Jump to content

Bergtatt til sikker vinterhavn!


Sjøbliss

Recommended Posts

Dette måtte det være en fin anledning for medlemmene til å ordne sosialt arbeidstreff der en også blir kjent med hverandre. Jeg regner med at båten blir tatt opp et sted innerst i Oslofjorden (?). Dersom tid og sted passer melder jeg meg på med litt arbeidsinnsats.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 20 minutter siden:

Dette måtte det være en fin anledning for medlemmene til å ordne sosialt arbeidstreff der en også blir kjent med hverandre. Jeg regner med at båten blir tatt opp et sted innerst i Oslofjorden (?). Dersom tid og sted passer melder jeg meg på med litt arbeidsinnsats.

God ide! Melder meg også til dette

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg vet hva linken til Spleisen er, og har etterlyst at den legges ut så tar jeg sjansen og legger den ut selv. Moderator får heller slette innlegget hvis det er et overtramp: 

 

https://www.spleis.no/project/228190

 

Kommentar fra moderator: Har oppdatert 1. innlegg med link. Se kommentar nederst i innlegget.

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 3 minutter siden:

Ettersom jeg vet hva linken til Spleisen er, og har etterlyst at den legges ut så tar jeg sjansen og legger den ut selv. Moderator får heller slette innlegget hvis det er et overtramp: 

 

https://www.spleis.no/project/228190

❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Dette måtte det være en fin anledning for medlemmene til å ordne sosialt arbeidstreff der en også blir kjent med hverandre. Jeg regner med at båten blir tatt opp et sted innerst i Oslofjorden (?). Dersom tid og sted passer melder jeg meg på med litt arbeidsinnsats.

Det satte meg på en ide.

 

Vaske en båt av denne størrelsen utvendig gjør en mann lett på en ettermiddag. 

 

Men rubbing og polering av en litt eldre og kanskje litt forsømt båt er ikke gjort på en halvtime. Særlig om man tenker både skrog og overbygg.

 

Hva med å slå to fluer i en smekk her. Et stadig tilbakevendende tema her på BP er polering av gelcoat, roterende kontra DA maskiner, hvilke maskiner er best, hvilken pad skal jeg velge, og hvilket poleringsmiddet er best, og hvordan legger jeg på voks? 

 

Skal man dømme etter antall tråder om disse spørsmålene, og engasjementet i disse trådene, er behovet for et kurs i maskinpolering skrikende. Hva med å bruke Bergtatt som objekt for et slikt kurs for medlemmene? Med en symbolsk kursavgift på 100 kroner burde det lett dekke inn kostnadene til padder og poleringsremedier, og med flere ivrige kursdeltakere burde poleringsjobben gå unna som en lek! Ut fra tidligere poleringstråder burde det ikke være vanskelig å få folk til å stille opp for å demonstrere sin unike metode for å oppnå et premium resultat. 

 

Det samme gjelder jo utbedring av gelcoatskader. En drøss av tråder her inne med spørsmål om hvordan det utføres, så der er det jo også et utrolig engasjement. Og svarene på hvor enkelt man utfører dette pleier ikke å utebli, så kompetansen er nok til stede på forumet. 

 

Utfordrer derfor med dett dyktige forumsdeltagere til å stille opp med sin kompetanse og egne maskiner. Noen som er sugen på et lite kurs?

 

Valg å  sted for opplag er selvsagt viktig for å oppnå god oppslutning. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er nødt å få si tuuuuuuuuuuusen takk igjen alle sammen. Tror faktisk vi kan få tatt hele listen med dette bidraget som kommer inn. Nå har vi fått inn over  25 000 pluss andre bidrag på omtrekking og service. Dere er fine folk alle sammen! 🥳 

 

Dette sier mye om hvor flinke vi båtfolk er til å hjelpe hverandre, samt er det et vitnesbyrd til hvor stor glede @Pequod deler gjennom sitt arbeid. Dette har verdi og vi ønsker å bidra. 

 

Jeg blir tom for ord her jeg sitter, med et glass rødt som en annen kjent kar her på forumet sier. Takk igjen og igjen. Vi skal sikre at pengene kommer til god anvendelse og med maks uttelling for kaptein og båt. 

 

Takk og takk igjen. Selv om ikke kapteinen selv skriver så mye så er jeg sikker på han sitter med en klump i halsen. Hvem hadde ikke det. Og hva skal man skrive? Nei det skjønner jeg ikke er så enkelt.

 

Hurra for dere! Hurra for oss! 💖🙌🙏

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Valg å  sted for opplag er selvsagt viktig for å oppnå god oppslutning. 

Jeg tror nok østfold der båten ligger nå er riktig sted for en kraft dugnad der mye kan bli gjort på en helg eller to
Nå er det jo snart august så hvorfor ikke bare knekke i gang om 2-3 uker? 
Senere på høsten er jo været mer ustabilt og mange av oss har båter som også skal på land.
Tror det er lettere å få folk med da og siden vinduene lekker er det like greit å få tettet de før jo heller.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 18 minutter siden:

Jeg er nødt å få si tuuuuuuuuuuusen takk igjen alle sammen. Tror faktisk vi kan få tatt hele listen med dette bidraget som kommer inn. Nå har vi fått inn over  25 000 pluss andre bidrag på omtrekking og service. Dere er fine folk alle sammen! 🥳 

 

Dette sier mye om hvor flinke vi båtfolk er til å hjelpe hverandre, samt er det et vitnesbyrd til hvor stor glede @Pequod deler gjennom sitt arbeid. Dette har verdi og vi ønsker å bidra. 

 

Jeg blir tom for ord her jeg sitter, med et glass rødt som en annen kjent kar her på forumet sier. Takk igjen og igjen. Vi skal sikre at pengene kommer til god anvendelse og med maks uttelling for kaptein og båt. 

 

Takk og takk igjen. Selv om ikke kapteinen selv skriver så mye så er jeg sikker på han sitter med en klump i halsen. Hvem hadde ikke det. Og hva skal man skrive? Nei det skjønner jeg ikke er så enkelt.

 

Hurra for dere! Hurra for oss! 💖🙌🙏

Det er så godt beskrevet! Føler meg helt satt ut av dette! Helt fantastisk!❤️

Tom Rør skrev 13 minutter siden:

Dette vitner om at dette forumet er helt unikt, og at vi setter pris på det @Pequod bidrar med.

Jeg tør påstå at maken til dette forumet tror jeg ikke man finner noe sted. 

Tiltredes til de grader!❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Det satte meg på en ide.

 

Vaske en båt av denne størrelsen utvendig gjør en mann lett på en ettermiddag. 

 

Men rubbing og polering av en litt eldre og kanskje litt forsømt båt er ikke gjort på en halvtime. Særlig om man tenker både skrog og overbygg.

 

Hva med å slå to fluer i en smekk her. Et stadig tilbakevendende tema her på BP er polering av gelcoat, roterende kontra DA maskiner, hvilke maskiner er best, hvilken pad skal jeg velge, og hvilket poleringsmiddet er best, og hvordan legger jeg på voks? 

 

Skal man dømme etter antall tråder om disse spørsmålene, og engasjementet i disse trådene, er behovet for et kurs i maskinpolering skrikende. Hva med å bruke Bergtatt som objekt for et slikt kurs for medlemmene? Med en symbolsk kursavgift på 100 kroner burde det lett dekke inn kostnadene til padder og poleringsremedier, og med flere ivrige kursdeltakere burde poleringsjobben gå unna som en lek! Ut fra tidligere poleringstråder burde det ikke være vanskelig å få folk til å stille opp for å demonstrere sin unike metode for å oppnå et premium resultat. 

 

Det samme gjelder jo utbedring av gelcoatskader. En drøss av tråder her inne med spørsmål om hvordan det utføres, så der er det jo også et utrolig engasjement. Og svarene på hvor enkelt man utfører dette pleier ikke å utebli, så kompetansen er nok til stede på forumet. 

 

Utfordrer derfor med dett dyktige forumsdeltagere til å stille opp med sin kompetanse og egne maskiner. Noen som er sugen på et lite kurs?

 

Valg å  sted for opplag er selvsagt viktig for å oppnå god oppslutning. 

En knakende god ide!😃😃 Og blir vi mange nok skal jeg klare å stille Storebroen til disposisjon!😂😂😂. Ikke bare en Tresfjord 29 AC!

Fra spøk til alvor! Her tror at jeg kan gå Autokjemi til å stille opp!😁😁😁

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 5 minutter siden:

Jeg tror nok østfold der båten ligger nå er riktig sted for en kraft dugnad der mye kan bli gjort på en helg eller to
Nå er det jo snart august så hvorfor ikke bare knekke i gang om 2-3 uker? 
Senere på høsten er jo været mer ustabilt og mange av oss har båter som også skal på land.
Tror det er lettere å få folk med da og siden vinduene lekker er det like greit å få tettet de før jo heller.

Du har absolutt noen gode poenger her!😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 41 minutter siden:

En knakende god ide!😃😃

Ja, ikke sant? Jeg melder meg på poleringskurs dersom det passer med tid og sted 👍

Vi har sikkert alle har mange ting vi skal ha gjort og trenger å ordne med, men når vi tenker oss om har vi sikkert mulighet til å avse et par timer for å hjelpe en som ligger nede for telling. Vi kan alle havne der! (Har selv vært der, og vet hva det betyr når venner stiller opp!) 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@SjøblissEn ting jeg tenkte på når jeg så listen over ting som skal utbedres, som jeg synes burde vært tatt med: sjekk/rens av dieseltank/system, eller går det inn under motor service?ellers vil jeg si at dette er et kjempe tiltak👍👍bor for langt unna til å delta på jobbene, men har støttet spleisen.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Hva med å slå to fluer i en smekk her. Et stadig tilbakevendende tema her på BP er polering av gelcoat, roterende kontra DA maskiner, hvilke maskiner er best, hvilken pad skal jeg velge, og hvilket poleringsmiddet er best, og hvordan legger jeg på voks? 

Junior og jeg hadde en veldig bratt lærekurve på dette i sommer. Vi er svært mottakelige for flere impulser.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er i utgangspunktet skeptisk til dette Spleisgreiene, men dette var en Spleis jeg uten nøling kunne bidra i. For en Vestlending som planlegger en lengre tur sørøstover om noen år, er disse reiseskildringene gull verdt. Den som i fjor gikk i mine hjemtrakter var jo helt suveren. Imponerende hva han rekker over på begrenset tid. Krysser fingrene for at han snarest er tilbake ombord.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 50 minutter siden:

 

Hvor ligger båten nå?

 

 

Den ligger i elva i Fredrikstad, rett bak Solbris. Etterhvert må den tilbake til Nesodden, men det er mulig den skal på land på veien. Vi har en dialog med @Pequod og initativ-teamet på hvordan vi gjør det.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...