Jump to content

Bergtatt til sikker vinterhavn!

Sjøbliss

Recommended Posts

Komodo skrev 11 minutter siden:

Kanskje en spøk, men ikke en dårlig en ?

Alle har vel sett minst ett program av typen «Ekstrem oppussing» hvor familier blir sendt vekk mens huset blir pusset opp. Etter endt oppussing får familien komme hjem og se på resultatet. Dette er båtvarianten, men det er båten som blir sendt vekk, ikke menneskene. ?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Spleisen er selvsagt støttet, og dersom dugnad passer med tid og sted så deltar jeg gjerne på denne også. ☺️

Og som så mange andre nevner; For et forum dette er! Man blir jo rett og slett oppriktig glad langt inni hjerterota av å se hvordan man støtter hverandre når det trengs! ☺️

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Gullfisk skrev for 11 timer siden:

Kanskje noe Fuel-service kunne vært interessert i å bidra med?

Flott tiltak:thumbsup:, er med på spleis. Mulig jeg kan bidra med litt tid også, avhengig av hvor og når det blir.

Ikke nødvendig med Fuelservice! Jeg kjenner denne båttypen ut og inn! Utrolig enkel tilgang til dieseltanken og et veldig fint mannfolk! Verdens enkleste å rengjøre selv!

Sjøholken skrev for 10 timer siden:

Fantastisk tiltak! Blir med på den!

@Chilli Solbris jeg kan se om jeg får tatt meg en tur ned til fredrikstad en ettermiddag også kan vi se på noe av det tekniske. Med mindre det blir gjort før jeg kommer så langt. Blir litt jobbreiser først....

Kan uansett gi deg en lyd når jeg er på riktig side av landet, skulle jo også besiktiget Chilli Solbris:thumbsup:

Det hadde vært perfekt å få deg oppi der!!! Hjertelig velkommen!

liberty skrev for 9 timer siden:

Jeg blir med. Kan jo ikke hoppe av nå, er jo litt medskyldig til at han har den båten 

Du har jo nicket ditt behørig plassert her!?? Begrepet å ta en «Liberty» er jo velkjent!??

Komodo skrev for 9 timer siden:

Tanken min var også litt at når den står langt fra deg, så blir det kanskje litt lettere å slå seg til ro med at det uansett er umulig for deg å komme ned dit ? Jeg skjønner jo at det ikke er så lett å innse at man ikke får bidratt selv. 

Ellers så er det jo ikke slik at den må vinterlagres på land enten den løftes opp her eller der. Ut kan den i prinsippet gå igjen så snart den er klar. Det med vinteropplag var vel noe jeg oppfattet i begynnelsen av tråden. Mulig jeg misforstod. Men ut fra hva du selv har skrevet i den andre tråden, tenker jeg at det er viktig at du fokuserer på restitusjon, og ikke forhaster deg med å sette sjøbein. Det er jo ikke en "lett influensa" du snakker om her. Og som @Sjøbliss skriver i åpningsinnlegget her så handler vel dette også om et nødvendig løft for at du i det hele tatt skal ha en funksjonell båt når vinteren er over. At årets sesong blir en smule amputert (uten sammenligninger forøvrig ?), er vel uansett ikke det viktigste sett i forhold til helsa, og det å ha en funksjonell båt til neste sesong?

Med tanke på @Pequods innlegg er det helt knall om du får sjekket mulighet for opptak på Nøkledypet! Da er det lett å følge opp!

Popeye70 skrev for 8 timer siden:

Kanskje Bergtatt må «kidnappes» og settes på land på hemmelig sted, så @Pequod bare må innfinne seg med at båten er på «spa-ferie» og han kan ikke forstyrre oppholdet. :giggle:

(jada, dette er ment som en spøk)

En knallgod ide spør du meg!???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Må bare igjen få takke alle dere som bidrar til å få @Pequod på sjøen i en ivaretatt båt!!
Det varmer noe så eventyrlig!
Mandag 8.8. blir båten tømt og vasket ned og klargjort for landsetting. Nøyaktiv hvor kmmer vi tilbake til!

Men! Da hadde det vært knallfint med en kyndig elektriker ombord! Så du er hjertelig velkommen når du kan @Sjøholken!:flag_bp:

Kommer tilbake med ønsker om både hjelpende hender og hvor og når! Alt vi trenger av verktøy har undertegende!

Er det noen som kan tenke seg å hjelpe til med å trekke nytt skrogtrekk i forkabinen? Mottar med glede hjelp til den jobben!

Og det kommer nok flere ønsker om hjelpende hender til litt av hvert!!:flag:

Mvh

Chilli Solbris

Det gikk kaldt nedover ryggen min da jeg så ambulansefolk i båten til Pequod. Tanken på å selv ligge i ei sykehusseng, tenke.. det eneste jeg ønsker, er å være i båten min nå. Det er rett og slett bare vondt. Vi er flere som kommer til å havne i den situasjonen, beklager å si det. Men kjære Pequod, god bedring fra oss på All Inclusive. Støtter innsamlingen så godt jeg kan. 

Chilli Solbris skrev On 1.8.2022 at 7.57:

Er det noen som kan tenke seg å hjelpe til med å trekke nytt skrogtrekk i forkabinen? Mottar med glede hjelp til den jobben!

Hvis ingen melder seg som mentor for det oppdraget kan vi jo ta vekk det gamle og gjøre klart til att ett firma kan ta oppdraget.
Det virker jo som det økonomiske er på stell og hardner det til på slutten er jeg sikker på att en del av oss kan bidra litt en runde til om nødvendig.

Dette var et godt initiativ! 
Dine reiseskildringer er veldig gode @Pequod, håper du en gang når du har tid samler de i en bok. Da kunne mange som aldri har satt sine ben i en båt få oppleve båtlivets mange gleder.

Å kunne skrive godt er en kunst du behersker til det fulle.

Utfordringer på privaten gjør det vanskelig å forplikte seg til dugnad, men det er i det minste hyggelig å kunne støtte. God bedring og takk til dere som har satt i gang dette!

Redigert av Havelle (see edit history)

Nå bor jeg på "feil " side av fjellet og støtter normalt ikke noe på Spleis. Men jeg vil i allefall støtte denne spleisen, da @Pequod har gitt så mye til forumet i form av velskrevne, underholdende, nyttige og ikke minst inspirerende reiseskildringer i flere år.

Og en STOR takk til de som står bak dette fantastiske tiltaket, som viser at båtfolket på Båtforumet er rause mennesker som hjelper hverandre. 

pipe skrev for 15 timer siden:

Hvis ingen melder seg som mentor for det oppdraget kan vi jo ta vekk det gamle og gjøre klart til att ett firma kan ta oppdraget.
Det virker jo som det økonomiske er på stell og hardner det til på slutten er jeg sikker på att en del av oss kan bidra litt en runde til om nødvendig.

Ja, vi gjør det vi klarer på dugnad og så må vi bruke fagfolk der det er nødvendig! Og det har spleisen sørget for at det lar seg gjøre!???

Komodo skrev for 15 timer siden:

Jeg kan sikkert stille opp med litt dugnad, men skrogtrekk er nok utenfor mitt kompetanseområde. Men med så mange dyktige mennesker det er her på forumet, så er det vel nesten litt rart om det ikke er noen som kan trå til litt der også?

Ja, jeg tenker det blir noen spennende uker nå!????

Mvh

Chilli Solbris

Må bare nok en gang si tusen takk til alle som har gitt til denne spleisen! 
Jeg har snakket med @Pequod og han gleder seg virkelig til å ta fatt på båtlivet igjen!

Jeg kan med glede si at der var en myyyye friskere kar jeg besøkte i går kveld enn han jeg sendte av gårde i sykebilen i Strömstad!

Han er så mye mye bedre at vi bare må få båten på sjøen igjen så fort som mulig!???

Jeg tenker at vi kanskje starter en egen tråd hvor selve arbeidet med båten dokumenteres? Hva tenker dere?

Nok en gang! Tusen takk for hjertevarmen som er vist med å støtte denne spleisen!❤️❤️❤️

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 7 minutter siden:

Jeg tenker at vi kanskje starter en egen tråd hvor selve arbeidet med båten dokumenteres? Hva tenker dere?

Støtter den tanken. Så kan både kapteinen og vi andre følge med på hva som blir gjort!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Chilli Solbris skrev 19 minutter siden:

Jeg har snakket med @Pequod og han gleder seg virkelig til å ta fatt på båtlivet igjen!

Jeg kan med glede si at der var en myyyye friskere kar jeg besøkte i går kveld enn han jeg sendte av gårde i sykebilen i Strömstad!

Godt å høre :sailing:

Chilli Solbris skrev 19 minutter siden:

Høres ut som om en god idé. 

Kanskje lurt å strukturere opp litt i forhold til hvem som kan stille opp, når de kan stille opp, og med hva. Litt tidlig foreløpig kanskje før vi vet mer, men mye tyder vel på den ryker på land ca midten av neste uke, og at det blir i Fredrikstad. 

Hvis det skal bli noe effektivitet over dugnad må jo dette også koordineres ut fra behov og tilgang på hender. Ser av erfaring fra diverse dykkerklubber, båtforeninger osv opp gjennom årene at dugnader fort blir en ineffektivt mølje.

Komodo skrev 1 minutt siden:

Godt å høre :sailing:

Høres ut som om en god idé. 

Kanskje lurt å strukturere opp litt i forhold til hvem som kan stille opp, når de kan stille opp, og med hva. Litt tidlig foreløpig kanskje før vi vet mer, men mye tyder vel på den ryker på land ca midten av neste uke, og at det blir i Fredrikstad. 

Hvis det skal bli noe effektivitet over dugnad må jo dette også koordineres ut fra behov og tilgang på hender. Ser av erfaring fra diverse dykkerklubber, båtforeninger osv opp gjennom årene at dugnader fort blir en ineffektivt mølje.

Følger deg på dette @Komodo

Mvh

Chilli Solbris

Varm støtte til dette! Rørende engasjement. @Pequod bidrar enormt med sine innspill og skriverier. Nå er jeg snart på 10. året uten båt, men det nærmer seg båtliv igjen nå. 

Det komiske eller spesielle, er at jeg disse 10 siste årene har sjekket Båtplassen daglig. For er forum!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...