøm. I Strömstad var det SEK200 + 40. Det kom en hyggelig dame rundt med betalingsautomat. Problemet med automaten var at søppelbilen hadde krasjet i i buen der den er. Hun husket oss forresten fra tidligere besøk. Iår er det 33 år siden vi ferierte her nedover første gang, de siste 20 - 25 årene hvert år.

 

Idag er det vindstille her, men tåken har ligget tykk. Nå letter den og det er nesten 20 grader. For en stund siden kom det inn en annen båt bak oss, 2-mastret franskmann.

 

reso_2022_mai_franskman.jpg.85b431cf757102b6f2d037015647151f.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg var nettopp en tur og sjekket dusjer og vaskemaskiner. Det så bra ut, men går på 5-kroninger som en vel ikke har så mye av. Men har en sedler er det greit, det er vekslingsautomat for svenske 20, 50 og 100-krones sedler.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Foruten gode reiseskildringer er det mange supre havnetips i turtrådene dine. Jeg har bare vært innom Resø på dagsbesøk og aldri overnattet der, dessverre. Ser ut som om dere ligger på den ene piren på utsida av den indre havna? Nå er det vel rolig, men lurer på om du har noen erfaring med hvordan det er der når det blåser en del fra sør eller sørvest? 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Sjøstein skrev 43 minutter siden:

 Ser ut som om dere ligger på den ene piren på utsida av den indre havna? Nå er det vel rolig, men lurer på om du har noen erfaring med hvordan det er der når det blåser en del fra sør eller sørvest? 

 

Vi har bare vært her en håndfull ganger i godvær og vet ikke hvordan det er her når det blåser godt eller når det er 40 - 50 båter i felleskaoset/ferien.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så var det siste kvelden her på Resö for nå. Her er det "freden og roden". Det er en seilbåt på den andre bryggen, og ellers er vi alene. Forresten, Sjöredningen har en kaiplass reservert innerst på bryggen der det nå ligger en av deres små båter. Imorgen tror jeg det blir en kort tur til Grebbestad. Der har vi ikke vært på noen år. Gule Humpen ser ut til å bli helt grei med svak vind fra NV.

 

Ellers traff skipshunden Max på en til av de spesielle innbyggerne her på stedet.

 

reso_2022_mai_skilpadde.jpg.63ed4b8c4d4c420a8eaf9b21926dfe0c.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da ble det å trekke seg litt lenger sydover. Planen var Grebbestad, men de fine plassene vi kunne tenke oss var opptatt. Vi var nok litt for tidlig ute på en søndag, før helgebåtene hadde dradd. Dermed ble det Fjällbacka til fin kailangs plass. Også her et betalingsautomaten US med lapp om at havnekaptein/vert/sjef kommer rundt i eftermiddag.

 

fjallbacka_2022_mai_trudelutt.jpg.2182cedd789198bb69786c60c27922e5.jpg

 

 

fjallbacka_2022_mai_inover.jpg.eeb2bdad59f10aec57e57a5e0e0d9bbb.jpg

 

En ting irriterer meg litt, det er pepret med slike "reservert" skilt både her og Grebbestad der det er gjestehavnplasser. Jeg regner med at det er etterlatenskaper etter der vinteropplagte båter lå, skal spørre havnekapteinen om det.

 

 

fjallbacka_2022_mai_forhyrd.jpg

 

 

Ellers var Gule humpen en drøm, nesten vindstille, kun 2m/s vind og gamle slake bølger på rundt halvmeteren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ti-tusen i budsjett ryker nok fort bare i havneavgifter på en 2 - 3 måneders tur. Når kapteinen blir 80 år om drøyt et år er det slutt på naturhavner. Riktignok er båten ikke så stor, men velutstyrt på alle mulige tekniske måter. Så helt primitivt har vi det ikke.

 

Med litt dårligere vær i vente forflytter vi oss imorgen til Bovallstrand, greit å passere Humperne under trivelige forhold.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...